Elke nacht wakker worden tussen 2 en 5 uur

G

Guest

Guest
Al enige jaren word ik wakker tussen 2 en 5 uur in de nacht. Ik weet de oorzaak niet en ook niet hoe ik er vanaf kan komen. Het heeft invloed op heel mijn leven. Altijd moe, slechte concentratie, wazig zicht terwijl mijn ogen goed zijn.

Mijn darmen hebben moeite met koolhydraten te verteren. Ik had altijd pijn in mijn darmen/ lucht op boeren/ winderigheid/ maar sinds ik het weston price dieetwijze volg heb ik er geen last meer van. Ik eet meer eiwitten en vetten.

Maar het wakker worden in de nacht heeft dat niet verholpen. Ik heb al veel dingen geprobeerd. waaronder naar diverse artsen die niets konden vinden, naar een orthomoleculaire arts geweest, stralings onderzoek (in een klamboe geslapen), memon, verschillende scans zoals nes prognos, frequentie flesjes. Spiritueel, slaapkamer reiniging, nieuw matras, al het ijzer uit mijn slaapkamer. Maar dit mocht allemaal niet baten. Het enige wat mij helpt om toch redelijk door te slapen is rivotril (clonazepam) andere slaap medicatie heeft totaal geen effect op mij.

Ik heb ook bijnier hormonen en schildklier hormonen geprobeerd, dat geeft 2 dagen een boost en daarna is het effect weg.

Ik vraag mij af wat de onderliggende oorzaak zou kunnen zijn waardoor ik elke nacht wakker wordt.

Ik heb geen last van stress of zenuwen, mijn werk is ook relax. Ik wordt ook niet wakker met enge gedachtens. Als ik wakker wordt ben ik klaar wakker. Van 10:00 tot 2:00 slaap ik prima.

Mijn eet partoon:

7:00 Ontbijt: 2 eieren met 1 snee speltbrood en een dikke plak roomboter.

10:30 Tussendoor: 1 snee speltbrood met leverworst en een dikke plak roomboter.

12:30 bord met vollekwark samen met turkse yoghurt en wat rozijnen en een beetje honing.

16:00 een koekje of kaas

17:30 avond maal dat kan variëren aardappel of rijst met vlees en groenten.

20:00 soms klein bakje chips of een koekje.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

 
Jeroen,

Je lijst van wat je eet klopt niet met wat je eerder in je post beweert. Je zegt geen koolhydraten goed te kunnen verteren. Waarom dan toch dat koekje 's middags en 's avonds? Of dat speltbrood, de rozijnen, de honing, de aardappelen of de rijst? Dat zijn alles bij elkaar een hoop koolhydraten die je gedurende de dag eet!

Ik weet het wel: dat koekjesmoment van 16.00u vertelt meer over jouw gezondheidsstaat dan de rest van je woorden, want dat is de beruchte cortisoldip. Veel mensen ervaren een cortisoldip tussen 15.00u en 17.00u (het Cup-A-Soup-moment, een complete industrie is hierop gebaseerd), omdat de tijd tussen middag- en avondeten simpelweg te lang is, in jouw geval tussen 12.30u en 17.30u, een tussenpoze van 5 uur.

Dit heeft alles te maken met je bloedsuikerspiegel, deze 'dipt' bij jou om 16.00u. Je komt dan ofwel glucose (bloedsuiker), ofwel elektrolyten (mineraalzouten) tekort. En hoe vertaalt dat zich in voedingskeuzes die je onbewust maakt? Juist ja, iets zoets of iets hartigs, bij jou is dat een koekje of kaas. Zo zie je maar weer dat we onbewust allemaal aan zelfmedicatie doen.

Hetzelfde mechanisme zie ik opspelen om 20.00u, want wat eet je dan? Chips of een koekje, oftewel iets hartigs of iets zoets. Opnieuw een 'dip' qua elektrolyten of glucose. Je bent dus twee keer op een dag je korte-termijnenergie aan het aanvullen, omdat je over onvoldoende lange-termijnenergie beschikt. De reden waarom je 's nachts wakker wordt is omdat dan opnieuw de energievoorraad op is (deze is van cruciaal belang voor een effectieve ontgifting gedurende de nacht). Heb je nooit zin in een nachtelijke snack en zo ja, bestaat deze dan opnieuw uit iets zoets of iets zouts? Word je 's ochtends wakker met een enorme honger?

Je loopt qua energiehuishouding voortdurend acher de feiten aan. Je glucose- en elektrolytenhuishouding is niet op orde en je 'crasht' voortdurend. Dit geeft onrust en is extreem schadelijk en uitputtend voor je bijnieren en je alvleesklier, die schommelingen veroorzaken in je bloedsuikerspiegel door afwisselend cortisol en insuline te produceren en dus bloedsuikerverhogend en bloedsuikerverlagend werken. Ik kan me voorstellen dat dit inwendige proces extreem vermoeiend is, iets wat je ook zelf beschrijft.

Als jij zo iemand bent die wel geboren lijkt om voornamelijk te leven op dierlijke vetten en eiwitten en zo weinig mogelijk koolhydraten, dan doe je dus iets niet goed met je voeding. De tegenstrijdigheid in jouw bericht zit hem in het feit dat je nog steeds meer koolhydraten eet dan vetten en eiwitten en daardoor zelf deze schommelingen in de hand werkt.

Als jij niet meer wil crashen, dan stel ik voor dat je je maaltijden nog veel meer baseert op vetten en eiwitten en het absolute minimum aan koolhydraten gaat opzoeken dat voor jou toepasselijk is. Dat kan heel gemakkelijk: eet bijv. volle yogurt en kwark puur en laat de rozijnen en honing weg (waarom moeten mensen sowieso zure zuivel altijd zoeten?), laat de aardappels en rijst weg uit je avondmaaltijd of beperk deze tot een minimum en verhoog ook daar je consumptie van vetten en eiwitten. Telkens als je koolhydraten vermindert moet je er meer vet voor in de plaats zetten, dat is de gouden regel, anders crash je alsnog.

Tenslotte wil ik je aanraden om vlak voor het slapen gaan een kleine maaltijd te nuttigen ter bevordering van een goede nachtrust door de bloedsuiker- en elektrolytenspiegel te stabiliseren. Bedenk dat er tussen 20.00u en 7.00u de volgende dag maar liefst 11 (!) uur zit, waarin je niet eet. Dat trek jij op dit moment niet, dus moet je daar slimmer in zijn. Zorg dat je voldoet aan je zoutbehoefte door VEELVULDIGE consumptie van Keltisch zeezout: www,keltischzeezout.com. Je zoetbehoefte zal geleidelijk verdwijnen naarmate je er meer vetten voor in de plaats zet. Jij lijkt me zo iemand die net als ik zijn maaltijden uit 60-80% vet moet laten bestaan. Heb je de moddervette yogurtsmoothie gezien die ik gisteren heb gemaakt? Hier speciaal voor jou nog een keer:

Quote:
Mijn supervette yogurtsmoothie bestond vandaag uit de volgende vetten:

Jersey yogurt (4,5% vet)

Rauwe melk (ten minste 4,5 % vet)

kokosolie

Rauwmelkse boter

Green Pasture boterolie

Levertraan

Geozoneerde olijfolie

2 rauwe eieren

Verder nog:

Lugol's jodium

2 theelepels Sole

Blauwe druiven uit de tuin

3 theelepels donkere honing

stuifmeelpollen

Enkele druppels H2O2

Kaneel

Garam masala

Kerrie

Nootmuskaat

Komijn

Koriander

Gember

Kardamom

Karwij

5 spice

Veel iiefde


Ga maar eens met zulke maaltijden aan de slag en kijk dan wat er gebeurt!

Mike

 
Beste Mike,

Bedankt voor je advies.

Ik zal het brood/rijst en aardappel weg laten.

Ik heb nog een paar vragen:

De kleine maaltijd voor het slapen gaan. Wat adviseer je daar in? mijn vertering is later op de avond zwak. Moeten dat vetten eiwitten of toch een beetje koolhydraten zijn?

Je hebt het over 60-80% vet! Ik zie dat er veel roomboter wordt gegeten. Hoeveel roomboter kan ik gemiddeld per dag in nemen?

 
Quote:
Ik zal het brood/rijst en aardappel weg laten.


En de koekjes? Ga je de koekjes ook weglaten?

Quote:
De kleine maaltijd voor het slapen gaan. Wat adviseer je daar in? mijn vertering is later op de avond zwak. Moeten dat vetten eiwitten of toch een beetje koolhydraten zijn?


Liefst een combinatie van vetten, eiwitten en koolhydraten. Maar kijk even of dat goed gaat bij jou. Doe wat werkt en forceer niets.

Quote:
Hoeveel roomboter kan ik gemiddeld per dag in nemen?


Zoveel als je wil, eet elke dag alsof het kerstmis is! Je lichaam heeft een heel mooi verzadigingsmechanisme voor vetten, want dan word je misselijk. Zolang je niet misselijk wordt heeft je lichaam die vetten nodig.

Mike

 
Hmmm........ik eet nu lekkerder dan dat ik 30 jaar lang met kerstmis heb gegeten! :lol:

Zoals ik elders al schreef heb ik de grootste lol dat ik zomaar roomboter, vette kaas, eieren bij de vleet en dat lekkere stuk vlees mag eten zonder dat ik me uiterst schuldig voel en de calorieën nauwgezet bij hou :D

Het is een bevrijding, ik kan niet anders zeggen!

 
Mike, Ik zit nu een 1,5 dag aan het dieet. Het valt niet tegen, als ik honger krijg neem ik wat roomboter. Ik heb ook geen koekjes meer op.

Voor het slapen gaan heb ik een klodder roomboter genomen.

Mike, wat je wel zei "en laat de rozijnen en honing weg (waarom moeten mensen sowieso zure zuivel altijd zoeten?)" zelf gebruik je wel honing in je smoothie is dat wel aanvaardbaar?

Mijn dagelijks eten ziet er nu zo uit.

7:00 3 eieren, plakje ham mee gebakken, keltisch zout en peper, flinke snee roomboter (niet mee gebakken).

10:00 2 plakken jonge kaas, met paardenvleessnijwaar (zout) en weer dikkeplak boter.

12:30 flink bord kwark en turkse yohurt gemengd (zonder te zoeten).

18:00 broccoli met een zuivel smoethie van volle kwark, yoghurt, veel boter, rauwe knoflook, gember poeder, cardemon. (nu zit ik toch behoorlijk vol).

Wat mij wel opviel vandaag is, dat ik een zoute smaak in mijn mond heb. Terwijl ik zelfs minder zout gebruik.

 
Beste Forumers,

Ik hou mij nu strik aan het dieet. Maar mijn slaap patroon is niet veranderd. Ik wordt nog steeds tussen 2 en 5 wakker, en sta uitgeput op. S'avonds eet is eigenlijk geen koolhydraten behalve het beetje wat in groente zit. Moet ik groente dan ook laten staan?

 
Jeroen,

Zo te zien ben je te rigoreus ineens koolhydraten gaan schrappen. Zie ook de vele posts en topics hierover op dit forum. Het lichaam laat zich niet zo makkelijk van suikerverbranding dwingen naar vetverbranding. Als ik kijk naar je eerste post dan zie ik als minst problematische kh speltbrood en rijst staan. Herintroduceer deze. Door 's avonds geen kh te eten kom je 's nachts in de problemen door een te lage bloedsuikerspiegel.

Mike

 
Wat vervelend voor je Jeroen! Ik neem aan dat je Magnesium slikken (Metarelax) en Magnesium spuiten (olie) ook al ooit geprobeerd hebt? Ik zeg het maar even omdat dat mij enorm goed helpt bij het slapen!

 
Mike, jou verhaal snap ik. Maar je moet weten dat ik snachts niet met een honger of dorst gevoel wakker wordt.

Ik heb deze avond wat rijst toegevoegd.

Rapunzel,

Er is wel eens door een arts magnesium gespoten maar daar merkte ik niets van. Wel magnesium citraat geprobeerd maar daar krijg ik verzuring van in mijn nek. Als ik magnesium -oxide neem heb ik daar geen last van, maar er beter door slapen doe ik niet.

 
Jeroen, ik gebruik Metarelax. Dat is magnesium van de zgn. nieuwe generatie. Is een combinatie met vitamine B6. Dan wordt het blijkbaar beter opgenomen. Maar daarnaast spuit ik ook nog wat Zechsal magnesiumolie. De combinatie van die 2 laat mij in elk geval slapen als een roos. Maar ja.... dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn, helaas.

Ik ken verder ook nog een protocol waarbij je 's-avonds om 9 uur een gekookte aardappel (ssssst.... laat Mike het niet horen!) moet eten. Voor extra serotinine. Dat moet ook fantastisch zijn om te slapen! Zie:

http://www.radiantrecovery.com/

Misschien toch het proberen waard.

 
Beste Medeformers,

Ik heb het een en ander veranderd aan mijn patroon, ondertussen al weer 3 weken verder.

Ik zit nu op een volledig vet/eiwit dieet. Nu heb ik echt wel gemerkt dat ik koolhydraten gewoon niet goed kan verteren. Maar hoe komt dat?

Ik heb geen opgeblazen buik meer. Ik had het altijd koud in de winter, dit is nu ook weg door de extra vetten denk ik.

Ik heb mij verdiept in bijnieruitputting (ik kan mij hier wel in vinden), ik volg momenteel het protocol van Mike en Wilson (ik heb het boek gelezen). Ik heb de supplementen aangeschaft en de levensstijl die men aanbeveelt volgde ik al. Maar helaas merk ik nog geen resultaat :(

Ik slik momenteel het volgende:

In de ochtend:

l-glutamine voor de darmen

Sole keltischzeezout

Acerola bes poeder (bio) natuurlijke vitamine C

Thaurine 600mg

Pantotheenzuur 500mg

Thyronyl

Blue Ice cod liver oil 1 cap

Mangaan AC

L-Selenomethionine 200mg

Bio-B 100

P5P 50mg

Niacin 100 mg

Adrenanorm

Magnesium olie

Middag:

Pantotheenzuur 500mg

Adrenanorm

Zoethout thee

Avond:

Pantotheenzuur 500mg

Acerola bes poeder (bio) natuurlijke vitamine C

Adrenal 300mg

Blue Ice cod liver oil 1 cap

Mangaan AC

Zoethout thee

Cytozyme pt/hpt

Magnesium olie

Deze supplementen slik in nu 3 weken maar ik merk alleen dat ik het wat warmer heb. Ik wordt nog steeds moe wakker en slaap nog niet in een stuk door, eigenlijk voel ik mij heel de dag moe. Ik heb ondertussen ook de basic zapper gebruikt, maar daar slaap ik niet beter van.

Ik krijg overdag een soort deken van vermoeidheid over mij heen, dat ik trager wordt in denken, mijn concentratie zakt in de loop van de dag enorm af, en mij zicht ook. Deze klachten had ik ook voor dat ik aan het weston price dieet en bijnieruitputting protocol begon.

Heeft iemand nog ideeen?

 
Jeroen,

Mijn inziens slik je wel erg veel! Ik denk dat je lichaam ook hiervan moe word, deze moet dit allemaal verwerken.

Misschien moet je nog eens bij Mike ten rade gaan, ik denk niet dat hij deze vele supplementen aanraadt...

En misschien heb je dit niet meegekregen maar mensen met bijnieruitputting zouden echt toch een beetje KH moeten eten! Helemaal over op eiwit en vet lijtk dan niet zo;n goed idee, dit zou ook weleens het wakker worden kunnen verklaren!

 
Beste Jeroen, ik heb zelf ook last van het wakker worden tussen diezelfde tijd. Dat is al jaren zo. Ik heb ook gemerkt dat het ligt aan de hoeveelheid energie die ik wel of niet heb.

Caffeïne is not-done en 's avonds al helemaal niet voor mij. Het verhaal dat Mike vertelde, over de adrenaline die door caffeïne vrijkomt vind ik dus logisch. Ik had caffeïne in dat opzicht nog niet onderzocht.

De cortisoldip speelt bij mij al zo'n 16 jaar. Reactionele hypoglycemie is ook zo'n benaming daarvoor. Waar dat reactionele op slaat weet ik niet, want wat is er in je lichaam nu niet reactioneel?

Als ik je aanpak zo lees, Jeroen, dan ben je heel rigoreus bezig. Alles of niets. BAM! En dat is wat je lichaam ook denkt. Hoe kun je nu naar je lichaam luisteren dan, als je een orkest aan chemische processen aan het veranderen bent?

Ik snap wel dat je snel resultaat wilt en dat je het liefst morgen weer gezond bent. Dat willen we allemaal wel. Maar doe geen domme dingen die misschien meer schade aanrichten dan dat ze je helpen beter te worden.

Van sommige supplementen zul je direct een effect merken of anders binnen een paar dagen. Andere supplementen kunnen wel weken tot maanden vergen tot je iets van resultaat merkt.

Daarnaast is er nog timing van het innemen van supplementen. En er zijn voedingstoffen die niet of nauwelijks werken als er een andere stof ontbreekt of onvoldoende voorradig is.

Terug naar je slaap probleem. Je slaap bestaat uit zo'n 5 fasen. Normaal gesproken haal je elke nacht die 5e fase. Maar met onze leefstijl is dat niet vanzelfsprekend meer. 3 van de 7 nachten per week halen we de 5e fase. Dit is de fase om echt te helen en waarbij er voldoende bloed in je hersenen komt om daar ook genezing aan te brengen. Zonder die 5e fase wordt je brak wakker, je bent niet helend bezig geweest. Je hebt lichamelijk motorisch rust gehad, organisch misschien een beetje, maar heel veel processen zijn niet helemaal stil gelegd of juist op gang gezet. Die 5e fase is dus kritisch!

Hoe kun je zorgen dat je die 5e fase wel bereikt en doorkomt? Ik gebruik zelf een complexe formule van natuurlijke ingredienten waardoor je ontspant en waardoor andere processen beter worden doorlopen. Ik slaap er (voor alsnog) niet helemaal van door, maar het gaat steeds beter. Omdat ik nu de 5 fasen doorloop word ik in ieder geval wel uitgerust wakker.

Nu is het op en merk ik gelijk dat mijn slaap weer slechter wordt. Ik kan niet wachten tot ik het weer in huis heb. Ik gebruik nu "Goede nachtrust"-thee van Zonnatura, daar zitten veel van dezelfde werkzame stoffen in. Maar ik blijf brak wakker worden.

Ik las hierboven over het verhogen van je serotonine voor het slapen gaan. Dat kan dus niet altijd goed gaan. Het hormoon serotonine is een neurotransmitter en is afhankelijk van heel veel verschillende andere stoffen. Zonder vitamine B3 en B6 kan serotonine niet omgezet worden in melatonine voor het slapen. Zonder voldoende l-tryptofaan maak je onvoldoende serotonine. Serotonine inname na 21.00 uur heeft geen zin, want je lichaam krijgt geen prikkels meer om serotonine om te zetten in melatonine.

Zonder voldoende B1 en B3 (niacine) zet je te weinig koolhydraten om in energie. Hierdoor krijg je verhoging van melkzuur en wordt je moe.

Sommige formules zijn al compleet en bevatten al de nodige stoffen om de afhankelijkheden te dekken. Maar dat is niet altijd het geval.

Ik merk zelf dat 's avonds vitamine C in nemen teveel energie geeft.

Om overdag voldoende energie te krijgen gebruik ik een complete multi-vitamine op basis van natuurlijke ingredienten met optimale waarden in plaats van de ADH. En ik gebruik chlorella, waar ik ook energie van krijg.

 
Volgens mij is wp juist zoveel mogelijk op een natuurlijke manier binnen krijgen, zonder alle supplementen. (voeding als medicijn).

Doordat jij erg veel slikt kun je volgens mij onmogelijk nagaan wat wel of niet werkt.

Ikzelf ben begonnen met sole/H202, en daarnaast langzamerhand vetten ophogen en kh afbouwen. Zeker niet in een keer helemaal stoppen. En dan een tijdje aankijken hoe dit gaat.

(ik ben al bijna een jaar bezig nu).

Oja, ik ben toen wel begonnen met de levertraan en drupje jodium 2 x per week.

Later adrenal, en dat half jaar, om te kijken wat dit doet.

Nu: ivm bloedstolsel: serrapeptase en hawthorn.

Misschien kun je proberen het meeste uit de voeding te halen.

 
Oh Jeroen, ik vergeet nog te melden dat voldoende chroom ook kan helpen om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren.

Chroompolynicotinaat is een goede vorm die bind met B3 (niacine, nicotinezuur). Een half uur voor het eten in nemen. Ik heb het zelf een periode gebruikt en heb er veel baat bij gehad om te minderen met koolhydraten.

Kaneel kan ook helpen bij het stabiliseren van je bloedsuikerspiegel.

 
In de appelsmoothie van Mike zitten zowel vetten als veel kruiden...kaneel/kurkuma etc.

Echt een aanrader.

 
Ik ben het wel eens, om zoveel mogelijk het in de natuurlijke vorm en dosis proberen binnen te krijgen.

Ik kan me ook niet indenken dat je in de natuur al die stoffen binnen een bepaalde tijd in de optimale hoeveelheid binnen kan krijgen. Behalve de sole natuurlijk, wat in de juiste verhouding gebruikt kan worden.

Maar zoals Mike wel eens heeft aangegeven, de mens begint met een reserve van het een en ander. En op een gegeven moment zijn er enkele reserves op als je dat niet hebt aangevuld. Het is achter de feiten aanlopen, maar je moet toch op de een of andere manier die reserves aan zien te vullen. Dan kunnen supplementen een uitkomst zijn.

 
@ vrysuyver @ Ikke,

Voorheen gebruikte ik niet zoveel supplementen (stuk of 4), sinds ik het boek van Dr, Wilson heb gelezen ben ik deze gaan innemen. Om te kijken of dat resultaat biedt naast het WP dieet. De vermoeidheid is slepend, ik ben nooit fit. In het weekend bijslapen heeft totaal geen effect op mij.

Wat betreft koolhydraten, ik eet geen geraffineerde koolhydraten, maar wel groenten. Ik heb ook niet het idee dat ik een glucose dip heb. Misschien te weinig maagzuur? maar ik heb al eens betaine HCl geprobeerd, maar daar kon mijn maag niet tegen, ik kreeg een wondje daar en dat heeft lang geduurd voordat het weer genezen was, dus daar durf ik niet meer aan te beginnen.

Bij keltisch zout heb ik wel baat, maar als ik bijv elke dag sol voor een week lang in neem, droogt op gegeven moment mijn hoofdhuid en mijn baardhuid uit en krijg ik schilfers en die blijven maar komen tot pijnlijk toe. En als ik er even mee stop trekt het weer weg. Hebben jullie die ervaring ook?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan