Eiwitten

Alexandra

New member
Ik kan veel terugvinden op het forum over koolhydraten en vetten. Maar eigenlijk niets over eiwitten. Behalve in ei, waar zitten nog meer eiwitten in?En hoe kan ik weten of ik voldoende eiwitten tot me neem?

 
Drink elke dag 3 tot 5 glazen rauwe melk.

Neem een paar keer per week een eitje, en wissel dat af met rauw-gekookt-gebakken, en je zult m.i. bij een normale lichaamsbelasting geen eiwittekorten opbouwen.

 
Dank je Ufo, dit alles is totaal geen probleem. Zit op minimaal een liter rauwe melk per dag, doe rauwe eieren in mijn smoothie en een gebakken ei lust ik ook graag. Heb het idee dat ik de laatste tijd niet meer goed kon tegen gekookte eieren, maar dat zal ik binnenkort weer eens uitproberen.

 
Ben toch eens gaan berekenen hoe het zit met mijn eiwit inname. Ik heb toch ergens het idee dat dit te ver achter blijft tov mijn vet inname.

Mbv de voedingswaardetabel eens berekent wat ik tot nu toe vandaag binnen heb gekregen. Ben er een beetje van geschrokken.. Een vrouw zou 0,2 tot 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht moeten nuttigen. Ik ben even uitgegaan van de 2 en dan kom ik op 112 Gr. Per dag. Ik heb na de lunch in het totaal pas 32,4 Gr. Op.... Dat zal na het avondeten ongeveer 60 zijn... Veel te weinig dus en het bevestigd m'n vermoeden. De vetten die ik nuttig bevatten maar weinig eiwit zag ik, dat wist ik niet.

Aangezien ik zeker weet dat ik vlees goed verteer en dit ook de meeste eiwitten bevat ga ik proberen 2 keer per dag een grotere vleesmaaltijd te nuttigen. Met nog steeds de boventoon van vet natuurlijk..

 
4 eieren

30 ew

24 v

400ml yoghurt

15,2 ew

18 kh

14 v

250ml slagroom

5 ew

7 kh

90 v

1,5l rauwe melk

56,25 v

75 kh

56,25 ew

150g gehakt

28,6 ew

21,9 v

kruiden

10 ew

totaal

145 ew

226,15 v

100 kh

dit is mijn voedingsschema, alleen verschilt het avondeten per dag, dus fluctueert het een klein beetje. Zoals je ziet krijg ik meer dan genoeg eiwit binnen. Vlees, ei en melk producten zijn de beste eiwitbronnen.

Brian

 
Ik zou me geen zorgen maken over de hoeveelheid eiwitten die je binnen krijgt. Zeker niet als je dagelijks al een liter rauwe melk drinkt en ook nog eieren eet. Bovendien krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt om de eiwitten te verteren. Niet te vergelijken met eiwitrepen en shakes ed.

 
het is het beste om de eiwit inname enkel te baseren op je lichaamsgewicht(vet vrije massa)en niet aan de inname van de andere macro's.

Het beste werkt het om een arge aan te houden want de inname zal per dag fluctueren.

2 gr per kg. lichamsgewicht vindt ik persoonlijk onnodig hoog. 1 1/2 gr per kg lichaamsgewicht lijkt me veel beter. Je lichaam zal ook de nodige eiwitten recyclen.

Bedenk dat teveel eiwitten de insuline spiegel hoog kunnen houden waardoor je de vetverbranding negatief kunt beinvloeden(zeer zeker ketose).De bovengrens is individueel maar het schijnt dat dit rond de 90-100 gr ligt.

ad

 
OK. Uitgaande van 1,5 Gr., zou ik zo ongeveer 84 gram nodig hebben. Dat komt meer in de buurt maar ik denk dat ik daar toch best vaak onder zit. Die insuline spiegel waar je het over hebt zorgt misschien voor behoefte aan koolhydraatrijke voeding? Of zeg ik nu iets raars? Het ging er ook even over in topic Afvallen..

 
eiwitten kunnen omgezet worden in glucose en daarmee de insulinespiegel verhogen of hoog houden. Dit kan zich dan weer negatief uitwerken op het vrijkomen van voldoende energie uit de vetcellen en de aanmaak van voldoende ketonen voor je hersenen. Wanneer je glucose voor de hersenen bv net niet genoeg is en je een gemis hebt aan ketonen dan zal je did inderdaad gaan merken als een behoefte aan KH.

Ik ga er altijd vanuit dat een zo laag mogelijke insulinespiegel altijd het beste is op lange termijn.

ad

 
Dank voor je input Ad. Ook al snap ik er eigenlijk geen hout van :D

het komt in ieder geval op me over dat er geen probleem is dus dat is mooi hoeft er ook niets opgelost te worden..(had nl de indruk dat ik wellicht mijn spieren aan het 'opeten' was)

 
@Cowgirl,

Wat snap je niet maar zou je wel willen weten?

Wanneer je je eigen lichaamseiwitten aan het gebruiken bent voor de energie behoefte (gluconeogenese)dan ga je dit merken aan oa. kracht en vitaliteits verlies(ook omvang).Ondervoeding en ziekte zijn vaak de oorzaak.

In de situatie die ik hierboven beschreef gaat het meer om een teveel aan eiwitten relatief tot een stabiele en lage insulinespiegel.

Te weinig eiwitten innemen zorgt voor een gebrek aan bouwstoffen.Dit even onafhankelijk van de totale energie inname.

ad

 
Ik zal er woorden aan proberen te geven..

Kracht en vitaliteit gaan in pieken en dalen maar naar mijn idee wel in een stijgende lijn. Hierop is mijn geestelijk welzijn va zeer grote invloed en ben ook op dit gebied flink schoon schip aan het maken maar over het algemeen genomen voel ik mij veel beter dan een paar maanden geleden.

Daarnaast lijkt omvang af te nemen. Mijn wangen vallen meer in en ik durf het hier bijna niet te zeggen , je kan mijn ribben tellen. Dit was overigens al zo en is ook mijn hele leven al niet veel anders geweest. De enige tijd dat het anders was, iets meer vlees, toen ik 4 keer in de week naar de sportschool ging, eiwitshakes nam en veel koolhydraten at.

Eh.. Wil mijn lichaam nou steeds terug naar zijn, voor mij ( gedegenereerde?), smalle bouw? Zoals dat ook in mijn vaders kant voorkomt. Ik zie mijn vader namelijk (te)hard trainen om zijn brede schouders te behouden en ik wil dat niet als mijn voorbeeld maken maar merk dat ik in mijn hoofd ook zo bezig ben, dat er een worsteling is op dat gebied en op dit moment emotioneert mij dit zeer. Zelf heb ik als kind van mijn 11e tm mijn 15e op het conservatorium voor dans gezeten en dit heeft mijn lichaamsbewustheid op een bepaald manier beïnvloed . Krampachtig.. Ingehouden.. Je hebt met je vraag wel wat bij me losgemaakt. Ik weet zelf niet wat m'n vraag was eigenlijk maar dikke tranen als gevolg in ieder geval..nou, wat een ontboezeming ..

 
@ Cowgirl,

Gezien je reactie zit eea. inderdaad diep bij jou en dat zul je hoe dan ook moeten oplossen(confrontatie).

je vraag ging erover of je voldoende eiwitten innam met je voedingspatroon. Kwam die bezorgdheid hierover dan doordat je bezig bent met het behouden van een 'getraind lichaam'?

Je geeft aan dat kracht en vitaliteit in een stijgende lijn zitten en dat je je veel beter bent gaan voelen,ook metaal dus.

het lage vetpercentage dat je nu hebt kan (hoeft niet) ook een gevolg zijn van 'piekende bijnieren'waardoor je je ook goed voelt.ook wanneer je iet naar de sportschool gaat.Hoe zie je dit zelf?

Je geeft aan een bepaalde smalle lichaamsbouw te hebben.Die kun je qua structuur niet veranderen en je schijnt enkel met 'verkeerde voeding'aan te komen. Misschien dan toch eerst neg meer vet eten en kijken hoe je reageert.

Dans en 'mager'zijn gaan bijna altijd hand in hand. In iedergeval de angst om bij te komen. Is dat wat je bedoeld met je lichaamsbewustheid beinvloeding?

Bedenk wel dat je alleen maar het beste kunt maken van wat je bent,in dit geval je botstructuur en metabolisme en dat je lichaam de uitdrukking van je gezondheid moet zijn.

ad

 
Met lichaamsbewustheid bedoel ik lichaamshouding, lenigheid, uitstraling, uithoudingsvermogen, spierkracht etc etc. Angst om aan te komen was bij mij niet aan de orde. Ik had meer moeite met de eerder genoemde zaken en de oordelen die daarmee gepaard gingen (gaan).

Het is een goede reminder voor mij om alleen het beste te kunnen maken van wat je bent en de zelfacceptie niet in een bepaald doel te leggen zoals ik lang ( dus van jongs af aan) heb gedaan. Ik beleef plezier aan lichaamstraining en beweging maar het is wel een valkuil.

Ik zal inderdaad vet blijven eten en de tijd nemen om hier aan te wennen. Ondertussen gaat de geestelijke schoonmaak ook nog even door

 
@alexandra

Ik zit het boek van andreas moritz te lezen wat ik via je website ( leuke trouwens) heb gevonden. En watlees ik?? Hij stuurt aan op een vegetarische voeding! Zie pagina 90! Snap jij het? Ik niet meer nu :cry:

 
Wat snap je niet? Verwacht je van mij dat ik zijn boek ga herschrijven ;) Heel simpel, hou wapf aan en doe zijn reiniging. Lees het boek 1 keer, haal alleen de reiniging eruit als echt goede informatie en vergeet zijn voedingsadviezen. De rest is leuk voor de heb.

Ik ben echt veel te druk met mijn eigen dingen bezig, een samenvatting van het ruim 90 tellende topic over de leverreinging staat echt op mijn lijstje om te maken! Ben zelfs al begonnen. Na volgende week hopelijk weer tijd voor!

 
A high-protein diet during middle age makes you nearly twice as likely to die and four times more likely to die of cancer, but moderate protein intake is good for you after 65. But how much protein we should eat has long been a controversial topic -- muddled by the popularity of protein-heavy diets such as Paleo and Atkins. Before this study, researchers had never shown a definitive correlation between high protein consumption and mortality risk.

http://www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140304125639.htm

 
Apart toch dat al die zogenaamde wetenschappers wel weten dat een eiwitrijk dieet een oorzaak van kanker is, maar dat ze nergens nog dé oorzaak van ziektes zoals kanker hebben gevonden. Ik proef in de media, wetenschap en politiek toch steeds meer een tendens naar vegetarisme, terwijl er over koolhydraten niet tot nauwelijks gerept wordt. Vermoedelijk passen dergelijke wetenschappelijke artikelen toch erg mooi in de plannen van diegenen die zich begeven in de hogere lagen van de piramide?

Wat vind je zelf van dit artikel Tuna?

 
Quote:
Before this study, researchers had never shown a definitive correlation between high protein consumption and mortality risk.



En deze keer ook niet en daarbij correlation is geen causation.

Hier wordt al gehakt gemaakt van deze zoals gewoonlijk zeer slecht uitgevoerde studie door onderzoekers met een eigen agenda.

http://www.fathead-movie.com/index.php/2014/03/08/meat-and-eggs/

http://www.zoeharcombe.com/2014/03/animal-protein-as-bad-as-smoking/

http://www.proteinpower.com/drmike/...tionblog+(The+Blog+of+Michael+R.+Eades,+M.D.)

Quote:
high-protein diet during middle age makes you nearly twice as likely to die and four times more likely to die of cancer, but moderate protein intake is good for you after 65



Dus voor je 65e is het extreem kankerverwekkend maar na je 65 is het juist erg gezond voor je??! Tuuuuuurlijk...... :roll:

 
MIj lijt eerder dat te weinig eiwitten slecht is op langere termijn.En er zijn voldoende studies die aantonen dat dit tot gemm. 170 gr. per dag kan zijn(precieze getal weet ik n iet maar dit is zelfs de onderkant).Zoveel is echter niet noodzakelijk,maar ook niet schadelijk.

Natuurlij kwordt er wel uitgegaan van een goede vertering en net zoals met KH. komen de ziektes naar buiten wanneer er al een ziekte aanwezig is,maar bij een gezond mens??

percentages van eiwit inname is toch al een wankel concept.Eiwt inname dient gebaseerd te zijn op lichaams gewicht en dan vooral vetvrije massa.

Maar goed, je kunt altijd nog weinig eiwitten eten en er een paar cigaretjes bij roken.....!!

ad

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.751
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan