Eiwitten

Als bron voor collageen vormende aminozuren vindt ik bouillon goed maar niet als vervanger van eiwtten in het algemeen.Weet ook niet hoeveel eiwitten er in een portie zitten of hoeveel iemand er van drinkt/eet.

ad

 
Ad,

We hebben het hier een tijdje geleden ook over gehad, maar ik kan het zo snel niet meer terugvinden. Dus ik vraag het je gewoon nog een keer:)

Jij ging toch uit van ongeveer 1.5 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht ongeveer?

Volgens mij dronk jij geen melk toch? Vind je het dan niet lastig om die 1.5 te halen elke dag?

 
Oeps, het antwoord stond op pagina 1 van dit topic zie ik nu

Quote:
het is het beste om de eiwit inname enkel te baseren op je lichaamsgewicht(vet vrije massa)en niet aan de inname van de andere macro's.

Het beste werkt het om een arge aan te houden want de inname zal per dag fluctueren.

2 gr per kg. lichamsgewicht vindt ik persoonlijk onnodig hoog. 1 1/2 gr per kg lichaamsgewicht lijkt me veel beter. Je lichaam zal ook de nodige eiwitten recyclen.


 
Ik drink ongeveer 1 mok kefir per dag en enkele scheuten room in de koffie. maar waarom denk je dat het lastig zal zijn om de benodigde hoeveelheid eiwitten uit andere bronnen te halen? genoeg mogelijkheden lijkt me wanneer je wapf georiënteerd bent.

ad

 
Ik bedoel niet dat het bijna niet mogelijk is, maar heel makkelijk vind ik het niet altijd. Vroeger deed ik dit met bakken magere kwark, eiwitshakes, plofkip en vlees.

Met grasgevoerd vlees, biologische kaas, wilde vis is dit een stukje moeilijker (voor de portemonnee ook).

Daarom vind ik rauwe melk ook zo handig. Supergoedkoop en iets van 40-45 gram eiwitten in een litertje.

Eieren zijn natuurlijk ook een goede, makkelijke en betaalbare bron van eiwitten.

 
Ik was gisteren namelijk eens aan het rekenen hoeveel eiwitten ik binnen krijg. Ik weeg nu bijna 80 kg, dus een 120 gram eiwitten zou mooi zijn. Ik kwam er achter dat ik hier heel vaak nog wel een stukje onder zit.

Niet dat ik er weer hele rekensommen van wil gaan maken, maar ongeveer je macro's weten is wel handig, vooral ook als je krachttraining doet.

Misschien dat de resultaten nog iets beter worden als ik wat beter let op de eiwit inname. Niet dat ik slechte resultaten behaal, integendeel, maar vind het ook wel leuk om dit soort dingen te testen en te kijken wat het doet.

 
Ik begrijp dat kosten vaak een issue zijn, maar ja dan komt keuzes maken om de hoek kijken. Ik heb er geen moeite mee om hier en daar vlees te eten van niet gras gevoerde beesten. Plofkip is een ander verhaal.

Kijk, ik kauw graag en veel vloeibare voeding heb ik het niet zo op.

We hebben ongeveer hetzelfde gewicht en wellicht vet%. De hoeveelheid eiwitten zijn gebaseerd op vetvrije massa,dus je hebt nu al een extra marge met ongeveer 120 gr. Ik denk niet dat extra eiwitten innemen extra resultaat op zal leveren.....en je dus extra geld verliest.

ad

 
Vetpercentage heb ik werkelijk geen idee. Ik gok zo'n 12% ofzo.

Vaak kom ik niet verder dan een liter melk, een dikke laag notenpasta op mijn dagelijkse broodje en mijn stuk vlees savonds voor de eiwitten. Dat is toch wel wat weinig lijkt me.

 
Inderdaad, ik heb een hele tijd elke dag een stuk of 4-6 rauwe eieren bij gegeten/gedronken, maar de laatste tijd neem ik dit steeds minder. Vaak omdat de eieren op zijn, maar ook vaak omdat ik gewoon even geen zin heb in die rauwe eieren.

Verhongeren doe ik zeker niet, mijn koolhydraten (en misschien ook wel de vetten) zijn dagelijks een stuk hoger dan bij jou. Kwa calorieën zit ik och wel redelijk hoog denk ik.

Op mijn (zuurdesem spelt)broodje,1-2 per dag smeer ik bijv al snel 40-50 gram boter, en daar gaat meestal nog een hele dikke laag notenpasta over.

Verhongeren doe ik dus zeker niet.

 
Kh. inname van jou zal hoger zijn. Op de avond voor een training eet ik wel 2 porties van ongeveer 60-70 gr kh.

Boter eet ik zeker ook 50 gr per dag met daarnaast 3-4 eieren, olijfolie, 1 hele avocado en 1 kom bouillon met een deel van de vetlaag. In de 4 koppen koffie ongeveer 150 ml. room.

ad

 
Quote:
ad ligtvoet: 2 gr per kg. lichamsgewicht vindt ik persoonlijk onnodig hoog. 1 1/2 gr per kg lichaamsgewicht lijkt me veel beter. Je lichaam zal ook de nodige eiwitten recyclen.


Hoeveel eiwitten heb je nu werkelijk nodig? Iedereen lijkt zomaar wat te blaten.

Even een hersenspinsel.

Een ALS KOOL GROEIENDE baby heeft per dag 150ml moedermelk per kilo lichaamsgewicht nodig.

Een baby van 4 kilogram heeft dus 4*150= 600ml moedermelk nodig.

Voedingswaarde van Moedermelk per 100ml:

7,0 gr koolhydraten

4,0 gr vet

1,3 gr eiwit

Een zogende baby GROEIT ALS KOOL met 1,95 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht.

Aangezien een volwassen mens niet dezelfde groei doormaakt als een baby lijkt me 2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht zwaar overdreven en ongezond.

Zoals ad ook aangeeft kan je lichaam eiwitten/aminozuren recyclen.

Mercola geeft 0,5 gram eiwit per pound (=453,59gr) wat neerkomt op: 1,10 gram eiwit per kilo !
Quote:
How to Calculate Your Protein Requirements

Now that you can appreciate some of the many advantages of reigning in your protein consumption, how do you know exactly how much protein you actually need? Fortunately, there is a simple rule, and all you need to know is your lean body mass.

You likely need about one-half gram of protein per pound of lean body mass.

For most people, this amounts to 40 to 70 grams of protein a day.
Rarely does a person need more protein than this—the exception would be those who are aggressively exercising (or competing) and pregnant women, who should have about 25 percent more.

[URL]http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/09/03/too-much-protein.aspx[/URL]



Meer Mercola artikelen over eiwitten: [URL]http://search.mercola.com/results.aspx?q=protein[/URL]

 
Uiteindelijk ga ik uit van nogal wat onderzoeken gedaan mbt eiwit behoefte en evt. schadelijkheid bij hoge inname. Ook verzadiging en mijn eigen ervaring mbt verschillende hoeveelheden inname. Mij maakt het niet uit wat Mercola zegt, maakt het niet gelijk waar. Verder houdt ik een range aan en zijn er ook dagen dat ik maar 2 x per dag eet en dus minder eiwitten eet.

Er zijn ook momenten dat ik zomaar 400-500 gr vlees in een maaltijd eet, met daarnaast wellicht nog 2 'normale 'maaltijden. Krijg ik op een dag 180 gr. eiwiten binnen dan maak ik me daar ook niet druk om.

Ik demoniseer eiwitten in ieder geval niet, mits deze uit voeding komen(lekker eten). Supplementen hebben voor mij geen meerwaarde.

ad

 
Ik doe elke dag 2 eetlepels gelatine poeder (great lakes) in de soep, kan dit ter vervanging van eiwitrijk voedsel?
 
Gelatine is een vorm van eiwit, maar dit betekent nog niet dat je hiermee dagelijks voldoende eiwit binnen krijgt.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.358
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan