Eiwitten

Ik denk vooral dat er een link is tussen slechte eiwitVERTERING (maagzuurtekort/stress) en kanker. Daarnaast kan ik het niet vaak genoeg herhalen: we eten te droog en te mager, wat ontbreekt in moderne voeding is VET VOCHT.

Mike

 
Naast het feit dat moderne voeding(eigenlijk een rare uitdrukking)iets mist zou ik zeggen dat er veel te veel aan toegevoegd is en dat daar meestal het probleem ligt.

ad

 
Hallo,

Ik merk dat ik meer vet kwijt raak als ik in volgorde Eiwit-Vet-Koolhydraat eet dan in Vet-Eiwit-Koolhydraat.

Hoe is dit te verklaren?

Het lijkt alsof eten van hoofdzakelijk Vet vooral goed is om op gewicht te blijven en gezondheid te bevorderen en minder goed is om effectief je vetpercentage te verlagen.

Gr.

 
Hallo Ad,

Ja de verhoudingen zijn ongeveer: Eiwitten 43% Vetten 36% Koolhydraten 21%.

In het enthousiasme voor vet uit voeding moeten we niet vergeten dat bij afvallen het gaat om wegverbranden van lichaamsvet. Ik hoor veel mensen zeggen "Ik zit in vetverbranding", maar welk vet zit je nou vooral te verbranden is de vraag. In die zin komt het toch op het aantal geconsumeerde calorieen neer, vet blijft nogsteeds 9 kcal p/g leveren. Ben je eenmaal op je streefgewicht kan je de volgorde Vetten - Eiwitten - Koolhydraten gaan toepassen voor gewichtsbehoud en welzijn.

Gr.

 
@YT,

Is dat de verhouding naar gewicht, volume of calorieën?

 
Hoeveel gr.eiwitten?

Denken in calr.zet geen zoden aan de dijk.Natuurlijk kun je de hoeveelheid calr. van een voedingsmiddel uitrekenen en dan bedenken dat wanneer je x minder eet deze x uit je vetreserve zal komen.Maar dat werkt toch echt niet zo precies hoor.Factoren zijn afhankelijk van elkaar ,bv.minder calr. inname zal uiteindelijk voor een lagere stofwisseling zorgen.

Hoe lager je uiteindelijk in je vetpercentage zit hoe nauwkeuriger je moet werken zodat je jezelf niet opteert.Uiteindelijk zul je alleen aan het resultaat zien hoe de vetreserve verbranding gelukt is ,het is vruchteloos om dit te sturen.Stel je eet veel vet en genoeg energie zodat je niet afvalt in gewicht.Dan nog is er energie van je vetreserve gekomen ,maar is er weer nieuw vet bijgekomen(netto dus in balans).En stel je eet inderdaad minder energie,neem je dan af in vetpercentage of gaat er misschien wel % meer vetvrije massa verloren?

ad

 
Nog maar eens ten overvloede: Meer eiwitten eten dan vet is ZEER SLECHT. Het leidt tot een fenomeen genaamd 'rabbit starvation':

https://www.fatsforum.nl/topic/roosteren-van-botten#post-75899

Quote:
Eet ALTIJD meer vetten dan eiwitten. GEEN mager vlees meer en als het vlees toch weinig vet bevat, ruimschoots compenseren voor de magere eiwitten met vet (zie punt 1). De makkelijkste manier is vette stoofpotten en soepen. Als magere dierlijke eiwitten niet worden gecompenseerd door vetten, krijg je 'rabbit starvation', dat is bloedvergiftiging door de opbouw van ammoniak. De huidige voedingsadviezen zijn dus ronduit gevaarlijk en ziekmakend en bevorderen een staat van ONDERVOEDING!


https://www.fatsforum.nl/topic/top-vijf#post-101201

Mike

 
Mike,

Gaat het dan volgens jou om de hoeveelheid (vet/eiwitten)in calr. of gewicht?

Ik eet ergens tussen de 100-140 gr eiwitten per dag maar ben niet vies van verzadigd vet en heb infeite de inname van OVZ gereduceerd(vette vis,olijfolie),verder iedere dag bouillon en natuurlijk rijkelijk zeezout(ongeveer 2 eetlepels per dag).Ook orgaanvlees sla ik niet over.

Vraag me trouwens wel af hoe snel de vergiftiging op zal treden wanneer niet iedere dag evenveel eiwitten gegeten worden en ook de vet inname varieert.

ad

 
Echte rabbit starvation komt alleen voor als je zo goed als geen koolhydraten eet met heel veel eiwit en bijna geen vet.

De naam komt dus van mensen die om wat voor reden dan ook voor korte of lange tijd niets anders te eten hadden dan konijnen. letterlijk niets anders.

Als je daarnaast een ruime hoeveelheid koolhydraten zou hebben dan treedt deze starvation niet op alhoewel het nog steeds niet gezond is natuurlijk.

 
nee Pike haha, dan heb je alleen maar arthrose of iets dergelijks.

 
als je eiwitten ophoopt krijg je bv. last van je gewrichten of iets anders,

het was een grapje Ad :wink:

 
Beste Ad,

Ben een man van 31 die zich al 10 jaar met Gezondheid, Voeding en Sport bezighoudt. In die tijdbestek van 10 jaar heb ik aardig wat dingen zien komen en gaan, heel veel gelezen, onderzocht, uitgeprobeerd, toegepast etc. Ik ken bijv. de Moderators van deze site dan ook vrij goed. Juglen Zwaan heb ik zo'n 3,5 a 4 jaar geleden leren kennen op de sportschool, we hebben toen over gezondheid/voeding gehad, waar hij zeer enthausiast raakte van mijn visie/kennis over voeding. Mike Donkers heb ik voor het eerst horen praten op de radio zo'n 5 jaar terug, hij vertelde toen hoe voedzaam gras was en dat als we geen voeding meer op voorhanden zouden hebben maar gras moesten gaan eten. Laten we het maar bij grasmelk en vlees houden:). Terugkomend op jou reactie wil ik het volgende zeggen.

Jij zegt: Denken in calr.zet geen zoden aan de dijk

Antwoord: Ik denk ook niet in (hoeveelheid) calorieen, dat is gekkenwerk, maar in verzadigingsgevoel, dus gewoon naar je lichaam luisteren. Met die % wilde ik alleen laten zien dat je de calorieen (wat je niet telt) iets meer uit Eiwitten haalt dan uit Vetten.

Jij zegt: Factoren zijn afhankelijk van elkaar ,bv.minder calr. inname zal uiteindelijk voor een lagere stofwisseling zorgen.

Antwoord: Sinds wanneer leidt het eten van Eiwitten, ook al is je calorie inname iets lager voor een lagere stofwisseling? Ten eerste versnellen Eiwitten je stofwisseling het meest, ten tweede blijf je Eiwitten eten met voldoende Vet. Alleen als je heel mager (Koolhydraten ipv Vetten) eet en minder dan je BMR (Basal Metabolic Rate) zal je stofwisseling op een lager pitje gaan draaien.

Jij zegt:

Stel je eet veel vet en genoeg energie zodat je niet afvalt in gewicht.Dan nog is er energie van je vetreserve gekomen ,maar is er weer nieuw vet bijgekomen(netto dus in balans).

Antwoord:

Ik weet dat natuurlijk ook wel, ik bedoel ook niet dat als we Vetten gaan eten dat onze eigen Vetreserveverbranding stopt. En trouwens er HOEFT geen nieuw vet in meerdere mate bijgekomen te zijn als je het juist aanpakt. Korte verzuurketens bijv. dienen niet als vetreserve en worden meteen ter verbranding gegooid, Middenlange evenmin, alleen een deel van Lange vetzuurketens gaat naar de vetvoorraden. Waarom dus weer (veel) nieuw Vet bij laten komen als je wilt Afvallen? Je gaat toch niet dweilen met de kraan open neem ik aan?

Jij zegt: En stel je eet inderdaad minder energie,neem je dan af in vetpercentage of gaat er misschien wel % meer vetvrije massa verloren?

Antwoord: Je gaat echt geen Vetvrije massa verliezen omdat je iets minder Vet eet dan Eiwit, dat gaat absoluut niet! Nogmaals je gaat pas aan je spieren vreten als je onder je BMR gaat zitten, je zelf dus uithongert.

Ik hoop dat nu een en ander duidelijk is.

Gr.

Yavuz

 
Yavuz,

Ok,mijn antwoord was gebaseerd op je vraag naar hoe je nu weet of je je eigen vet aanspreekt.Het antwoord was ook algemeen bedoeld.Individualiteit speelt altijd een rol.In je bovenstaande antwoorden ga jij wel van absoluten uit.

Jij stelt:

Met die % wilde ik alleen laten zien dat je de calorieen (wat je niet telt) iets meer uit Eiwitten haalt dan uit Vetten.

Eiwitten hebben(ongeveer dan) 4 calr.per gram en vetten dus 9 calr. per gram.Waneer je dus meer calr. uit eiwitten haalt moet meer dan het dubbel aantal gr. aan eiwitten eten in verhouding tot vet.Stel gemm. 140 gr eiwitten per dag ,dat is dan 560 calr. Dan blijft er maar weinig over voor de vetten,misschien 50 gr,dat zou dan 450 calr. zijn en dus iets minder dan de eiwit calr.Samen zit je dan op 1010 calr.Komt de rest dan uit KH?

Je geeft aan dat je KH.percentage ongeveer de helft van de eiwitten is dus dat zou dan ook weining aan calr.zijn.

IK weet niet hoeveel calr. je per dag eet en wanneer dit beduidend meer zou zijn dan hierboven gesteld dan zou je dus behoorlijk meer eiwitten eten.

En dan kom ik tot het volgende.....Jij stelt:

Sinds wanneer leidt het eten van Eiwitten, ook al is je calorie inname iets lager voor een lagere stofwisseling? Ten eerste versnellen Eiwitten je stofwisseling het meest, ten tweede blijf je Eiwitten eten met voldoende Vet. Alleen als je heel mager (Koolhydraten ipv Vetten) eet en minder dan je BMR (Basal Metabolic Rate) zal je stofwisseling op een lager pitje gaan draaien.

Indeerdaad versnelt het eten van eiwitten de stofwisseling echter pas bij een inname van min. 30 gr.per maaltijd(en voldoende leucine).Bij meerdere maaltijden per dag van zeg 35-40 gr eiwitten kom je dan op gemm.140-150 gr eiwitten.Meer eten heeft verder geen extra waarde.

Ik denk zelf dat je stofwisseling wel zal verlagen(ik gaf dit aan met 'op den duur'),ook met vet.

Jij stelt:

Ik weet dat natuurlijk ook wel, ik bedoel ook niet dat als we Vetten gaan eten dat onze eigen Vetreserveverbranding stopt. En trouwens er HOEFT geen nieuw vet in meerdere mate bijgekomen te zijn als je het juist aanpakt. Korte verzuurketens bijv. dienen niet als vetreserve en worden meteen ter verbranding gegooid, Middenlange evenmin, alleen een deel van Lange vetzuurketens gaat naar de vetvoorraden. Waarom dus weer (veel) nieuw Vet bij laten komen als je wilt Afvallen? Je gaat toch niet dweilen met de kraan open neem ik aan.

Mijn voorbeeld van vet inname was bedoeld op jou vraag hoe je nu weet of je je eigen vetreserve aanspreekt,dus ik snap je antwoord hierboven niet.

Jij stelt:

Je gaat echt geen Vetvrije massa verliezen omdat je iets minder Vet eet dan Eiwit, dat gaat absoluut niet! Nogmaals je gaat pas aan je spieren vreten als je onder je BMR gaat zitten, je zelf dus uithongert.

Mijn antwoord was dat je MISSCHIEN wel vetvrije massa zou verliezen wanneer je minder calr.inneemt en dat kan ook wanneer je boven je bmr zit ongeacht je eiwit inname.Denk bv.aan stress.

ad

 
Even een vraag in de runder-bouillonsoep zitten daar ook eiwitten in ?(dus niet het vlees van de soep) sorry als ik een domme vraag stel.

 
bedankt Ad ,ik vraag dit omdat ik een verterings probleem heb.Misschien met eiwitten.Ik wil nu wat minderen met zuivel om te kijken hoe het dan met me gaat.In plaats van dat wil ik meer soep gaan eten.Maar of er veel verschil in zit met de melk qua eiwitten weet ik niet.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.893
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan