Eieren....hoeveel is nog gezond?

mappas

New member
Kun je (tot op zekere hoogte) onbeperkt eieren eten? Bijvoorbeeld vier of vijf per dag? Of zes?

Ik vind een dubbele kaasomelet heerlijk bij de lunch, maar ook 's avonds heb ik tegenwoordig vaak een maaltijd met eieren op het menu staan. Ik ben bang dat het misschien toch een beetje teveel wordt zo...... :(

 
Mike heeft eens tijdens een kennisavond verteld over iemand die 's avonds laat thuis kwam van iets en trek had in een gebakken ei.

En toen lustte hij er nog wel één, en nog één. Op slot had hij ik weet niet hoeveel eieren op.

Hij vroeg ook of dat eigenlijk wel kon.

Volgens mij was Mike zijn antwoord, eet maar totdat je er genoeg van hebt.

Je lichaam had het waarschijnlijk nodig en geeft vanzelf wel aan als het genoeg is.

 
Als je je er goed bij voelt.. (die mondhoeken moeten omhoog ipv naar beneden!) Volgens mij kun je eieren onbeperkt eten, liefst rauw. Ikzelf eet er sinds een maand of 10-11 vier rauw en daarnaast soms nog twee gebakken of gekookt, 4-6 eieren per dag dus. En het gaat toch goed met me.. :D Ik ga het wel minderen als ik mezelf 'genezen' beschouw.

Maar nee, eieren zijn het meest komplete voedsel, zowel wat betreft de nutriënten als de hoeveelheden/verhoudingen ervan. Heb ik gelezen..

 
had dr. NCM niet ook 12 per dag aangeraden in haar boek?

@hilda hoe eet je ze rauw? bedoel je daarmee bee's egg smoothie? of beschouw je dat als gekookt?

 
Ja, ik maak twee keer per dag Bee's egg drink. Ik vind 'm zo lekker (vooral met koffie :? ) Ik beschouw 'm niet als gekookt: ik doe alles in de blender met heet water, koffie of sterke rooibosthee. Misschien nog specerijen.. kaneel, cacao, five spices ed. Vanavond zag ik het licht met kokosmelk en cacao.. écht Sinterklaas!

Op een andere manier rauw eet ik geen eieren. Ik moet er niet aan denken!

Hilda

 
Hilda,

Kijk uit met die koffie! Vind je die egg-drink niet gewoon zo lekker vanwege de koffie? Is het niet gewoon een excuus om toe te geven aan een koffieverslaving?

Hoeveel eieren mag je eten? Poekie zei het al: zoveel je wil! In zijn boek Feiten en fabels over cholesterol beschrijft Uffe Ravnskov een experiment dat hij zichzelf oplegde waarbij een bepaalde periode vrijwel uitsluitend eieren at en vervolgens zijn cholesterol opmeette. Conclusie: zijn cholesterol ging omlaag! Logisch, want hoe meer cholesterol er in de voeding zit, hoe minder je je lever belast om deze zelf aan te maken. Cholesterolinname in de voeding heeft een positief effect in de zin van cholesterolverlaging en geen negatief effect in de zin van cholesterolverhoging. Dus: eet je cholesterol!

Mike

 
Overigens is ei niet het meest complete voedsel op aarde. Er zit alles in ei, behalve vit. C. Rauwe melk bevat ook de vit. C en is dus completer. Weston Price zag rauwe melk, orgaanvlees en vis als de meest complete voedingsmiddelen die de natuur de mens te bieden heeft. Ei komt dan op een eervolle vierde plaats, omdat het een nagenoeg compleet voedingsmiddel is.

Mike

 
Ja, die koffie!

Ik was er helemaal vanaf en heb het ruim een half jaar niet gedronken tot ik een tijdje geleden bedacht dat het misschien 'een keer' lekker zou zijn in die egg drink. En zie daar..

Hilda

 
Dit werkt voor mijn vriendin exact hetzelfde. Soms heeft ze het gevoel dat het 'een keertje moet kunnen'. En voor ze het weet zit ze weer een week lange elke dag koffie te drinken. De laatste tijd wordt ze echter door haar eigen lijf afgestraft, want ze wordt nl. doodmoe na het drinken van koffie! Een nieuwe betekenis van het woord 'lijfstraf'. :wink:

Mike

 
Quote:
Mike heeft eens tijdens een kennisavond verteld over iemand die 's avonds laat thuis kwam van iets en trek had in een gebakken ei.

En toen lustte hij er nog wel één, en nog één. Op slot had hij ik weet niet hoeveel eieren op.

Hij vroeg ook of dat eigenlijk wel kon.


Haha, dat was ik! Weet eigenlijk niet wat er toen precies aan de hand was. Was echt in het begin, toen ik net een beetje bezig was met gezonde voeding, bijna 3 jaar geleden. 'S avonds voor het slapen had ik "nog effe zin in iets". Dus even een roereitje gebakken met een flinke lading roomboter. Hierna had ik nog steeds honger, dus nog een eitje in de pan enz enz. Ik geloof dat ik na een stuk of 10 eieren (en bijna een heel pakje roomboter!) maar gestopt ben, maar had eigenlijk nog wel wat gelust. Zo erg heb ik het daarna nooit meer gehad.

 
Kun je nagaan hoeveel tekorten je op dat moment had! Ik heb een soortgelijke onverzadigbaarheid gehad met (zee)zout in 2007, een mineralentekort dus.

Mike

 
Mijn advies:

Eet zoveel eieren tot je niet meer kunt. Vervolgens klutst en roer je een lading eieren in je klysma-kan en ga je van onder vrolijk verder. Let the eggs rock you!! :mrgreen:

@ Janse

Prachtig verhaal, een doos eieren en een pak roomboter.... Schitterend! :D

 
Eieren zijn mijn superfoods (ik verdraag geen melk/yoghurt), voor de vit c heb ik de uitgeperste citroen elke dag, soms wel 2 per dag.

Qua hoeveelheden, in het verleden gerust 8-10 per dag :D

Nu aantal rauw en soms wat gekookt om mee te nemen. Vooral rauw vind ik ze top, geeft een enorme boost, vooral ook als je veel hersenwerk te doen hebt, dat is erg goed te merken. Niet voor niets worden eieren brainfoods genoemd!

 
Heb het ook gevonden Gerrit, shake van rauwe eieren, komkommer, citroen, kruiden en olijf! Niet gedacht dat ik dit lekker zou gaan vinden :)

 
Haha, ikke, het klinkt voor mij ook niet alsof ik het lekker ga vinden. Nu moet ik toegeven dat ik nogal moeite heb met het slijmgehalte van rauwe eieren (ik vind dat mijn yoghurt er slijmerig van wordt). Maar, wil je de verhoudingen eens plaatsen? Dan ga ik het toch een uitproberen.

En over hoeveelheden eieren gesproken... Soms heb ik heel veel behoefte aan wel 3 of 4 omeletten op een dag. Dat zijn dan tussen de 6 en 12 eieren... gebakken in roomboter of ghee, meestal met een klont gesmolten boter erop. Beetje Evan-like, dus :wink:

 
Wow, dank voor jullie vele reacties! Ik heb helaas niet eerder tijd gehad te reageren, als ik 's avonds wil bijlezen wat jullie geschreven hebben is de aanwas aan de bovenkant bijna harder dan ik er aan de onderkant aflees :wink:

Maar over eieren gesproken, ik ben heel blij met de antwoorden, net met m'n vriend nog discussie gehad toen ik m'n dubbele kaasomelet voor morgen maakte dat elke dag twee eieren toch nooit goed kan zijn. Tja....zo dacht ik tot voor kort ook. heb sinds m'n anorexia (1982) eigenlijk alleen maar cholesterolloze eiwitten gegeten en pas de laatste paar jaar 1 à 2 hele eieren per week. Maar ik ben er altijd gek op geweest, en herdacht jaarlijks met pasen m'n jeugdjaren waarop ik met pasen zoveel (geverfde) eieren mocht eten als ik wilde. Nou, dat waren er toch wel een stuk of vijf, zes :D

Blijkbaar wist m'n lichaam beter wat goed voor me was dan m'n ratio :wink:

 
Eieren zijn op dit moment best wel een basisvoeding voor mij. Eet zo om de dag(soms iets vaker)een stuk of 5-6 eieren met daaronder wat ui en flink wat kaas erover allemaal verzopen in plas roomboter ^_^.

Zag een filmpje op youtube over een man van 88 in een verpleeghuis die helemaal gezond was terwijl hij enkel een stuk of 25 eieren per dag at.

Peace

 
Ik heb ook wel eens 15 gabakken eieren in een keer gegeten en dan daarna nog lekker een soepie. Mijn ooms en tantjes vertellen het nu nog aan iedereen.Ben ook dol op eieren en dan het liefst zwemmend in roomboter en dan nog gesmolten volvette kaas erbij en maar smullen door er met zuurdesem brood in te dippen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.346
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan