Eieren....hoeveel is nog gezond?

eye opener:

Quote:
Een mix met eigeel moet je altijd direct opdrinken, en mag je nooit laten staan, en dus ook niet meenemen in een fles. Je mag het eigeel niet meemixen omdat de eiwitten in eigeel gemakkelijk beschadigd raken, zelfs door het mixen, want de wrijving die daarbij plaats vindt is als het ware ‘hitte op moleculair niveau’. Door het toevoegen van eigeel wordt het sap of de shake lekker romig en zacht van smaak.


dus... Geen ei door de smoothie, maar pas later toevoegen.. doen jullie dit ook?

bron:

http://www.brain-food.nl/eigeel.htm

 
Wij hebben van de week nog een smoothie gemaakt met rauwe eieren, en die hebben 24 uur later pas opgedronken.

Blijft goed door de vele vetten die er in zitten. En ik voel me nog steeds erg goed.

Lia

 
De rauwe eieren die door mijn smoothie gaan, gaan ook mee in de fles naar het werk. Krijg echt niet binnen een half uur een liter smoothie weg gewerkt.....

 
Ik doe de rauwe eieren in mijn smoothie en die gaat de dag erna mee naar het werk alwaar ik hem ongekoeld bewaar. Nooit geen problemen mee: ik leef nog steeds.

 
Ik geef jullie helemaal gelijk hoor.. maar ik vond met name het stukje interresant mbt het blenderen van het eigeel. Er word in dit stuk gezegd dat je dan het eigeel kapot maakt wat gevolgen zou hebben voor de voedingswaarde...

Nou doe ik het eigeel altijd bij de rest en zet dan de blender aan... Betwijfel of dit de structuur kapot maakt... wat jullie?

ps.. de link laat wel zien hoe voedzaam een rauw eigeel is.. kijk maar eens naar de waarden!

 
Gebruikmaking van de blender levert moleculaire schade op, met name bij eiwitten, omdat de moleculen worden stukgeslagen. Koken beschadigt ook eiwitmoleculen. Elke bewerking levert schade op. Je moet de voordelen tegen de nadelen afwegen. De voordelen verbonden aan blenden en koken is de 'voorvertering' van het voedsel, waardoor de vertering en voedselopname makkelijker verloopt en minder energie kost (spijsvertering is het meest energievretende lichaamsproces). Er is veel vocht in de darmen nodig voor de vertering van beschadigde eiwitten door verhitting of blenden. Vandaar dat je zo vochtrijk mogelijk moet eten, dus koken in dikke, vette sauzen en blenden in veel vocht en vet.

Mike

 
Hier iets over eieren, en hoeveel?

Barry Groves PhD:

Who says eggs are bad for you?

Two case studies of egg eating and longevity

Case 1: 88-year old man eats 25 eggs a day

If you are worried about eating more than 3 eggs a week, this story of an 88-year-old man who had been eating 25 eggs a day for at least 15 years, should put your mind at rest. This 88-year-old man lived alone in a retirement community. He was healthy except for having Alzheimer's disease. He also had a compulsive disorder which led him to consume, in addition to regular meals, 25 soft-boiled eggs every day. Remarkably, there was good evidence from several sources that this egg-eating behavior had been going on for at least 15 years.

The patient's medical records documented numerous serum cholesterol measurements within the normal range. A number of metabolic studies indicated that the patient had several compensatory mechanisms in place which enabled him to maintain normal blood cholesterol concentrations in the face of longstanding and massive cholesterol intake:

Marked reduction in cholesterol absorption; greatly increased synthesis of bile acids — the patient synthesized roughly twice the mass of bile acids as control subjects; and reduced endogenous cholesterol synthesis

The authors of the study indicated that it would have been interesting to study this patient on a low-cholesterol diet, but that his behavioral disorder prevented it.

He probably wouldn't have liked it either.

References

Kern F: Normal plasma cholesterol in an 88-year-old who eats 25 eggs a day. New Eng J Med 1991; 324:986.

Case 2: Lord Strathcona

Lord Strathcona — the Donald Smith of Mount Sir Donald, Smith's Landing, and countless towns and natural features throughout Canada — was not only one of the richest men in the British Empire, he was Canada's High Commissioner in London in the late nineteenth and early twentieth century.

In his autobiography, Discovery, Vilhjalmur Stefansson gives a detailed account of Lord Strathcona's dietary habits which illustrate well how a restricted diet can be eminently healthy.

After Stefansson had told Lord Strathcona what he had learned from the Eskimos, His Lordship told Stefansson that years ago in Canada he had begun a regimen all his own. He told how he had begun to wonder why, since he liked some things better than others, he should bother to eat something different on one day when he had liked what he had eaten the previous day better. 'This led', recounts Stefansson, 'to his questioning what he really did like and, when he got the answer, eating nothing else — eggs, milk, and butter.'

Stefansson was frequently a guest at Lord Strathcona's home in Grosvenor Square, and so had plenty of opportunity to observe him. He wrote: 'Strathcona, a broad shouldered man taller than six feet, would be seated at one end of the long table, Lady Strathcona at the other. As course after course was served to the rest of us, he would converse, drinking a sip or two of each wine as it was poured. Sometime during the middle of the dinner, his tray was brought: several medium soft boiled eggs broken into a large bowl, with plenty of butter and with extra butter in a side dish, and, I believe, a quart of whole milk, or perhaps half and half.'

Lord Strathcona must have been doing something right because lived entirely healthily to the ripe old age of 93.

So if you feel like eating eggs for breakfast every day, these stories illustrate that there is not really much reason why you shouldn't.

Me

Incidentally, I get through a couple of dozen extra-large eggs a week — and have been doing so for over half a century. And I am still here! Mind you, I am only in my late 70s (although that is longer than either my father or his father lived). I strongly believe that eggs, which contain all the materials needed to build a complete animal, are probably the best food it is possible to get.

 
He bah. Ik heb meestal biologische eieren van Gebr. van Beek. Gisteren at ik heerlijke eitjes van een kennis, veel lekkerder dan die van van Beek. Ik zoek net even op internet op wat de kippen gevoerd krijgen.. Ze lopen buiten en worden dagelijks bijgevoerd met soja EN mais EN granen... Aargh dacht ik lekker gezond te doen.

Welke eieren eten jullie? Er zit hier voor zover ik weet geen bio boer in de buurt waar ik eieren kan kopen.

 
Quote:
Ik heb meestal biologische eieren van Gebr. van Beek.



Ai, diezelfde biologische eieren heb ik dus ook meestal! Dit heb ik ook nooit geweten. Zo zie je maar weer, denk je eindelijk goed bezig te zijn...

 
Voedingscentrum ontrafelt vijf fabels over eieren

https://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/voedingscentrum-ontrafelt-vijf-fabels-over-eieren.aspx

Quote:
Fabel: “Elke dag een ei eten is gezond”

Niet waar. Maar hierbij hoort wel direct een nuance: eieren bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en eiwitten. Echter, in de eidooier zit ook cholesterol en verzadigd vet.


Elke dag een ei is niet gezond, daarom eet ik elke dag wel meer dan één ei :)

Ik hou van verzadigd vet en cholesterol. En mijn lichaam ook, want het vraagt er iedere dag weer om. Rauw, gebakken en gekookt. Soms wel 10 op een dag. Wat erg lekker is zijn 6 eidooiers gemixt met een halve liter rauwe melk. Waarschijnlijk is er op orgaanvlees na ook niks met een hogere voedingswaarde. Alles zit erin.

Nog een:
Quote:
Alle eieren bevatten evenveel goede voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen.


https://www.voedingscentrum.nl/nl/t...he-eieren-even-gezond-als-scharreleieren.aspx

Gelukkig hebben we het voedingscentrum. Anders hadden we nu nog steeds gedacht dat eieren van kippen in een natuurlijk omgeving gezonder zijn dan eieren van kippen die zijn opgesloten in een hok.

 
Quote:
Gelukkig hebben we het voedingscentrum. Anders hadden we nu nog steeds gedacht dat eieren van kippen in een natuurlijk omgeving gezonder zijn dan eieren van kippen die zijn opgesloten in een hok.

:lol:

 
's ochtends gaan er hier altijd 3 dooiers door de melk/kefir en 'smiddags of 's avonds vaak nog 4-5 eendeneieren gebaken of zachtgekookt.

Weet iemand nou hoe het zit met paratyfus en eendeneieren? Over het algemeen ben ik niet zo bang voor ziekteverwekkers maar werd vroeger toch altijd welvoor gewaarschuwd voor ganzen en eendeneieren (die in Friesland altijd in het wild geraapt werden). Is het verstandig om gekweekte eendeneieren rauw te consumeren? Voedingswaarde en smaak zijn hoger dan kippeneieren.

 
Ik denk dat het er aan ligt hij gezond de eenden zijn en wat ze te eten hebben gekregen. Als die eenden in het wild veel brood of andere dingen hebben gevonden/ gevoerd gekregen dan denk ik niet dat ze erg gezond zullen zijn. Ook van vervuilt water waarin ze zwemmen worden ze natuurlijk niet gezond.

 
Ik eet de eieren van m'n eigen kippen. Die krijgen granen van de Boerenbond en veel groenvoer. Sinds kort zit ik in het bestuur van de regionale VELT (Vereniging voor Ecologische Leef- en Teeltwijzen).

Mijn eerste actiepunt was om gezamenlijk biologisch kippenvoer in te kopen voor alle leden. Dit is namelijk niet echt in de directe omgeving te koop. Wordt nu aan gewerkt. Fijn idee dat mijn eitjes straks nóg gezonder zijn.

Ik eet er zeker 20-25 in de week. In pannekoeken, maar ook gebakken of gekookt, en in sauzen, ragouts en allerlei baksels. Nog geen smoothie met rauwe eieren geprobeerd.....

 
Hoi

ik eet sinds een paar maanden steeds meer vet en rauwe melk vlees en meer eieren. Een gekookt of rauw ei gaat prima maar sinds een paar dagen ga ik overgeven van gebakken eieren...ze zijn echt bio...lekker in roomboter maar ik hoef het niet meer mijn lijf weigert.

Hoe zou dit komen? Iemand een idee?

Agaat

 
Probeer anders eens rauwe eierdooiers.

Doe ik elke ochtend.

De eierdooier(s) scheiden van het eiwit, het eiwit weggooien en de dooier(s) doorslikken of door bijv. melk, yoghurt of kefir.

 
Hoi Frank

ja dat ga ik nu meer doen...want ik dwing mezelf niet om iets te eten wat me tegenstaat.

blijf me alleen afvragen hoe het komt?

 
Hoi Paika14

Probeer anders eens het eiwit weg te laten.

Het eiwit van eieren schijnt niet altijd even gezond te zijn en alleen aan te raden qua gebruik als je na het eten ervan fysiek zware prestaties verricht.

Wellicht is het eiwit van een ei ook wat vergelijkbaar - te ver gezocht? - met het vliesje om zaden dat gifstoffen bevat om rovers weg te houden?

En ei-eigeel vind ik ook gewoon lekker en het ei-eiwit helemaal niet - behalve dan heel vroeger met veel suiker erin als in bijv. haagse bluf :D

 
Het eiwit (eiwitten in het algemeen) zijn zwaarder/moeilijker te verteren. Kan zijn dat je lichaam dat aangeeft.

Quote:
het vliesje om zaden dat gifstoffen bevat om rovers weg te houden?



Er zit geen fytinezuur in het vliesje oid als je daarop aanstuurt, de ouders van de vogels zijn degene die de rovers bij de eieren weghouden.

In rauw eiwit zou wel een stof zitten die biotine opname zou kunnen afremmen.

Quote:
In rauwe eieren komen ook avidine (een glycoproteïne) en antitrypsine voor. Avidine bindt zich aan biotine en maakt dit vitamine niet meer beschikbaar voor het lichaam, waardoor bij langdurig gebruik van rauwe eieren een biotinedeficiëntie kan ontstaan. Antitrypsine werkt het verteringsenzym trypsine tegen. Het koken of bakken van eieren maakt beide eiwitten onwerkzaam.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

Quote:
I have heard of a number of cases of people benefiting from including raw egg whites in their diet. It should be noted, however, that raw egg whites contain substances that inhibit digestion and decrease the availability of biotin. Some people may benefit from their apparent glutathione-boosting ability, and this may be especially important for people who cannot tolerate milk, but in others the risk of biotin deficiency or digestive troubles might outweigh this benefit. Intestinal flora produce biotin and egg yolks are loaded with it. Maintaining proper intestinal flora and eating plenty of egg yolks may allow some people to reap the benefits of raw egg whites if they do not have trouble digesting them.



http://www.westonaprice.org/blogs/c...-of-raw-milk-and-other-raw-foods-glutathione/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.930
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan