Dirtsa stelt zich hier ook voor

Als ik op rug slaap ga ik gegarandeerd dromen!

Voor mij onverklaarbaar, maar misschien heeft iemand daar een verklaring voor??

gr,compex

 
Als je op je rug slaapt en je hebt een dun kussen (rug en nek in één lijn), dan ga je vaak met je mond open slapen = hyperventileren; misschien komt het daardoor?

De indianen die op hun rug sliepen, hadden wel een vrij dik kussen oid onder hun hoofd, zodat hun mond niet open viel.

Als je dat niet lekker vindt liggen, kun je denk ik beter niet op je rug slapen.

 
Op mijn rug krijg ik te weinig lucht, en zelfs als ik probeer op mijn zij of zo te slapen, dan draai ik automatisch op mijn buik. Zelfs tijdens de zwangerschappen, met kussens ondersteunt, probeerde ik nog op mijn buik te liggen. balen om te horen dat dit blijkbaar niet de beste houding is.

ikke, wat bedoel je met hoe mijn dag eruit ziet? wat eten betreft of activiteiten?

Femke, ik voelde mij ook in mijn hoofd als eerste beter, het gevoel dat je het zelf in de hand neemt, dat het niet uitzichtsloos is, dat je helemaal niet alleen nog maar achteruit kunt gaan.

Het is zo belangrijk. Ik kan je wel aanraden eens op te schrijven, van top tot teen, wat je klachten/symptomen zijn. Ook al weet je niet of dit MS gerelateerd is.( overigens denk ik nie dat er iemand is die weet wat wel of niet bij MS hoort) Ik heb, ondanks de verschillende lijstjes, regelmatig dat mij ineens te binnen schiet: oja, daar heb ik geen last meer van, maar dat had ik wel jarenlang.

Vooral als iemand een symptoom vermeld of omschrijft.

Je vergeet zo snel je klachten als je deze niet meer hebt. dat waar je nog wel last van hebt is juist nadrukkelijker aanwezig, waardoor je het idee kunt hebben nog steeds niet vooruit te gaan.

Ik loop npg steeds slecht tot zeer slecht. Dat is uiterard zeer prominent aanwezig.

Maar ik kan gemakkelijker uit de rolstoel opstaan, van de wc opstaan, onder de douche staan, ik sta veel langer aan het aanrecht om eten te maken,. of zelfs afwasmachine uit te ruimen.

Dat zijn belangrijke verbeteringen. En ik ben daar erg blij mee, en ik heb over deze verbeteringen jaren gedaan. Dus ik verwacht nog jaren nodig te hebben. En zie wel per dag hoe het gaat.

Na de ccsvi behandeling heb ik mij 3 weken ongelooflijk goed gevoeld, ik voelde mij alsof ik geen ms had, onfdanks dat ik niet kon lopen. Maar alle vervelende tintelingen/kou op de schenen/zware benen, krachtverlies arm, waren weg. Ik denk niet dat ik ooit nog laat dotteren, maar hierdoor weet ik wel dat mijn doorbloeding niet goed is en heb hiervoor nu serrapeptase/hawthorn. Hopelijk lost hierdoor het bloedstolsel op, en gaat het bloed beter stromen.

 
Quote:
Op mijn rug krijg ik te weinig lucht


Dat is de omgekeerde werkelijkheid, Dirtsa. Juist op je buik krijg je te weinig lucht! Je borstkas ligt in de verdrukking en je moet je hoofd wel opzij doen, want anders lig je met je snufferd in je kussen en krijg je zeker geen lucht! Je hebt jezelf iets totaal verkeerds aangewend en zult, als je dit serieus neemt, nieuwe gewoontes moeten aanwennen. Leon heeft gelijk: er is veel gezondheidswinst te behalen tijdens de slaapuurtjes.

Quote:
Op mijn buik is de enige positie die bij mij echt werkt om te slapen.

Bij elke andere positie is de pijn onder mijn linkerribbenboog te storend.

Plus zo blijft mijn lichaam het warmst.


Dorien, ik denk dat jij ernstige schildklierissues hebt. Als je lichaam niet in beweging is koel jij veel te veel af. Heb jij wel eens je ochtendtemperatuur onder de oksels gemeten nog voordat je zelfs maar naar de WC bent geweest, maar wel als je al onder de deken vandaan bent? Het zou mij niet verbazen als deze 35 graden of minder is! Het verklaart tevens waarom je in gewicht toeneemt en vet vasthoudt.

Quote:
Had weleens wat gehoord dat op je rug slapen nachtmerrie bevorderend zou zijn.


Leon, in het citaat uit het artikel over George Catlin staat te lezen:

Quote:
and their sleep is therefore always unattended with the nightmare or snoring.


Dus geen nachtmerries en geen gesnurk!

Quote:
Als ik op rug slaap ga ik gegarandeerd dromen!


Er is niets mis met dromen,l compex. Van de WP-voeding ga je trouwens dieper en intenser dromen!

Quote:
De indianen die op hun rug sliepen, hadden wel een vrij dik kussen oid onder hun hoofd, zodat hun mond niet open viel.

Als je dat niet lekker vindt liggen, kun je denk ik beter niet op je rug slapen.


Als je dat niet lekker vindt, kun je jezelf dit beter aanwennen! Werkelijke discipline is niet afhaken bij het minste geringste ongemak dat je ervaart!

Mike

 
Je kunt jezelf toch moeilijk vastbinden in een bepaalde houding 8O

Ik kan echt alleen maar op m'n zij in slaap vallen, in de foetus-houding inderdaad, pluchen beer tegen m'n buik :oops:

Maar wanneer ik ook wakker word, of dat nou een keer midden in de nacht is of 's ochtends, ik lig altijd doodstil op m'n rug, keurig met het dekbed gladgestreken op me alsof ik nauwelijks bewogen heb. Goed dus blijkbaar? Ik dacht dat het normaal was om wel twintig keer te draaien tijdens je slaap.

Mijn vriend daarentegen ziet (al slapend) alle hoeken van het bed en het voeteneinde van het dekbed ligt vaak bij z'n schouder en omgekeerd. Ik kan ook alleen maar in een heel breed bed met hem slapen en onder aparte dekbedden, dat kun je dus wel begrijpen :wink:

Ik bedoel maar te zeggen: hoe kun je nou veranderen hoe en in welke houding je slaapt?

 
Mike,

Het voonaamste punt uit het boek dat aangehaald wordt in dit artikel ("Shut your mouth (and save your life....)") is het feit dat je met je mond dicht moet slapen, omdat dat veel gezonder is. De schrijver is alleen bij de indianen op bezoek geweest, maar het kan best zijn dat ze elders op de wereld in een andere houding slapen... met hun mond dicht! Weston Price zegt hier verder niets over.

 
Als je dat niet lekker vindt, kun je jezelf dit beter aanwennen! Werkelijke discipline is niet afhaken bij het minste geringste ongemak dat je ervaart!

Dat is het mike, gecombineerd met totaal geen geduld

Een wandelend zelf reflecterend drama ben ik dan

 
Die eft methode kan je ook toepassen op elkander binnen een straal van 200 meter.

Dan ga ik ook op me pa toepassen van: ik wil niet elke dag bier meer drinken.

Er is bewijs dat het werkt.

 
Als er 1 ding blijkt uit het boek van Price is het wel dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Hij is bij 14 natuurvolkeren geweest en ogenschijnlijk konden de voedingspatronen niet meer uiteenlopen. Pas onder de miscroscoop bleek dat men uiteindelijk precies hetzelfde at uit verschillende voedingsbronnen die in verschillende ecosystemen en klimaten voorradig waren, nl. vetten en mineralen. En niet zo'n kleine beetje ook! Zo bouwde men de reserves op die nodig waren voor een robuuste gezondheid, vruchtbaarheid en voortplanting.

De grootste denkfout die wij kunnen maken is denken dat dergelijke wijsheden bepetkt bleven tot slechts 1 volk of enkele volkeren. Price toonde aan dat deze wijsheden WERELDWIJD hetzelfde waren en dat alleen de middelen tot hetzelfde doel verschilden. Uiteindelijk hebben we dus allemaal hetzelfde nodig en dus zijn theorieen over bloedgroepen en metabolische types totale onzin. Ik heb het al vaker gezegd: er zijn bruine beren, grizzlyberen en ijsberen, maar ALLE beren eten datgene wat beren nodig hebben, de voedselkeuzes die ze daarbij maken zijn alleen verschillend, afhankelijk van waar de beren zich bevinden op deze planeet. Voor mensen geldt precies hetzelfde. Lees ook dit.

Is het dan zo vreemd om te veronderstellen dat als George Catlin dit fenomeneen observeerde bij indianen dat dit naar alle waarschijnlijkheid een wijsheid was die ook door andere natuurvolkeren elders ter wereld gehanteerd werd? ik dacht het niet. We horen op onze rug te slapen met onze mond dicht, punt. We moeten ophouden te denken in termen van verschillende rassen en de mensheid gaan zien als een en dezelfde soort, waarbij er geen enkel verschil is tussen wat we aan deze kant van de planeet nodig hebben en wat ze aan de andere kant van de planeet nodig hebben. De natuur denkt in gehelen en niet in afgescheiden en geisoleerde delen. Wat goed is voor indianen is goed voor blanken is goed voor Aziaten is goed voor zwarten, etc.

Dat we vandaag de dag voortdurend 's nachts alle kanten op draaien zegt veel over onze innerlijke onrust en onbewuste stress die we 's nachts verwerken. Dit is NIET onze natuurlijke staat!

Mike

 
Grappig, weer iets nieuws geleerd. Dit wist ik echt niet!

Als kind sliep ik altijd op mijn buik, maar later ging ik op mijn rug slapen en nu kan ik niet meer anders. Ik slaap dus altijd op mijn rug, op mij zij of buik kan ik niet slapen.

Leuk om te horen dat dit ook nog goed is!

 
@dirsa,

Ja ik bedoelde idd je dag m.b.t. eten. Je schreef dat je meerdere keren per dag 3 soorten groenten neemt? was erg benieuwd hoe een dag er dan uitziet.

 
Dirsa,

Een tip waar je misschien iets aan hebt: je zou een kussentje tussen je knieën kunnen leggen zodat je tijdens je slaap niet automatisch op je buik draait.

En zorgen voor een goed neksteunkussen is ook al een stap in de goede richting.

Hier kwam ik achter door zelfonderzoek toen ik zelf ernstige nekklachten had en erachter kwam dat op de buik slapen de oorzaak was.

Tegenwoordig ga ik op mijn rug in bed liggen met mijn handen op mijn buik, dit werkt erg rustgevend en meestal val ik dan zo in slaap.

 
Dankje voor de tip, maar....ik moet eerst even dit laten bezin ken hoor. Ik slaap al 50 jaar op mijn buik, en ik slaap dan als een roos. Ondanks mijn MS, waarvan de meestn toch klagen over slaapproblemen.

Dus het moet eerst neerdalen in mijn bewustzijn.

Ikke, ik ga morgen of zo, opschrijven wat ik zoal eet.

 
Groente 3 x per dag:

Voorbeeld: ghee in gietijzeren pannetje, daarin fruit ik halve ui in dunne reepjes/6 a 7 dunne schijfjes wortel/gesneden paksoi/bosuitje/prei/bladselderij/rode kool(al voor gekookt), aanvullen met wat roomboter.

(variatie: half rood bietje aan stukjes/boerenkoolchips/andijvie/groene kool/rucola/postelein)en regelmatig oesterzwam of champignons erdoor.

Rauw: veldsla/bleekselderij/zuurkool

Als sausje: yoghurt/beetje sesamolie/beetje honing.

's morgens: glas water met citroensap/sole/H202/honing

Na uurtje: en een klysma:

glas rauwe melk, eetlepel kokosolie(gewoon in de mond), levertraan/adrenal/spirulina en biergist/de groente

rond 12.00 uur: glas water/H202/appelazijn/theelepel honing en lepel kokosolie.

groente/geweekte en gegrilde nootjes/2 of 3 eierdooiers even gebakken.

appelsmoothie, regelmatig met grote toef slagroom erover.

rond 15.00 uur: glas lever/galthee met gember

rond 17.30 uur: glas water/H202/appelazijn/honing

rond 18.00 uur: groente en vlees of vis of levertjes.

's avonds nog 2 x glas water met sole/H202

ongeveer 1 x per maand: 3 of 4 dagen de milde leverreiniging en 's ochtends koffieklysma.

 
Ik snij wel 's morgens wat groente voor de hele dag, maar bak dit 3 x per dag. lekker warm. Zo vers mogelijk. Ik kook wel de rode kool voor een paar dagen of de bietjes. maar paddestoelen en groene bladgroente snij ik meestal net voor t bakken.

Ik had dit niet verwacht, ik was niet een echte liefhebber van groente, meer : het is nu eenmaal gezond...maar dit vind ik echt heel erg lekker en het voelt goed.

Als supplement heb ik ook nog serrapeptase en hawthorn, voor mijn aders/bloedverdunnend.

Ik heb het "geluk" dat ik niet meer werken mag, dus hele dag de tijd heb :wink:

 
Dirsa,

dank dat je dit wilde delen. Ik eet ook redelijk wat groenten, naast veel vetten en eiwtten. Als ontbijt start ik met een smoothie met hierdoor kokos en levertraan. Hierna heb ik snel behoefte aan wat eetbaars, dus meestal neem ik dan een restje smoor groenten van de avond ervoor (kan vanalles zijn, maar vaak courgette/witlof/ui in kokos/ghee of olijfolie met lekker veel kruiden)

Dan zit ik even vol,

soms neem ik tussendoor zelfgemaakte muffins (hartig) van ei+groenten+kruiden

dit meestal als ik moet werken,

de lunch is altijd anders, maar ook altijd met iets rauw: komkommer zonder schil, iets warms: vis of vlees, quinoa en kokosolie/olijf/tarwekiemolie

Ik vind groenten op allerlei manieren lekker! Maar vooral flink gekruid, gesmoord of gekookt!

Hoeveel eiwitten nemen jullie op een dag? soms denk ik dat ik hiervan nog wat tekort kom..

 
Quote:
Op je buik slapen is zeer ongezond, leer jezelf dit niet aan!


Ik ben een beetje spuit elf maar om hierop terug te komen. Ik heb een leuk boekje dat heet Can we live 150 years van Mikhail Tombak. Hij gaat uitgebreid in op dit aspect. Op je rug slapen is HEEL belangrijk voor je gezondheid. Je CZS zit vol met bloedvaten en zenuwen die al je organen laten communiceren met je hersenen. Hij onderstreept ook het belang van een stevig matras.

Op yoga leerde ik ook dat yogi`s slapen in de lijkhouding, dus dit kwam weer overeen.

 
Ellendig, ik had liever gehoord dat op de buik slapen gezond was...op de rug, gisteren nog even geprobeer, dan krijg ik overal tintelingen/kriebels/onrustige benen. Gewoon niet fijn, en ik kom onmogelijk in slaap. Ik ga eerst toch voor de slaap en dit is een aandachtspunt, voor de toekomst.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.473
Berichten
501.936
Leden
8.633
Nieuwste lid
Tarabya
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan