Diabeet en pre-diabeet

G

Guest

Guest
Een kennis van mij heeft de diagnose diabetes type 2 gekregen. Helaas via de reguliere weg zijn hier dus ook medicijnen aan verbonden. Met de juiste voeding is dit toch weer omkeerbaar?

Zelf merk ik mijn bloedsuiker nog kan schommelen als ik niet op tijd of teveel koolhydraten eet. Wanneer kun je nou eigenlijk spreken van pre-diabeet en wanneer ben je echt diabeet?

 
Diabetes type2 is als je pancreas klaar is met je suikermisbruik.

Dan geeft ie t op.

Het is zeker omkeerbaar, tenzij je medicijnen gaat/blijft gebruiken.

Dan wordt het een chronische ziekte ;)

 
@Yassir,

Ik denk dat je type 1 bedoelt. Bij type 1 is je alvleesklier niet meer in staat om voldoende insuline te produceren om de torenhoge bloedsuikerspiegel in bedwang te houden. Er moet dan insuline worden ingespoten en medicatie worden geslikt om de cellen toleranter te maken voor insuline.

By type 2 kan de alvleesklier nog wel voldoende insuline aanmaken, maar zijn de cellen al insulineresistent. Behalve een te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie) heb je dan ook een te hoge insulinespiegel (hyperinsulinemie).

@Tizz,

Natuurlijk is het omkeerbaar, maar niet volgens het huidige medische model dat er maar van uit blijft gaan dat het lichaam zijn eigen bloedsuiker als energiebron dient te gebruiken. Om deze reden blijft de voltallige bevolking pre-diabetisch, incl. de artsen zelf! Pas als de insulineweerstand voldoende vormen heeft aangenomen dat het stadium van diabetes type-2 wordt bereikt, is er officieel sprake van diabetes.

Sterker nog, steeds meer kom ik de absurde stelling tegen dat insuline zelfs noodzakelijk zou zijn voor de opname van glucose door de cellen! Een half jaar geleden stuitte ik voor het eerst op deze onzinnige bewering:

https://www.fatsforum.nl/topic/zijn...lie-echt-missen-en-toch-niet-kopen#post-19691

Recentelijk kreeg ik het boek The Future of Food als kerstcadeau, geschreven door de 'trendwatcher' en 'black businessman' en zeer politiek correcte Adjiedj Bakas. Op blz. 187 van dit boek lees ik:

Quote:
Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat de lichaamscellen de bloedsuiker kunnen gebruiken.


Dit is NIET de oorspronkelijke functie van insuline! Insuline is van oorsprong een opslaghormoon dat in tijden van voedselschaarste in werking trad om essentiele voedingsstoffen op te slaan in de cellen zodat we konden overleven op onze reserves. Deze reserves waren vetreserves en dus speelt insuline een rol bij de omzetting van voedingsstoffen naar vet, de enige echte brandstof voor het lichaam. Daarom schrijft Bakas op dezelfde pagina:

Quote:
Een bijwerking van insuline is echter dat het er ook voor zorgt dat vet wordt opgeslagen.


Dit is precies de functie van insuline en allesbehalve een 'bijwerking'! Grootschalige koolhydraatconsumptie wordt dus door ons prehistorische lichaam gezien als voedselschaarste, waardoor insuline glucose uit de bloedstroom verwijdert, omzet in vet en dit vet opslaat in de cellen. We krijgen dus overgewicht door ondervoeding! En daaraan gekoppeld zo'n beetje alle moderne ziektes, kwalen en aandoeningen, waaronder (pre)diabetes.

Een schommelende bloedsuikerspiegel met aanvallen van hypoglykemie is ronduit epidemisch in onze samenleving en de meesten van ons moeten gedurende de dag regelmatig iets eten om onszelf uit de hypoglykemie te eten. Dan ben je m.i. al pre-diabetisch en ikzelf was hier een treffend voorbeeld van, voordat ik mijn lichaam eindelijk de brandstof gaf waar het om vraagt: dierlijke vetten en eiwitten. Dit prediabetische verschijnsel wordt ook Syndroom X of metabolisch syndroom genoemd en, nogmaals, het is epidemisch in onze samenleving. Een 'normale' bloedsuikerwaarde van 6 is helemaal niet normaal, dit moet hooguit 5 zijn.

(Pre)diabetes is dan ook een ziekte die veroorzaakt wordt door voeding en dus ook met voeding kan worden opgelost. Het eerste wat mensen die hiermee kampen moeten doen is hun vingers in hun oren steken als ze te horen krijgen dat insuline een nuttig hormoon is voor hun suikermetabolisme en datgene gaan eten wat we altijd hebben gegeten: kwalitatief hoogwaardige dierlijke vetten en eiwitten.

Mensen die we volop moeten negeren is het duo dat altijd wordt aangehaald in Nederland: Martijn Katan en Frans Kok van de universiteit in Wageningen. Het politiek correcte boek van Bakas haalt natuurlijk ook Kok aan, die weer het gebruikelijke riedeltje afdraait van 'verzadigd vet is slecht, eiwitten beschadigen de nieren, vezels zijn goed voor je stoelgang, eet 250 calorieen minder dan je nodig hebt'. Bla-bla-bla. Het boek The Future of Food is hiermee een absolute afrader!

Mike

 
Nee, van mijn broer gekregen. Hij had het weer via iemand anders gekregen en kon niets met dit boek. Ik dus ook niet. Ja, als voorbeeld van hoe het niet moet!

Mike

 
Een vriend had diabetes type 2 en heeft dat door leefstijlveranderingen omgekeerd. Hij is 25 kg afgevallen en beweegt nu minimaal een uur per dag (fietsen, wandelen e.d. - voorheen deed hij alles met de auto). Hij heeft geen medicijnen meer nodig en zijn bloedwaarden zijn altijd prima.

Hij eet sinds een jaar redelijk WAPF en sinds die tijd slaapt hij ook nog eens veel beter.

 
Kijk, dit zijn leuke berichten om te horen. Een 'ziekte' omkeren door goede voeding en lichte beweging. Een andere levensstijl doet wonderen, jammer dat niet meer mensen dit inzien.

Lia

 
Duidelijk. Goed om te horen Jenneke, ik geloof namelijk ook zeker dat dit om te keren is.

Ik lees wel verschillende waardes zo lees ik bijv: Een normale nuchtere waarde ligt tussen de 4 en de 8 mmol/l. Indien de 'nuchtere' waarden bij een onbehandeld persoon boven de 6 mmol/l en 'niet-nuchter' boven de 11,0 mmol/l liggen, spreekt men van diabetes mellitus

Wat vinden jullie mooie streefwaarden?

De oplossing vond ik ook wel interessant volgens dit stukje: Bij mensen met diabetes mellitus ("suikerziekte") is dit regelend mechanisme niet helemaal in orde: er wordt te weinig insuline aangemaakt in de alvleesklier, of de insulinereceptor is ongevoelig voor het insuline. Mensen met diabetes kunnen last krijgen van hypoglykemie (te lage bloedglucosespiegel), hetgeen verholpen kan worden door koolhydraten te eten, of van een hyperglykemie (te hoge bloedglucosespiegel), in welk geval koolhydraten vermeden dienen te worden.

 
Tussen de 4 en 8 is normaal?! Pas boven de 6 in nuchtere toestand is diabetes?! Ga er maar gerust vanuit dat een nuchtere waarde van boven de 5 op z'n minst prediabetisch is. Jij vraagt om een mooie streefwaarde. Deze is 4 in nuchtere staat.

De oplossing is niet bij een te hoge glucosewaarde de koolhydraten minderen en bij een te lage waarde de kh vermeerderen, maar om vet te gebruiken als brandstof en de bloedsuiker verder te stabiliseren met eiwitten, zoals het een goed op zuurstof gebaseerd organisme betaamt. Met meer of minder koolhydraten als 'oplossing' loop je voortdurend achter de feiten aan!

Mike

 
Zelf ook maar de proef op de som genomen en twee dagen achter elkaar mijn bloedsuiker geprikt, aangezien ik zelf toch nog vaak schommelingen ervaar. Resultaat 5,9 en 5,8..

Voor de artsen niets aan de hand, maar blijkbaar wel te hoog. Ik ga na het eten van verschillende maaltijden ook checken, dan weet ik precies wat voor mij wel of niet goed is. Naast het eten volgens de WAPF nog andere tips waardoor de bloedsuiker omlaag kan/gestabiliseerd kan worden?

 
Stress vermijden of verminderen, geen koffie drinken (ook niet zwart), de volgende mineralen zijn belangrijk: magnesium, chroom.

Mike

 
In reactie op eerdere opmerkingen hier:

Diabetestype I is dat een alvleesklier helemaal stopt met insuline maken zoals Mike hier eerder zegt.

Dit is volgens mij niet noodzakelijk een gevolg van koolhydraten- dan wel suikermisbruik, maar iets anders als ik het goed heb.

Doorgaans wordt het een auto-immuunziekte genoemd.

Vraag: weet iemand van jullie wat de gevolgen/symptomen van diabetes type I/type II zijn?

Hier http://www.diabeteswellbeing.com/diabetes-pcos.html lees ik bijv. dat PCOS (polycystueus ovarieel syndroom) een symptoom is van suikerziekte!

Alzheimer is ook een symptoom/gevolg bijv.

 
Quote:
Diabetestype I is dat een alvleesklier helemaal stopt met insuline maken zoals Mike hier eerder zegt.

Dit is volgens mij niet noodzakelijk een gevolg van koolhydraten- dan wel suikermisbruik, maar iets anders als ik het goed heb.

Doorgaans wordt het een auto-immuunziekte genoemd.


De officiele gedachtengang is: we weten niet wat diabetes veroorzaakt. Nou, ik wel: koolhydraten, suiker en zetmeel, bewerkte plantaardige olien/vetten, koffie, stress en verder alles wat de bloedsuikerspiegel omhoogdrijft.

Alzheimer is diabetes van de hersenen en wordt inmiddels ook wel diabetes type-3 genoemd. Verder zijn ALLE moderne ziektes/kwalen/aandoeningen (dus ook PCOS) het gevolg van de consumptie van de twee grootste boosdoeners in onze 'voeding': zetmeel/suiker/koolhydraten en bewerkte plantaardige olien/vetten:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

Mike

 
Quote:
Verder zijn ALLE moderne ziektes/kwalen/aandoeningen (dus ook PCOS) het gevolg van de consumptie van de twee grootste boosdoeners in onze 'voeding': zetmeel/suiker/koolhydraten en bewerkte plantaardige olien/vetten


@ Mike: wow, kort en krachtig!

Ik vond ook nog deze symptomen en gevolgen nog van (pre-)diabetes:

Intercerebrale en ischemische beroertes;

Hartfalen veroorzaakt door neuropathie;

Hart- en vaatziekten als gevolg van slagaderverkalking;

Obesitas;

Hoge bloeddruk;

Verhoogde cholesterol- en triglyceridenwaarden;

Impotentie;

Oogklachten;

Nierfalen;

Leverfalen;

Verhoogde bloedsuikerspiegel;

Candida;

Perifere neuropathie.

(uit: Weg met diabetes! van Andreas Moritz, p. 1)

Moritz zegt op dezelfde pagina: "Deze symptomen zijn tegenwoordig veranderd in op zichzelf staande ziekten, die speciale behandelingen nodig hebben. Hoewel dit grote voordelen heeft opgeleverd voor de medische en farmaceutische industrie, heeft het geleid tot ongekend lijden van patienten en heeft het onnodig veel levens gekost."

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan