Diabeet en pre-diabeet

Antibiotic Use Tied to Diabetes Risk
By Nicholas Bakalar September 9, 2015 12:14 pm September 9, 2015 12:14 pm
Danish researchers have found an association between the use of antibiotics and the development of Type 2 diabetes.

In 2012, the researchers identified 170,504 cases of Type 2 diabetes and matched them with 1,364,008 controls without diabetes. Then they used Danish government databases to check the participants’ antibiotic use over the previous 13 years.

Compared with having filled no prescription for antibiotics, those who filled two to four prescriptions had a 23 percent higher risk for diabetes, and those who filled five or more had a 53 percent higher risk.

The study, in The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, acknowledges that reverse causation is a possibility — in other words, people who have diabetes or are at risk of developing the disease may take more antibiotics than others. Still, the risk was apparent up to 15 years before a diabetes diagnosis, which argues against this reverse causation.

The scientists suggest that antibiotics may disrupt the gut biota, causing changes in insulin sensitivity and glucose tolerance, which can lead to diabetes.

“In animal studies, antibiotic treatment has been shown to affect glucose and insulin metabolism,” said the lead author, Dr. Kristian Hallundbaek Mikkelsen of the Center for Diabetes Research at Gentofte Hospital in Copenhagen. “What we see in animals may be happening in people, and if so, then there are more good reasons to be strict about antibiotic prescription policy.” http://tinyurl.com/p5aghfp via http://tinyurl.com/nw8bosj

 
Ook het autonome zenuwstelsel beïnvloedt de bloedglucosespiegel. Via de nervus vagus wordt de insulinesecretie in de eilandjes van Langerhans bevorderd. In: De Meest Gestelde Vragen over: Diabetes mellitus, Lydia Nieuwendijk, 2010 https://books.google.nl/books?id=Xi...epage&q=diabetes nervus vagus&f=false

Meer info op dit forum over de nervus vagus en de rol die deze zenuw speelt voor onze gezondheid: https://www.fatsforum.nl/topic/de-nervus-vagus-anti-aging-zenuw/page/4/#post-139626

Naaste van mij met diabetes type I zegt dat als ze ademhalingsoefeningen doet met langere bui-uitademing dan inademing, dat ze dan minder hoeft te spuiten: dat zou alleen al kunnen samenhangen met bovenstaand gegeven: dat ze zo de nervus vagus stimuleert waarmee haar eilandjes van Langerhans worden aangezet, die officieel gesteld niets meer zouden doen, wat maar de vraag is.
 
Uit onderzoek is gebleken dat een hypothese die door de Britse professor Marcus Pembrey werd geopperd, als zouden omgevingstoestanden een invloed hebben op de overdraagbaarheid, inderdaad bevestigd wordt. Dit onderzoek gebeurde aan de hand van een Zweedse studie samen met professor Lars Olov Bygren die hem hierop gewezen had. Uit gegevens en cijfers van een ruim en compleet Zweeds bevolkingsregister kon worden aangetoond dat perioden van relatieve hongersnood bij een eerste generatie systematisch een significante uiting van diabetes bij de derde generatie tot gevolg had.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Epigenetica http://tinyurl.com/oy4dmeb

 
'Diabetes steeds vaker bij jongere mensen'

'Diabetes komt steeds vaker voor bij relatief jongere mensen. De aanleiding is dan vaak overgewicht dat wordt veroorzaakt door te weinig bewegen.'

'Hoewel diabetes in veel gevallen erfelijk is...'

Het artikel suggereert volgens mij dat meer mensen met aanleg diabetes krijgen. Kan het niet zo zijn dat ook meer mensen zonder aanleg diabeet worden?
 
Vandaag op het nieuws dat 1 op de 3 (!) Nederlanders diabetes type 2 krijgt gedurende zijn/haar leven! 1 op de 3! Maar we leven langer dan ooit en zijn gezonder dan ooit...

Mike
 
dat vind ik niet zo gek, vanochtend getennist en een aantal drinkt daarna koffie (met zoetjes) of thee, en een paar drinken chocomel en vers geperst sap.
Die van de chocomel (drinkt ze altijd) heeft al borstkanker achter de rug.
Een vriendin van een vriendin zaterdagavond zag ik aan de cola.
Ze is zwaar diabeet, niet te dik overigens, wel problemen met voeten en schoenen kopen vanwege haar gevoeligheid. Ik hoor en zie het wel met lede ogen aan maar heb besloten daar niets meer over te zeggen, tenzij ze er naar vragen.
Eigenlijk vind ik het wel best zo en gaat het me steeds makkelijker af. Meer focussen op de gezelligheid en niet op gezondheid in gezelschap.
 
Lede ogen marijan je omschrijft het goed. Als ik met mijn kids naar zo een binnenspeeltuin ga en ik kijk zo een beetje om mij heen en ik zie wat er op die tafels staat en die kinderen naar binnen proppen. Grote kannen rode zoete limonade siroop, kleurstof rijke drankjes in een cilindervormige fles. Snoep, en dan die friet in plastic bakjes. En zag laatst een kind van 2 ongeveer die aan een knots van een Lolly liep te likken, tja je kunt niet vroeg genoeg beginnen hè.
Ja dan snap ik dat ze zeggen dat 1 op de 3 diabetes type 2 krijgt!

En mijn oudste zoontje is een pre diabeet dus stiekem denk ik dat mensen uit mijn omgeving mij uitlachen zo van: oh zij weet het toch zo goed qua voeding en vermijden van suikers e.d maar haar eigen zoon is anders niet zo gezond op die lifestyle. Dat frustreert mij weleens, ik kom dan ongeloofwaardig over bij hun met mijn gezonde manier van leven. En de grap is: hun kinderen mankeren dan ook nog eens niks! Althans nog niet.
 
Mijn vader is zwaar diabeet en heeft chronische pancreatitis. Een hoop ellende dus. Hij stuurde me vandaag een berichtje op:

We weten dat ernstig overgewicht samengaat met een chronische ontsteking in het lichaam. Wat is het verband met diabetes type 2?
Onderzoekers weten dat ernstig overgewicht zorgt voor een ongemerkte ontsteking in het lichaam, die op een of andere manier leidt tot diabetes type 2. Het idee is dat deze ontsteking begint in het vetweefsel en zich dan geleidelijk uitbreidt naar andere belangrijke organen, zoals de lever. In dit onderzoek is dit verder onderzocht.
De onderzoekers keken naar mechanismen rond de start van de ontsteking. Ook keken ze naar factoren die meespelen tijdens het ontstekingsproces, en bij de reactie van het lichaam op insuline. Want bij diabetes type 2 is het lichaam ongevoelig voor insuline, waardoor de bloedsuikerspiegel te hoog blijft.
Ontsteking in de lever
De onderzoekers ontdekten iets bijzonders, namelijk dat ontsteking in de lever niet ervoor zorgt dat het lichaam ongevoelig wordt voor insuline, zoals lang werd gedacht. Maar dat het omgekeerd is: door de ongevoeligheid voor insuline raakt de lever licht ontstoken.
Uit het onderzoek blijkt dat kennis die jarenlang voor ‘waar’ werd aangenomen, niet lijkt te kloppen. Diabetes type 2 is een ongelooflijk ingewikkelde ziekte. Het loont om dingen echt tot op de bodem te onderzoeken! Want alleen door precieze kennis komen er steeds betere behandelingen, en kunnen we diabetes type 2 beter voorkomen en ooit genezen.

Weet hier iemand iets vanaf?

Dorothé
 
Ik snap niet zo goed wat hier zo nieuw aan is, suiker zorgt voor ontstekingen, dus dat hoge bloedsuikerspiegel uiteindelijk ook voor ontstekingen in de lever zorgt is toch geen rocket science?
Ik kan haast niet wachten wat die knappe koppen nu weer gaan bedenken, geen suiker eten misschien??? ;-)
 
Ja, ik ben eens benieuwd. Mijn vader stuurt me graag zulke zaken door omdat hij bang is dat ik een risico loop vanwege genetische factoren en overgewicht.
 
Genetische factoren zijn niet interessant, anders zou het niet zo explosief toenemen ineens. Gezonde voeding is belangrijker dan wat de weegschaal aangeeft.
 
Fijn Tanja, die bevestiging. Ik zeg dat mijn ouders steeds, maar raak elke keer weer met hun in een ongelooflijke worsteling over mijn eetgedrag en mijn gewicht.
Goed, ik mag niet liegen, ik eet ook wel zoet in de vorm van honing, dan mijn vriend met zijn pasta (en ik houd ook wel van af en toe eens chocolade- shame on me)
 
Ik zou die pasta toch eens eruit gooien, zeker als je wilt afvallen, gewoon alleen de saus eten, met extra kaas.
 
Ja, er moet toch iets op te vinden zijn. Ik ga eens over dit idee nadenken. De saus is altijd heel erg lekker, bomvol met knoflook, dus dat is hemels voor mij. Ja, als mijn vriend veel tijd aan de saus besteed, kan ik hem hierin toch een beloningsgevoel geven door de lekkere saus te eten met de heerlijke remeker er overheen.
Dit lijkt me een goed idee.
 
Hoi Pascal,
ja, dat is ook een goed idee. Ik heb ook nog boeken met recepten voor het Paleo dieet. Niet dat ik Paleo leef, maar daar staan wel zulke dingen in.
Dank je.
Dorothé
 
Ik ben het met Tanja eens. Ondanka het feit dat je grote bewustzijnssprongen maakt ben je nog steeds met een natte vinger om re halen!

Mike
 
Ja, maar een klein beetje is dat niet mijn schuld. Jij schrijft zelf dat Juglen een heel goed stuk geschreven had, vandaar....
Ik dacht, als Mike dat schrijft, staat hij daar helemaal achter!
Maar nogmaals, vragen blijft niet slecht.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan