DenniS stelt zich voor

autumn

New member
Hallo forumgenoten

Via uitwisseling met Mike ben ik op dit Forum terecht gekomen. Ik ben bijzonder geïnteresseerd in voeding, gezondheid, tuinieren, koken, natuur en survival, maar ook vele andere zaken zoals spiritualiteit, esoterie, astrologie, menswetenschappen, antropologie...

Ik zoek en leef een soort van oorspronkelijke waarheid / wijsheid en vind natuurvolkeren en buitenaards leven hierin grote bronnen van inspiratie. Met name Noord-Amerikaanse Indianen vind ik erg interessant en dingen die ik gelezen heb over de planeet Iarga. Mijn levensinstelling kan ik samenvatten als: idealistisch, optimistisch, anarchistisch, sociaal, spiritueel, kritisch en vooral ook lekker eigenwijs!

Ik mijn vrije tijd hou ik me tegenwoordig voornamelijk bezig met lezen en schrijven over voeding en experimenten doen met voeding in de zin van dingen meten en onderzoeken, maar ook nieuwe oude kooktechnieken zoals fermentatie. Ik stel mezelf graag op de proef en verleg graag mijn grenzen richting gezondheid. Zo experimenteer ik bijvoorbeeld met het eten van insecten en orgaanvlees. De slager van de biologische markt is altijd wel benieuwd naar waar ik nou weer om zal vragen als ik weer langs kom. :)

Ik heb hele goede ervaringen met vasten en ben er erg enthousiast over. Ik ben nu aan het experimenteren met ketose en een koolhydraatarm dieet.

DenniS

 
Hallo DenniS,

Welkom op dit forum! Spiritualiteit en voedzame, oorspronkelijke, pure voeding gaan goed samen volgens mij. Beiden is het terug naar de basis. Het valt me op dat in Amerika vele mensen die via deze manier eten praktiserende christelijk zijn. Dat kan dus ook.

Groeten,

Louise

 
Ja ik ken weinig mensen die echt voor de spiritualiteit gaan, maar het onderwerp gezonde voeding totaal links laten liggen. Dat kun je in mijn ogen ook slechts tijdelijk doen. Anderzijds vraag ik me ook af of mensen die helemaal voor het pure en gezonde willen gaan, niet vanzelf ook meer naar spiritualiteit zullen gaan neigen...

DenniS

 
Ik ben het met je eens DenniS.

Het enige is, dat in Nederland mensen die met spiritualiteit bezig zijn relatief vaak vegetarisch zijn. Sowieso hebben vegetariërs de naam gezonder te zijn dan vleeseters. In de natuurvoedingwinkels zie je bijvoorbeeld geen vleeswaren. Soja producten en andere vleesvervangers worden weer wel verkocht in deze winkels. Hmmm...dit is weer een heel ander onderwerp. Ik ben zelf lang vegetarisch geweest, vandaar dat dit me interesseert.

Ik lees trouwens dat je bezig bent met orgaanvlees. Tips over het lekker bereiden hiervan zijn heel welkom in dit forum!

Louise

 
Quote:
Zo experimenteer ik bijvoorbeeld met het eten van insecten


Hoi Dennis, welkom hier, hoever ben je met die insecten al gevorderd?!

 
Die insecten vind ik stoer! :)

Ik heb zelf ooit 'mopaneworms' gegeten. Dat zijn eigenlijk rupsen die in Namibië in de mopanetree leven. Ze worden gemarineerd en gebakken. Erg lekker!

Quote:
Anderzijds vraag ik me ook af of mensen die helemaal voor het pure en gezonde willen gaan, niet vanzelf ook meer naar spiritualiteit zullen gaan neigen...



Het doet zeker iets met je, is mijn ervaring! Maar ik denk ook dat spiritualiteit vooral een kwestie van persoonlijkheid is: wie ben je, wat doe je ermee en welke keuzes maak je? Voeding kan ondersteunen, net als meditatie en yoga. Het maakt je niet, het helpt je maken.

Quote:
In de natuurvoedingwinkels zie je bijvoorbeeld geen vleeswaren.



Dit is aan het veranderen dan.. Ik kan overal aan biologisch vlees en vleeswaren komen.

 
hallo Dennis,

welkom op dit forum..leuk weer een andere invalshoek en mogelijk nieuwe ideen

 
Over de insecten. Ik heb in Azie het een en het ander geproefd tot aan kakkerlakken, schorpioenen en vogelspinnen toe. In mijn achtertuintje zie ik van alles rondkruipen en zo nu en dan steek ik eens een beestje in mijn mond zoals een slakje, regenworm, mier of pissebed. Ik heb een paar maanden geleden een workshop "Koken met insecten gedaan". Dit heeft me duidelijk gemaakt dat er heel wat aan insecten te eten is, maar dat je ook wel een beetje voorzichtig dient te zijn in verband met parasieten. Twee weken in de vriezer schijnt genoeg te zijn om parasieten te doden, maar even koken zal ook wel helpen.

Laatst heb ik een bakje vol segrijnslakken gekookt en opgegeten in een curryschotel. Gisteren een handvol groene en gespikkelde rupsen van koolwitjes opgegeten. En in de natuur vang ik wel eens een sprinkhaantje. Sprinkhanen zijn graseters en kun je gerust rauw eten. De sprinkhanen met lange sprieten schijnen venijnig te kunnen bijten, dus zorg ervoor dat jij de eerste bent die bijt of breek eerst zijn kop eraf voordat je hem in je mond steekt. :)

Slakken zwerven rond en kunnen ook giftige planten gegeten hebben. Je kunt ze het beste een paar dagen op een dieet van bloem/meel zetten. Als de poep wit wordt kun je ze een minuutje of 10 koken en met een tandenstokers uit z'n huisje halen. Geschikt zijn segrijsslakken en gestreepte tuinslakken. Naaktslakken zijn zo taai, daar is geen beginnen aan. Mieren kun je het beste koken in een soep of zo. Dat maakt het mierenzuur onschadelijk. Rupsen kun je eten als ze op een plant zitten die ook eetbaar is. Pas wel op voor rupsen met lange haren. Die haren kunnen je slijmvlies irriteren, dus deze kun je beter laten zitten. Op een koolplant zitten vaak rupsen. Zoek op google naar plaatjes van de rups van het grote koolwitje en het kleine koolwitje. Dan weet je of je goed zit. Je kunt ze rauw en levend eten of in een gerecht gooien. Ze gaan snel dood van de hitte.

Als je zelf insecten wilt gaan kweken, dan zijn meelwormen een gemakkelijke start. Die zijn ook niet te taai. Koop ze liever niet in een terrariumwinkel, want die zijn niet van zo'n zuivere kwaliteit. Laatst was ik bij een vriend van mij die leguanen in een terrarium houdt. Eerst at ik zijn voer op (levende moriowormen) en daarna zijn pasgelegde eieren. Die hebben een zachte schil en kun je zo leegknijpen in je mond. Ik denk niet dat ik zo'n beest nog ooit kan uitleggen dat ik juist een grote dierenvriend ben.... :)

Succes ermee voor wie het eens wil praktiseren...

DenniS

 
Hoi Dennis, eigenwijs zijn is vast een eigenschap die velen van ons zullen herkennen. Bij mij stond er op mijn rapporten, al vanaf de kleuterschool al, dat ik erg eigenwijs ben...wel zeer negatief bedoeld dan:)

Ik kan veel dingen onderschrijven, maar het spirituele is nog een onontgonnen gebied voor mij, dus daar ga ik aan werken.

Ik heb helemaal niets met religie,ik geloof ook niet in een god of allah of zo, maar dat is volgens mij toch ook niet nodig bij spiritualiteit?

 
Aan Dirtsa

Een basisbegrip bij spiritualiteit is in mijn ogen eenheidsbewustzijn oftewel onderlinge verbonden voelen en/of beseffen... en daar naar handelen! Ik geloof ook niet in een god zoals het plaatje van de religies die met dogma's aan elkaar hangen. Maar ik geloof en ben er van overtuigd dat ik niet mijn lichaam en mijn gedachtes ben, maar een ziel heb die mijn lichaam bestuurt en die een eigen levensprogramma heeft. Ik geloof dat alles op aarde en in de kosmos bezield is met een fijnstoffelijke energie en met bewustzijn: mensen, dieren, bomen, planten, stenen, bergen, rivieren, orkanen, vulkanen, de zon, de maan, sterren, planeten en dus ook onze moederplaneet Aarde. Daar kun je contact mee (leren) maken en communiceren, net zoals dat ook met alle andere dingen kan. Ik denk dus ook dat planeten met elkaar communiceren, zoals dieren dat ook met elkaar doen, evenals planten en wellicht ook het rijtje verder.

Daarnaast geloof ik in wezens die in onze werkelijkheid geen fysieke vorm hebben. Denk aan gidsen, geesten, engelen, demonen, mythische wezens, totemdieren... Vele stamculturen deden aan voorouderverering. Dat is naar mijn idee echt niet uit de lucht gegrepen. Verschillende volkeren onderhielden contact met buitenaardse beschavingen die in ander dimensies leven. Dus ja, spiritualiteit is een groot begrip.

Belangrijk is wel om onderscheid te maken tussen de geestelijke, energetische werkelijkheden en het begrip spiritualiteit. Spiritualiteit gaat om samenzijn, co-creatie, elkaar helpen indien nodig en gewenst. Het gaat om het respecteren van ieders keuzevrijheid. Je kunt een magiër zijn met grootse krachten, maar als die niet volgens eenheidsbewustzijn handelt is hij niet spiritueel bezig. In de spiritualiteit bestaat er ook een systeem van spirituele wetten. Een bekende daarvan is de Wet van Karma. Daar zijn we naar mijn idee allemaal aan onderhevig.

Veel Indianenstammen van Noord-Amerika spreken van de Grote Geest, een grote geestelijke kracht achter de fysieke werkelijkheid, die zij de stoffelijke illusie noemen. Alles ontstaat eerst in de geestelijke wereld alvorens het in onze stoffelijkheid tot manifestatie komt. Daarom is het ook zo belangrijk om vanuit positieve intenties te leven, want de kracht van onze geest is ongekend machtig. Een goed gebed kan wonderen verrichten...

DenniS

 
Hoi Dennis, hoe je spiritualiteit en energie/geest schrijft: treffend.

Ik zou het nooit zo kunnen zeggen, maar ik vind het wel mooi en ik kan me er helemaal in vinden.

Wat de insecten aangaat heb ik bewondering voor dat je dat zomaar doet/durft al is het misschien voor jou niet een kwestie daarvan.

Ik moet me voorlopig nog heenzetten over orgaanvlees durven eten.

Niets hoeft, weet ik ook wel, maar het is wel uiterst voedzaam.

Twee zomers terug heb ik in zuidfrankrijk een reuzerups gezien.

Jij zou hem denk ik gelijk op de barbecue gegooid hebben, maar hij had wel haren trouwens: de grote nachtpauwoog bleek het te zijn: http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_nachtpauwoog.

Het beest was zo'n 10 cm lang moet je je voorstellen.

 
Voor mij is de definitie van spiritueel/ spiritualiteit heel kort. Voor mij betekent het dat je leeft vanuit je hart. Volgens mij heb ik dit een keer gehoord bij Oprah (ja, ze is voor veel goed). Ik heb lang gedaan om mijn hart te voelen, want mijn hart was dicht door dingen die ik heb meegemaakt. Dan wil je geen pijn voelen, dus dan sluit je je hart. Ik denk dat dit voor veel mensen geldt. Als ik een tijdje niet bij mezelf stil sta, merk ik dat mijn hart automatisch weer een beetje sluit. Dan voel ik mezelf minder. Ik denk dat spiritueel zijn niets te maken heeft met religies of andere soorten theorieën. Er zijn spirituele mensen op allerlei plekken en ook niet-spirituele mensen op plekken die spiritueel worden geacht.

Insekten eten, dat is een grote stap! Haha, lijkt me slijmerig van binnen...

 
Aan Lievergezond

We zijn als kind wellicht allemaal groot gebracht met "Stop geen kleine beestjes in je mond!!". Misschien of wellicht een goede zaak voor hele kleine kinderen. Maar ja, ik heb zoiets van: ik ben nu 33, misschien is het eens tijd om die conditionering eens te heroverwegen. Maar dan nog is het niet meteen gemakkelijk om die oude angst los te laten. Ik geef wel toe dat ik als kind ook nooit zo bang ben geweest voor insecten, integendeel. Maar insecten eten is iets van de laatste tijd. Stapje voor stapje heb ik er aan kunnen wennen. Ik raad mensen aan om ze eerst gebakken te eten of onzichtbaar te verwerken in een gerecht. Dan kan je eerst aan het idee van insecten eten wennen zonder kriebelende pootjes op je tong. :) Op een pizza kan een handje sprinkhanen ook wel lekker zijn denk ik. Of anders in de bios in plaats van popcorn...

Een regenworm kun je bijvoorbeeld ook drogen en tot poeder vermalen. In een gerecht merk je er dan niks meer van. Voor organen geldt hetzelfde. Je kunt ze in een hakmolen doen en daarna door gewoon gehakt vermengen. Ik denk dat je dan nog wel wat proeft, maar het is toch anders. Welke organen wil je leren eten?

DenniS

 
Ik ben net over mijn "angst" heen voor melk en drink iedere dag inmiddels rauwe melk.

Insecten eten is nog vele stappen te ver hoor voor mj.

Mooi stukje over spiritualiteit, Dennis. Het weten dat je ook aan je binnenste moet gaan werken is 1, maar hoe doe je dat dan? ook dat is een enorme zoektocht.

 
@Dennis: lever in eerste instantie.

Pas heb ik er eentje op, maar ik kon het niet goed verdragen.

Vroeger vond ik het nota bene lekker, maar deze smaakte anders!

Trouwens wil je misschien ook iets vertellen over je eventuele ervaringen en enthousiasme over vasten?

Het is nu niets voor mij (ik raak soms bijna in paniek van de hongerkicks - bang of zo dat ik dan niet snel genoeg iets vind om tot me te nemen) maar het onderwerp interesseert me wel.

Ik heb iemand gehoord die heeft geprobeerd te vasten en daar ook lyrisch van was.

Ook vanuit het oogpunt van: van licht leven: dat je zo gezond bent dat je van het licht kan leven.

Dat spreekt mij persoonlijk wel aan.

 
Quote:
Ook vanuit het oogpunt van: van licht leven: dat je zo gezond bent dat je van het licht kan leven.


Als we van licht konden leven, hadden we geen spijsverteringsstelsel gekregen.

Mike

 
@Lievergezond

Ik had laatst runderniertjes gebakken met een uitje en wat champignons. Ik had de nieren in dobbelstenen gesneden en kort gebakken. Daar had ik en madeirasausje bij gemaakt van een scheut madeirakookwijn, tijm, larierbladpoeder, peper, zout en wat maizena om te binden. Was erg smakelijk. Zal misschien ook wel lekker zijn voor lever. Over het vasten zal ik later nog meer schrijven. Misschien dat ik dan beter een nieuwe topic kan openen. Het geeft een reiniging, verheldering en een soort reset van je mindset.

 
@Louise

Ik ben het met je eens dat je spiritualiteit niet specialer, moeilijker of mystieker moet maken dan het in werkelijkheid is. Iedereen die zijn hart volgt, vanuit zijn passie leeft en open contact wil maken met zichzelf en de omgeving zou zich naar mijn idee wel spiritueel mogen noemen. Je hoeft zeker geen helderziende, tarotlegger of reiki-master te zijn, en al helemaal niet denken dat je spiritueler bent als je een dergelijke gave hebt ontwikkeld. Elite-gedrag is altijd een spel het ego.

Anderzijds associeer ik spiritualiteit niet alleen met verbondenheid, maar ook met zelfheling en bewustzijnsontwikkeling. In het verlengde daarvan liggen verantwoordelijkheden die te maken hebben met laat ik het noemen onberispelijkheid. Bij een spiritueel-volwassen mens hoort een goed ontwikkeld geweten, en een geest die doordrenkt is van respect, compassie en zelfliefde. De weg hier naartoe zijn we denk ik allemaal op onze eigen manier en op ons eigen tempo aan volgen. Een mooie bijpassende spreuk vind ik: "We are spiritual beings, having a human experience." Ook al lijkt het hier op aarde soms een ware chaos te zijn waar we niks te zoeken hebben, toch is onze ervaring in deze dimensie goud waard!

De naar mijn idee meest zuivere spirituele stroming die ik tot dusverre ben tegen gekomen, beschrijft 12 GRONDHOUDINGEN VAN MEESTERSCHAP; erg helder en erg compleet. Nou wil ik hier niet als een missionaris voor de dag komen :), maar wie serieus geïnteresseerd is in spiritualiteit zou er naar mijn idee goed aan doen om deze eens te bekijken.

http://www.krystalspiral.com/Netherlands/Articles/GrondhoudingenenVerantwoordelijkheden.pdf

DenniS

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.670
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan