DenniS stelt zich voor

Ik heb het niet zo op geïnstitutionaliseerde religies, omdat ze naar mijn idee vol dogma's en beperkende regels zitten die zielen beperken in hun ascensietraject. Wel valt me op dat menig religieus mens die ik in het dagelijks leven heb ontmoet een beter ontwikkeld moraliteitsbesef heeft dan veel mensen die zich atheïst zouden mogen noemen. Blijkbaar doet zo'n geloof ze dus best wel wat goeds. Alleen dat kader van angst en oordeel zint me niet zo.

 
Quote:
geïnstitutionaliseerde



Leuk woord voor 'galgje'. :mrgreen:

Zelf ga ik nooit meer naar de kerk. Mijn geloof is: je naaste goed behandelen.

Geloof is niet in een kerk zitten en in gebed gaan met elkaar, daar geloof ik niks van.

Behandel je naaste zoals jezelf behandeld zou willen worden.

 
@DenniS

interessant ik kijk er ook ongeveer zo naar.... hoewel het ook interessant is hoe het komt dat veel atheïsten volgens jou een minder moraliteitsbesef hebben.... want zo zwart is het natuurlijk ook weer niet. We zijn nu wel bezig met het labelen...

Zo zijn er GENOEG gelovigen die een hele lage moraliteitsbesef hebben in mijn ogen, en de meeste die leven TOTAAL niet volgens hun geloof of regels die er gelden, hoe moreel ben je dan nog? en volgens welke regels? en hoe meet je moraliteit, waar praten we over? ;-) Sommige morele waarde, deel ik absoluut niet ;-) is dat dan fout of verkeerd en wie bepaald zoiets?

Allemaal vragen die ik dan allemaal aan mezelf stel...

 
Hoeveel mensen zich vergissen in dat er 'regels' zijn. Al dan niet door een kerk opgelegd of afgedwongen. Als er regels worden afgedwongen dan heeft dat niets met het christelijke geloof te maken, maar alles met corrupte macht.

Elke maatschappij heeft regels en daar heb je je ook aan te houden. Maar waarom zijn er regels? En waarom zou je je er aan moeten houden?

En als de kerk, of de bijbel, regels heeft, waarom zouden die er dan zijn en wat is daar op tegen?

 
@ Poekie

Quote:
Behandel je naaste zoals jezelf behandeld zou willen worden.

:wink:

Zo lang je er maar wel rekening mee houdt dat mensen ook verschillend kunnen zijn in hun behoeftes.

En zo lang je over het grote geheel genomen ten minste voor 51% aan jezelf denkt. Dat noem ik "gezond egoïsme".

@ Caveman (leuke naam trouwens, ben benieuwd hoe je eruit ziet... :wink:)

Ja het blijft natuurlijk een betrekkelijk gebeuren. Onder de atheïsten zijn er natuurlijk ook veel mensen die geen kerkgemeenschap of heilig geschrift nodig hebben om op gezonde manier met de medemens om te gaan. Maar vaak praktiseren ze misschien ook daardoor weinig liefdadigheid in het dagelijks leven. En er zijn inderdaad ook 'gelovigen' die het voor de vorm doen, maar moraliteitsregels aan hun laars lappen. En inderdaad wat is dan moraliteit en wie bepaald welke regels dan belangrijk zijn? Ik kijk vooral naar hoe goed mensen voor zichzelf en voor anderen zorgen, niet vanuit een zorgpatroon, niet zo zeer wanneer het hen gemakkelijk uitkomt, nee wanneer ze er zelf ook wat voor op dienen te offeren. Als je dan oog hebt voor de ander en hulp kunt opbrengen, dan toon je in mijn ogen pas echt verbondenheid met je medemens; althans de beproevingsfactor is groter...

 
Quote:
zo lang je over het grote geheel genomen ten minste voor 51% aan jezelf denkt. Dat noem ik "gezond egoïsme


Daar zit ik al vrij lang mee Dennis: met wat is nou goed voor mij, voor mijn naasten en het collectief?

En bijten ze elkaar?

Ik denk het niet, ze bijten elkaar niet.

Wat goed voor mij is, is volgens mij goed voor mijn naasten en voor het collectief.

Dat kan haast niet anders.

Dus het hoeft volgens mij niet of-of te zijn.

 
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Wees de verandering die je in de wereld wilt zien. Het klopt wat je zegt, Dorien, het begint eerst bij jezelf van binnen en straalt dan naar buiten uit!

Mike

 
@ Lievergezond

Quote:
Wat goed voor mij is, is volgens mij goed voor mijn naasten en voor het collectief.

Dat kan haast niet anders.

Dus het hoeft volgens mij niet of-of te zijn.


Ik ben het wel met je eens, op een bepaald niveau is er niet zo zeer dat onderscheid tussen je eigen belang en het belang van alles buiten je. Wat ik er mee bedoel te zeggen - en daarom benadrukte ik het even op deze manier - is dat het belangrijk is om jezelf niet weg te geven, want dan doe je tekort aan jezelf.

Quote:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


Met deze instelling zit je in mijn ogen ALTIJD GOED! Als je dit doortrekt naar jezelf zo gezond mogelijk houden door gezond te eten en zo nu en dan te vasten om te reinigen, dan draag je heel veel bij aan een gezonde en zuivere wereld!

En (zoals ik zelf ook zie) werkt dit energetisch / morfogenetisch door op de omgeving.

 
Quote:
Wat ik er mee bedoel te zeggen is dat het belangrijk is om jezelf niet weg te geven, want dan doe je tekort aan jezelf.


Het is volgens mij niet alleen voor mij niet goed als ik mezelf weggeef, maar het dient niemand als ik mezelf weggeef -terwijl dat hetgeen is wat een mens zichzelf wijsmaakt- weggeven als goed voor de ander.

Voor zover dat mogelijk is: jezelf weggeven, als je jezelf al niet bent (maar goed ook).

 
Leuk woord voor 'galgje'. :mrgreen:

Ja, zo kwam ik laatst al discussiërend met een vriend uit bij het woord inefficiëntie-coëfficiënt. Volgens mij staat het niet eens in het woorden boek.

 
Als ik in gedachten houd:

Quote:
Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf (Matt 22:37-39)


Wat de gehele wet is van Jezus.

Dan komt dat volgens mij neer op:

Quote:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.


Tezamen met:

Quote:
En zoals u wilt dat de mensen u doen, doet u hun ook zo. (Luc 6:31)


Vind ik dat al een hele opgave. Dat is de richtlijn waar ik me aan probeer te houden.

En als veel mensen dat van zichzelf al doen, dan is dat toch prima? Dat is wat ik versta onder rechtvaardigheid. Vaardigheid in het doen van recht. Er zijn zoveel mensen rechtvaardig, daar hebben we soms geen weet van.... Gelovig of niet, dat zijn de mensen waar ik van houd.

 
Een kleine persoonlijke update over mezelf. Ik mag me al meer dan een maand zeer gelukkig prijzen met een nieuw lief vriendinnetje die niet al te ver van mij vandaan woont. Ze is 5 jaar jonger, maar dat vinden we geen enkel probleem. Natuurlijk is dan iedereen benieuwd naar haar voedingspatroon. Ze houdt erg van koken en kokkerellen en wil best bewust met dingen omgaan, maar is nooit echt in de voedingsleer gedoken. Ze eet voor maatschappelijke begrippen vrij gezond, maar is natuurlijk ook vetarm opgevoed. Ze is geen vegetariër en opmerkelijk openminded. Bij onze eerste date had ik Aziatisch voor haar gekookt en haar wijs gemaakt dat een paar weekgeworden zwarte rijstnoedels in een glazen potje met water en azijn 'gefermenteerde bamboewormen' waren. :mrgreen: Ze is die gewoon gaan proberen en was zelfs licht teleurgesteld toen ik nadien vertelde dat het helemaal geen wormen waren. Ze heeft weinig tot geen ervaring met orgaanvlees en rauwe melk, maar staat er wel voor open. Ik laat haar af en toe teksten van me lezen en nieuwe dingen proeven en dan zien we wel hoe het verder ontwikkelt. Tot nog toe gaat alles superfijn! :-D

 
Fijn voor je Dennis, geniet ervan!

Ik denk inderdaad dat het belangrijk is dat je haar gedosseerd informeert over voeding.

 
Ha Dennis,je zoekt het goed uit hoor een jongere vrouw;)

Fijn voor je en leuk dat ze zich open stelt voor wapf voeding!

 
Leuk voor jullie !!! Leeftijd is maar een getal, ik ben zelf 10 jaar jonger als mijn man en dat gaat al 20 jaar prima.

 
Quote:
Ik mag me al meer dan een maand zeer gelukkig prijzen met een nieuw lief vriendinnetje die niet al te ver van mij vandaan woont.


Leuk om te horen Dennis; ik gun het je.

 
Wat fijn voor je! Geniet ervan :lol:

Enne, 5 jaar leeftijdsverschil is volgens mij perfect. Mijn man en ik zijn ook al 22 jaar gelukkig met elkaar met dit leeftijdsverschil!

En een man is qua ontwikkeling toch vaak zo'n 2 jaar jonger dan een vrouw? Ahum, ahum.... :lol: Of trekt dat op den duur weer bij? Haha

Bij mij werkte het niet, een man van mijn eigen leeftijd :roll:

 
Dennis wat leuk dat je dit met ons deelt! Zo te horen ben je er heel blij mee, wat fijn. Ik ken je niet persoonlijk, maar ik weet zeker dat een meisje heel gelukkig mag zijn met jou als vriend. Je vriendin is vast blij met je!! Enjoy!!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.064
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan