Deense vettax

corneliahz

New member
OMG! 8O

In Denemarken heeft de invoering van een belasting op vet geleid tot een run op vette producten in de supermarkt. Vanaf vandaag kost elke kilo verzadigd vet 2,15 euro meer.

Veel Denen sloegen daarom afgelopen week flink veel pizza's, roomboter en vlees in. Volgens supermarkten leidde dat tot een chaotische week met veel lege schappen. Ook noemen ze de 'vettax' een bureaucratische nachtmerrie voor ondernemers.

Denemarken heft belasting op vette producten om overgewicht tegen te gaan. Volgens de regering is Denemarken het eerste land met deze belasting.

 
Het zou me niks verbazen als dit ook naar NL gaat overwaaien.....helemaal met programma's als Obese dat komende zondag start.

 
Het is toch niet te geloven zeg.

Die jerseykoeienboer van Proef die zat volgens mij juist in Denemarken!

www.proef.nu/vers-uit-eigen-biotoop/voorbeelden/zuivel/boter.html

Is dat dezelfde jerseyzuivel als van het merk weerribben vraag ik me dan weer af.

Als ze dan toch een tax willen invoeren, waarom dan niet op geraffineerde producten?

hier een reactie op het destijds nog voornemen van de Deense regering voor invoering van de vettax:

http://dieet.blog.nl/gezondheid/2009/11/05/vettax-in-denemarken-bijna-een-feit

Quote:
Een stapelkrankjorem plan, vooral omdat een verschuiving naar minder vette voeding niet tot minder overgewicht leidt. De afgelopen decennia, ik kan het tot vervelens toe herhalen, heeft ons geleerd dat minder vet voedsel méér overgewicht in de hand werkt.

|

Kennelijk moet de hele bevolking diabetes oplopen maar ik ben bang dat de idioten het dan nog niet in de gaten hebben. En anders hebben we hier te maken met een misdadigersbende die zichzelf regering noemt.

|

Ik hoop dat deze psychopaten zwaar afgetikt worden door de volksvertegenwoordiging. Anders vrees ik met grote vreze dat ook wij dergelijke wetgeving over ons heen krijgen. Het zal niet de eerste keer zijn dat de Denen ons voorgaan met zieke denkbeelden


Het blijkt niet zomaar een vettax maar een verzadigde vettax: dus het betekent de versteviging van de voedingsmiddelenindustrie met de giftige geprocesste transvetten versus de zuivelindustrie die al tijden gaande is.

http://www.evmi.nl/nieuws/marketing-sales/9939/denemarken-wil-verzadigd-vettax.html

 
http://zaplog.nl/zaplog/article/denen_op_vetrantsoen#rss1150024

Zie ook de reacties op dit artikel.

 
Wellicht heeft big farma al een voortreffelijk nieuw afslankmiddel voor ons in petto en was er nog een duidelijk afleidingsmanoeuvre nodig: gezond vet duurder -> minder consumptie van gezond vet -> meer koolhydraten consumptie -> meer overgewicht -> meer win$t...

 
Ik zag net ook al op het nieuws dat wij en vooral ook onze kinderen veel te weinig groente en vooral fruit eten. We eten teveel vet/vlees en daar moeten wij van af....vooral veel groente/fruit. Anders krijgen we in de toekomst kanker en hart/vaatziekten. Heerlijk, vooral weer angst zaaien.

 
En toch dringt er ook steeds vaker iets door tot de grote massa wat betreft de waarde van de juiste vetten voor de gezondheid van de mens.

Het boek "Grip op koolhydraten" van Yvonne Lemmers vindt inmiddels gretig aftrek onder het grote publiek. Hierin legt zij op eenvoudige wijze uit welke rol gezond vet voor ons lichaam speelt.

Boek grip op koolhydraten bij BOL

Het verbaaste me ook ten zeerste toen partnerlief thuiskwam van een managementtraining van Franklin Covey waarin, binnen het concept van managementgoeroe Stephen R. Covey (Amerikaanser kan het niet), nadrukkelijk aandacht werd besteed aan voeding en met name de rol van vetten binnen de voeding voor de werking van het menselijk lichaam. Natuurlijk e.e.a. in relatie tot breinfuncties, presteren op management gebied en leiderschap maar toch....

 
Weet je wat Mike? Jij mag mijn GOK boek lenen (ik denk nl. dat Yvonne Lemmers de eigentijdse vrouwelijke uitvoering van Atkins is), dan leen ik jouw Eat Fat Lose Fat boek. Deal?

Ik neem em dinsdag 25 oktober wel mee naar Zwolle, alwaar jij ongetwijfeld een spetterende performance zal geven.

Mensen, wie van ons gaat er nog meer naar Mike in Zwolle?

Mike in Zwolle !

 
Als ik zelf nog mocht autorijden dan was ik zeker gekomen. Zwolle is te doen vanaf hier. Maar helaas ben ik altijd afhankelijk van vervoer. Ik ben vorige week nog geweest in Halle.

Was voor mij de tweede keer, ik houd ervan dat je geen idee hebt waar de discussie naar toe gaat die avond, de vorige keer zou over vitD en de zon gaan...ahumahum, volgende keer, Mike? :D

 
Jammer Dirtsa...

Halle? Bij onze zuiderburen? Da's plenty ver weg!

Jaja.....showtje van Mike is verassend stukje passie idd. :mrgreen:

 
Quote:
de vorige keer zou over vitD en de zon gaan...ahumahum, volgende keer, Mike?


Dat zag ik pas achteraf. Ze hebben bij Boerderij Ruimzicht simpelweg de tekst gepakt van de laatste avond die ik voor Eef Jansen in Zelhem heb gegeven. Toen hield ik me wel grotendeels aan dit onderwerp. De volgende keer moeten ze niet opnieuw teksten jatten die ik voor Eef schrijf. :wink:

Mike

 
Voormasserende vettaxpropaganda voor het volk in praatprogramma ¨tijd voor max¨ vandaag 6 oktober 2011 NL 2 ( http://www.tijdvoormax.nl/?waxtrapp=mkhhyKsHnHUViBdBGC )

Vraag aan Katan, de ¨expert¨: ¨waarom niet gewoon volle melk? [hij drinkt zelf magere/halfvolle melk]

De natuur biedt melk toch ook volvet aan aan het kalf, zo is het toch goed?¨

Katan: ¨Een appelboom maakt toch ook geen appels voor degene die het eet?¨

Website ¨tijd voor max¨ meldt wat Katan in de uitzending vertelde:

Quote:
Melkvet is verzadigd vet. Het verhoogt het cholesterol in ons bloed daarmee ook de kans op een hartinfarct. Volle melk en kaas bevatten veel verzadigde vetten. Daarom is het sowieso goed om halfvolle of magere zuivelproducten te drinken en eten.


 
Nog even over die appelboom van Katan, en dat die appelboom geen (evolutionair) belang zou hebben bij hoe de eters van de appels, tevens de verspreiders van de zaden, de appels ontvangen.

Waarom zou die appelboom gaan investeren in zoveel glucose, vorm, kleur en weet ik wat al niet meer in die appel als die voor het voortbestaan niet afhankelijk is van hoe de verspreider van zijn zaden zijn appels vindt smaken?!

Wat mij betreft gaat het hier om een weinig doordachte opmerking.

Hetzelfde geldt ook voor de koe die zijn kalf voedt, nog los van die appelboom en zijn appels.

Wil de koeiensoort blijven bestaan dan is die erbij gebaat de melk zo aan het nageslacht aan te bieden dat die er werkelijk iets mee kan en daarom is die melk juist niet mager noch halfvol!

Die koe kijkt wel uit zeg.

 
Halle is niet bij onze zuiderburen hoor, maar in onze prachtige achterhoek ( ruurlo/zelhem).

 
boter revisited!

http://zaplog.nl/zaplog/article/tien_redenen_waarom_ik_dol_ben_op_boter#rss1150952

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan