de verborgen geschenken van ziekte

:D zelfs geen klein ge-ja maartje? Ik tel mijn zegeningen van alles wat al verdwenen is aan symptomen, maar soms baal ik gewoon van wat er allemaal nog zit. Ja, maar...ik doe mijn best hoor Mike. En ik ga zometeen scooten met onze Henk ( de hond) en dit doe ik alweer enkele weken iedere dag, dat kon ik een jaar geleden absoluut niet. Ik geniet ervan en ben er trots op dat Erik dit niet vanavond nog hoeft te doen en dat Henk niet de hele dag hoeft te wachten.

Echt een zegen!

 
Quote:
Dat is een zinloze exercitie die maakt dat je kostbare energie om in het nu te leven weg laat lekken.


Wat is dat, in het nu leven? :D Ik heb al lang geleden ontdekt dat ik er maar zelden in ben!

 
Mike

mijn tandarts heeft het erg zorgvuldig gedaan maar ik sluit absoluut niet uit dat ik nog last heb van de kwikresten/dampen.

mijn zegeningen tel ik wel degelijk Mike...maar ik ontkom niet aan de rest, ik kan niet wandelen fietsen of welke andere inspanning dan ook. Voor lezen, ook op dit forum, ben ik vaak te moe. Ik ontmoet een andere vrouw die ik heel erg leuk vind maar heb nauwelijks energie om iets met haar te ondernemen....dus ook wanneer ik niet vergelijk...ik ervaar een realiteit die mij letterlijk en figuurlijk vasthoud een realiteit in het nu die mij niet bevalt...wie wil er nu steeds moe zijn ? ik kan je hier nog van alles meer over vertellen maar dan lijkt het op klagen

er was een moment, drie jaar terug, dat ik op het randje van de dood balanceerde. ik weet heel goed hoe het voelt om zelfs van de allerkleinste dingen te genieten...maar het blijft onvolledig

 
Net als Dennis heb ik makkelijk praten, want ik heb niet half de klachten die jullie ervaren. Aan de andere kant geeft het mij en Dennis als 'buitenstaanders' ook een objectievere blik. Als ik alle posts optel waarin jij het toch vooral hebt over je tekortkomingen en daar geld voor kreeg, was ik zo langzamerhand binnen aan het lopen, Albert! Je zegt een positief mens te zijn, maar Dirtsa heeft ook al eens eerder opgemerkt dat je misschien wel een vals zelfbeeld ophoudt. En Dirtsa wijs ik nu ook terecht vanwege hetzelfde euvel! Ik denk dat je werkelijk geen idee hebt hoeveel energie jij weg laat lekken vanwege jouw mentaliteit en hoezeer dat je werkelijke heling in de weg staat!

Mike

 
ik geloof dit zelf niet Mike

met mijn mentaliteit is niets mis. de tekortkomingen bepalen echter wel voor een deel mijn leven. hoe blij en positief ik ook in het leven sta, de werkelijkheid van iedere dag is vermoeidheid en het onvermogen om dingen te doen..ik heb het niet over spectaculaire dingen maar over boodschappen of stofzuigen...zorgen voor de kids

jij weet iets meer over mij en weet ook dat mijn eerdere leven totaal anders was. ik vergelijk dat niet meer met nu, dat heb ik ( na jaren) losgelaten. Mijn dierbare vrienden en vriendinnen, familieleden en kinderen zijn graag bij me omdat ze mijn rust en positiviteit ervaren als heel plezierig, ik heb tijd voor ze en kan goed luisteren. Geloof me ik kan deze dingen en vele andere...enorm waarderen en ik ben me daar ook heel bewust van.

de tekortkomingen benoem ik ook ( en misschien wel teveel) waardoor ik op dit medium een beeld schep van iemand die vooral oog heeft voor wat hij niet heeft. Dit beeld klopt niet ...maar we hebben het op dit forum nu eenmaal over ziekte en gezondheid

Dirtsa heeft hier heel terecht ook al eens een opmerking over gemaakt..en ik trek me dit ook aan

 
Albert, als je het je aantrekt, dan voel je je vaak daarbij schuldig. Hat herken ik namelijk. En dat schuldig voelen of je dingen aantrekken staat een positief gevoel in de weg. Ik weet echt wel wat en hoe Mike het bedoelt.

Wat ik merk is dat mijn mentale toestand gewoon heel veel te maken heeft met de lichamelijke toestand.

Ik had al geschreven dat het de laatste weken achteruit ging, kan te maken hebben met de adrenal die op was of wat dan ook.

Ik herken het, maar ertegen vechten kost ook weer veel energie. Op het moment dat ik mij beter voel dan komt het positieve gevoel min of meer vanzelf.

Moeilijke materie hoor, dat wel.

Doordat je je lichamelijk beroerd voelt gaat het mentaal slecht, of gaat het lichamelijk slechter omdat je mentaal zwak bent.

 
Albert,

Dit antwoord had ik al verwacht, want zo antwoord je keer op keer. Ik wil je geen enkel complex aanpraten, maar ik wil je wel wijzen op de twee vormen van bewustzijn die jou volgens mij parten spelen (en menig ander persoon op en buiten dit forum!).

Op BEWUST niveau geloof ik meteen dat je 100% gelooft in de woorden die je schrijft. Op bewust niveau ben je een vrolijk, positief mens die er elke dag het beste van maakt en er zich niet onder laat krijgen. Het bewuste niveau BEDENK je echter alleen maar, het is jouw creatie waarmee je je naar de buitenwereld manifesteert, zo leren de mensen jou van de buitenkant kennen.

Op ONBEWUST niveau zou je echter wel eens een zelfsaboteur kunnen zijn die op het allerdiepste niveau gehecht is aan pijn en lijden. Dat is het existentiele niveau. Velen van ons lijden hieraan, het is de collectieve verwonding die we van jongs af aan hebben opgelopen omdat we toen we uit de baarmoeder kwamen wakker werden in een darwiniaanse nachtmerrie waarin het leven lijden is en het gaat om overleven i.p.v. ten volle leven.

Het bewustzijn is je mannelijke kant, je yang. Deze houdt zich flink en laat zich niet kisten. Essentieel is het deze kant geweest die je in de problemen heeft gebracht, want hierdoor ben je structureel veel te ver over je grenzen gegaan. M.i. lijd je hier nog steeds in grotere mate aan dan jij wilt inzien of toegeven. Het is deze mannelijke kant die verantwoordelijk is voor het zelfbedrog: je gaat je uiterlijke manifestatie verwarren met hoe jijzelf diep van binnen in elkaar zit.

Dit mannelijke bewustzijn heeft structureel het vrouwelijke onderbewustzijn, dat vele malen sterker is en zich niet laat onderdrukken, geprobeerd te onderdrukken. Deze disharmonie waarbij de geest (mannelijk) het lichaam (vrouwelijk) onderdrukt levert per definitie klachten op van de automatische basisfuncties van je lichaam, oftewel de spijsvertering, stofwisseling, hormonen en het zenuwstelsel. Dit is het terrein van de moeder. Kortom, je yang heeft je yin verstoord.

Door veel te lang in je yang te blijven hangen ben je alsmaar verder vervreemd geraakt van je innerlijke kern, je yin. Je hebt een vals zelfbeeld geschapen van een positieve volhouder, waarmee je op een ogenschijnlijk positieve manier denkt goed bezig te zijn, maar in werkelijkheid nog steeds geen contact maakt met je kwetsbare, vrouwelijke kant en deze onbewust verder blijft onderdrukken door het vooral maar niet te willen voelen en zo dus je klachten in stand houdt en zelfs verergert.

Ik denk dat telkens als jij verbetering ervaart er een stemmetje in je hoofd meteen zegt: dat is toch niet blijvend. Waardoor je vervolgens je angst waarmaakt. Angst hoort bij het ego en volgens mij is dat de oorzaak van zowel het ontstaan als het in stand houden van je klachten. Het ego doet aan zelfsabotage. Een ander gedeelte van jou wil ook echt helen, dat is je vrouwelijke gedeelte en hoewel het oneindig krachtiger is (want dat is je werkelijke levenskracht) laat je dit veel te weinig toe.

Uiteindelijk ben jij de dirigent van het orkest, dat is onze goddelijke gave van vrije wil. De kernvraag is of je deze destructief of constructief wilt inzetten. Zolang jouw energie nog steeds naar buiten is gericht (mannelijk) en je geen innerlijke reis hebt gemaakt (vrouwelijk) zal er niets wezenlijks veranderen, wat je ook probeert. Hierdoor zal je alsmaar meer door je zelfsaboterende ego bevestigd worden in de gedachte: zie je wel, niets lukt.

Jij moet dus gaan soul-searchen en gaan VOELEN. Nu PRAAT je over pijn en leed, maar in hoeverre maak je contact met dat GEVOEL. Je verschuilt je achter klaar moeten staan voor je kinderen, maar wat hebben ze aan jou als jij alsmaar verslechtert? Er komt een moment dat je eerst en vooral voor JEZELF klaar moet staan. Als jij echt heel eerlijk bent naar jezelf toe zal het mij niet verbazen dat je me gelijk gaat geven dat er wel degelijk een zelfsaboterend, zelfgecreeerd stemmetje in jou zit dat voortdurend de boodschap verkondigt dat het nooit wat was, nooit wat is en ook nooit wat zal zijn en dat je naar de buitenwereld toe een totaal andere Albert laat zien.

Je staat nogal snel klaar met ontkenningsgedrag, valt me op, dus doe hiermee wat je wil. Als jij hier niet van leert, hebben hopelijk anderen die dit lezen er wel wat aan.

Mike

 
Mike, bedankt dat je ons af en toe zo'n enorme schop onder de kont geeft. Soms hebben wij dit echt nodig, in ieder geval ik wel. En door deze teksten krijg ik beter inzicht in hoe het werkt.

Ik werd ook helemaal vrolijk van een stuk in de volkskrant dat ik net aan het lezen ben, van de journalist michiel bussink. Eindelijk eens een andere kijk in de krant over vetten en cholesterol.

Het is een begin...hopelijk.

 
Quote:
Mike, bedankt dat je ons af en toe zo'n enorme schop onder de kont geeft.


Ik neem aan dat je hiermee met zoveel woorden zegt dat dit verhaal naar Albert toe ook in zekere zin ook voor jou geldt. Ikzelf geloof in ieder geval van wel. Het is het ego dat de handschoen in de ring gooit, terwijl het juist het beeld naar buiten toe uitstraalt dat je geen opgever bent. Het werkelijke gevecht dat je dan aangaat is niet voor jezelf, maar MET jezelf. Hierdoor lekt ongelooflijk veel energie weg, wat je weer het excuus geeft om te klagen over vermoeidheid. En zo blijf je constant achter je eigen staart aanhollen.

Mike

 
Mike

ik lees je laatste stuk en er is niet iets in me wat het wil ontkennen...ik denk dat je vast wel geheel of gedeeltelijk gelijk hebt. ik kan veel dingen op mn gevoel doen maar schiet ook zeker vaak in mn ratio. Mijn ratio, mijn kracht om niet op te geven en helder te blijven denken in iedere situatie heeft heel lang een functie gehad en heeft me vaak ver gebracht. Dat hier een destructieve kant aan zit herken en erken ik ( ooit heb ik je hierover geschreven)

 
Albert,

Het goede is dat je voor rede vatbaar bent en het niet op een negatieve manier persoonlijk opvat. Het nadeel is dat je dit veel te weinig internaliseert. Het blijft bij woorden, maar dat is ook weer een perfect excuus om bij het gevoel achter de woorden weg te blijven.

Mike

 
Ja natuurlijk geldt dit verhaal ook voor mijzelf. Maar het onderkennen is toch ook een begin? Ik ken het constante heen en weer geslingerd worden tussen het niet willen opgeven/ het vechten en de rust nemen en het ondergaan.

Het kost energie.... en het heeft mij gebracht waar ik nu sta. Zonder dit niet willen opgeven had ik mij overgeleverd aan de artsen. Was ik niet blijven zoeken naar een antwoord op de vele vragen die ik had en nog steeds heb.

Maar het is goed om af en toe weer even met de neus op de feiten te worden gedrukt, zodat ik leer om nog meer te gaan vertrouwen op mijn bewustzijn en steeds meer vertrouwen krijg in de toekomst. En vooral dat ik stil sta bij alles wat al goed gaat, en hoe ik mij vandaag voel.

 
Quote:
Ik neem aan dat je hiermee met zoveel woorden zegt dat dit verhaal naar Albert toe ook in zekere zin ook voor jou geldt.


Dit geldt voor ons allemaal.

Dit proces treft elk mens vergelijkbaar met hoe wij vroeger dachten dat de zon (ons authentieke zelf) om ons (het ik, het ego) draaide.

We leren al jong onze ziel (ons authentieke zelf) aan de duivel (het ego) te verkopen, naast dat het een bewustwordingsproces betreft van jong naar oud worden.

Een kind weet niet beter dan dat de wereld om zichzelf draait en later als alles goed gegaan is zonder al te veel onverwerkte kleerscheuren verandert dat.

Probleem is dat die kleerscheuren niet altijd goed verwerkt worden.

Later komen we erachter dat de aarde (het ego) om de zon (het authentieke zelf) draait.

 
Ik las net trouwens een artikel in de volkskrant, en daar werd ik vrolijk van. Dit gaat over vetten/slagroom en de margarines. Kop: vettaks op "slecht" voedsel werkt niet. Van michiel bussink, journalist. Hij begint met: op mijn boterhammen smeer ik roomboter en daarbovenop gaat volvette kaas. 's morgens eet ik een bak volle yoghurt en in de soep gaat vaak een flinke scheut room.

Eindelijk eens een ander geluid in de krant.

 
Ongelooflijk, alsof het zo heeft moeten zijn! Ik ben momenteel Cure Tooth Decay van Ramiel Nagel aan het vertalen. En wat zijn letterlijk de woorden die zojuist uit mijn toetsenbord zijn gekomen? Lees en huiver:

Quote:
De samenleving en de wereld waarin velen van ons leven maakt het moeilijk voor ons om te ontspannen. Als we echter kunnen ontspannen, merken we dat het veel makkelijker is om goed voor onszelf te zorgen.

Goed voor jezelf zorgen stemt overeen met de wet van persoonlijke verantwoordelijkheid. Als je je onbelangrijk, onwaardig en ongelukkig voelt, is het moeilijk om goed voor jezelf te zorgen en je lichaam het voedsel te geven dat het nodig heeft.

Wanneer je daadwerkelijk de wil en het vermogen hebt om goed voor jezelf te zorgen, zal je heling ervaren. Geef jezelf genoeg ruimte om je eigen behoeftes belangrijk te maken en wees heel erg zuinig op jezelf.


Ik heb hier niets aan toe te voegen.

Mike

 
Als ik zo eens wat rond lees op deze topic, lijkt het mij een goed idee om eens De Nieuwe Aarde van Eckart Tolle onder de aandacht brengen brengen. Dit heb ik er eerder eens over geschreven:

Ik vind het een geniaal boek! Een boek waarvan ik zeg, het zou iedereen goed doen om die gelezen te hebben. Het beschrijft uitvoerig (maar niet onnodig uitgebreid) en vooral heel praktisch hoe heel onze wereld beheerst wordt door het ego, onze collectief mentaal mankement. En nagenoeg iedereen is onderworpen aan de beperkingen en lijdenissen hiervan. Ook in spirituele, ontwakende kringen zijn er veel ego-patronen te bespeuren. Het boek laat je zien hoe je dit kunt overstijgen. Verder legt uit welke rollen we spelen, hoe je pijnlichaam werkt en hoe je ermee om kunt gaan wanneer je te maken hebt met een geactiveerd pijnlichaam bij iemand. Deze confrontatie met jezelf aangaan kan op een bevrijding uitdraaien die ik iedereen gun en die uiteindelijk ten goede komt aan heel de samenleving en heel de aarde. Een heel progressief en inspirerend boek wat gemakkelijk leest. Ik vind het in begrijpelijk taal geschreven en allemaal super-herkenbaar. Als je hem nog niet gelezen hebt en de kans krijgt om hem te lezen... doen! Voor mij was het een eyeopener, een soort handboek voor bewust omgaan met mezelf (gedachtes, gevoelens, reacties) en aards-spiritueel in het leven staan. Eindelijk snapte ik mezelf en de mensen om me heen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.599
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan