De nieuwe media

Cultuur en geloof – Shohreh Feshtali en Paul Cliteur​

Cultuur heeft een belangrijke invloed in de maatschappij op hoe mensen naar hun geloof kijken. “Iemand kan tegelijkertijd gelovig en secularist zijn”, aldus Paul Cliteur.
In de huidige maatschappij wordt diversiteit op prijs gesteld mits het past in het narratief van de heersende mentaliteit. Zo heeft Paul het zelf ervaren.
 
“Iemand kan tegelijkertijd gelovig en secularist zijn”

Dat is zoiets als tegelijkertijd home en hetero zijn, om maar in de thematiek van de maand juni te blijven. Dat gaat dus niet, een beetje 'non-binair' van Cliteur. Of bedoelt hij hier dat religieuze en seculiere denkbeelden in onze samenleving naast elkaar kunnen bestaan? In dat geval ben ik het hier wel mee eens.

Mike
 
Ben ook pro wolf, prima middel om de boeren weg te pesten!

Ik vind niet dat de discussie moet gaan over wolven vs boeren. Boeren moesten vroeger altijd rekening houden met wolven, de eigen overheid is vele malen bedreigender voor het voortbestaan van boeren.

Mike
 
Ik kan mij niet voorstellen dat pure wilde wolven meer vee zouden doden dan zij nodig hebben om te overleven. Zeker in de zomermaanden.

Dick
 
Ik kan mij niet voorstellen dat pure wilde wolven meer vee zouden doden dan zij nodig hebben om te overleven. Zeker in de zomermaanden.

Dick
Helaas gebeurt dit wel, ben ik al meerdere keren tegengekomen.

Waarom een wolf meerdere schapen doodt​


Wolf doodde zaterdagnacht acht schapen​

 
Big deal. Mensen moeten snappen dat ze te gast zijn in de natuur. De discussie moet niet gaan over boeren vs wolven, maar boeren vs overheid. Dus nogmaals: wat doet zo'n artikel in De Andere Krant?

Mike
 
Big deal. Mensen moeten snappen dat ze te gast zijn in de natuur. De discussie moet niet gaan over boeren vs wolven, maar boeren vs overheid. Dus nogmaals: wat doet zo'n artikel in De Andere Krant?

Mike

Wie zegt niet dat dit de zoveelste truc is van overheden / de deepstate om boeren lastig te vallen door het uitzetten van wolven. Of ook om de buitengebieden (recreatie, landloperij of wildkamperen) minder aantrekkelijk te maken voor mensen om zich daar op te houden, naast zoveel andere trucs zoals bijv. de aanleg van zonnecellen- en windmolenparken.
 
Laatst bewerkt:
Helaas gebeurt dit wel, ben ik al meerdere keren tegengekomen.

Waarom een wolf meerdere schapen doodt​


Wolf doodde zaterdagnacht acht schapen​

Dat het gebeurt ontken ik niet.

De Schepper/GodNatuur heeft geen belang bij zinloos doden, vandaar dat ik het niet kan rijmen dat ‘pure wilde’ dieren dat doen.
Ook als de schapen opgesloten zijn en ze niet kunnen vluchten.
Waarom eerst een aantal schapen doden en dan pas beginnen om je buikje te vullen? De kans dat je gestoord wordt of verjaagd is zeker aanwezig en dan mis je je maaltje.
De wolf in kwestie droeg overigens een zender en was 💉 om de zender om te hangen.

En zijn de wolven die in Nederland rondlopen wel zuiver wild? Ik heb mijn twijfels.

Dick
 
Dat het gebeurt ontken ik niet.

De Schepper/GodNatuur heeft geen belang bij zinloos doden, vandaar dat ik het niet kan rijmen dat ‘pure wilde’ dieren dat doen.
Ook als de schapen opgesloten zijn en ze niet kunnen vluchten.
Waarom eerst een aantal schapen doden en dan pas beginnen om je buikje te vullen? De kans dat je gestoord wordt of verjaagd is zeker aanwezig en dan mis je je maaltje.
De wolf in kwestie droeg overigens een zender en was 💉 om de zender om te hangen.

En zijn de wolven die in Nederland rondlopen wel zuiver wild? Ik heb mijn twijfels.

Dick

Dat heet ''surplus killing'' zoals in het artikel aangegeven staat en dat doen roofdieren om een voorraadje aan te leggen voor de toekomst.
 
Wie zegt niet dat dit de zoveelste truc is van overheden / de deepstate om boeren lastig te vallen door het uitzetten van wolven. Of ook om de buitengebieden (recreatie, landloperij of wildkamperen) minder aantrekkelijk te maken voor mensen om zich daar op te houden.
Dat zal best, maar ik vund her prachtig dat de wolf weer terugkomt in ons land. Van mij mogen er ook beren rondlopen. We kunnen alles wel uitroeien, of we acxepteren gewoon dat er risico's en gevaren verbonden zijn aan de wilde natuur.

Mike
 
Dat zal best, maar ik vund her prachtig dat de wolf weer terugkomt in ons land. Van mij mogen er ook beren rondlopen. We kunnen alles wel uitroeien, of we acxepteren gewoon dat er risico's en gevaren verbonden zijn aan de wilde natuur.

Mike
Ok ja, nou krom is het wel: honden mogen op plaatsen waar schapen lopen ook niet loslopen omdat ze als ze eenmaal bloed ruiken dat ze dan wel eens een hele kudde kunnen doodbijten. Voor die boeren is dat een enorme economische kaalslag in elk geval. De mechelse herder van mijn zus die heeft zo eens een hele groep sierfazanten achter elkaar ergens doodgebeten: die moest daarom worden afgemaakt. Bij wolven speelt dat kennelijk ineens geen rol zogenaamd. En ik ben benieuwd hoe verzekeringen hiermee omgaan.
 
Nou kennelijk niet genoeg appels en peren of honden zijn kennelijk niet lang genoeg gedomesticeerd na al die tijd met de mens geleefd te hebben, want ook het roofdier in honden is niet altijd vies van een kudde schapen dood bijten als die de smaak of de reuk te pakken krijgt.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.673
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan