de darm denkt mee

Rapunzel

New member
Ik zag vandaag dat er een nieuw boek uit is van Klaus-Dietrich Runow: de darm denkt mee.

Dit boek is verplichte kost voor iedereen met gevoelige darmen, spijsverteringsklachten en psychische ongemakken. Veel mensen lijden aan chronische darmziekten. Depressies en neurologische aandoeningen, zoals alzheimer, parkinson en multiple sclerose, komen steeds vaker ook op jongere leeftijd voor. ADHD en autisme nemen in de westerse wereld sterk toe. Dit boek behandelt de intensieve communicatie tussen de zenuwcellen in de darmen (buikhersenen) en de hersenen.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-darm-denkt-mee/1001004011496825/index.html

Ik heb het even vluchtig doorgebladerd. Het lijkt me wel een goed boek voor ons.

 
Ja het is sowieso erg fijn als er ook eens iets in het Nederlands verschijnt! Ik had ook aan jou gedacht toen ik dit bericht plaatste!

 
Wat een goede tip, lijkt me een erg interessant boek! Misschien krijgt dit steeds meer bekendheid. Ik hoop het wel! Elke keer wanneer ik nu bijvoorbeeld iemand zie met erge acne, wil ik gelijk zeggen: 'denk aan je darmen en voeding als oorzaak!'. Omdat ik zelf zo lang heb lopen tobben met acne. Maar ja, met advies moet je voorzichtig zijn, heb ik gemerkt.

 
Louise, als je voorzichtig eerst je excuses maakt (het schild verlaagt) en vervolgens gewoon blatant je advies geeft scheelt het denk ik een stuk.

"Mijn excuses, maar mag ik je een tip geven?", "Ik heb zelf jarenlang getobt met acne en heb daar nu een richting in gevonden om het te verhelpen. Zou je die willen horen/weten?"

Als je dit op een discreet moment doet, dan is zo iemand denk ik reuzeblij en dankbaar!

 
Mijn vrouw heeft met behulp van een gal lever thee al veel schoon gemaakt en haar acné is al grotendeels weg maar dat komt ook nog door het drinken van rauwe melk.

Nu is haar vraag, wat kan je doen aan spastische darmen en hoe kan de ontlasting van knikkers overgaan naar normaal. Haar vraag is ook nog of je wel echt vezels nodig hebt zoals doktoren zeggen. Ik denk niet dat dat de goede manier is maar ik moest het in de groep gooien.

Heb haar al enige adviezen gegeven, graag jullie adviezen hierover.We zijn al flink de koolhydraten aan het minderen en we eten al heel veel verzadigde vetten en vooral rauwe vetten.

Heel erg bedankt.

 
Haydarpasa, Ik weet niet of ik spastische darmen heb maar heb al jarenlang last van obstipatie. Alles al geprobeerd van gezond tot (kramp) thee, etc en dat van die vezels zet ik ook een ? bij. Toevallig zag ik iets langskomen bij Ron Fonteine, n.l vitaerb, voor een regelmatige en natuurlijke stoelgang. Wat zit erin: Aloë Vera, Heligenbast, Kaneel, Propolis, Chinese Rabarber, IJzerhard, Kruidnagels en Vuilboom. Ik ga sinds zondag elke dag naar de w.c. op 1 korrel, ik voel wel wat aan de darmen maar niet noemenswaardg, meer van, eindelijk weer wat leven in de darmen. Sinds gisteren een halve korrel genomen omdat het best goed gaat en ik er dan heel lang mee kan doen. Op deze website staan nog wat reacties van mensen. http://www.natarella.nl/?a=u&l=nl&d=/products. Ik dacht dat het goedkoper was bij Ron F. Nu nog afwachten of het ook zo goed blijft gaan want meestal wennen je darmen er weer aan!

 
Over de vezelmythe is al een en ander hier geschreven:

Quote:
Door een vezelrijk voedingspatroon heb je slechts de ILLUSIE van een 'gezonde' stoelgang. Als iedereen in Nederland bij wijze van experiment eens een week vezelarm of vezelloos zou eten, dan zou er sprake zijn van een epidemie van verstopping! Zoals Poekie al beschrijft, vezels en zemelen worden door het lichaam beschouwd als afval en worden afgevoerd via de ontlasting. De mens is echter van oorsprong geen vezelrijke eter, om de simpele reden dat de mens het grootste deel van zijn evolutie afhankelijk is geweest van dierlijk voedsel en dat bevat nagenoeg geen vezels. Door de vezels grotendeels of geheel te schrappen kom je erachter hoe goed je stoelgang werkelijk is!


https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=142&page=3#post-5974

Mike

 
Hé wat leuk dat er nu ook eens een Nederlands boek over is. Ik heb jaren geleden een stuk gelezen uit het boek "The Second Brain" van Michael Gershon. Michael Gershon is één van de eerste voorvechters van de neurogastroenterologie die hier over publiceerde.

http://www.amazon.com/Second-Brain-...oks&ie=UTF8&qid=1328709520&sr=1-1

Artikel 1

http://www.nytimes.com/2005/08/23/health/23gut.html?pagewanted=all

Artikel 2

http://www.psychologytoday.com/articles/199905/our-second-brain-the-stomach

Nog een boek wat hierover gaat is "What's Behind Your Belly Button?" van Martha Char Love en Robert W. Sterling. Geen idee of het wat is.

 
Quote:
Toevallig zag ik iets langskomen bij Ron Fonteine, n.l vitaerb, voor een regelmatige en natuurlijke stoelgang. Wat zit erin: Aloë Vera, Heligenbast, Kaneel, Propolis, Chinese Rabarber, IJzerhard, Kruidnagels en Vuilboom. Ik ga sinds zondag elke dag naar de w.c. op 1 korrel, ik voel wel wat aan de darmen maar niet noemenswaardg, meer van, eindelijk weer wat leven in de darmen. Sinds gisteren een halve korrel genomen omdat het best goed gaat en ik er dan heel lang mee kan doen. Op deze website staan nog wat reacties van mensen. http://www.natarella.nl/?a=u&l=nl&d=/productsu. Ik dacht dat het goedkoper was bij Ron F. Nu nog afwachten of het ook zo goed blijft gaan want meestal wennen je darmen er weer aan!


@luize,

Kun je me vertellen welke hulpstoffen er gebruikt zijn? staat dit op de verpakking? bijv: lactose/maltodextrine of zetmelen?

en.. er staat 35 gram, hoeveel korrels bevat het potje?

 
Ikke,

Er staat niks over hulpstoffen op het potje. Als er al hulpstoffen inzitten moeten ze dat er niet op zetten dan? Misschien kan je nog iets op die website vinden? Er zitten iets van 130 korrels in, als je aan een halve genoeg hebt dan kun je er heel lang mee doen. Het ziet er natuurlijk uit, zoiets als droogvoer voor knaagdieren en het ruikt groen! Groet, Louise.

 
@luize,

Dank voor je reactie. Ik had al gezocht, maar kon dit niet vinden..

130 korrels is wel redelijk in verhouding met de prijs (15euro)

ga eens kijken of de NW deze ook kan bestellen, is het proberen waard.

 
fatsnotbad,

Ik ben een nieuwe Louise, omdat ik hier nog een Louise voorbij zag komen heb ik deze naam genomen. Er staat eigenlijk hetzelfde maar dan op de deftige manier!

Ikke,

Ik dacht dat ik voor die korrels bij Ron Fonteine 10 euro betaald had maar weet het niet helemaal zeker.

Gr. Louise.

 
Eigenlijk moet eten zo zijn dat je er helemaal geen moeite voor moet doen tenminste ik wil dat niet. Het moet gewoon normaal zijn ipv dat je steeds moet denken oh ja dit moet ik nu eten en daar zo veel van en hier zo veel van maar nu wou ik het toch even over vezels hebben en volkoren en olvolkoren.

Las ergens op deze forum een link dat bep. volkeren wit rijst en wit meel gebruiken en niet volkoren.Wat is goed om te doen? Welke vorm?

Ben zelf ook langzamerhand alle vezels, koolhydraten aan het vervangen door nog meer dierlijke vetten.Het liefts rauw en als het kan gefermenteerd.

Naar mijn mening kan als je een goede vertering wilt hebben zo veel mogelijk rauwe dierlijke vetten en gefermenteerde producten gebruiken.

Het is in het begin wel lastig omdat als je inkopen gaat doen moet je echt plannen en zoeken want er blijft weinig over in het begin of eingelijk valt het wel mee:

Eieren, kaas, yoghurt, kefir, kImIz, gefermenteerde soja, melk, roomboter, karnemelk, zout, vlees, orgaanvlees, vis en schaaldieren, zuurkool etc.

Moeder natuur heeft niet voor niets roomboter, mijn favoriet zo lekker gemaakt. Doordat het ontzettend lekker is eet je het eerder en blijf je gezond, een soort ingebouwde overlevingsmechanisme van de natuur

 
Haluk,

Er bestaan geen essentiele koolhydraten, maar wel essentiele vetzuren en aminozuren. Met koolhydraten hoef je dus minder kieskeurig te zijn dan met vetten en eiwitten. Zo lang je ruim voldoende vetten en eiwitten consumeert van de allerbeste kwaliteit en voedingswaarde is het eten van witte rijst of witmeel niet zo'n probleem, vooral als je je koolhydraatinname laag houdt. Sterker nog, het vlies en de kiem van granen zit boordevol antinutrienten. Jullie Turken zitten met jullie Turkse witbrood, gemaakt van uitsluitend meel, gist en water, nog niet zo verkeerd!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.806
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan