de darm denkt mee

Mike,

Betekent dit dan als je af en toe koolhydraten in welke vorm dan ook eet je het beste niet volkoren dus alleen het binnenste kunt eten omdat de rest door het lichaam toch als afval wordt gezien en er niet veel mee kan.

I'm a little bit shocked.

Je belast je lichaam dus minder als je witte meel producten eet, beter is het om heel weinig koolhydraten, vezels en suiker te eten maar als je het dan toch doet geen volkoren en heel veel dierlijke vetten van goede kwaliteit en het liefst rauw en/of gefermenteerd.

Dan promoten ze ook nog volkoren producten en zilvervliesrijst, vezels en al die onzin. Mijn oma zat er vroeger dus niet langs met haar gezeefde meel producten en witte rijst en trouwens deze werden vroeger op de boerderij heel sporadisch gegeten en niet zo vaak en massaal als nu en dan ook onbewerkt.Direkt op stenen gemalen, vaak gefermenteerd soms geweekt noem maar op.Ze is niet voor niets 95 geworden maar toch werd er vroeger ook wel weer veel volkoren gegeten.

Wat zijn nu dan de beste granen die je kunt eten, glutenarm/Boekweit/Spelt of combinaties en welke rijstsoorten? Dan lijkt me die Turkse witte rijst ook niet zo slecht.

Eet jij ook rijst en soms granen en zo ja wat of welke combinaties en nuttig jij helemaal geen of weinig vezels?

Aminozuren zijn essentieel en ze zitten ook nadrukkelijk in dierlijke producten, veganisten eat your heart out.

 
Quote:
Betekent dit dan als je af en toe koolhydraten in welke vorm dan ook eet je het beste niet volkoren dus alleen het binnenste kunt eten omdat de rest door het lichaam toch als afval wordt gezien en er niet veel mee kan.

I'm a little bit shocked.


Ja, dat is exact wat het betekent. Wat ik ook met zoveel woorden zeg is dat je je voedingsstoffen uit vetten en eiwitten moet halen en dat de koolhydraten er niet of nauwelijks toe doen. Let wel, ik heb het hier niet over groenten als koolhydratenbron, want deze zijn rijk aan noodzakelijke voedingsstoffen! Het is echter niet zo'n ramp om witmeelproducten (mits van de juiste kwaliteit) te eten, als de consumptie ervan maar gepaard gaat met ruim voldoende vetten en eiwitten van de juiste kwaliteit. Om even een Turks voorbeeld te geven: een broodje doner of shoarma van lamsvlees met een wit pitabroodje of een stuk wit Turks brood is totaal geen probleem. De voedingsstoffen haal je uit het vlees en uit de salade, niet uit het broodje.

Quote:
Je belast je lichaam dus minder als je witte meel producten eet, beter is het om heel weinig koolhydraten, vezels en suiker te eten maar als je het dan toch doet geen volkoren en heel veel dierlijke vetten van goede kwaliteit en het liefst rauw en/of gefermenteerd.


Exact.

Quote:
Mijn oma zat er vroeger dus niet langs met haar gezeefde meel producten en witte rijst en trouwens deze werden vroeger op de boerderij heel sporadisch gegeten en niet zo vaak en massaal als nu en dan ook onbewerkt.Direkt op stenen gemalen, vaak gefermenteerd soms geweekt noem maar op.Ze is niet voor niets 95 geworden maar toch werd er vroeger ook wel weer veel volkoren gegeten.


Alweer die wijsheid van oma die o zo belangrijk is. Als er wel volkoren werd gegeten had ze zoveel goede voedingsstoffen binnengekregen dat ze ingebouwde reserves had die haar beschermden tegen het fytinezuur en andere antinutrienten, dus er was geen sprake van een overvolle emmer die om het minste of geringste overliep. Dan kun je met veel wegkomen. Daarnaast blijkt uit jouw verhaal dat er helemaal niet zo veel koolhydraten werden gegeten en dat het accent overduidelijk op dierlijke vetten en eiwitten lag.

Quote:
Wat zijn nu dan de beste granen die je kunt eten, glutenarm/Boekweit/Spelt of combinaties en welke rijstsoorten? Dan lijkt me die Turkse witte rijst ook niet zo slecht.


Witte rijst uit Turkije is inderdaad zo slecht nog niet. Verder glutenvrije granen. Ik ben ook niet zo'n fan van spelt.

Quote:
Eet jij ook rijst en soms granen en zo ja wat of welke combinaties en nuttig jij helemaal geen of weinig vezels?


Ik eet zelden of nooit rijst of andere granen. En als ik het doe eet ik witte rijst. Ik ben gek op basmatirijst, mijn absolute favoriet, maar ik eet het bijna niet meer. Ik eet dus inderdaad zeer vezelarm en ik heb 3-4 's ochtends ontlasting. So much for the fiber myth. De truc om minder koolhydraten te eten is alles in 1 wok maken en geen extra pan opzetten voor de koolhydraten. Zelfs als je koolhydraten in de vorm van rijst of (zoete) aardappels wil eten, zul je de hoeveelheid aanpassen aan je gerecht, omdat het allemaal in 1 pan wordt klaargemaakt. Hierdoor kies je automatisch voor minder carbs.

Quote:
veganisten eat your heart out


Kan niet, want dat is een stukje vlees. :wink:

Mike

 
Quote:
De truc om minder koolhydraten te eten is alles in 1 wok maken en geen extra pan opzetten voor de koolhydraten. Zelfs als je koolhydraten in de vorm van rijst of (zoete) aardappels wil eten, zul je de hoeveelheid aanpassen aan je gerecht, omdat het allemaal in 1 pan wordt klaargemaakt. Hierdoor kies je automatisch voor minder carbs.


Mike, vraag ik me toch af hoe je rijst dan klaarmaakt in de wok? doe je deze bij de roerbakgroenten? deze moet toch een bepaalde tijd koken?

 
Dat kan gewoon in de saus waarin je je ingredienten kookt. Groente heeft veel tijd nodig, vlees ook. Gewoon rijst (of linzen) erbij gooien en de kooktijd aanhouden die daar voor staat. Hoe langer je de groente en het vlees in de saus kookt, hoe beter deze smaakt. Simpel.

Mike

 
Met respect voor sommige keukens maar vroeger wist ik niet wat gangen menu's waren en ik vroeg me dat altijd af maar durfde het niet te vragen als kind zijnde omdat ik er niet mee opgegroeid was. Wij aten en eten nog steeds alles tegelijk.Eerst hoogstens een soep maar de rest werd allemaal tegelijk gegeten en niet achter elkaar. Gefermenteerde groente en/of drank salade, yoghurt en gerecht. Ik weet nog dat ik het vreemd vond dat toen ik ergens werkte iedereen eerst het hoofdgerecht opat en daarna de salade en toetje ging nuttigen.

Ik weet niet anders dan dat mijn ouders alles in één pan kookten.

Denk dat dat iets van de moderne tijd is die gangen, volgens mij at men vroeger in Nederland ook alles uit één pannetje en geen gangen.

Men kan mij een cultuurbarbaar of wat dan ook noemen maar waarom voor niets moeilijk doen terwijl het the easy way ook nog eens logischer en gezonder is.

Ik zou zeggen volg je gevoel.

 
grappig.. ik doe het al jaren met één pan: de wok

Hierin bak, smoor, kook, stoom ik alles.. meestal laat ik het goed gaar worden, soms wel een hele poos met de deksel sudderen.

Ik eet pas sinds een klein jaartje wat rijst, voorheen nooit geen rijst of aardappels,.. dus was wel even wennen om er een pannetje naast te hebben.

Niet aan gedacht dit ertussen te doen, goed idee!

 
"Let wel, ik heb het hier niet over groenten als koolhydratenbron, want deze zijn rijk aan noodzakelijke voedingsstoffen!"

Wat ik weet kan je wel zonder groenten en fruit leven maar niet zonder de dierlijke vetten en eiwitten etc.

De Masaï eten nooit groente, fruit of granen.

Drinken alleen melk, bloed en eten veel vet vlees en orgaanvlees en zijn oh zo gezond.

Wij eten wel wat groente en fruit maar niet veel.

Er zijn ook volkeren die alleen rauwe vis eten en nooit groente, fruit of granen.

Oh ja groente en fruit wordt nooit door mij geschild.

Gaarne jullie reactie hierop.

 
Groente gaat bij ons ook zo, gesneden, de pan in.

Als er veel prut/grond aan zit spoel ik ze af onder de kraan maar meestal was/spoel ik de groenten niet.

Fruit gaat ongeschild in de smoothie, op dit moment zijn dat goudreinetten.

 
@luize

Quote:
Toevallig zag ik iets langskomen bij Ron Fonteine, n.l vitaerb, voor een regelmatige en natuurlijke stoelgang. Wat zit erin: Aloë Vera, Heligenbast, Kaneel, Propolis, Chinese Rabarber, IJzerhard, Kruidnagels en Vuilboom. Ik ga sinds zondag elke dag naar de w.c. op 1 korrel, ik voel wel wat aan de darmen maar niet noemenswaardg, meer van, eindelijk weer wat leven in de darmen. Sinds gisteren een halve korrel genomen omdat het best goed gaat en ik er dan heel lang mee kan doen.


Op welk moment neem jij de vitaerb in? er wordt geadviseert na de avond maaltijd, maar heb je dan 's ochtends meteen ontlasting?

En hoe neem je een halve korrel in? is vrij moeilijk deze doormidden te breken ,toch?

 
Ikke,

Ik neem s'avonds in ruim na het eten. Ik ga dan op andere tijden dan anders naar de w.c. maar minstens 2x. Ik ben het een paar x vergeten te nemen en zak dan gelijk weer terug naar verstopping. De korrel door de helft doen lukte (toevallig) de eerste x goed en later ook niet meer dus nu experimenteer ik om de dag omdat ik toch wat krampen kreeg bij elke dag. Even afwachten hoe dit werkt.

 
wat is dan ongeveer jou tijdstip van inname? 19uur ofzo?

Ben zelf aan het kijken hoeveel en ook wanneer ik het nodig heb. Heb jij last van misselijkheid na inname?

 
Bedankt voor de boekentip, staat zeker op mijn wensenlijst. Ben nu met het boek Darmklachten van Saskia van As. Zeer interessant, gaat o.a. over darmparasieten (bijna iedereen heeft het) en hoe je je darmen gezond kunt krijgen en houden

Om mijn darmen gezond te houden mijd ik gepasteuriseerde melkproducten en granen. Recent heb ik bij Ron Psylliumvezels gehaald. De eerste keer dat ik het nam heb ik twee dagen met serieuze darmpijn rondgelopen, als of ze werden schoongeschraapt. Daarna niet meer genomen maar wel eindelijk van de obstipatie af. Aanrader.

 
psylliumvezel kan ook juist verstoppend werken. Ik heb eens een verhaal gelezen van iemand die een darmafsluiting had door een prop psyllium! Je moet er dus echt super goed bij drinken!

 
wat is dan ongeveer jou tijdstip van inname? 19uur ofzo?

Ben zelf aan het kijken hoeveel en ook wanneer ik het nodig heb. Heb jij last van misselijkheid na inname?

Dat is wel eens 21.00/22.00 uur, ik kijk er niet zo nauw naar, Op het doosje staat: met water innemen na de avond maaltijd. Ik word er totaal niet misselijk van, verneem er niets van.

Psylliumvezels heb ik ook geprobeert maar kreeg een soort knoop in m'n maag of dunne darm (?) alsof ik meteen al verstopt zat, je moet daar ook liters bij drinken omdat het alle vocht naar zich toetrekt.

 
Ik weet niet of dit hier thuis hoort, maar het jaar is nog niet eens zo lang bezig en ik heb nu al 3 jonge mensen gehoord die darmkanker hebben. Wat zou je die mensen kunnen adviseren? In alle gevallen zijn ze al met bestraling bezig, krijgen een operatie en daarna nog bestraling. Ik heb echt zo'n dringend gevoel dat ik ze iets wil meegeven waar ze wat aan hebben. Of ligt dit veel gecomliceerder?

 
In ieder geval geen suiker meer eten en geen producen die (geraffineerde) suiker bevatten. Koolhydraatarm dus. Kankercellen voeden zich namelijk met suiker. H2O2 brengt zuurstof in het bloed. Kankercellen kunnen hier niet tegen.

Mike weet er zeker meer van en zal je een specifieker antwoord kunnen geven.

 
Zeker de voeding veranderen, en laat ze ook eens lezen: de aarde is plat en chemo helpt bij kanker.

 
Mike ik wou toch even reageren op het stuk waarin jij eerder in deze topic zegt dat vezels niet goed zijn en door het lichaam als afval worden gezien en ons lichaam er dus niets mee doet.Het is meer een belasting voor ons.Het is beter om geen koolhydraten te eten maar als je het dan toch af en toe doet het liefst wit meel en witte rijst zonder de kiem of vlies maar ik was een document van je aan het lezen met als titel basisregels gezonde voeding, waarin je letterlijk ergens zegt dat een goed alternatief natuurlijk volkortenproducten gemaakt van de hele graankorrel(kiem, zetmeelkoreel en vlies)zijn. Nu ben ik het spoor bijster.

 
Haluk,

Dat is simpel uitgelegd. Die basisregels gezonde voeding heb ik in 2008 geschreven op basis van de (vegetarische) inzichten die ik toen nog had. Er staat bijv. ook in dat rood vlees darmkanker veroorzaakt en dat je beter wit vlees (kip) kan eten, als je dan toch vlees wil eten.

Kortom, voortschrijdend inzicht heeft me van mening doen veranderen (ik ben ook pas eind 2009 lid geworden van de WAPF en volgens die principes gaan eten). Het probleem is dat als je eenmaal iets op internet hebt gepubliceerd dit overal gaat rondzwerven, dus het heeft geen zin om het allemaal nu nog te gaan veranderen aan de hand van nieuwe inzichten. Iedereen heeft recht op zijn eigen groeiproces, ook ik, en ik doe niet moeilijk en geef gewoon toe als ik dingen anders zie dan voorheen.

Mike

 
Oh nee Mike,

Begrijp me niet verkeerd, zo bedoelde ik het niet en ik wist ook niet dat het van die tijd afstamde.Niet om je af te rekenen of zo maar dan zit ik toch nu nog op de goede weg.

Bedankt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.843
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan