curcuma/kurkuma lees even!

Golden, wat goed :) ik hoor graag jou ervaring en de rauwe turmeric/kurkuma krijg ik bij de Estafette. Ik weet dat het niet overal verkrijgbaar is, vandaar dat ik in het recept de optie met poeder en verse gember erin heb verwerkt. De verse wortel (gember/kurkuma) heb je nodig voor de enzymen.

Liesje, je kunt het rustig in de koelkast bewaren langere tijd,

Let wel op! er ontstaat behoorlijk wat koolzuur, zeker als je het wat langer laat staat. Laat dus wat ruimte over in de fles en let op met schudden, het doet niet onder voor cola oid met alle nadelen van de gele kleurstof erbij inderdaad Henry, het is tuig, vandaar daar dat ik in mijn recept ook aanraad om handschoenen, schort ed te gebruiken en op te letten voor je spullen.

Henry de poeder kun je inderdaad ook in capsules slikken, toch zou ik de werking van een goede curry niet onderschatten.

Marijan, eventueel nog wat citroensap toevoegen als je de smaak niet bevalt, ik vind het echt lekker, mijn dochter drinkt het ook, of het voor jou geldt weet ik natuurlijk niet ;-)
 
Ja ik probeer dus een heel verhaal te posten maar het forum weigert mijn post

Ik zie je bericht niet bij de spam staan. Wel heb ik diverse berichten in diverse topics gedemarkeerd als spam, maar zoals gezegd geen posts van jou, Simon.

Mike
 
Ik weet het ook niet Mike, heb alle gekke leestekens er uit gehaald maar het wil nog steeds niet.

Ben wel laatst van provider ip adres veranderd en heb dit probleem ook op andere fora gehad.
 
Fermenteren van verse kurkuma doe ik op een wat andere manier. Ik koop verse kurkuma geelwortel gewoon bij de eko plaza

Vanuit Japan, eiland Okinawa, bestaat er een lange traditie wat betreft het drinken van gefermenteerde kurkuma thee, de meeste 100 jarigen ter wereld schijnen daar te wonen.

Nou werk ik niet met het exacte recept van deze thee, maar voor het bevorderen van de opname, de zogeheten bioavailability, wordt de verse kurkuma op basis van lacto acid oftewel melkzuur fermentatie voor bereid.

Dus kort gezegd geen honing als starter maar wei. Soms maak ik dit los maar meestal combineer ik het met bieten kvass. Honing wordt wel vaak gebruikt omdat het de melkzuurfermentatie bevordert.

Echter drink ik dit niet het hele jaar door, kurkuma evenals bieten bevatten behoorlijk wat oxaalzuur wat weer niet bevorderlijk is voor de nieren.

Dus af en toe en niet langer dan een periode van 14 dagen aan een gesloten, is hoe ik het drink.
 
Simon, de honing dient niet als starter, maar als voeding voor de bacteriën. In principe is mijn recept ook een thee, zoals je in het recept kunt lezen, alleen voeg je er een beetje verse kurkuma aan toe voor de enzymen en bacteriën die je opkweekt, net als het citroensap.
Door het koken en fermenteren wordt een groot deel van het oxaalzuur geneutraliseerd.
 
Er is geen één kruid waarvan ik zo overtuigd ben van zijn positieve eigenschappen op onze gezondheid als kurkuma.
Echter, om hier volop van te kunnen profiteren zou je de hele dag kurkuma moeten eten.
Maar dan nog is zijn opneembaarheid afhankelijk van vele factoren.
Daarom ben ik gaan zoeken naar een goed supplement.
Ik ben uitgekomen bij deze: https://www.ergomax.nl/bcm-95-biolo...X0p4PKyJ9nrsInnjeIk8iwGVoicMT1wls4aAlzi8P8HAQ

Wat is jullie mening over dit specifieke supplement?
 
ik heb 3 maanden 2x per dag een flinke theelepel "geroerbakte" kurkuma genomen en heb daar mijn tenniselleboog die ik al ruim een jaar had en aardig wat last van had mee kunnen verhelpen. In mijn kurkuma zit 10% zwarte peper voor betere opneembaarheid.
In mijn omgeving ken ik ook iemand die een psa waarde van 10 had en binnen een maand naar 1 en iemand met diabetes, een getal van 17 ook binnen een maand naar een normale waarde, 5/6, dus kurkuma als kruid werkt.
Ik moet er wel bij zeggen dat deze uit Indonesië komt, puur, gedroogd en gemalen, biologisch gegroeid en niet bestraald.
Ook kurkuma uit India geprobeerd en die deed niets. Is wel gammabestraald en niet biologisch uit de supermarkt aldaar.


 
Hoi Marijan,

Kan je vertellen waar je die curcuma koopt? En misschien ook het recept opschrijven? Ik wil het ook proberen.
 
Wie weet of dit een goede kurkuma is? LINK

Er staat biologisch, en onbestraald. Iemand ervaring met dit bedrijf?

Grt Paterk


 
het recept staat hier http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen/geelwortel-kurkuma-helende-magische-wortel/
Golden milk. Grappig Golden, dat moet jou aanspreken.

Ik heb zelf geen ervaring met de geelwortel van pit en pit. Zit geen peper in als ik zo kijk.

Een vriend van ons importeert de geelwortel uit Indonesië waarvan ik weet dat het een goede kwaliteit is. Hij vraagt 20 e. voor een pot van 400 gram. Er zit ook 10% zwarte peper in.
Hij probeert hiermee mensen te helpen alternatieve middelen te vinden ipv reguliere medicatie. Ik krijg en hoef er ook niets van. Hij is ook geen handelaar of iets, hij zet in Indonesie en Brazilie boerderijen op om mensen werkgelegenheid te bieden en zag in Indonesie de goede werking van geelwortel. Hij heeft zelfs ik meen in Wageningen nog wat onderzoek laten doen hiervoor. Ik weet het niet precies. Wat ik wel weet is dat deze geelwortel werkt!
 
@paterk: Pit-Pit was eerder gekruid.be en is een heel fijn bedrijf. Snelle verzending en goede service.

De kwaliteit van de geelwortel kan ik niet beoordelen. Ik heb deze zelf in huis maar zou niet weten hoe ik moet beoordelen of deze beter of slechter is dan een ander. Ik vertrouw op hun omschrijving van het product dat het biologisch is.
 
Wat is het verschil tussen kurkuma en temoe lawak?
Ik gebruik temoe lawak van Ron Fonteine voor de curcumine, is dit juist?
 
Het supplement curcumine BCM-95, is dan rauwe kurkuma? Of valt gedroogde niet onder rauwe? Daar zit ook iets bij (liposomaal) om de opneembaarheid te verbeteren. Dit is de beste keuze om therapeutisch te gebruiken? (Kanker). Ik ga nog eens opzoeken hoe het dan zit voor nierstenen... (1 nier die nog functioneert)
 
Temoe lawak is een Javaanse kurkuma soort, er zijn er nog veel meer.
Curcumine is het actieve bestanddeel van kurkuma.
Sommige supplementen zijn gebaseerd op dit extract eventueel gecombineerd met olieen.
Deze heten Longvida en BCM-95 alhoewel er mogelijk al een paar nieuwe op de markt zijn.
Wanneer je dezelfde hoeveelheid curcumine direct uit kurkuma haalt zou je een flinke hoeveelheid per dag moeten eten wat dan mogelijk andere problemen in het spijsverteringsstelsel opwekt.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.670
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan