curcuma/kurkuma lees even!

Curcumin inhibits bTREK-1 K+ channels and stimulates cortisol secretion from adrenocortical cells. -
Curcumin inhibits bTREK-1 K+ channels and stimulates cortisol secretion from adrenocortical cells.
Abstract Source:

Biochem Biophys Res Commun. 2008 Jun 13;370(4):623-8. Epub 2008 Apr 10. PMID: 18406348

Abstract Author(s):

Judith A Enyeart, Haiyan Liu, John J Enyeart


These results demonstrate that curcumin potently inhibits bTREK-1 K(+) channels and stimulates cortisol secretion from bovine AZF cells. The inhibition of bTREK-1 by curcumin may be linked to cortisol secretion through membrane depolarization. Since TREK-1 is widely expressed in a variety of cells, it is likely that some of the biological actions of curcumin, including its therapeutic effects, may be mediated through inhibition of these K(+) channels. http://www.greenmedinfo.com/article...-k-channels-and-stimulates-cortisol-secretion
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18406348





 
Turmeric Compound Boosts Regeneration of Brain Stem Cells, and More
October 13, 2014 http://tinyurl.com/k2jaumj via http://tinyurl.com/nw8bosj

 
Traditioneel wordt geelwortel ook niet rauw geconsumeerd, net als maca niet. Deze worden gekookt en daardoor neutraliseer je (gedeeltelijk) het oxaalzuur. Eet dus meer curry’s!

Aangezien ik veel kurkumapoeder dagelijks gebruik (strooi het onbereid over mijn zoete aardappels en groente. )wil ik graag weten of dit niet verkeerd is .Kan iemand mij dat vertellen ? ik vraag dit omdat de poeder misschien anders is dan de vaste geelwortel.en omdat voor medicinaal gebruik je het ook gewoon inneemt (capsules poeder weet ik niet )

gr.Henry
 
Heb nog geen respons gehad zou het graag willen weten mag ik kurkuma poeder rauw gebruiken (ongekookt) ?

heb namelijk dit ergens op het web gelezen :



Gisteren kocht ik een zakje kurkuma poeder bij de toko van het merk:
TRS Turmeric powder .Op de achterkant van het zakje staat:

WARNING: Do not consume uncooked.

Het is een product uit India.

 
http://degeneeskrachtigekeuken.nl/2014/11/22/kurkuma-kun-je-deze-rauw-eten/

Even googelen en je komt al direct op bovenstaande link. Nee dus.
 
Maar gedroogd weer wel lees ik, dus alleen de verse wortel niet rauw.

De poeder mee laten koken in de saus wordt het trouwens alleen maar lekkerder van, het blijft mooi meegenomen dat kurkuma zo gezond is, maar eten moet vooral lekker zijn toch?
 
Marianu die link heb ik vaak genoeg door gelezen ,daar uit haal ik ook dat het gedroogd wel ongekookt rauw gegeten mag worden.Na het lezen (zie hier boven) over het berichtje van iemand dat het niet ongekookt gebruikt mag worden ,ben ik gaan twijfelen.

Tanja als ik mijn zoete aardappels bak ,en strooi er dan kurkuma over ,krijg ik na het bakken veel gebakken kruimelresten van de kurkuma dit vind ik niet prettig daarom strooi ik het liever samen met peper over de zoete piepertjes.
 
Ja als het jou zo smaakt, laat gaan. Ik bak het mee in het vet, samen met andere smaakmakers zoals uien, knoflook en dan mijn vlees/kip en voeg dan bouillon en of kokosmelk of iets dergelijks toe, smullen en heb dan geen kruimels, maar zoals gezegd als het jou maar smaakt.
 
Ik had een beetje kurkuma over mijn eten gestrooid. Ik kreeg er diaree van 4 uur later.
Zijn er mensen die dit ook wel eens hebben meegemaakt?
 
Hi Liesje, ik maak sinds kort een gefermenteerd kurkuma drankje en merk ook dat mijn darmen daarop reageren, ruimt lekker op denk ik dan. Heb je ook last van kerrie of een andere kruidenmix welke kurkuma bevat? Jou darmen zijn natuurlijk extra gevoelig nietwaar.
 
@Tanja, inderdaad reageren mijn darmen anders dan bij anderen. juist daarom vind ik het soms wel prettig hier te horen dat het ook bij "gezonde"mensen kan voorkomen. Meestal neem ik het daarom meteen maar niet meer. Vit C, tomaat, citrus, peper, tenzij ik het expres eet met het doel het nogmaals uit te proberen.
Maar dan ben ik dus "voorbereid" op diaree en kan het me niet "verrassen".
Nu we het hebben over "lekker opruimen" dat is waar.
Kun je me vertellen hoe dat voelt? Hoe voelt het tegenwoordig bij mij?
Ik voel hoog in mijn buik rechts "iets"zodat ik weet dat ik naar het toilet moet.
Alarm!! Als dat doorzet voelt het alsof mijn lever de boel in gang brengt en direkt vanuit de dunne darm aan het lozen is. Heel sterke impuls, altijd dun en heeeel snel. Soms meerdere beetjes achter elkaar. Meestal heb ik dan in de ochtend mijn darmen al gespoeld en ben dus aardig leeg. Het voelt niet alsof de darmen een impuls geven. Dat betekent dat het dus nooit kan indikken.
Gisteren een "leverdrankje"genomen omdat het zo gezond is. Zelfde effect. Lever duwt gal aan. dat gaat naar dunne darm en die loost ogenblikkelijk gal + restjes ontlasting.
Ik heb woensdag een 2nd opinium in Tilburg, dus ben nu extra alert op mijn lichaam en wat ik daar wil vragen en zoek aanknopingspunten op internet, o.a. zenuwschade door ruggeprik. .
Ik ga daar later over schrijven op "endeldarmklachten na operatie".
 
Hi Marijan:
Ik heb het recept van de gefermenteerde kurkuma limo op mijn site geslingerd: http://gezondgestel.nl/kurkuma/

Ja Golden weet ik, maar ik gebruikte al vaker kurkuma in mijn eten en het effect van dit gefermenteerde kurkuma drankje is sterker kan ik je vertellen.
Daarom ben ik ook zo enthousiast: ik kan gewoon heerlijk poepen wel drie keer per dag zonder enige moeite, mijn ontlasting kan zo in de ideale drollen top 3 :) En ik drink al jaren melkkefir en waterkefir, ook wel kombucha het laatste jaar, dus ben al wel wat gewend.

Liesje:
De eerste keren dat ik het drankje dronk kwam er nogal wat rotzooi mee naar buiten in verschillende kleuren en consistentie en had ik ook erge spontane aandrang, moest ik echt een sprintje trekken zeg maar, dat is nu voorbij.






 
@Tanja, ziet er lekker uit dat recept. vooral met de kokosmelk trekt me wel.
1 liter gefermenteerde limo is teveel voor mij. Tenzij ik het bv een maand kan bewaren. Ik zou met kleine theelepels moeten beginnen.
Ik heb dit recept geprint.
 
dank je Tanja, ik ga dit uitproberen.
ik vind kurkuma op zich niet lekker, elke dag curry ook niet.
meestal gooi ik een theelepel door de kefir en meng samen met schepje honing, ook vies.
Misschien gaat dit beter.
 
Door kurkuma te verhitten gaat de medicinale werking verloren.Ik ben trouwens acuut gestopt met het gebruik van kurkuma.De reden hier voor is dat het een immuunversterker is net zoals oa:echinacea, zoethout en citroenmelisse.Mijn immuunsysteem moet juist gekalmeerd worden.Deze redenering is volgens het AIP-Dieet.
Er zijn ook mensen die het gebruiken voor het kleurtje dat het af geeft aan bijvoorbeeld rijst.Bij mij zit het nu in het aanrechtblad en in mijn kleren,dit zal denk ik er uit moeten slijten.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
500.711
Leden
8.631
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan