Ik neig het met Poekie eens te zijn - nog niet voldoende onderzocht wat voor gevolgen het voor de rest van je lijf zal hebben.
Wel ben ik heel blij met deze topic. Die wilde ik vandaag anders ook starten. Waar kan je het beste mee beginnen als je candidiasis heb?
Ik weet niet of candidiasis een oorzaak of gevolg is, maar ik denk dat een overgroei kan plaatsvinden als de er dysbiose is op de geinfecteerde plekken - huid, maag, darmen.
Ik heb 3 externe infecties (bijv zwemmers eczeem) die af en toe opduiken en ook interne sporen die met 2 onafhankelijke ontlastings analyses en een levende bloed analyse zijn aangetoond. Ik wil het graag goed aanpakken maar de informatie over *hoe* is zo tegenstrijdig! En ik heb al veel geprobeert, maar ik keert telkens terug. Hebben jullie ervaringen/advies voor mij?
1) wel/geen KHs?
De meeste anti-candida dieten raden OF minimale KHs aan OF geen simpele/snelle KHs. Ik heb beide geprobeert.
* Ik heb 3 weken lang <50g KHs per dag gegeten terwijl ik al maanden geen last had van externe infecties en in die tijd werd het zo erg dat ik voor het eerst in mijn leven een antischimmel medicijn bij de doktor heb gehaald.
* Bij de
PHD zegt dr. Jaminet dat gisten/schimmels net zo goed van ketonen kunnen leven en dat te weinig KHs je immuunsysteem aantast - dat je beter minimaal 200g KHs of optimaal 20% van je calorieen van KHs kan halen. Hier gaat het om rijst of andere fructoseloze KHs.
* In de tijd dat ik een (raw) pescatarian (vegetarisch+vis) dieet had en veel fruit at had ik geen last van candida klachten.
-> Wat zijn jullie ervaringen mbt KHs en candida-klachten? en fruit in het bijzonder?
2) welke supplementen/medicijnen?
* van wat ik op de forum heb gelezen kan H202 voor zowel interne als externe klachten ingezet worden - de dosering is dat bij de H202 gedeelte te vinden. Dit heb ik nog niet geprobeert, wil het graag doen maar vind het ook een beetje eng (ik ben niet altijd voorzichtig genoeg met potentieel gevaarlijke middelen).
* tea tree oil: in paar druppels in mondwater leek enigzins te helpen, maar het effect was niet duidlijk. het was niet heel effectief op externe plekken.
*
berberis: dit heb ik zowel intern als extern gebruikt. intern weet ik niet of het positief heeft gewerkt - ik heb nog steeds darmklachten - maar extern werkte het heel snel
* smeersels van de kruidvat: deze hebben niet op de externe plekken gehulpen.
*
nystatine (van huisarts): heeft witte uitslag op tong doen verwijderen (maar het kwam 2 weken na afloop kuur weer terug)
*
Butocazol heb ik als snel en effectief bij interne (dames) klachten gevonden
*
Itraconazol heb ik als traag, maar effectief tegen zwemmers eczeem op de voet
-> Wat zijn jullie ervaringen met deze of andere supplementen/medicijnen tegen candida-klachten?