Budwigpapje

Boeiend maar dan wel welke vit D, ik was ook een grootverbruiker, te weinig vetten en een berg stress en ik kreeg ook borstkanker. Ik begrijp dat zij dierlijke vetten afraad, je kunt het je haast niet voorstellen in een land als Amerika. Ik heb ooit is een documentaire gezien over borstkanker en jonge vrouwen, en een medicijnen zoals Tamoxifan en andere.

En misschien werkt het voor de een en de ander niet. Ik dacht ook dit overkomt mij niet, de dingen die je doet ter voorkoming.....Maar we blijven positief.

Dank je voor die info Lievergezond

 
Je hebt gelijk dat met vitamine d-suppletie zo alleen als advies niet alles is gezegd Aagje.

Verder zegt ze niet dat alle dierlijke vette slecht zijn.

Ze zegt hier http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/01/14/dr-christine-horner-interview.aspx?e_cid=20120114_DNL_art_1 :

Quote:
On the list of fats to eliminate are:

•Animal fats from CAFO-raised animals (animals reared in confined animal feeding operations) [ze bedoelt volgestopt met hormonen, antibiotica en nog meer rotzooi]

•Trans fats

•Partially hydrogenated or hydrogenated fats


Ik denk dat met curcuma ook een wereld te winnen valt.

Niet alleen voor mensen met kanker, maar ik merk het zelf bij mijn onstekingen.

 
Uitleg bij Budwigpapje van natuurarts:

Aangaande biofotonen en de relatie met de budwigformule: voorzichtige eerste introductie heb ik reeds gegeven op deze site nav een lezing over biofotonen van Yvonne Sangen: https://www.fatsforum.nl/topic/wo-7...houdt-tandheelkunde-op-bij-de-huig#post-30984

Quote:
BUDWIG-MAALTIJD

De Budwig-maaltijd (Budwigpapje) neemt een centrale rol in bij elke voedingsadvies in

het Alexander Instituut. Gebruik deze maaltijd bij voorkeur als ontbijt.

Dr. Budwig ontdekte dat bepaalde vetzuren, aminozuren en zuurstof essentieel zijn voor het leven van de cel. Later werd ook duidelijk dat zonder de uitwisseling van elektronen de meeste organismen (ook de mens) niet kunnen blijven leven. Volgens Linus Pauling (Nobelprijs) is de aanwezigheid van waterstofbruggen in ons voedsel de enige mogelijkheid voor die uitwisseling. Om die waterstofbruggen te laten ontstaan zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (bijvoorbeeld lijnzaadolie) en zwavelhoudende aminozuren (bijvoorbeeld kwark / Hüttenkäse) nodig. Eiwit en olie worden zo tot nieuwe zeer energierijke verbindingen (lipoproteïnen, welke zeer gemakkelijk door de darm worden opgenomen).

Waterstofbruggen vormen een resonantiebodem voor het kunnen opnemen van biofotonen uit voedsel

en van de zon (Prof. Popp noemt deze fotonen lichtkwanten). Binnen de biofysische geneeskunde gaan we er van uit dat fotonen (lichtkwanten) de met levensinformatie beladen energievormen van het universum zijn. Leven is daarom alleen mogelijk als er de capaciteit aanwezig is om die fotonen op te nemen, op te slaan (bijvoorbeeld in het DNA van de cel) en te zijner tijd ook weer, als biofotonen, af te geven aan diverse delen van het lichaam. Dit ten behoeve van de continuïteit van dat leven. Het concept van Budwig houdt ook in: minimalisering van dierlijk voedsel, koolhydraten (granen, graanproducten en aardappels), conserven, E-nummers en suiker.

Belangrijke eigenschappen van deze maaltijd

 hoge energietoevoer

 toevoer van, voor de cellen van het organisme, zeer belangrijke vetzuren en

eiwitmoleculen in een goed verteerbare vorm.

Alle herstelprocessen in het lichaam worden zo ondersteund (organen, spijsverteringskanaal, slijmvliezen, bindweefsel en huid) en bovendien wordt de, steeds op de loer liggende, verzuring van weefsels en de neiging tot aderverkalking en hart- en vaatziekten tegengegaan. Er wordt een bijdrage geleverd aan de preventie van osteoporose (botontkalking) en kanker.

Allergie of intolerantie

Als er bij het testonderzoek bij ons een overgevoeligheid voor één van de onderdelen

een intolerantie of allergie is gebleken dan kan dat onderdeel niet gebruikt worden. U

kunt hiervoor te rade gaan bij de uitgeprinte lijst van voedings(smiddelen) die u van

ons kreeg.

Ingrediënten

 4 eetlepels magere geitenkwark (100 - 125 gram)

 1-3 eetlepels lijnzaadolie

 per eetlepel olie een eetlepel sojamelk (niet gezoet en niet verrijkt met calcium,

bijvoorbeeld Provamel)

 sap van een halve citroen

 2 eetlepels gemalen lijnzaad (bevat essentiële lignanen)

 1 appel

Manier van klaarmaken

Met een houten of plastic lepel de geitenkwark + de olie + de sojamelk flink roeren tot

het een romig papje is.

Het lijnzaad in een elektrische koffiemolen malen en het poeder toevoegen. Opnieuw

goed mengen. De appel goed (met bijvoorbeeld afwasmiddel) wassen en afspoelen,

raspen en toevoegen aan het mengsel.

Extra toevoegingen (eventueel)

Het basismengsel kan verrijkt worden met (al naar behoefte en smaak):

-- 1 eetlepel Linomel (met honing geroosterd lijnzaad uit de Reformzaak),

-- 1 eetlepel Bijenpollen of Stuifmeelkorrels (Reformzaak of Imker),

-- Tuinkruiden (als je iets hartigs erbij wilt),

-- Ander fruit

Kauw goed (20 x per hap) en eet dit Budwigpapje in minimaal 10 minuten (!)

langzaam op. U kunt er zeker 3-4 uur op teren.


http://goo.gl/XHtqu

 
Quote:
Later werd ook duidelijk dat zonder de uitwisseling van elektronen de meeste organismen (ook de mens) niet kunnen blijven leven. Volgens Linus Pauling (Nobelprijs) is de aanwezigheid van waterstofbruggen in ons voedsel de enige mogelijkheid voor die uitwisseling. Om die waterstofbruggen te laten ontstaan zijn meervoudig onverzadigde vetzuren (bijvoorbeeld lijnzaadolie) en zwavelhoudende aminozuren (bijvoorbeeld kwark / Hüttenkäse) nodig.


Ik begrijp eigenlijk niet waarom iedereen het heeft over de meervoudige onverzadige vetzuren, terwijl verzadigd vet nog veel meer waterstof bevat.

Waarom kunnen de meervoudig onverzadigde vetten wel waterstofbruggen leveren en verzadigd vet niet?

 
Goed punt dat je hier naar voren brengt, Evan! Dit is het zoveelste voorbeeld dat we hier niet te maken met een objectieve vorm van wetenschap. Er lijkt wel een afspraak te zijn dat verzadigde vetten beschouwd worden als 'de vetten die ongenoemd zullen blijven' en dat men het altijd weer gooit op enkelvoudige of meervoudige 'essentiele' vetzuren, het liefst plantaardig en met een korte keten. Je hebt helemaal gelijk: verzadigde vetzuren zijn het rijkst aan waterstof, maar ja...daar heeft men het dus niet over, want deze vetten zijn 'persona non grata'. En zo blijkt wetenschap geen zoektocht naar de waarheid meer te zijn, maar een onderdrukker ervan.

Mike

 
Ik lees herhaaldelijk dat het bij het budwigpapje gaat om de synergie tussen verzadigd vet en onverzadigd vet in de kwark en het lijzaad. Nu lees ik op deze site http://http://www.fonteine.com/budwig_papje.html dat het juist gaat om synergie tussen eiwit en onverzadigd vet en dat Budwig kritisch was op verzadigd vet. Weer iemand hier meer van?

 
Hoi Mike,

Ik was gisteren op je lezing in Maastricht en je gaf me de tip over het boek van Lothar Hirneise. Ik vind het heel interessant.

Ik drink elke morgen kefir van rauwe melk, met een scheut rauwe melk erin, een rauw eigeel en dan neem ik daarmee mijn 2 capsules levertraan/boterolie.

Is dat dan ook goed?

Ik heb me in het verleden bezig gehouden met budwig en het ook een tijd gegeten, maar nu drink ik dus mijn kefirsmoothie. Heeft dat dezelfde werking dan het budwigpapje?

 
Ik drink trouwens 2 maal per dag zo´n kefirsmoothie met mijn levertraan/boter capsules, alleen ´s avonds doe ik er geen eigeel in.

Ik hoop dat dat dezelfde werking heeft als het budwigpapje.

 
Ik weet niet of dit antwoord op je vraag is, maar dit is zoals ik het zie:

Het Budwigpapje is gebaseerd op kwark (huttenkase) met lijnzaadolie. Dat is een verzadigd, dierlijk vet gecombineerd met een omega-3 vet. Deze twee werken synergetisch. Lang voordat Joanna Budwig op dit idee kwam was er ene Weston Price die ontdekte dat levertraan (omega-3) synergetisch werkt met boterolie (verzadigd). Dezelfde combinatie dus!

Als je begrijpt dat het kennelijk gaat om de combi van verzadigd vet met omega-3, dan kun je dus ook zelf combinaties maken. Ik geef een paar voorzetjes:

- Kokosolie (verzadigd) met avocado (omega-3)

- Cacaoboter (verzadigd) met chlorella of spirulina (omega-3)

En wat dacht je van de aloude boter bij de vis? Boter (verzadigd) en vis (omega-3). M.a.w.: je kunt willekeurig welk plantaardig of dierlijk verzadigd vet combineren met willekeurig welke plantaardige of dierlijke omega-3. Leef je uit, zou ik zeggen!

Mike

 
Ik neem elke dag een smoothie bestaande uit melkkefir, chlorella, spirulina, msm, acerolapoeder, bijenpollen, honing, rauwe cacao nibs, sole, een lepel kokosvet en een hand vol blauwe bessen. Alles bij elkaar ongeveer een liter waar ik uren op kan teren.......!

 
Heb eens zitten googlen en volgen de informatie gevonden:

Vlees en melk van koeien die vooral gras eten is rijker aan omega 3-vetzuren dan vlees en melk van dieren die vooral granen krijgen. De omega 6/omega 3-verhouding van grasgevoede runderen is ongeveer 2:1, wat het een betere omega 3-bron maakt dan graangevoede runderen (ca. 4:1). Het Louis Bolk Instituut heeft bewezen dat biologische melk meer omega 3-vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren bevat dan gewone melk. Lammeren worden bijna altijd met gras gevoed, waardoor lamsvlees rijker is in omega 3-vetzuren dan andere vleessoorten.

Omega 3-rijke eieren

Simopoulos heeft ontdekt dat kippen die vrij in de natuur rondlopen en rijke omega 3-bronnen, zoals postelein, kunnen eten, eieren produceren die 20 keer meer omega 3 bevatten dan eieren van graangevoede kippen.

Dus:

Kefir en rauwe melk hebben verzadigde vetzuren en omega-3 vetzuren en eieren hebben ook nog eens omega-3 vetzuren en dan nog de levertraan/boterolie capsules......dan zou dit dus heel goed moeten zijn?

 
Kun je niet zeggen dat melk van grasgevoede koeien dus EN verzadigede vetzuren EN omega-3 vetzuren heeft, en dus hier de synergie al plaatsvind.

Of vind de synergie plaats met bv.het verzadigede vet in melk en de omega-3 vetzuren in de eieren???

Zie ook mijn verhaal hierboven.

 
De synergie vindt in deze producten inderdaad al plaats, maar het therapeutisch een beter effect als je twee losse, geconcentreerde bronnen met beide vermengt vanwege de hogere dosering.

Mike

 
even voor de duidelijkheid, dus kefir en ei is dan effectiever dan alleen de kefir of alleen de melk?

Of bedoel je nog andere bronnen?

 
Okay, okay, sorry. Het is een beetje mijn probleem dat ik echt heel duidelijk een antwoord wil hebben. Ik wil zekerheid. Het is geen luiheid, want ik lees de dingen wel, maar ik laat in alles het niet op 'het zal wel zo zijn' aankomen.

..............

Toch bedankt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan