Budwigpapje

ruud

New member
Vandaag begon ik aan het budwigpapje.

Angela´s ontbijtbeschrijving bracht me op het idee (dank Angela!).

Alleen at ik het niet voor ontbijt.

Ik had hier nog zelfs al heel lang een lijst op mijn keukenkastje hangen met suggesties voor budwigpapje-ingredienten van een natuurarts.

Dat heb ik nooit echt gedaan, omdat lijnzaad bij mij niet echt goed valt/viel (maar de olie wel) en een tijdlang waren ook melkprodukten en meer ingredienten zoals gluten een probleem bij me.

Ik heb volle kwark gemengd met 2 eetlepels lijnzaadolie, dan nog het sap van een halve citroen erbij en kokosvezels (dat zou goed zijn vanwege boterzuur voor de darmbacterien?).

(er stond ook nog bij dat ik er bijv fruit en noten bij kon doen en bijv lijnzaad, maar lijnzaad kon mijn darmwand een tijd terug echt niet aan).

Afijn, zo gezegd zo gedaan.

Niet lang daarna moest ik noodgedwongen het toilet opzoeken en de ontlasting was nogal sterk ruikend en ook breiig.

Mijn vriend is hetzelfde overkomen overigens (hij noemt het een ¨budwigkakje¨ haha en het ding zelf noemt hij budwighapje of budwigprakje).

Ik heb daarnaast nu ook meer hoofdpijn dan gemiddeld (ik heb het altijd wel een beetje), typisch.

Misschien is het vanwege dit soort detoxdingen dat je het het beste sochtends kan gebruiken of misschien is het juist goed dat ¨de rotzooi¨ er dan juist nu uitkomt?

Ik las elders http://www.cancure.org/budwig_diet.htm dat je het ook goed door de dag in kan nemen.

 
Als je liever gezond bent, dan ga ja door met het Budwigpapje. Het 'Budwigkakje' dat je ervaart is detox, dus dat is goed! Beter eruit dan erin! Ook de hoofdpijn en andere verschijnselen horen erbij. Welkom tot de wondere wereld die ontgifting heet!

Mike

 
Is het niet zo dat mannen juist op moeten passen met lijnzaadolie? Dit zou op de prostaat werken in een negatieve zin.

 
Hoi Mike, misschien raar, maar ik las ergens idd dat lijnzaad laxerend is.

Niet dat ik daar iets op tegen heb of zo, maar ik dacht: ja dat is dan ontgiftiging die misschien niet echt telt.

Maar die hoofdpijn is wel echt duidelijk ontgiftiging idd.

Ik weet verder wel wat ontgiftiging is, daar niet van:)

En ja idd ik moet mijn naam wel eer aan doen natuurlijk:)

Heleen: ik heb ook wel zoiets gehoord idd dat het voor mannen misschien minder handig is die lijnzaad vanwege de oestrogene werking (als ik het goed las).

Goed punt.

 
Vrouwen net zo goed. Lijnzaad bevat oestrogenen en dat kan bij mannen prostaatkanker veroorzaken en bij vrouwen borst-, baarmoeder- of eierstokkanker. Toch boekte Joanna Budwig juist met deze formule geweldige resultaten tegen kanker! Voor zover ik het begrepen heb heeft dit te maken met de combi van een verzadigd vet uit een melkproduct (kwark) en een enkelvoudig onverzadigd omega-3 vet (lijnzaad), waardoor er een nieuwe, chemische verbinding ontstaat die effectief is tegen kanker (en trouwens ook vele andere ziekten en aandoeningen). Weston Price kwam op dezelfde combi uit door boterolie (verzadigd melkvet) te combineren met levertraan (enkelvoudigd onverzadigd omega-3 vet). Voor wie het niet vertrouwt met lijnzaad(olie), kies dan voor de combi van Price:

http://www.vitavie.nl/webshop/Visolie/product/Cholesterol,_hart_en_bloedvaten/Blue_Ice_Royal_Therapeutics_240ml_gel.html

http://www.vitavie.nl/webshop/Visol.../Blue_Ice_Royal_Therapeutics_120capsules.html

Mike

 
Hey wat grappig, blijkt dat mijn favoriete ontbijt eigenlijk een Budwig-ontbijtje is!

Ik doe 't met ietsje minder kwark, geen fruit of honing, maar wel gehakte noten (para-pecan-walnoot-amandel) wat kokos en varieer in oliën voor de smaak. Macadamia olie en Brassica olie vind ik heel smaakvol. Oja, ik doe er ook nog een lepel geweld chiazaad in. En soms wat kaneel om een ander smaakeffect te krijgen. En soms een lepeltje slagroom van onze boer, die is zo dik en romig, die kun je alleen maar scheppen :D

Beetje spelen met de voorschriften moet kunnen toch?

 
Hoi Lady Marian,

volgens de hogere budwigkunde volstaat alleen lijnzaadolie als olie die vermengd wordt met kwark.

niettegenstaande dat je mix heel smakelijk lijkt!

 
http://www.alternative-cancer-care.com/Johanna_Budwig_Cancer_Diet.html

Quote:
What has also recently become apparent is just how important the cottage cheese is in the Johanna Budwig Diet. Not only does the cottage cheese make the flaxseed oil water soluble to re-oxygenate the body’s cells to prevent cancer mutations, it contains two ingredients that fight cancer in the best possible way.

The first ingredient is sulphur. Sulphur helps to detoxify the body and prevent the growth of cancer cells. According to the National Cancer Institute sulphur compounds make cells vulnerable to the stress created by products of cell division. Because cancer cells divide very quickly, they generate more stressors than most normal cells. Thus, cancer cells are damaged by the presence of sulphur compounds to a much greater extent than normal cells.

The other important ingredient in the whey (the liquid part) of cottage cheese, is dextrorotatory lactic acid. This positive form of lactic acid – when given in high doses - normalizes the cell’s pH to healthy levels of around 7.4pH. Normalizing pH of the body’s cells is critical in cancer recovery. [See: pH and Cancer]

Secondly, normalising the pH balance also stimulates adrenaline production, preventing a build up of glucose in cells. Preventing this glucose build-up in cells is critical in cancer recovery, as viral-bacterial-yeast-like fungus feed on and ferment glucose, breaking the cell’s Krebs (oxygen) cycle, causing cells to mutate into cancer cells.

Thirdly, dextrorotatory lactic acid of the whey in cottage cheese neutralizes the toxic, levorotatory lactic acid of the tumour into a non-toxic, racemic form. This is of utmost importance, as it removes the stimulus for an increase in the cell division rate.

Fourthly, the whey of cottage cheese has powerful anti-microbial and anti-viral properties. Lactoferrin and lactoferricin in whey inhibits bacteria, yeast, fungi, and parasitic protozoa. As normal cells lose their ability to exchange oxygen due to the presence of viral-bacterial-yeast-like fungus - causing them to mutate into cancer cells - killing these microbes is also paramount in cancer recovery.

Finally, the whey of cottage cheese stimulates the growth of various cells of the immune defense system including lymphocytes, macrophages/monocytes, humoral immune response, and antibody response.


 
http://www.manon-schrijft.nl/index.php?page=3&schrijfsel_id=55

Quote:
De Duitse Johanna Budwig werd geboren in 1908 en was biochemicus. Zij was bezig met een vervolgonderzoek gebaseerd op een eerder onderzoek dat was gedaan door Otto Warburg, die daarvoor de Nobelprijs voor medicijnen had ontvangen. Otto Warburg had ontdekt dat kankercellen zich van normale cellen onderscheiden door hun tekort aan zuurstof en suiker als voeding.

Johanna op haar beurt ontdekte vetten te analyseren en te onderscheiden, kwam erachter dat onverzadigde vetzuren in het celmembraan verantwoordelijk zijn voor de celademhaling. Ook ontdekte zij dat vetten in combinatie met eiwitten wateroplosbaar worden en dus gemakkelijker in het bloed kunnen worden opgenomen om zo tot in de kleinste haarvaten te worden vervoert. Toen zij dit allemaal wist begon ze met het samenstellen van een dieet en programma om van kanker te kunnen genezen.

Zij geloofde als een rots in haar onderzoeken en resultaten, maar jammer genoeg, zoals het ook tegenwoordig nog steeds gebeurt, wilde de medische wereld haar ideeën en resultaten niet accepteren. Het Budwig dieet is namelijk geen duur of moeilijk te volgen dieet, dus er is weinig geld mee te verdienen. Zelf was ze echter overtuigt van de werking van dit dieet en ze heeft dan ook in de jaren daarna vele mensen kunnen helpen naar de genezing.

Er zijn niet veel websites te vinden in het Nederlands over Johanna Budwig, want de verdiende erkenning heeft zij nooit gekregen. Er is wel de Duitse website: http://www.dr-johanna-budwig.de/

Zeker voor mensen die altijd al met kwark of yoghurt met muesli ontbijten zal de overgang niet moeilijk zijn. Het idee van een aantal lepels olie is misschien raar, maar qua smaak valt dit ontzettend mee. Wat in ieder geval zeker is, is dat dit het ideale ontbijt is. Eiwitten zoals yoghurt of kwark, en lijnzaadolie worden gecombineerd en dit samen heeft een uitstekende werking op gezonde darmwerking en darmflora en zijn ook heel belangrijk voor onze cellen. Lijnzaadolie kan in het lichaam worden omgezet tot belangrijke stoffen als prostaglandine waarvan het vermoeden bestaat dat ze kankerremmende eigenschappen bezitten. Ook werkt deze stof ontstekingsremmend, pijnstillend en antiallergisch en hebben de omega 3 vetzuren uit de lijnzaadolie een renegerend effect op de celmembranen en het immuunsysteem.

Het budwigpapje is zeer licht verteerbaar, voedzaam en vooral heilzaam voor het hele gestel door zijn hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. De pap werkt laxerend en cholesterolverlagend (hart- en vaatziekten). Dit papje wordt ook aangeraden als aanvullende voeding bij kanker of het voorkomen daarvan.

De pap kan 1x daags gebruikt worden en kan het ontbijt of middageten vervangen, ook kan het als tussendoortje gebruikt worden om bijv. 16.00 uur.

Recept:

Neem 150 ml biogarde yoghurt of (biogarde) kwark,en meng daar doorheen:

2 eetlepels lijnzaad,

2 eetlepels tarwekiemen,

2 eetlepels haverzemelen,

2 theelepels ongeraffineerde lijnolie,

1 capsule met Lactobacillus Acidophilius


 
Het rechtsdraaiend melkzuur in het budwigpapje is van belang voor kankerpatienten vanwege de volgende reden:

Quote:
Vervolgens is het van belang om het (linksdraaiende) melkzuur, dat door de kankercellen wordt geproduceerd, uit het lichaam te krijgen.

Door een gebrek aan zuurstof in kankercellen wordt suiker niet geheel afgebroken, maar omgezet in melkzuur. Het melkzuur gaat naar de lever, de lever zet het weer om in suiker en de suiker voedt de kankercellen.

Hirnreise: ¨Dit is een duivelse cyclus. Als ik aan een oncoloog vraag: hoe pakt u het melkzuurprobleem aan? dan zeggen sommigen: welk melkzuurprobleem? Ze vinden het niet belangrijk.

Het maakt je echter niet alleen dood, maar veroorzaakt ook heel veel pijn, te vergelijken met als je intensief sport - de verzuring in je spieren.¨


Bovengaande tekst heb ik geleend van het boek getiteld: ¨ik en kanker¨, van Lara Masanowa Tatje, p. 47. Zij haalt een tekst aan uit een stuk over Lothar Hirneise uit het tijdschrift Ode, 2003: ¨Chemotherapie helpt tegen kanker... en de aarde is plat¨.

De oplossing wordt door Hirneise gezocht in het verwijderen van linksdraaiend melkzuur uit het lichaam door dagelijks een half uur een bad te nemen in 37 graden celsius en/of door het lichaam in contact te brengen met rechtsdraaiend melkzuur zoals te vinden in kwark (het budwigpapje dus) en bijv. ook zuurkool.

 
Mike schreef hier over het principe van de synergie tussen de juiste vetten in het budwigpapje analoog aan de combi van vetten door boterolie / levertraan:

Quote:
Lang voor Budwig kwam Weston Price eveneens uit op de combinatie van een verzadigd vet en omega-3 vetzuren, door boterolie te vermengen met levertraan. De reden waarom deze combinatie synergetisch werkt is omdat onbewerkte onverzadigde vetzuren rijk zijn aan elektronen en omdat verzadigd vet rijk is aan zwaveleiwitten. De chemische reactie tussen de twee maakt de olie wateroplosbaar en daarmee gemakkelijk opneembaar door het celmembraan. Het verzadigd vet en het onverzadigde omega-3 vet vormen in feite een nieuw voedingsmiddel dat de cellen van zuurstof voorziet. En aangezien kanker anaeroob is kan het niet overleven in een zuurstofrijke (aerobe) omgeving.


 
Het volgende las ik hier net over het fyto-oestrogeen uit lijnzaadolie: het relativeert het oestrogene effect van de lijnzaadolie:

Quote:
The lignans in flax seed inhibit the growth of cancer in about a dozen different ways, including the exact same mechanism as the anti-cancer drug Tamoxifen and Arimidex, which shut down an enzyme in fat cells called aromatase that converts androgens into estrogens.

"I hear from patients, "Oh! My oncologist told me not to take flaxseeds, because they're estrogenic,"" Dr. Horner says."They don't understand how plant estrogens or "phytoestrogens" work.

There are all sorts of different strengths to estrogens. Let's say estradiol, which is the strongest, most abundant form– if it hooks on to the estrogen receptor, it may cause a thousand cell divisions. But if a plant estrogen hooks on, it may cause one. When you flood your system with these plant estrogens, I'd say it's kind of like a game of musical chairs. There are only certain numbers of receptors, and whoever gets their first, gets it. They're blocking the strong estrogens from getting on, so that's why it has an inhibitory effect."


Probleem is dat ik de laatste alinea niet begrijp:-(

Begrijpt iemand wat dr. Christine Horchner daar zegt over het volgens haar niet zo aanwezige gevaar van de fyto-oestrogenen in lijnzaadolie?

Of misschien begrijp ik het al: ze zegt denk ik: juist die fyto-oestrogenen uit lijnzaadolie blokkeren sterkere oestrogenen om vat te krijgen op de mens.

 
Kwark is meestal gemaakt van gepasteuriseerde melk en daardoor ontbreken de waardevolle voedingsstoffen. Ook de eiwitten zijn dan van structuur veranderd. Volgens mij staat kwark bol van de caseïne, wat een heel moeilijk verteerbaar eiwit is. Ik zou ermee oppassen. Wat is jouw visie hierop Mike?

 
Dan lijkt mij het budwig papje niet zo'n verstandige keuze. Valt me toch tegen, s'avonds eerst weken (als je het niet vergeet) en dan valt het niet meer mee om dat zaad te vermalen, glibberig...

 
Quote:
Of misschien begrijp ik het al: ze zegt denk ik: juist die fyto-oestrogenen uit lijnzaadolie blokkeren sterkere oestrogenen om vat te krijgen op de mens.


Dat is inderdaad wat ze zegt. Of het echter klopt weet ik niet. Het klinkt erg darwiniaans, recht van de sterkste en zo. Ze gaat uit van een concurrentiestrijd van oestrogenen om als eerste aan te haken op de receptoren van cellen. Aangezien plantenoestrogenen minder sterk zijn, maar hoger in aantal zouden deze minder schadelijk zijn en dus juist remmend werken op krachtigere oestrogenen. Volgens mij werkt het lichaam op basis van een grotere intelligentie en is de cel wel degelijk selectief als het gaat om welke oestrogenen hij toelaat en daarnaast weet ik zo net nog niet of fyto-oestrogenen minder schadelijk zijn. De WAPF is niet voor niets zo fel gekant tegen soja, die echt bomvol fyto-oestrogenen zit!

Mike

 
Quote:
Volgens mij staat kwark bol van de caseïne, wat een heel moeilijk verteerbaar eiwit is. Ik zou ermee oppassen. Wat is jouw visie hierop Mike?


Kwark is een fermentatieproduct. Natuurlijk zijn rauwmelkse fermentatieproducten altijd beter dan gepasteuriseerde, maar het mooie van fermentatie is dat deze de schade veroorzaakt door pasteurisatie weer grotendeels ongedaan maakt. De caseine is vooral een probleem als deze door pasteurisatie gebroken wordt, maar niet vernietigd. Door het fermentatieproces voeden de opnieuw toegevoegde melkzuurbacterien in de cultuur zich zowel met de lactose als met de eiwitten in de gepasteuriseerde melk. Om die reden is vooral gepasteuriseerde, maar niet gezuurde melk een probleem en is zure zuivel gemaakt van gepasteuriseerde melk een stuk minder problematisch. Desondanks moet je per individu bekijken of de vertering van zure, gepasteuriseerde zuivel een probleem is of niet. Simpel gezegd, als het geen problemen oplevert is het geen probleem!

Mike

 
Een chineese vrouw eet vanaf haar kind zijn 10 gr per dag soja. Daarom heeft het voor een westerse vrouw geen zin om soja te eten.

 
Voor wie de fyto-oestrogenen in lijnzaadolie niet vertrouwt, bedenk dat het gaat om de combi verzadigd vet/omega-3 vet. De combi levertraan/boterolie van Price werkt daarom net zo goed, zo niet beter. Je zou ook zelf aan combinaties kunnen denken, bijv. kwark met levertraan, kwark met blauwgroene algen, boter met algen, cacaoboter met algen (schijnt erg lekker te zijn!), kokosvet met levertraan of algen, kokosvet met avocado (yummie!), kwark met avocado (doet mijn vriendin heel vaak en noemt ze 'kwarkomole', vrij naar: guacomole). Leef je uit en bedenk alle mogelijke combinaties en vergeet ze vooral niet hier op dit forum te delen!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan