Bottenbouillon

Kookt je soep of bubbeld het af en toe?

De botten vooraf een uur roosteren op 200 graden maakt het voor mij lekkerder. Heb ik niet van mezelf hoor.. Maar helpt wel.
 
Ik zie nu pas jullie reacties! Ik krijg geen meldingen meer via de mail. Super dat jullie gereageerd hebben!
De soep wordt ook niet dik in de koelkast helaas. Ik heb net weer nieuwe gemaakt dus nu even afwachten. Wel weer heel troebel maar ik neem aan dat dat niet erg is? Volgende keer ga ik kippenvleugels/karkassen gebruiken. Ik die meteen wortel, ui, bleekselderij, prei en knoflook erbij en dat trekt net zolang mee als de botten, is het beter om de groente de laatste 2 uur nee te laten trekken? Het valt mij wel op de de prei heel donker wordt en daarom de bouillon misschien ook!
Ik zak het eens proberen om debatten te gaan roosteren, moet dit ook met kippenvleugels?

Ik laat de botten met water even koken zodat ik het schuim die dan ontstaat eraf kan scheppen en daarna op het allerlaagste pitje zodat er af en toe een bubbeltje ontstaat. Als je de botten roostert dan hoeft het niet meer even te koken, toch? Ontstaat er dan ook schuim?

Ik hoop uiteindelijk een goede bouillon te maken maar ik vind het niet gemakkelijk!
Oh ja, kan je de botten hergebruiken? Of is het na 1x trekken gebeurd? ?
 
Kennen jullie dit boek al van Daan de Wit? “Weet wat je eet” over gezondheid en Weston Price.

https://www.jeleefstijlalsmedicijn.nl/journalist-schrijver-daan-de-wit-weet-wat-je-eet/

Ik weet niet zo goed waar dit soort berichten te plaatsen op het forum
 
Bij mij word ie ook niet altijd dik. Wel een dikke vetlaag erop altijd.
Misschien laat je de botten te hard koken? Ik heb zelf geen last van troebele bouillon. Ik die de groenten erbij vanaf het moment dat ik alle schuim eraf geschept heb en laat het mee sudderen tot de bouillon klaar is. Als ik de bouillon wil eten dan doe ik gewoon verse groenten erin die ik dan gaar in de bouillon. Het kookboek van Tanja en Karin Geef je ogen de kost staan ook recepten voor oa bouillon.

https://volzicht.nl/geef-je-ogen-de-kost/
 
Oh ja, ik gebruik de botten idd voor een 2e ronde. Maar die bouillon is dan sowieso niet dik en minder vet. Die lading bouillon gebruik ik dan om stoofvlees in te smoren. Plak er altijd een stikker op met de tekst, “voor stoof”
 
Die dikke vetlaag herken ik. Ik was vanochtend bij de slager/boer en die zei dat ik vooral gewrichten moet gebruiken om een dikke “collageen” soep te krijgen. Dus dat ga ik de volgende keer doen. Zij gaf idd ook aan dat mergpijpjes het troebel maken, die laat ik de volgende keer eruit.
En het roosteren ga ik proberen.

Het boek “geef je oven de kost” ga ik ook nog kopen, bedankt voor de tip!

Ik laat weten hoe de volgende bouillon wordt!?
 
Kraakbeen/gewrichten geven gelatine, af dus vandaar mijn tip om vleugeltjes te gebruiken, ossenstaart is ook een goede. Je kunt de groenten er de laatste uren pas aan toevoegen.
Leuk dat je het boek wil aanschaffen ?
 
Volgens mij is schenkel toch ook prima moet gebruiken ook al zit daar merg in? Ik gebruik altijd schenkel en mergpijpen voor de runder bouillon. Maar ik heb er geen troebele bouillon van. Wel blubberig en dus zoaks het moet. Soms maak ik idd ook van ossenstaart. Koop ik er elke keer 1 of 2 van en leg ze in de vriezer. Paar weken later haal ik weer een paar totdat ik genoeg heb om bouillon te maken. Ossenstaart is namelijk wat duurder vandaar dat ik dat in meerdere keren haal.
 
Schenkel en mergpijpjes bevatten in de regel niet zoveel kraakbeen, vandaar de tip.
Als het bij jou wel goed gaat dan is het toch prima? Waarschijnlijk heb je botten van jonge dieren die botten bevatten in het algemeen meer kraakbeen en wordt er wel gelatine gevormd.
Dat bouillon helder moet zijn is meer iets uit de culinaire wereld, die klaren ook de bouillon en gieten het door een doek af. Dat kun je doen, ik vind het te omslachtig. De prut zakt ook vanzelf wel naar de bodem. De groenten kleuren de bouillon ook donker en als je de groenten de hele tijd laat meekoken dan kan het wat bitter worden. De laatste 2 uurtjes de groenten mee laten koken is voldoende tijd om alle voedingsstoffen en smaken uit de groenten te trekken. Maar iedereen is vrij om zijn eigen methode te ontwikkelen/toe te passen uiteraard.
 
Mijn bouillon is idd wat donkerder van kleur. Bitter ervaar ik eigenlijk niet. Op de bodem blijft idd wel wat drijven. Ik gooi zelf alles door een vergiet die ik in een grote pan zet. In feite als je het merg erdoorheen pureert is de bouillon toch ook troebel. Ik zal eens proberen de groenten alleen de laatste 2 uur mee te koken. Wellicht is er nog een verschil dat als je het in de slowcooker maakt of gewoon in de pan? Mijn ervaring is dat het op fornuis toch harder gaat dan de slowcooker.
 
Ik had laatst een knie gekocht daar zat ook veel kraakbeen aan..
Het boek is mooi Tanja inmiddels al een recept uitgeprobeerd. Was heel lwkker en eenvoudlig te maken. Ik hoop dat ik binnenkort meer tijd heb om er echt mee aan de slag te gaan. Samen met het boek 'Natuurlijk zien' (William Bates methode) hoop ik de leesbril voorgoed weg te kunnen doen
 
Ik weet niet of men hier een slowcooker gebruikt voor de botten bouillons, ik heb niet het hele topic doorgelezen. Ik zelf gebruik deze slowcooker. Ik doe 2 kniestukken plus 2 of 3 mergpijpjes en vul dan wat water bij totdat de botten onder water staan. Ik voeg 2 eetlepels appelazijn toe, verder wat keltisch zeezout, peperkorrels, laurierblaadjes, wat kruiden uit een potje (de laatste tijd hollandsche kruiden of zwolsestoof van de ah), een ui, wat bleekselderij, een wortel, wat rozemarijn, en nog wat dingen waar ik op dat moment aan denk. Ik zet de slowcooker aan op de laagste stand en dat is tegen het kookpunt aan. Ik laat het zo 2x 20 uur pruttelen. De slowcooker kan je maximaal op 20 uur instellen daarna schakelt ie automatisch over op 6 uur warmhouden en moet ik m dus opnieuw instellen. Je hoeft er niet bij te blijven dus ik zet m gerust aan als ik ga slapen of naar werk ga. Na die 40 uur is het een vette bouillon geworden en giet ik het over in een pan om het op het fornuis een beetje in te koken. Daarna giet ik het over in deze ijsblokjesvorm en laat het een beetje afkoelen tot het een beeje gestold is zodat ik het zonder morsen in het vriesvak kan zetten. Die ijblokjes vorm van de blokker zijn van rubber wat het makkelijker maakt om die blokjes eruit te duwen. Voor kippenbouillon gebruik ik kippenkarkassen aangevuld met opgespaarde kippenbotten en laten deze dan 20 uur pruttelen.
 
Goedemorgen, ik haal dit topic maar naar boven. Ik geniet iedere dag van mijn (kippen) bottenbouillon. Nu word ik al weken gek gemaakt door 2 familieleden dat het niet goed voor je is omdat er zware metalen in botten zitten. Daar heb ik inmiddels e.e.a. over gevonden dat het wel meevalt. Ook hoor ik als argument dat je het DNA van het dier tot je neemt als je botten trekt, dat was blijkbaar een hot item toen met de gekke koeienziekte. Dat als een dier niet in orde is, je alles daarvan binnenkrijgt.
Nou hoor ik Mike denken; trek je er niks van aan maar na weken gezeur wil ik ze om de oren slaan met feiten. Bij 1 familielid heb ik al fel gereageerd, zij zat zaterdag een halve zak chips te eten, kaasstengels en ook nog 2 glazen wijn naar binnen te gieten. Ja, dat is gezond!! Wat zeggen jullie hierover tegen mensen?
 
Dat verhaal vd zware metalen heb ik idd ook al eens gehoord mbt collagen/gelatine poeder.
Uiteindelijk is alles in deze wereld wel op een of andere manier vervuilend/schadelijk en zou je niks meer kunnen eten.
Als je geen last ondervind van je bouillon, geniet er dan gewoon lekker van. :)
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan