boter maken

G

Guest

Guest
ik heb maar eens een boterkarn aangeschaft maar mijn eerste boter sessie was ronduit een fiasco.... Had wel lekkere karnemelk maar geen boter!

wat doe ik fout?

ik heb nu eerst zuursel gemaakt (van 1 liter rauwe melk).

Van het zuursel heb ik 30ml bij een liter rauwe melk gevoegd en deze 24 uur laten staan. Vervolgens heb ik 20 minuten aan de karn zitten draaien (voelde me een draaiorgel man op de markt).

Ik weet alleen niet wanneer je kunt ophouden met karnen.. hoe ziet de substantie er uit als deze goed is?

En waar kun je het beste de boter mee scheiden?

graag jullie tips/ervaringen..

 
Probeer eens met alleen room. Zo deden mijn grootouders dat ook. Ik hou van loeistijve slagroom, dat zit vaak al tegen boter worden aan.

 
Roomboter maak je inderdaad uit een mengsel van karnemelk en ROOM, niet met rauwe melk!. Dat moet je ongeveer 24 uur laten staan op kamertemperatuur waarna je het geheel kunt karnen. Als de boter gaat klonteren, komt de meeste karnemelk er vanzelf weer uit. Uiteindelijk moet je de klont boter die je overhoudt wel nog heel goed uitpersen om de laatste resten van de karnemelk er weer uit te krijgen, anders wordt de boter vrij snel zuur. Het enige dat ik niet helemaal zeker weet is wat voor karnemelk je moet gebruiken. Volgens mij is dat nl niet helemaal dezelfde als standaard karnemelk.

 
Ja, karnemelk is wat overblijft na het maken van roomboter, maar je moet het er ook eerst aan toevoegen. Het is een fermentatieproces dat je, net als met kefir, kunt hergebruiken.

 
SK,

Waar heb je de boterkarn besteld? Hoe groot is de inhoud en van welke materiaal, prijs etc.? Ik wil ook een karn gaan halen.

 
Ik zag ze laatst staan bij een wijnmaker bij ons in de buurt, zij hebben een internetwinkel overgenomen van iemand die met pensioen ging. www.vanrein.nl

 
@hayderpasa ik heb em gesteld bij levenvanhetland.nl

maar als je er echt 1 wilt kun je die van mij ook overnemen hoor. (Ik heb de 1.6 liter versie.) Ik kan namelijk niet aan geschikte room komen dus denk dat ik er niet veel gebruik van zal maken....:-(

als je me je mailadres geeft komen we er vast wel uit!

 
SK,

Dank je wel voor het aanbod maar ik zoek een karn met glazen pot en rvs. Hout is toch niet meer te verkrijgen. Ik wil geen plastic en hij moet toch wel een inhoud van minimaal 5 of eigenlijk wel 10 liter inhoud hebben.

Zelfs bij vette Jersey koeienmelk heb je toch wel zo tussen de 15 á 17 liter melk nodig voor een kilo roomboter. Bij goede buffelmelk tussen de 10 á 12 liter.

Ik weet niet welk model jij hebt maar de glazen model is qua inhoud te klein voor mij en de andere is jammer genoeg van plastic anders had ik deze zo overgenomen.

I'm sorry.

 
geen probleem hoor! Heb inderdaad de glazen versie.

Succes met de zoektocht! Heb je het al op marktplaats geprobeerd?

 
Nu besef ik dat ik twee dingen door elkaar heb gehaald. In een karn doe je meestal alleen maar room in en heb je niet zo veel inhoud nodig maar in een ontromer heb je wel meer inhoud nodig.Sorry voor de verwarring.

 
in de video hier boven gebruiken ze geen karnemelk maar alleen room

hoe zit dat? en dat is dus de room van rauwe melk.

wij willen ook boter gaan maken namenlijk

dus eerst de room van de melk halen en dan eerst 24 uur buiten de koelkast laten staan? met een beetje karnemelk er door voor het fermentatieproces.

daarna kloppen tot boter, klopt dat zo een beetje, van de video word ik niet wijzer omdat ik niet goed snap of dat nou alleen room is terwijl hier staat dat er dus karnemelk nodig is en er ook niets gezegd word over die 24 uur

 
Uit Leven Van Het Land:

Boter maak je door melk te karnen. Karnen is het in beweging brengen van verzuurde volle melk of room. Door de juiste beweging scheidt het vet zich van de melk.

Heb je de beschikking over verse rauwe melk, van eigen vee of een boer in de buurt, dan is het een feest om zelf boter te maken. Je smeert niet alleen je eigen roomboter op brood maar je drinkt er ook nog heerlijke karnemelk bij. Immers, de verzuurde melk die na het karnen achterblijft is de traditionele karnemelk. Als je alleen maar de aangezuurde karnemelk kent dan is dit echt een verrassing!

Naast de melk heb je een karn nodig en zuursel. Als zuursel kun je een goeie karnemelk uit de winkel gebruiken of, als je zeker wilt zijn van de juiste bacterie, gevriesdroogd zuursel.

Er zijn verschillende karnen voor thuisgebruik op de markt. Ik heb er twee in het assortiment, één van twee en één van 10 liter. Allebei goed geschikt voor de “thuiskarner”.

Boter maak je van verzuurde volle melk of van room. De karnen werken het best als deze voor maximaal 60% worden gevuld. Doe je ze voller dan werkt het karnen niet. Minder kan wel, dat geeft zelfs wat vlotter resultaat.

Gebruik je rauwe melk, verwarm deze dan eerst tot 90º C (rauw kan ook). Na afkoelen wordt de melk verzuurd met 3% zuursel. Volle melk uit de winkel kun je direct verzuren met 3 % zuursel. Na 24 uur is de melk voldoende verzuurd en kan het karnen beginnen!

Vul de karn met de verzuurde melk en draai aan het handvat. Afhankelijk van de hoeveelheid scheidt de boter zich van de melk na 10—20 minuten. Giet de karn leeg door een zeef. De karnemelk gaat door de zeef en de boter blijft achter. Spoel deze boter met water om alle karnemelk te verwijderen. Kneed de boter tot een homogene massa en voeg eventueel wat zout toe voor de smaak.

De karnemelk kun je direct drinken. Vindt je de smaak te mild, laat de karnemelk dan 24 uur buiten de koelkast staan om hem verder te laten verzuren.

Bovenstaand proces kun je natuurlijk ook met room uitvoeren. Room verzamel je door rauwe melk koud weg te zetten in een platte schaal. Na 12 uur kun je de room van de melk afscheppen. Vervolgens aanzuren met 6 % zuursel, 24 uur laten verzuren en karnen. De opbrengst bij het karnen met room is natuurlijk veel hoger dan met melk.

De kleine karn heeft een glazen pot met een inhoud van 1,6 liter, de grote karn is van kunststof en heeft een inhoud van 10 liter.

Zuursel gebruik je om de melk wat zuurder te maken. Hierdoor groeien ongewenste bacteriën minder hard en verloopt de stremming beter. Ook speelt het zuursel een belangrijke rol bij de rijping en de smaak van de kaas. Kortom, zuursel is belangrijk voor de uiteindelijke kwaliteit van je eigengemaakt kaas.

Zuursel wordt ook gebruikt voor de bereiding van boter, karnemelk en dickmilch. Voor de liefhebbers van sojamelk, deze zuurselcultuur groeit ook in sojamelk. Je kunt dus van sojamelk ook een soort karnemelk maken.

Zuursel maak je van kaasferment (gevriesdroogde melkzuurbacterien). Met één verpakking ferment maak je 1 liter zuursel, voldoende om 100 liter melk aan te zuren.

Zuursel wat je niet gebruikt kun je invriezen en gebruiken om een nieuwe portie te maken. Dit doorkweken kun je, als je hygiënisch werkt, een aantal malen herhalen. Gebruik 2 a 3 eetlepels (50 ml) om een nieuwe liter zuursel te maken.

 
ik wil niet negatief zijn:>)

maar een van de beste roomboters is van Remeker volgens mij, rauwmelkse boter.

Zelf maken is duurder dan daar kopen.

Of het moet echt je hobby zijn. Het is nl. niet moeilijk, heb het ook een tijdje gedaan.

 
Marijan wat je koopt in de biologische winkel aan roomboter, of het nu van Remeker is of van ander merk, ze zijn niet rauwmelks, ze zijn gepasteuriseerd.

Bij de boer kun je rauwmelkse boter kopen......

 
volgens mij is het bij Remeker wel rauwmelks maar ga het even nakijken!

Remeker, fam vd Voort is een boer met 100 stuks jersey koeien

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.742
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan