boter maken

Remeker roomboter is wel degelijk van rauwe melk en biologisch van gehoornde, grasgevoerde, zonbeschenen koeien en van de vetste melk die er is. Volgens mij wordt dit niet in de winkel verkocht omdat daar geen rauwmelkse boter verkocht mag worden.

Heb je nog meer redenen nodig om deze boter te kopen.

En om zelf boter te maken heb je enorm veel melk nodig waar je de room vanaf moet halen en dan hou je een mager product over wat je niet meer kunt gebruiken.

Lia

 
Remeker heeft een hele tijd rauwmelkse roomboter verkocht. Hier zijn ze echter al een tijdje mee gestopt, volgens mij omdat er te weinig vraag was naar de rauwmelkse boter. Erg jammer, want zo'n lekkere boter als deze heb ik echt nog nooit ergens geproeft. Werkelijk niet te vergelijken met de biologische roomboters uit de winkel.

 
Ik denk dat hun bedrijfsprocessen aangepast zijn waardoor ze helemaal geen roomboter meer maken. Ik was net hier aan het lezen en een videootje gezien over hoe ze hun kaas en ghee maken. Ghee wordt bijv niet uit roombooter verkregen maar uit de weiboter waarover ze zeggen dat het snel ranzig wordt en als zodanig niet wordt verkocht maar voor ghee gebruikt wat vervolgens voor kaaskorst wordt gebruikt.

Video staat hier.

 
Reactie van webmaster op de vraag of ze rauwmelkse boter verkopen:

webmaster

Montag, 12. September 2011

Wij maken de Ghee van weiboter. Dit is boter gemaakt uit de kaaswei. Wei is een dus een resproduct van de kaas, er zit nog iets vet in, dat centrifugeren we tot weiroom, en dan maken we weiboter.

Dat is dus iets anders dan roomboter. Roomboter maak je van room die je afroomt vóór het kaasmaken. Je houdt dan ontroomde melk over en daar maak je magere kaas van. Dit is de Leidse Sleutelkaas (komeinenkaas).

Weiboter wordt in het algemeen erg snel ranzig. Wij verkopen het in de winkel, voor de freaks, maar het is na een paar dagen eigenlijk al niet lekker meer. Vrijdag is dan de beste dag om te komen, we maken het op donderdag. En we hebben het eigenlijk niet meer, dus we moeten het dan uit onze privekoelkast halen, als je het écht wilt, en het zit nog niet in de Ghee.

Voor échte rauw melkse roomboter kun je naar de Keijzershof in Zoeterwoude. Ook voor de echte rauw melkse Leidse Sleutelkaas dus. Daar maakt Mevr. Van Leeuwen nog deze fantastische producten, en bij mijn weten is zij de enige die dit nog zo doet. Dus haast je!! En hou haar in de benen.

 
Sorry, voor mijn antwoord. Ik ging er gewoon vanuit dat een bedrijf dat zo goed bezig is en waarvan de kaas ook van rauwe melk is dat ze dan ook rauwmelkse roomboter maakten. Jammer dat ze daar vanaf gestapt zijn.

Lia

 
Lia, het is misschien niet zo jammer. Ik heb het zo begrepen: ze gebruiken volle melk voor kaas waardoor geen room over is om er boter van te maken.

 
Ik ken dit adresje:Keijzershof in Zoeterwoude

Het is alleen geen biologische roomboter.

Trouwens je kunt ook karnemelk of yoghurt bij de room doen doen en dan karnen. Is ook

lekker en gezond.

 
Haluk,

Als iets niet biologisch is kan het wel een goed product zijn doordat de boeren wel op een 'biologische' manier werken.

Het is altijd de moeite waard om dat na te vragen bij de boer zelf.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.872
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan