bloedtest resultaten

G

Guest

Guest
Heb net gehoord van de huisarts wat er niet in orde was met mijn bloedtest resultaten.

Cholesterol staat veel te hoog:

306

en de LDL staat op 220

prolactine: 88,90 (dit staat al enkele jaren te hoog)

ochtend cortisol stond ook te hoog: 25.

Raar genoeg was mijn bloedsuiker wel ok. Ik vermoed dat mijn bloedsuiker een aantal maanden geleden toch wel hoger moet gestaan hebben toen ik vaak dorst had en frequent moest urineren. Ik denk dat het door de sole oplossing en veel keltisch zeezout te gebruiken wel verbeterd is (en misschien ook door minder koolhydraten te eten). Nu eet ik wel meer vetten, maar staat m'n cholesterol zo hoog. Is dat omdat de lever niet goed functioneert en moet ik beter toch minder vetten eten (voorlopig) of maakt het volgens WAPF niet uit hoe hoog je cholesterol staat? Ik heb de film fathead wel al gezien en veel vetten eten zou de cholesterolspiegel normaal gezien toch niet zo mogen verhogen, niet?

Ze wil me trouwens doorverwijzen naar een endocrinoloog. Wat voor soort tests zou die buiten een bloedtest nu eigenlijk nog kunnen meten?

 
Dat komt neer op een cholesterolwaarde van bijna 8. Hoe oud ben je? Naarmate vrouwen ouder worden stijgt hun cholesterol. In tegenstelling tot bij mannen is een hoge cholesterolwaarde bij vrouwen niet half zo dramatisch. Bang zijn voor hart- en vaatziekten hoeft dan ook niet. Zowel je hoge cholesterol als je hoge cortisol duiden op ontstekeingsprocessen.

Over prolactine hier heel goede info. Citaat dat wel eens op jou van toepassing zou kunnen zijn:

Quote:
Stress verhoogt niet alleen cortisol maar ook prolactine.


Er is ook een link met een verstoorde oestrogeen- en progesteronbalans. Dit is dus wat een endocrinoloog zou kunnen laten testen. Daarnaast kan deze de werking van de hypofyse en de schildklier laten meten. Voor de diagnostisering van hormoonproblematiek kan dit wel degelijk zinvol zijn.

Mike

 
Ik ben 32 jaar. Volgens de dokter zijn de cholesterolwaarden te hoog voor mijn leeftijd.

Ja stress kan zeker wel de oorzaak zijn, maar 2 jaar geleden toen ik nog weinig vet at, stond mijn cholesterol op 213 en de LDL op 126, HDL: 69

Hoe kan de werking van de hypofyse en schildklier dan wel worden gemeten? Bij een vorig bezoek ivm mijn toen al te hoge prolactine gehalte adviseerde een andere arts om een scan van de hersenen (MRI ?) te laten doen om te zien of er geen tumor op de hypofyse zit, maar dat wil ik dus niet doen want die scans hebben ook weer nadelige effecten..

 
Dit begrijp ik toch niet waarom die man in Fathead zijn cholesterol verlaagde na veel vet te eten (of at hij ervoor nog meer vet misschien aangezien hij het werk van Weston A. Price al kende?)

Hier een interessant artikel van de Engelstalige WAPF waarin wordt gezegd dat lage cholesterolwaarden in veel aspecten slechter is dan hoge cholesterol.

 
Zo'n scan kan nadelige effecten hebben, maar je moet de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Als er inderdaad sprake is van een tumor op de hypofyse is het toch wel handig om hier van op de hoogte te zijn, lijkt me. Uiteindelijk is de afweging aan jou.

De werking van de hypofyse wordt gemeten door de IGF-1-waarde te meten in het bloed. Dat is de hoeveelheid groeihormoon. De hypofyse is nl. verantwoordelijk voor de productie van groeihormoon. Groeihormoon houdt je jong.

De schildklierwerking wordt gemeten door de TSH-waarde te meten in het bloed. Dit is een hormoon dat door de hypofyse wordt geproduceerd en dat de schildklier aanzet tot de productie van schildklierhormoon. De TSH-waarde is echter bijzonder onbetrouwbaar als het gaat om het bepalen van de schildklierfunctie. Eerder zegt het iets over de over- of onderactiviteit van de hypofyse zelf.

Een betere en betrouwbaardere manier om de schildklierwerking zelf thuis te testen is om 's ochtends na het wakker worden de temperatuur onder de oksel te meten, als je al onder de dekens uit bent en nog niet uit bed bent geweest (ook niet om een plas te doen). Deze hoort tussen de 36.5 en 36.8 graden te zitten. Is deze lager dan is je schildklier onderactief.

Je cholesterol is voor iemand van 32 inderdaad vrij hoog. Je zou ook eens je insuline- en triglyceridewaarden moeten laten meten. Vaak gaat hoge cholesterol samen met hoge insuline en triglyceriden. Dit betekent dat er een versuikeringsproces gaande is in het bloed (glycatie), waardoor er bloedklonters ontstaan omdat eiwitten aan elkaar worden gebonden door een te hoge bloedsuikerspiegel (cross-linking). De oorzaak? Te hoge inname van koolhydraten, ook de zgn. 'langzame koolhydraten' uit bijv. volle granen.

Je bloedsuikerwaarde is 'normaal'. Jaren geleden was ik zo prediabetisch als wat, maar als ik op mijn suiker werd geprikt was deze 'normaal'. Nou, mooi niet dus. De norm die wordt aangehouden is dat alles onder de 6 'normaal' is. In werkelijkheid is 5 het absolute maximum en je zou er zelfs onder moeten zitten, op 3 of 4. Wat was de bij jou gemeten waarde?

Mike

 
Indien er al een tumor zou zijn, zou die niet vanzelf inkrimpen indien ik een gezond dieet en dito levensstijl aanhoudt?

In de conventionele geneeskunde snijden ze zo'n tumor soms weg, maar tegenwoordig minder heb ik gelezen omdat ze gemerkt hebben dat de tumor dan meestal teruggroeit (zou ik sowieso toch nooit doen).

Ik heb de uitslag van de bloedtest nog niet op papier kunnen lezen, ik heb de dokter pas aan de telefoon gehad die me niet exact zei wat de bloedsuikerwaarden zijn, gewoon dat ze 'normaal' waren.

Twee jaar geleden toen ik ook al last had van de meeste symptomen die ik nu heb was mijn glucose: 86 mg/dl en in 2004 (toen ik nog geen gezondheidsproblemen had) 84 mg/dl. Als referentiewaarden op het blad staat dat het tussen de 55-99 mg/dl zou moeten zijn. Uit mijn bloedtest van 2010 bleek mijn TSH op 3,14 mcU/ml te staan, toen mijn cortisol en prolactine ook al te hoog stond.

Ik heb de laatste tijd wel last van wat druk op de ogen en lichte branderigheid, kan dit ook liggen aan de versuikering van het bloed ondanks het zogenaamd normaal is?

En kun je die test om je schildklierwerking te meten ook doen met een thermometer die je in je oor hoort te steken? Ik heb eigenlijk niet eens een thermometer, maar indien ik er één koop, weet ik dat ze ook zo'n nieuwe verkopen die je via de oor kunt meten en dat zou nauwkeuriger zijn.

 
Broda Barnes, die deze okseltest voorstond, was van mening dat de okseltemperatuur de meest betrouwbare was, omdat er sprake kan zijn van ontsteking in de mond, de oren of de anus die een vals resultaat kunnen geven. Onder de oksel meten dus.

Een glucosewaarde van 84-86 is aan de hoge kant, daarmee zit je tegen de 90 (5) aan en dat is het absolute maximum.

Hier info over TSH-waarden en wat ze betekenen voor je schildklier. Jouw waarde vam 3,14 valt onder:

Quote:
De 'normale; waarden volgens de tabellen . Sommigen voelen zich hier goed bij, maar velen hebben symptomen van hypothyreoïdie bij deze waarden.


Moeilijk om te zeggen wat nu precies je oogklachten veroorzaakt. Het kan van alles zijn. Ik denk bijv. ook aan de lever en/of nieren.

Mike

 
En wat vind jij van dat medicijn Cytomel die in dat artikel wordt vermeld over hypothyreoïdie?

Ik ben eigenlijk sinds een maand meer vetten beginnen eten en minder koolhydraten en heb dit niet geleidelijk gedaan. Zou ik nu beter geleidelijk wat minder vetten eten en meer koolhydraten om dan langzaam aan de balans weer om te keren of heeft dit nu geen zin meer?

 
Quote:
En wat vind jij van dat medicijn Cytomel die in dat artikel wordt vermeld over hypothyreoïdie?


Cytomel is T3. De standaardmedicatie die je krijgt voorgeschreven bij een trage schilkdlierwerking is Thyrax, oftewel synthetische T4. T4 is waardeloos als deze niet door de lever en darmen wordt omgezet in T3, het schildklierhormoon dat bruikbaar is voor je cellen. Vandaar dat het artikel ook spreekt over Cytomel (T3). Als je de synthetische route kiest, moet je behalve Thyrax (T4) ook Cytomel (T3) tot je nemen. Beter is het om dierlijk schildklierhormoon van varkens tot je te nemen. Dit bevat alle schildklierhormonen in de juiste verhouding, zowel T1 als T2 als T3 als T4.

Quote:
Ik ben eigenlijk sinds een maand meer vetten beginnen eten en minder koolhydraten en heb dit niet geleidelijk gedaan. Zou ik nu beter geleidelijk wat minder vetten eten en meer koolhydraten om dan langzaam aan de balans weer om te keren of heeft dit nu geen zin meer?


Ervaar je symptomen van hykoglykemie (te lage bloedsuikerspiegel) of heb je problemen met de vet- of eiwitvertering? Het ligt eraan in hoeverre je lichaam de veranderde voeding 'pakt'.

Mike

 
Ik denk niet dat ik last heb van hypoglykemie. Ik heb soms wel last van nachtelijk zweten. Dit heb ik al een aantal jaar en vooral als ik veel vetten eet of bv garnalen(zit niet veel vet in maar wel veel cholesterol dacht ik?) is wel iets beter door de chinese kruiden die ik neem tegen kidney yin deficiency. Ik denk dat ik dus eerder last heb van de eiwit-of vetvertering.

 
Nachtelijk zweten = bijnieruitputting. Vandaar ook de 'kidney ying deficiency' want de bijnieren zitten op dezelfde meridiaan. Dit hoeft niet per se een reactie op voeding te zijn, maar simpelweg omdat je 's nachts ontgift en dat je lichaam dit als zeer belastend ervaart. Word je na dat nachtelijke zweten ook 's ochtends moe wakker?

Mike

 
Dus het voedsel dat mij het meest doet zweten is ook het meest ontgiftend? Langs de andere kant kunnen slechte voedingswaren ook sterkere ontgiftigingsreacties veroorzaken neem ik aan, puur omdat er meer aan te ontgiften valt, zoals E-nummers in voorverpakte garnalen bijvoorbeeld.

Voor de rest ben ik wel erg stijf en soms voel ik wat 'bloedkronkels' in mijn aderen, weet niet hoe dit anders uit te leggen, maar alsof het bloed niet goed stroomt (ik heb sowieso wel al altijd een slechte bloeddoorstroming gehad). Soms, maar echt niet vaak een soort scherpe pijn in de rechterkant van mijn buik (lever?).

 
Oja, ivm moeheid. Ik ben meestal moe, word niet echt uitgerust wakker en word 's nachts ook altijd wakker. Ik heb nu geen wekker meer, dus weet niet meer precies hoe laat, maar denk meestal tussen 4 en 5 uur. Ik vermoed dat dit door de verhoogde cortisol komt. Ik ga nog eens naar mijn CD met Delta Brainwaves luisteren voor het slapengaan en zien of dit helpt.

 
Ik heb gisteren een bloedonderzoek gehad. Ik heb eigenhandig dus nog een kruisje bijgeschreven bij T3. Over 2 weken de uitslag.

Zien ze trouwens aan je bloed dat er waterstofperoxide circuleert?

 
Nog niet gelezen, maar ja ik heb idd wel het gevoel te overleven ipv te leven. H2O2 ga ik waarschijnlijk ook nog wel bestellen, moet er eerst nog wat meer over lezen.

 
Hier iets over niacine en cholesterol:

Misschien heb je er iets aan lekkerromig?

Typisch dat Mike hierboven begon over prediabetes.

Daar zou b3 (niacine dus) ook bij helpen: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=646

&feature=related

hier ook dr. mercola over detoxen met vit b3 (niacine): hij zegt we worden allemaal zo rood als een biet van de niacine en 20% van de mensen verdraagt het niet: #at=75 (het filmpje begint gelijk op het -mijns inziens- cruciale moment voor dit onderwerp)

Niacine hoeft niet duur te zijn en het is volgens dr. Mercola de snelste manier om van toxinen af te komen.

Beginnen bij 100 gram en opbouwen richting 5000 (!) mg pdag zegt hij.

 
bedankt voor de info, Lievergezond.

Ik gebruik wel bepaalde supplementen waar ook niacine inzit, zoals spirulina en een ayurvedische kruid: gotu kola (nog niet zo lang eigenlijk). In dat laatste zitten ook saponines, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat saponines niet goed zijn?

Ik las hier en daar ook wel om toch op te letten met niacine, zeker als je teveel zou nemen, want het zou dan slecht kunnen zijn voor je lever en dat je ook moet zorgen om voldoende van de andere vitamine B's binnen te krijgen om de balans te behouden.

Nu bedenk ik me pas dat de dokter vroeg hoeveel water ik drink, dus heb ik eens snel gegoogled om te zien of er een link is tussen dehydratatie en cholesterol en inderdaad "When dehydration causes too much liquid to be removed from inside the cells, the body tries to stop this loss by producing more cholesterol."

"Your liver produces LDL cholesterol, often labeled the "bad" cholesterol, to produce bile acids to aid digestion. In a healthy body, after performing its role in bile production, LDL is rounded up and returned to the liver for future use. However, inadequate hydration, coupled with low-fiber, chemical-laden processed food, causes a digestive backup, prompting the liver to produce more cholesterol in an attempt to break down undigested food. The LDL then enters the circulatory system and builds up on arterial walls."



Ik ben ook echt uitgedroogd en dit zou wel eens de grootste oorzaak van mijn verhoogde cholesterol zijn (ipv het vetrijke dieet die ik nu volg?).

Ik zal dus eerst H2O2 proberen voor ik eventueel extra niacine neem en dan zien of het helpt, zonder mijn dieet opnieuw te veranderen, behalve voorlopig misschien wat meer vezels tegen de constipatie.

 
Hoi Lekkerromig,

water drinken kan belangrijk zijn idd met detoxen ook idd, maar ik waan me geen groot kenner van tegengaan van dehydratie.

volgens Mike is het als ik het goed herinner vooral belangrijk de vetinname te vergroten bij dehydratatie.

over overdoses niacine en slecht voor de lever: alles wat een te groot detoxeffect kan hebben legt (tijdelijk meestal) een grote druk op de lever.

maar in principe ontlast niacine juist de lever: het zit ook vaak in het orgaanvlees van de lever, dus het lijkt mij dat het haast niet heel slecht kan zijn voor de lever als je het goed doseert.

wikipedia zegt niet meer dan 3 gram per dag.

en dat zegt dr. Dietrich Klinghardt dus ook die het aan veel patienten geeft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.700
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan