bloedarmoede, ijzertekort, moe etc

Mooi gesproken Herr Sens,

Wat mijzelf betreft, er is hier zoveel info wat ik eigenlijk allemaal wil weten. Ik ging altijd naar de Bibliotheek voor de woonmagazines.
Een hele middag kon ik daar mee zoet zijn.
Dan zie ik zoveel boeken staan. Onmogelijk om dat allemaal te lezen. Zo voelt het hier ook, onmogelijk om alles bij te benen. Ik wil ook nog fietsen en muziek maken enz. enz. enz. Daar moet ik me dus bij neerleggen.
Mijn darmproblemen houden me ook vaak thuis.Bijna iedere dag moet ik erover nadenken of ik veilig naar buiten kan ja of nee. Ik kan dat gelukkig wel een beetje naar achteren schuiven in mijn gedachten.
 
Dankjewel voor de tips herr sens!

Ik ga je tips in overweging nemen en kijken of ik hier iets mee kan.
 
Hoi Herr Sens,

Ik heb al wat tips die je gegeven had onder de loep genomen en voor een deel toegepast.
Niet zozeer bezig om alleen op groente sap te leven maar wel een hoger percentage van groente toegevoegd. Dat doe ik door de smoorhie met yoghurt in de ochtend.
Soms als lunch en zacht hetzelfde. Maar dan wel met yoghurt, melk, slagroom, kokosolie, bottenbouillon poeder en honing. Gaat avocado in, veldsla en spinazie mixen in de nutribullet met wat gekookte gierst.
Effect kan ik nu nog niet veel van zeggen.

Ook met je opmerking over innerlijk conflict ben ik bezig. Ben nu 2 keer bij iemand geweest waar ik 2 keer 2 uur heb gezeten.
Hij heeft het helemaal uitgevraagd en uitkomst van belangrijkheden/conflict zijn dus, vrijheid, veiligheid/zekerheid/controle en rechtvaardigheid belangrijk voor mij.

Dat ziet er nogal tegenstrijdig met elkaar uit.
Heb hier meer aan dan al die psychologen bij elkaar. Word keihard aan gewerkt. En 1 zekerheid heb ik al opgegeven en dat is mijn baan.
Dus nogmaals dankjewel voor het zetje vooruit.
 
Inmiddels ben ik een ruime week verder met je advies om meer groente te nuttigen. Zoals gezegd combineer ik dit wel met vetten zoals o.a yoghurt en kokosolie. Ik neem dit soms ook gewoon als avondeten. Eet ik eerst vlees en dan de smoothie als toetje zogezegd. Tot op heden merk ik niet echt effect ervan. Behalve dat ik afval. Dit laatste is niet mijn doel maar wel een leuke bijkomstigheid. Anderzijds is het wellicht ook een teken dat groente gekookt toch niet goed opgenomen word. Of misschien was het niet genoeg wat ik nam. Nu heb ik de indruk dat ik veel meer binnen krijg omdat er best veel in gaat en alles tot drank word geblenderd dit toch beter opgenomen word. Vermoeidheid is wel iets minder maar kan ook met de supplementen te maken hebben. Hoewel ik die ook niet dagelijks neem. Gekke is namelijk als ik zoals gisteravond wel gewoon eet dus gekookte groente met wat boekweit pasta en zalm ik na 2 uur weer honger heb en echt moet eten. Dat heb ik niet wanneer ik alles pureer. Ergens vind ik dit vreemd maar ik ga je tip dus nog wel wat langer vol houden.
 
Herr Sens,

Jij bent nogal onderlegd in voeding. Na aanleiding van je eerdere bericht over groenten sapjes heb ik daar wel iets mee gedaan. Maar ben niet alleen aan de sapjes geweest. Gewoon eerder rauwe groente smoothies gemaakt met yoghurt, kokosolie en vele andere dingen erin. Soms nam ik dat een paar dagen achter elkaar als maaltijden. Nu is het soms ook wat minder want ben zelf niet van het streng zijn en jezelf dingen opleggen. Wat ik wel direct gemerkt had is dat ik beter kon plassen en urine minder donker. Dit resultaat heb ik ook als ik het bv 1 keer per dag als maaltijd neem en de rest van de maaltijden gekookt.
Neem ik het 1 of een paar dagen niet in rauwe vorm dan is het moeilijker om te plassen en urine weer donker. Verder heb ik sinds ik voeding neem voor de schildklier zoals in het boek bijnieruitputting op de site voedingisgezondheid geen spier klachten meer. Nada! Ik denk dus dat dit los staat van de vele rauwe groente. Ondanks dat ik blij ben met je tip, omdat ik merk dat ik er resultaat van heb op bepaald niveau, vind ik het vreemd dat als de groente zacht gekookt is in een stoofpotje ik dus niet het effect heb zoals dit wel het geval is bij rauw gepureerd of gewoon gekookt met vlees of zo. Daarnaast kreeg ik toch op een gegeven moment weer klachten van maagzuur. Betaine hcl werkt totaal niet en maakt het erger.
Gister ben ik ook maar weer eens begonnen met glutamine. Dan zijn de maagzuurklachteb ook weg. Dit neem ik naast de bottenbouillons en bottenbouillon poeder die ik in de smoothie doe. Resultaat, direct effect nadat ik gister 2 glazen ervan genomen had. Ik vraag mezelf serieus af wat is er toch aan de hand? Waarom hebben rauwe groenten wel resultaat in combinatie met veel vet in tegenstelling tot snot gekookte groente? Met een salade heb ik dit effect niet. Dus het lijkt toch in de opname een probleem te zijn? Is die glutamine elke keer erbij nu echt een goed idee? Heb jij enig idee of nog tips?
 
Nog een toevoeging op bovenstaande.
Ik heb al eens eerder gemerkt dat rauwe groente verwerken in soep ook effect had. Bv zalm komkommer soep met avocado uien en knoflook. Die laatste 2 niet rauw natuurlijk maar de rest wel. Pureren als soep en had resultaat. Het is tegenstrijdig volgens mij met waar Wapf voor staat. Daarin is het advies gekookt. En/of in stoofpot.

Overigens had ik gister de indruk dat ik wel duizelig werd van de glutamine. Dat heb ik eerder nog niet ervaren. Maar kan ook verbeelding zijn misschien.
 
Ik zie dat jij toch ook steeds loopt te tobben en niet weet hoe het is op te lossen.
Ik ervaar dus hetzelfde als jij wat betreft oorzaak en gevolg. Als er geen dignose is weet je niet hoe iets op te lossen is.
Ik loop ook al 10 jaar tegen dit probleem aan.
Ik heb wel verbetering maar ook nieuwe klachten.
Op mijn eigen topic schrijf ik over de alvleesklier.
De klachten van een alvleesklier matchen met mijn klachten. Maar ik ben toch duidelijk begonnen met een gezond lichaam en daarna darmklachten. Ik vraag me niet meer af hoe iets kan. Feitelijk ben ik al jaren aan het experimenteren. Ben jij ooit met enzymen begonnen?
 
Ik krijg regelmatig info van forefronthealth en daar hebben ze het ook over insuline en de schildklier. je bent geen diabeet maar de lever kan de suiker niet in je bloed brengen of zoiets. Advies is een glas sinasappelsap gedurende de dag met kleine slokjes op te drinken.
Het gaat mij erom dat hij dingen schrijft die ik nergens anders tegenkom.
 
Tobben zou ik het niet willen noemen eerlijk gezegd. Eerder onderzoeken waar nu de oorzaak zit. Overigens heb ik zeker wel periodes ervaren met veel minder klachten. Zoals nu ik al een poosje bezig ben met dat schildklier protocol. Eerder zat ik elke week bij de fysio. Nu ben ik echt maanden niet geweest sinds het handhaven van het schildklier protocol.
Alleen sinds het toepassen bovenstaande advies van Herr Sens met die rauwe groente merk ik wel degelijk verschil. En dat bevreemd mij omdat de wapf niet adviseert om rauwe groente naar binnen te werken. Enzymen heb ik zeker vaker gebruikt ja. Het beste resultaat had ik toen in combi met ook glutamine, probiotica en alleen rauwe melk drinken. Ook met kruiden voor ontgifting van de nieren.
Alleen enzymen heb ik geen en niet voldoende effect van. Wellicht hebben die rauwe groente nog te maken met dat het lichaam wil ontgiften. Ik zou dus niet zozeer in problemen willen denken want het lijkt toch van toegevoegde waarde te zijn merk ik op dit moment sinds dat ik dit zo toepas.
Zure dranken verdraag ik niet. dat doet echt zeer en krijg ik serieus maagzuur klachten van.
Misschien heeft het met de slokdarm ook te maken. Ik las dat glutamine ook kan helpen bij slokdarm problemen. Overigens, de groente die ik in de smoothie doe is voornamelijk bladsla, andijvie, boerenkool komkommer avocado. De bladgroenten wissel ik per dag af en de rest gaat erbij. Ik wil gewoon niet alleen maar groentesap gaan drinken zonder vetten. Dat lijkt mij niet de juiste manier omdat ik denk dat dit een belasting is voor de bijnieren. Het is overigens nog maar de vraag of je begint bij je geboorte met een gezond lichaam aangezien we te maken hebben met degeneratie en hormoonproblemen die van generatie op generatie doorgegeven worden. Dat is dus niet gezegd.



De vet gedrukte letters is mogelijk bij mij van toepassing. Ik heb namelijk steeds een tekort aan cortisol. En het lijkt erop dat de schildklier traag werkt aangezien ik dus wel degelijk resultaat heb van het toepassen van het protocol alleen voor de schildklier. Al die dingen om bijnieruitputting te behandelen heb ik alleen maar negatief resultaat van en maakt de klachten erger. Dat wat Forefronthhealth zegt kan een kern van waarheid in zitten. Maar ze geloven niet in de problemen met de bijnieren. Herr Sens heeft ook gezegd dat problemen niet in de bijnieren hoeven zitten maar je ook bijnierproblemen kunt krijgen door de hypofyse. Dit heb ik ook gelezen hier op het forum. Opgeven om te onderzoeken waar de oorzaak vandaan komt is mij niet gegeven. Ik blijf het uitzoeken.

Uit het ebook bijnieruitputting voedingsgezondheid:

Heb je te weinig cortisol en teveel insuline dan gaan je cellen op slot voor de overmaat aan insuline en dan ontwikkel je insulineweerstand. In een vroeg stadium heet dit ‘metabolisch syndroom’ of ‘syndroom X’ of ‘prediabetes’. In een later stadium is dit diabetes type 2. Type 2 is dus vergevorderde insulineweerstand als gevolg van een overactieve alvleesklier en daarmee dus ook vergevorderde bijnieruitputting. Teveel cortisol drukt de schildklierwerking. Hierdoor worden alle organen traag, dus ook de alvleesklier. Heb je een te weinig aan insuline dan is je alvleesklier uitgeput. Je bijnieren raken echter op termijn ook uitgeput, niet in de laatste plaats door overproductie van cortisol maar ook om te proberen te compenseren voor een trage schildklierwerking en insulinetekort. Wat is dan diabetes type 1, de insuline-afhankelijke variant van suikerziekte? Vergaande bijnieruitputting, trage schildklierwerking en alvleesklieruitputting. Om maar niet te spreken van lever-, nier- en miltuitputting, allemaal ten gevolge van een trage schildklier en bijnieren die hiervoor niet meer kunnen compenseren. Dit maakt diabetes type 1 en 2 twee kanten van dezelfde medaille, waarbij alleen het stadium waarin ze verkeren verschillend is.

http://www.voedingisgezondheid.nl/e-book-bijnieruitputting

 
Uiteindelijk denk ik dat glutamine niet helemaal het gewenste effect heeft jammer genoeg. Voor maagzuur werkt het wel. Maar ik merk dat ik vanaf de start de eerste dag slecht slaap. Dit was al vanaf dag 1. 2 dagen achter elkaar gebruikt en na 2 slapeloze nachten gestopt. Ondanks het stoppen nog steeds slecht slapen. Daar waar ik voor het gebruik ervan gewoon op tijd naar bed ging komt de slaap niet. Laatste week tot 2 uur wakker en dan nog niet kunnen slapen terwijl ik eerder zo vertrokken was en door sliep tot de volgende ochtend.
Ik laat dit dus nu alweer een aantal dagen achterwege. Na 2 dagen gebruik ervan tot op heden dan weer geen last van maagklachten. Lekker dubbel dus.

Inmiddels heb ik geen stress meer van me werk of iets en ben erg druk met de start van me eigen bedrijf wat allemaal goed loopt en erg veel onderweg ben. Nu hoop ik dat het eerdaags weer lukt om normaal te kunnen slapen.

Voorlopig ga ik toch maar door met het nuttigen van rauwe groente verwerkt in smoothies iplv gekookt. Blijkbaar werkt dit toch beter voor wat betreft de opname dan gekookt.
 
Hoi Binc,
Ik heb enkele pagina's van deze topic bekeken en lees dat je nog steeds zoekende bent om je klachten te leren begrijpen.
Dit soort van achtbaan en uiteindelijk nergens echt je vinger op kunnen leggen zal naar mijn mening blijven voortduren totdat je de werkelijke oorzaak hiervan (beter) gaat leren begrijpen. Ik spreek hierbij uit eigen ervaring en wil je hierin ook zeker niet de les lezen.
Ik weet dat het geen geliefde onderwerp van je is waar ik op doel, maar omdat ikzelf ook jaren heb lopen aanmodderen, wil ik je toch nog een keer op deze materie gaan attenderen. Mij heeft het in ieder geval meer duidelijkheid en ook oplossingen gebracht.
Groet, Ben
 
Ben, ik had niet gezien dat je terug bent. leuk dat je er weer bent. Maar doel je nu met de oplossing op TP?


Ik heb nog wel klachten ja. Maar geen bloedarmoede. Ik behandel nu de schildklier volgens het protocol in bijnieruitputting. Sindsdien gaat het wel beter en hoef ik overdag niet meer te slapen en heb ik veel energie. Iets wat tot voor een paar maanden geleden nog wel het geval was dat ik in de middag echt moest gaan liggen. Het ontbreekt dus niet aan energie. Toch nog wel ergens een opname probleem en veel dingen aan me hoofd. Ik denk dat ik hier op het forum wel veel duidelijkheid heb gekregen over dingen welke tegelijkertijd ook voor gezorgd hebben dat ik met veel vragen zit die ik niet los laten en mezelf dus dagelijks bezig houden en daardoor klaar mee ben. Ik vermoed dat ook TP hier geen oplossing voor kan bieden.



 
2 weken geleden had ik een afspraak bij mijn huisarts. In eerste instantie ging ik erheen voor een nieuwe doorverwijzing naar de endocrinoloog.  Nu ben ik daar vorig jaar al geweest en was het advies een ACTH te doen. Dit heb ik toen niet gedaan. Mijn huisarts gaf aan dat dit waarschijnlijk weer het advies zou zijn en gaf de optie om eerst gewoon bloed te laten prikken via hem. Hierin deelde ik zijn mening en daarom toch zijn advies opgevolgd eerst gewoon bloed te prikken. Eigenlijk kwam er zo een beetje hetzelfde uit als vorige keer bij de endocrinoloog.

Cortisol te laag

Ijzer net binnen referentie maar naar mijn idee te laag

Testosteron te laag.

T4 en T3 binnen referentie.

Nuchtere glucose was goed.

Dit waren voor mij eigenlijk de belangrijkste dingen om te weten.

Gezien mijn klachten (zware vermoeide benen) en voornamelijk depressie/trauma heeft hij geadviseerd om bepaalde kruiden te nemen. Voor de zware benen was het advies Koreaanse Ginseng. Dit heb ik niet gedaan omdat ik nog venagem had van Herbalgem. Dit heb ik genomen en met een paar dagen voelen mijn benen alweer beter. Voor het verhogen van testosteron adviseerde hij een supplement testostelon waar van allerlei kruiden in zitten. Ik las ook dat in dit supplement fosfatidylserine aanwezig is naast veel andere dingen. fosfatidylserine zit ook in runderhersenen van Ancastral. Dit middel zou ook de testosteron verhogen. Hiermee ga ik dus voorlopig aan de slag om te kijken of dit effect zal hebben. Ik gebruikte het zelf weleens maar niet consequent.

Verder was zijn advies dat mijn omgeving moet veranderen omdat daar veel stress uit voortvloeit waardoor ik niet kan doen wat ik zou willen doen. Dit laatste is levert een voortdurende 2strijd op omdat ik dan een keuze moet maken die ik niet over mijn hart krijg. Maar goed, dit komt voor nu op de laatste plaats. Ik hoop met bovenstaande stappen al een heel eind te komen. Het eerste resultaat is er in elk geval. Mocht het supplement van ancastral niet voldoende zijn dan kan is het overwegen van testtostelon misschien nog de moeite waard. Mocht ook dat niet werken dan is zijn voorstel om middels reguliere weg middelen in te zetten. Hopelijk is dit laatste niet nodig.



 
Na aanleiding van mijn voortdurende tekorten in vooral ijzer en mijn gemoedstoestand (depressie afgelopen paar jaar) en geen verbetering daarin ben ik 2 weken geleden ongeveer toch gestart met dierlijk schildklier hormoon. Mijn huisarts dacht eerst dat het om burn-out ging en dit beterde niet. Na nog een paar gesprekken ook met andere mensen klinkt het eerder als een depressie. Eerlijk gezegd kan ik mezelf daarin vinden. Aangezien bijnier extract een averecht effect heeft op wat het zou moeten zijn had ik besloten om toch die schildklier te ondersteunen. Ook voor wat betreft voeding heb ik de afgelopen paar jaar niet voor mezelf gezorgd. Daarbij komen nog Eems de klachten aan mijn oog. Deze zijn verminderd nu. Ook had ik totaal geen eetlust meer en heel veel huilbuien. Vorige week heb ik bloed laten prikken en mijn ijzer waarde is gestegen. Ik merk het zelf ook dat ik iets meer energie heb maar het is niet optimaal. Naast het schildklierhormoon van ancastral neem ik voor de bijnieren ribes nigrum omdat ik gewone bijnier extract niet verdraag. Het is nog even zoeken naar de juiste dosis voor schildklier hormoon en neem niet de hele capsule omdat het in verleden wel eens mis ging. Het rare is wel dat ik voordat ik begon met de schildklier hormoon ik voortdurend elke avond in bed lag met hartkloppingen. Ik vind het vreemd dat dit nu afgenomen is omdat ik juist zou verwachten dat bij een trage schildklier hartkloppingen niet aan de orde zou zijn maar eerder een probleem van de bijnieren zou kunnen zijn. Of ik mijn bijnieren met dit schildklier hormoon nu naar de maan help durf ik niet te zeggen. In elk geval hoef ik minder te slapen en heb iets meer eetlust. Hoe lang het gaat werken durf ik niet te zeggen. Ik ben al blij dat ijzer weer gestegen is.
 
Voor hartkloppingen zou ik co-enzym Q10 of ubiquinol gaan nemen.
Ja, dankjewel voor het meedenken. Het gaat nu iets beter met de schildklier hormoon. Het is in elk geval minder. Ik zat ook te denken aan hart in supplement vorm. Daar zitten dacht ik de door jou genoemde stoffen in.
 
ik zag een youtube van Frans Heslinga en die heeft het over kopertekorten en ijzerstapeling en hoe dat ons beinvloedt.
Wellicht interessant
 
In delen heb ik stukken van deze video snel bekeken. Hij suggereert dat ijzer niet essentieel is als voedingsstof en we eerder koper nodig hebben om ijzer te elimineren wat volgens zijm zeggen gif is. Toch een zeer vreemd verhaal. Hij relateert dit aan de illuminatie. In die zin dat ijzer door hun bedacht is om de mens te vergiftigen. Zo denk ik het te begrijpen. Hij geeft daarnaast aan dat hij geen voeding deskundige is. Hij geeft wel voeding advies. Hierin neemt hij lever mee en hoeveel koper daarin zit. In lever zit ook ontzettend veel ijzer maar daar zegt hij niks over.

of de mens van oorsprong groen hoort te zijn als ras? Heeft iemand daar ooit iets over gehoord? Er zijn ontzettend veel theorieën over het menselijk ras.

gisteravond heb ik nog lang nagedacht over voeding en de opname ervan. Eveneens over het innemen van supplementen en de dosering die veel merken adviseren. Na aanleiding daarvan en zelf steeds klachten te hebben heb ik een eigen theorie bedacht.

Weston price adviseert orgaanvlees. Veel mensen ervaren of problemen met bijnieren, en/of schildklier, alvleesklier, en/of andere organen. Vervolgens gaan sommigen massaal dagelijks dat orgaan eten en houden de dosering aan op de verpakking van dat ene orgaan. Vervolgens (eigen ervaring) gaat dat orgaan over functioneren. Bij mij is dat bijnieren en dan weer schildklier. Persoonlijk denk ik dat we deze organen waar ook hormonen in zitten niet moeten gebruiken als DAGELIJKS medicijn. Maar als toevoeging en afwisselend om te voorkomen dat de ene klacht weer als gevolg heeft een andere klacht en stofwisseling problemen geeft. Tekorten van het 1 en teveel van het ander. Ook als dat orgaan wat niet goed functioneert kan het zijn dat we ons misschien wel helemaal niet moeten richten op alleen het nemen van een supplement voor dat orgaan maar dit dagelijks moeten afwisselen.

het is maar een theorie. Ijzer lijkt mij essentieel voor het lichaam evenals koper en andere mineralen.
 
Ik heb de video nog niet bekeken, maar als ik lees wat Binc er tot dusver uit heeft gehaald word ik onmiddellijk wantrouwend. De mens heeft ijzer nodig, ons bloed verschilt slechts 1 molecuul van zeezout en chlorofyl, in die zin dat natrium de basis is van zeezout, magnesium de basis is van chlorofyl en IJZER de kern is van ons bloed. IJzerstapeling is idd een giftige opstapeling van ijzer n de lever, die schadelijk en potentieel dodelijk is, maar dat heeft andere oorzaken en toont zeker niet aan dat ijzer een gif is. Teveel water drinken of zout eten is ook schadelijk en mogelijk dodelijk, gaan we dan ook zeggen dat water of zout puur gif is? Deze man praat poep! Laat me raden, via Facebook op deze fantast gekomen? Hij beweert ook dat Elvis Presley nog leeft!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.806
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan