bloedarmoede, ijzertekort, moe etc

Zonne

New member
Omdat we in een topic van Binc zelf het nu hebben over bloedarmoede etc, is het misschien fijner (voor Binc) om er in een apart topic over door te praten.
Want hoe verhoog je je ijzer je in bloed zonder pillen of injecties ?

Vitamine C neem ik al ( zorgt voor betere opname van ijzer ) jaren in. Misschien de dosering ervan nog wat verhogen, ik zit nu op 3 a 4 gram per dag.
En Binc je schreef ook dat tekort aan ijzer kan zorgen voor een verminderde vertering van eiwitten ? Heb je daar meer info over of een link ?

plus ik begreep van je ( Binc) dat de lever en nier glandular ( welk merk gebruik jij ?) helpen bij de opname van oa ijzer en minder vermoeidheid ???
 
Kom hier later op terug Zonne.
Je begrijpt het verkeerd maar heb nu even geen tijd. Er zijn wel meerdere topics op dit forum over bloedarmoede. Maar goed, kom er later bij je op terug.
 
Want hoe verhoog je je ijzer je in bloed zonder pillen of injecties ?


Door het eten van orgaan of het nemen van glandulars naast vitamine C.



Vitamine C neem ik al ( zorgt voor betere opname van ijzer ) jaren in. Misschien de dosering ervan nog wat verhogen, ik zit nu op 3 a 4 gram per dag.
En Binc je schreef ook dat tekort aan ijzer kan zorgen voor een verminderde vertering van eiwitten ? Heb je daar meer info over of een link ?


Vitamine C kan je het beste in nemen voor de maaltijd met voedsel welke rijk is aan ijzer. Roos vlees. En dan wel als stoofpotten. Ik zei dat je last kunt hebben van een moeilijke eiwitvertering bij een laag HB. Een laag HB kan ook door B12 tekort komen. Het gaat dus niet specifiek om ijzer zoals jij schrijft. Zoals vele malen eerder is aangegeven, ook in de link die ik gisteren plaatste is de oorzaak van een laag HB een tekort aan maagzuur. Ook kan de oorzaak gelegen zijn in het eten van verkeerd vlees welke niet volwaardig is. Zoals het in eerder genoemde link dus ook omschreven staat zorg een verstoorde zuurbalans in je darmen voor verminderde opname. Kan je zoveel vlees eten als je wilt maar er gebeurd niks. Je gaf aan dat je 2 keer per dag vlees eet. maar wat is dat voor vlees? Biefstuk? Kipfilet? Ik bedoelde te zeggen in het andere bericht dat jij het om draait. Jij geeft een symptoom van een onderliggend probleem de schuld. Zoals een eiwitallergie en je lijkt je erbij neer te leggen dat je HB te laag is, en een stempel op jezelf te plakken dat je chronisch moe bent.

plus ik begreep van je ( Binc) dat de lever en nier glandular ( welk merk gebruik jij ?) helpen bij de opname van oa ijzer en minder vermoeidheid ???

Dit is niet om je te helpen met het opnemen van ijzer maar het is je bron van ijzer. Orgaan zouden je ijzerpillen moeten zijn om je HB in orde te krijgen. Dit omdat je lichaam dit herkent als voedsel. Niet de ijzer injecties en de ijzerpillen. Zelf wilde ik bij vriesvoer een flesje bloed bestellen om mee te laten sudderen in de bouillon. Maar een klein flesje van nog geen 2 euro werd als erg duur met verzenden waar ik al bang voor was. Moet in droogijs dus dat werd 12 euro voor 250 ml. In Tanja haar boek staat veel informatie over oa de vitaminen en mineralen. In elk geval zul je ijzer uit plantaardig voedsel veel minder goed opnemen dan de dierlijke.

Op de geelzucht na heb ik in elk geval al jaren last gehad van de symptomen uit onderstaande link. Alles. En toch had ik nog steeds geen bloedarmoede. Want mijn HB was en is nog steeds goed. Dat is ook de reden dat ik niet geloof in de referentiewaarden die gehanteerd worden. En daar ga ik ook niet op wachten dat het weer zover komt. Dus ik neem idd lever en nierglandular. En veel ook.


https://gezondetips.nl/bloedarmoede
 
Want hoe verhoog je je ijzer je in bloed zonder pillen of injecties ?


Door het eten van orgaan of het nemen van glandulars naast vitamine C.



Vitamine C neem ik al ( zorgt voor betere opname van ijzer ) jaren in. Misschien de dosering ervan nog wat verhogen, ik zit nu op 3 a 4 gram per dag.
En Binc je schreef ook dat tekort aan ijzer kan zorgen voor een verminderde vertering van eiwitten ? Heb je daar meer info over of een link ?


Vitamine C kan je het beste in nemen voor de maaltijd met voedsel welke rijk is aan ijzer. Roos vlees. En dan wel als stoofpotten. Ik zei dat je last kunt hebben van een moeilijke eiwitvertering bij een laag HB. Een laag HB kan ook door B12 tekort komen. Het gaat dus niet specifiek om ijzer zoals jij schrijft. Zoals vele malen eerder is aangegeven, ook in de link die ik gisteren plaatste is de oorzaak van een laag HB een tekort aan maagzuur. Ook kan de oorzaak gelegen zijn in het eten van verkeerd vlees welke niet volwaardig is. Zoals het in eerder genoemde link dus ook omschreven staat zorg een verstoorde zuurbalans in je darmen voor verminderde opname. Kan je zoveel vlees eten als je wilt maar er gebeurd niks. Je gaf aan dat je 2 keer per dag vlees eet. maar wat is dat voor vlees? Biefstuk? Kipfilet? Ik bedoelde te zeggen in het andere bericht dat jij het om draait. Jij geeft een symptoom van een onderliggend probleem de schuld. Zoals een eiwitallergie en je lijkt je erbij neer te leggen dat je HB te laag is, en een stempel op jezelf te plakken dat je chronisch moe bent.

plus ik begreep van je ( Binc) dat de lever en nier glandular ( welk merk gebruik jij ?) helpen bij de opname van oa ijzer en minder vermoeidheid ???

Dit is niet om je te helpen met het opnemen van ijzer maar het is je bron van ijzer. Orgaan zouden je ijzerpillen moeten zijn om je HB in orde te krijgen. Dit omdat je lichaam dit herkent als voedsel. Niet de ijzer injecties en de ijzerpillen. Zelf wilde ik bij vriesvoer een flesje bloed bestellen om mee te laten sudderen in de bouillon. Maar een klein flesje van nog geen 2 euro werd als erg duur met verzenden waar ik al bang voor was. Moet in droogijs dus dat werd 12 euro voor 250 ml. In Tanja haar boek staat veel informatie over oa de vitaminen en mineralen. In elk geval zul je ijzer uit plantaardig voedsel veel minder goed opnemen dan de dierlijke.

Op de geelzucht na heb ik in elk geval al jaren last gehad van de symptomen uit onderstaande link. Alles. En toch had ik nog steeds geen bloedarmoede. Want mijn HB was en is nog steeds goed. Dat is ook de reden dat ik niet geloof in de referentiewaarden die gehanteerd worden. En daar ga ik ook niet op wachten dat het weer zover komt. Dus ik neem idd lever en nierglandular. En veel ook.


 
Want hoe verhoog je je ijzer je in bloed zonder pillen of injecties ?


Door het eten van orgaan en/of het nemen van glandulars naast vitamine C.



Vitamine C neem ik al ( zorgt voor betere opname van ijzer ) jaren in. Misschien de dosering ervan nog wat verhogen, ik zit nu op 3 a 4 gram per dag.
En Binc je schreef ook dat tekort aan ijzer kan zorgen voor een verminderde vertering van eiwitten ? Heb je daar meer info over of een link ?




Vitamine C kan je het beste in nemen voor de maaltijd met voedsel welke rijk is aan ijzer. Roos vlees. En dan wel als stoofpotten. Ik zei dat je last kunt hebben van een moeilijke eiwitvertering bij een laag HB. Een laag HB kan ook door B12 tekort komen. Het gaat dus niet specifiek om ijzer zoals jij schrijft. Zoals vele malen eerder is aangegeven, ook in de link die ik gisteren plaatste is de oorzaak van een laag HB een tekort aan maagzuur. Ook kan de oorzaak gelegen zijn in het eten van verkeerd vlees welke niet volwaardig is. Zoals het in eerder genoemde link dus ook omschreven staat zorg een verstoorde zuurbalans in je darmen voor verminderde opname. Kan je zoveel vlees eten als je wilt maar er gebeurd niks. Je gaf aan dat je 2 keer per dag vlees eet. maar wat is dat voor vlees? Biefstuk? Kipfilet? Ik bedoelde te zeggen in het andere bericht dat jij het om draait. Jij geeft een symptoom van een onderliggend probleem de schuld. Zoals een eiwitallergie en je lijkt je erbij neer te leggen dat je HB te laag is, en een stempel op jezelf te plakken dat je chronisch moe bent.



plus ik begreep van je ( Binc) dat de lever en nier glandular ( welk merk gebruik jij ?) helpen bij de opname van oa ijzer en minder vermoeidheid ???



Dit is niet om je te helpen met het opnemen van ijzer maar het is je bron van ijzer. Orgaan zouden je ijzerpillen moeten zijn om je HB in orde te krijgen. Dit omdat je lichaam dit herkent als voedsel. Niet de ijzer injecties en de ijzerpillen. Zelf wilde ik bij vriesvoer een flesje bloed bestellen om mee te laten sudderen in de bouillon. Maar een klein flesje van nog geen 2 euro werd als erg duur met verzenden waar ik al bang voor was. Moet in droogijs dus dat werd 12 euro voor 250 ml. In Tanja haar boek staat veel informatie over oa de vitaminen en mineralen. In elk geval zul je ijzer uit plantaardig voedsel veel minder goed opnemen dan de dierlijke.

Op de geelzucht na heb ik in elk geval al jaren last gehad van de symptomen uit onderstaande link. Alles. En toch had ik nog steeds geen bloedarmoede. Want mijn HB was en is nog steeds goed. Dat is ook de reden dat ik niet geloof in de referentiewaarden die gehanteerd worden. En daar ga ik ook niet op wachten dat het weer zover komt. Dus ik neem idd lever en nierglandular. En veel ook.


https://gezondetips.nl/bloedarmoede
 
De orgaan glandulars lijken per dag aan te slaan. Ik merk dat ik een beetje uit moet vinden wat de juiste dosering is. Gister had ik minder genomen dan vandaag en was gisteravond snel moe. Vanmorgen heb ik 2 glandulars op nuchtere maag genomen met vitamine C. Ik merk wel meteen verschil. Vanmiddag 1 en vanavond 2. Ben wel erg lekker bezig geweest vandaag. De hele dag gekookt. Vanmorgen vroeg vlees en vis gehaald.
2 pannen bouillon opgezet en daarbij ook vis bouillon. Een kilo sucade stoof gemaakt, zalm salade en Panacotta met perzik.
Voorlopig kan ik weer even vooruit. Over een paar weken weer ijzer laten prikken om te zien of deze omhoog gaat. Voel me niet meer zo erg duizelig maar mis nog zeker wel kracht in me benen.
 
Vanmorgen bij het op staan geen pijn in mijn voeten. Dus vooruitgang.
Daarnaast is mijn stem minder hees. Want dat was ook 1 van de dingen die ik merkte. Ook minder druk op mijn ogen. Hoewel ik aan me ogen kan zien dat ik er doodmoe uit zie. Per dag stapjes vooruit.
 
Volgens bloed referentiewaarden geen bloedarmoede. Maar ik voel mezelf duidelijk niet lekker met deze hb en ijzer waarden. Ijzer is gewoon te laag. Dat was duidelijk. En waar die oorzaak ligt weet ik nog niet. In elk geval kwamen al mijn oude klachten terug na gebruik van h2o2.
Ging afvallen, duizelig, pijn in nierstreek en dus dat ijzer tekort waar het 10 jaar geleden allemaal mee begon.
 
Als ik uit ga van de theorie dat waterstofperoxide slapende ontstekingen kan activeren om ze eigenlijk te elimineren, dan denk ik serieus nog steeds dat ik iets van een ontsteking in nierbekken of zelfs de nier heb. En dat ik daarmee dus al die gelopen heb incl de pijn.
Door de h2o2 wakker geworden ofzo. Maar ik snap het niet want vitamine c geeft ook zuurstof in je lijf en dat ging juist steeds altijd goed.
Bloedarmoede of niet, mijn bloeddruk is dus ook laag. En dat kan ook een gevolg zijm van een nieraandoening en/of bloedarmoede. Maar ik ga het wel weer fixen. Ik had liever gehad dat die ontsteking bleef slapen. Ik vermoed recent dus pas dat ik vorig jaar wel in de goeie richting zat met die nieren. Daarom ging ik naar de nefroloog. Niet afgemaakt aangezien ik toen echt helemaal geen klachten meer had.
 
Trouwens, de laatste tijd was ik ook iets vaker vast voedsel gaan eten. Dus wat minder stoofschotel en bouillon. Toen merkte ik ook dat het achteruit ging. Het lijkt wel alsof ik alleen maar baat heb bij vloeibaar en zacht voedsel. Ben alles een beetje aan het analyseren.
 
Maar dan zou je dus na al die tijd nog steeds geen genoeg maagzuur hebben ? Heb je het ook opgebouwd door al meer pillen per maaltijd in te nemen en dan -1 als je misselijk ervan werd ?

Misschien ook voor jou een idee om die enzymen buiten de maaltijd om te gaan nemen om die ontsteking te verwijderen ? Alhoewel ik me wel afvraag in hoeverre dat helpt omdat je de oorzaak ervan dan misschien niet weg haalt. En vitamine C zou ook al ontstekingsremmend moeten werken zou je zeggen.
 
Ik heb een poos zonder gedaan. Maar nu met dat ijzer tekort neem ik bij. Ik heb idd opgebouwd. Maar merkte daar niks van. Voorlopig hou ik het bij de enzymen van now met betaine, Pancras en gal.

Ik denk niet dat ik die enzymen ga nemen. Zoals ik Tanja haar bericht begrijp zijn dat net zulke enzymen als in ananas. Dat ging in verleden ook niet goed. Ik denk dat ik het maar gewoon bij zacht eten moet houden. Dat laatste is de laatste maanden ook bij ingeschoten. Maar geen diarree van gehad in tegenstelling tot eerder wel.
De vitamine c heeft mij destijds heel veel goed gedaan. Wellicht ontsteking weg gehaald of geholpen met ijzer opname.
 
Ik denk dat ik weer ashwagandha ga nemen. Las dat het zeer rijk is aan ijzer. Ik neem het al heel lang niet meer. Vraag mezelf ook af of die ashwagandha destijds heeft geholpen om ijzer omhoog te krijgen. Geen idee. Nachtschade of niet, het hielp. Ga eerst vandaag nog even bloeddruk laten meten omdat het ook bloeddrukverlagend werkt. Ondanks lage bloeddruk ervaar ik toch weer wat vaker slaap problemen. Destijds werkte die van vitals erg goed. Die is hoog gedoseerd. Die van now deed het niet zo goed in elk geval.
Zolang ik die vitals niet in huis heb neem ik de kruiden van mijn katten waar ook ashwagandha in zit.

Deze https://www.pethealthandnutritioncenter.com/anxiety-relief-remedy-dogs-cats.html

Of deze https://www.pethealthandnutritioncenter.com/adrenal-calm-cushings-dogs-cats-remedy.html


https://www.sohf.nl/nutrient/ashwaganda-extract
 
Zonet bij huisarts geweest omdat ik de bloeduitslagen moest bespreken. Ijzer over 3 maanden nog een keer laten prikken. Eerst kijken of het omhoog gaat met voeding. Bloeddruk was deze keer iets hoger dan de vorige keer. Vorige keer was het 100/63 uit me hoofd. Vandaag 105/70.
Geen significante stijging. Blijkbaar doen die lever en nier glandulars wel iets. Ze was verwonderd over de leverwaarden dat deze ineens goed zijn. Kon ook nog een 24 uur bloeddruk meting doen. Maar ik zie niet zitten dat er om de 15 minuten dat voelbaar is en bovendien lijkt het mij behoorlijk irritant.
 
Binc, is brandnetelthee nog een idee ? Dat bevat veel ijzer en is ook nog eens ontgiftend voor je lichaam.
 
Ja dat drink ik idd ook. Vorig jaar tijdens mijn melkkuur vasten dronk ik dat heel veel. Maar nu wil het allemaal niet zo vlotten. Vraag me af of 2 van die pillen lever Glandular wel genoeg is. Op verpakking staat 2 per dag namelijk.
Ijzer tekort kan ook nog komen door koper tekort. Dat zit ook in lever.
 
Denk ook eens aan thee van brandnetelwortel. O.a ook goed als je op latere leeftijd te maken krijgt met plasproblemen (vooral bij mannen ivm de prostaat).

Brandnetelzaad kan weer goed zijn voor de nieren en bijnieren.

''Brandnetelzaad is superfood uit de natuur! Als je bijnieren het laten afweten, maak je niet meer voldoende hormonen aan en voel je je moe en ellendig. Brandnetelzaad kan je er weer bovenop helpen, want dezelfde waardevolle stoffen van de brandnetel zelf vind je hier geconcentreerd in terug. Brandnetelzaad zit barstensvol hormonen, mineralen en vitaminen! Het geeft energie, ondersteunt bij stress en burn-out, en helpt je om jong te blijven. Dus? Aan het werk! Knip de groene onrijpe zaadjes, die in trosjes aan de brandnetel hangen, af. Droog ze. Dat is echt wel heel noodzakelijk, want verse zaadjes kunnen te sterk werken: je zou er slecht van kunnen slapen. Het duurt wel even voor ze droog zijn, want er zit heel wat olie in. Zeef de gedroogde zaadjes en haal er zo alle vuiltjes en steeltjes uit. Roer in de zeef met een houten lepel en vang de zaadjes op. Bewaar ze op een warme, donkere plek. Meng de zaadjes met sesamzaadjes of grof zeezout en doe ze in een strooivat.''

http://kruidenmassages.nl/brandnetel.html

Binc, goed dat je het mogelijke koper tekort nog even opmerkt. Vaak is er een disbalans tussen koper en zink, door het slikken van bv. alleen een zink supplement of onvoldoende koper binnen te krijgen via je voeding. Buiten orgaanvlees (lever) zou je ook kunnen denken aan sesamzaad en tahin. Chlorofyl is ook een goede bron van koper. Ook bij een hoge inname van vitamine C is het belangrijk je koperinname in de gaten te houden.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.782
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan