bijnieruitputting of overactieve bijnieren

B12 injecties worden rechtstreeks in je spier gespoten en zijn hoog gedoseerd .

B12 pillen moeten door je maag opgenomen worden en zuigtabletten door de slijmvliezen.

Soms kan je maag het echt niet voldoende opnemen uit voedsel of pillen en dan moet je dus aan de spuiten .

 
Het kan ook zijn dat je te maken hebt met zwarte metalen, denk hierbij aan:

amalgaam vullingen, loden waterleiding, koperen waterleiding, aluminium pannen, lood in verf, bepaald bestek, tinnen gebruiksvoorwerpen, soldeer, koper poetsen met de hand en zo voort.

Koperen waterleiding wordt als veilig beschouwd, maar ik zet er mijn vraagtekens bij. Ik laat zelf de waterleiding goed doorlopen, bijvoorbeeld bij het doorspoelen van het toilet, en vul dan een paar 5L cans met water, dat water zal dan minde koper bevatten, omdat het niet in een koperen leiding heeft stilgestaan.

Verder kan je ook nog denken aan oplosmiddelen en geurstoffen in wasmiddelen en persoonlijke verzorgingsmiddelen.

 
Louisa,

misschien is het een idee om de idee los te laten dat lichaam en geest losstaan van elkaar. Je hebt het steeds over dat je lichaam je in de steek laat en of het psychisch is of door de voeding. Je bent Allebei! Dus pak het van 2 kanten aan, verbeter je voeding en ga mediteren/ onspannings- of ademhalingsoefeningen doen.

 
@Louisa,
Quote:
In soep doe ik vlees, maar ik eet elke dag weinig vlees, omdat het toch niet echt heel goed is, toch?



Vlees uit de bio industrie is inderdaad niet goed, helemaal niet goed zelfs.

Eet vlees van biologische dieren. Vlees bevat vetoplosbare vitamines A, D, E en K en bovendien ook vitamine C.

Verder veel spoorelementen, mineralen en eiwitten.

Bovendien zijn vetten juist erg goed voor je hersenen, dat is nl. ook een orgaan, net als je hart, longen noem maar op. Je hart, longen en hersenen gedijen juist enorm goed op dierlijke verzadigde vetten.

Vivianne gaf al aan om als je soep maakt beestenbotten (schenkel, mergpijpjes, ossenstaart) te gebruiken om bouillon van te trekken. Hierdoor krijg je allerlei goede mineralen en spoorelementen binnen.

Ga ook eens het boek van Weston Price lezen dat Mike (fatsnotbad) vertaald heeft: Voeding en fysieke degeneratie.

Hierin zul je lezen dat de oervolkeren een gemeenschappelijke deler hadden voor wat betreft hun goede fysieke en geestelijke gezondheid: vetoplosbare vitamines A, D, E en K. Dit vind je in dierlijke vetten: vlees, vis, zuivel, eieren.

Weston Price gaf aan dat er drie superfoods zijn: rauwe melk, orgaanvlees en vis. Mike noemt er vier, dat zijn de drie hiervoor en eieren.

Kijk eens op mijn site daar vind je heel veel informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar gezet. Ook informatie over welke voeding juist is om tot je te nemen.

En wat Mike ook al aangaf, ga ook het alleen lezen forum tot je nemen.

En verder: heb geduld, geloof en vertrouwen in je lichaam. Het zelfherstellend vermogen van je lichaam is enorm groot. Je hebt er alleen jaaaaren over gedaan om je lichaam/geest het wak in te draaien dus duurt het ook lang om er weer uit te komen.

Maar je kunt je lichaam enorm goed helpen door de voedingsaanwijzingen te volgen die hier op het forum (en op mijn site) worden gegeven.

Zelf heb ik gemerkt op dit voedingspatroon veel beter en sneller na te kunnen denken en me beter te kunnen verwoorden.

Dus het kan voor jou koppie ook veel betekenen.

Als laatste: Dokteren beweren dat het niet zo is maar als je AD af gaat bouwen krijg je afkickverschijnselen. Maar de meeste mensen die AD afbouwen denken dan dat ze toch niet zonder kunnen. Maar daar moet je doorheen.

Ga het inderdaad heel langzaam aan afbouwen, het wordt hierboven al genoemd, elke keer een heel klein beetje van het tablet afbrokkelen. Succes meis.

Lia

 
Quote:
B12 was in sept in mn bloed 395



Als een reguliere arts zegt dat je B12 waarde aan de lage kant is dan is ie te laag.

Bij die lui krijg je pas extra vitaminen voorgeschreven als je letterlijk scheel ziet van de gebreken.

Ik heb bij een waarde van 493 ug/l B12 (=365 pmol/l) van mijn arts (niet regulier) extra B12 gekregen. (op welke schaal zijn die nummers van jouw eigenlijk?)

En ik at toen al vaak lever dus mijn waarde was daarvoor nog lager denk ik.

B 12 opname heeft ook te maken met je maagzuur, heb je wel eens last van brandend maagzuur?

Zie ook het artikel van Mike over maagzuur en hoe het te verbeteren.
Quote:
supplementen: vitamine-d druppels BONUSAN in olijfolie



Ik vraag me af of je niet een gebrek aan vitamine A hebt omdat je wel extra D neemt maar niet de bijbehorende vitamine A.

Ook in je voeding zie ik weinig vitamine A, misschien ook eens naar kijken.

Voor jou zeker een aanrader om runderlever te gaan eten.

Zeker de moeite waard, dit heeft mij in het verleden erg goed geholpen en doet dit nu nog.

Triglycerides zijn in zo verre belangrijk dat een te hoog getal m.i. een echte red flag is, veel meer dan LDL (als dat er al toe doet?).

Maar die zijn dus mooi laag dus oke.

En vlees (goed vlees hebben wij het hier dan over) is juist heel erg goed voor je!

Eet zoveel je wil !

Vergeet ook de bouillons niet! Daarmee kan je ook nog heel culinair mee aan de slag buiten dat het, mits goed gemaakt, enorm goed voor je is.

Quote:
Groenten reken je btw toch niet als koolhydraten. Daar kun je toch niet teveel van eten?


Nee die hoef je niet mee te tellen (wortel groenten wel) maar ik zou er nog steeds geen kilo's per dag van eten zoals ik wel gedaan heb vroeger op advies van Dr Mercola. :|

Quote:
Ik wil wel veranderen, maar alles geleidelijk aan, anders krijg ik stress


Ja dat moet je zeker doen, ik pen het hier even neer dan kan je tzt altijd kijken of je er wat mee kan.

Remco

 
Nou ten eerste heb je dan minder ruimte voor voedingsmiddelen waarin veel meer voedingswaarde in zit zoals vlees, vis, ei en zuivel.

Daarbij zitten er toch nog wel wat vezels in en die hadden bij mij tot gevolg dat ik darmklachten bleef houden. ( de details ga ik niet uitleggen tenzij je dat echt wil :mrgreen: )

Het hangt er een beetje af wat je met heel veel bedoelt hoor maar nu ik zo'n 150 a 200 gram per dag eet, en soms nog minder, voel ik mij veel beter.

 
Ha ok :)

Ik eet ongeveer 400-500gram groenten, alleen al maar bij het middageten :) Ik heb er niet echt extra last van in mijn darmen. Ik heb wel leaky gut, maar groenten verdraag ik.

's Avonds eet ik dan nog eens een extra bordje rauwkost, sla, komkommer.

 
Vlees en vooral rood vlees is heel erg goed voor je.

Vooral de vettere delen.

Jij eet erg veel groente en ook nog rauwe groente welke moeilijk te verteren zijn zeker als je een lekke darm hebt.

Als jij 500 gram groente eet dan is er weinig plaats meer voor een goeie bottenbouillon en vlees denk ik.

Ik denk dat als jij een paar dagen de groente beperkt tot een 150 gram gekookte groente en daarbij bouillon en rood vlees eet je darmklachten meteen al minder worden.

Bij mij ging dat iig wel zo.

 
@ Lia

Ganda ham is gerookte varkensham met een roodachtige kleur en is heel lekker van smaak.

@ Inge

Het enige wat ik van varkensvlees weet, is dat het een belangrijke leverancier van vitamine B1 is. Deze vitamine is heel belangrijk om energie uit vetten en koolhydraten te kunnen gebruiken.

@ Louisa

Bij het nuttigen van veel rijst en te weinig biovlees of vis zonder suppletie, loop je het risico op vitamine B1 tekort. Van zodra je meer (bio)vlees en vis gaat nuttigen dan

Bij inname van voldoende dierlijke vetten van dieren die grasgevoederd worden, kan suppletie achterwege blijven.

Over supplementering wordt adviesdosering van 50 mg als richtlijn aangehouden. Bij een te lange periode een hogere dosering kan je lichamelijke ongemakken van hoofdpijn, wisselende stemmingen, slapeloosheid en verzwakking krijgen.

 
@ Louisa

Even stukje tekst weggevallen vandaar volgende aanvulling : Bij meer nuttigen van biovlees en vis gaat de inname van goede dierlijke vetten in je voordeel werken.

 
@ Benjo: wat fijn jouw verhaal!!! in de puberteit had ik alleen geen hormoonproblemen, wel eens wat emotioneler als ik ongesteld werd, maar dat was het ook. Dat was ook toen het probleem: mijn lichaam werkte mee, ik had nooit wat. Ik voelde me fit en energiek en heb daar gebruik van gemaakt. Of: misbruik. Als puber altijd streng dieten zonder dat je dik bent is natuurlijk vragen om gezondheidsproblemen... Stomme media met graten van modellen. Nu denk ik: ik heb juist een prachtig figuur met vrouwelijke rondingen. Ik ben gewoon vergiftigd door al die gratenmodellen!! En dan nog een druk leven - veel werken, laat slapen, uitgaan, presteren op school - leiden met tabak alcohol en drugsexprerimenten... tja, .. en ook bij mij kwam het in Australie tot een soort van breakdown of daar begon de ellende op mn 19e... toevallig :) Ik werd ziek na een duikcursus: luchtweginfectie en een zware! Ik kreeg er allerlei pillen voor: antibiotica, zwellingremmers, ontstekingsremmers enz... maar ik bleef zo vreselijk moe. Ik was uitgeput. De eerste dagen in mijn hostelbed voor pampus gelegen. Nadien moest ik weer verder trekken, want de we hadden een busreis gepland vol met nog de laatste twee weken allerlei excursies. Ik heb dus 3 dagen voornamelijk plat gelegen bij de Whitsundays op een zeilboot en later met een tour op Fraser Island mezelf met alcohol goed gehouden om niet ongezellig te zijn. Ik wild ede gezelligheid niet missen omdat ik zo moe was, ben je mal! Ik was ZO moe, dat ik mezelf erdoorheen moest trekken, en met wilskracht kom je een heel end... Ik dacht: even doorzetten meid, want straks ben je thuis en kun je rusten. No way! Iedereen wilde je aandacht en je wilde ze niet teleurstellen. Ik moest al binnen 3 dagen volop aan de bak om te werken en het was een topzomer toen en als serveerster zat mn terras vol. Ik had geld nodig, dus ik hield mezelf staande: ik sleepte mezelf erdoorheen en begreep niet wat ik had. Echt zorgen maken deed ik niet, want mn lijf had nog nooiut echt tegengewerkt en dus geloofd eik dat het wel weer over zou gaan. Vanzelf kreeg ik wegtrekkers en moest ik in de keuken op een stoel zitten en zei ik: het gaat niet meer tegen mn baas. Die gaf me een week vrij. Ik laadde weer op en ging weer aan de slag om vervolgens weer aanvallen te krijgen. Het leek op hyperventilatie of paniekaanvallen. Ik noemde het spookverschijnselen. Ik begreep mn lijf niet meer. Ik naar de dokter, want ik had het sinds die luchtweginfectie en wist zeker dat het daar door kwam. Daarvoor was ik een gezonde meid! De dokter deed testen, stuurde me naar de KNO, niets te vinden. Allerlei bloedtesten waren goed. TWee maanden later begon ik met mn studie in sept en toen na een paar colleges mezelf niet lekker voelen: totale ineenstorting. Ik sliep niet meer, ik at niet meer en ik kon alleen huilen en had last van angstaanvallen. Ik was dood en doodmoe, maar slapen kon niet meer want mn lijf was gewoon op.

Wat je zegt: sterke wilskracht. Ik dacht waar een wil is een weg en ik was van het type niet zeiken maar doorgaan. Ik heb mezelf tot het uiterste gedreven terwijl mijn lichaam me tal van signalen gaf. RUST HEB IK NODIG! Ja, voor rust had ik geen tijd. Ik moest van alles. Samenwerken met mn lichaam kende ik niet. Het had heel wat te verduren en je bent jong en je denkt dat je de wereld aankan en dat energie gewoon doodnormaal is.

De dokter zei me al dat hij ook niet alles wist en dat hij niks met me kon. Ik ben dus naar een psycholoog gegaan, want blijkbaar zat het allemaal tussen mijn oren, dacht ik toen. Zij noemden het gegeneraliseerde angststoornis en diepsycholoog vond dat ik juist tegen die angstaanvallen in moest gaan en niet moest toegeven en die vermoeidheid was normaal na angst. Echt compleet misplaatste diagnose. Als me nu eens rust voorschreven en me juist wat meer leerde mijn grenzen te bewaken en gezond te leven met veel regelmaat. Daar heb ik NIETS over gehoord! Na een maand (!) kreeg ik al een antidepressiva voorgeschreven onder het mom: na een jaar kun je er weer zo vanaf en het helpt je er snel weer bovenop. Valse beloftes. Ik slik het nu nog steeds. Na een jaar ben ik gaan afbouwen, maar de bijwerkingen waren zo vreselijk dat ik weer slikte. Het hielp wel na 6 wk., want binnen een paar maanden werkte ik weer fulltime ondanks nog snel moe, maar had ik iets geleerd: nee, ik had nog steeds mijn uitputtende, streberige, perfectionistische ik en leefde ongezond en onregelmatig (arme bijnieren denk ik nu)... en had niet ontdekt waarom mijn lichaam zo reageerde. Daarom ben ik tegen AD. Het geeft tijdelijk verlichting, maar je doet niks aan de oorzaken. Ik klapte dus na 1,5 jr weer op mn snufferd, want ik deed weer van alles en kreeg een terugval. Nu nam ik mezelf serieus en ging ik met mezelf aan de slag: een nieuwe psycholoog. Alleen ik had een energievat van een bejaarde en mijn slaapritme was ontregeld. Ik leefde in een jetlag die niet meer overging. Ik had geen PMS. Ik kreeg alleen elke maand een dag vreselijke krampen. Ik leefde half. Op tijd naar bed, geen uitgaan meer, huismus, paar uurtjes werken, alles kost moeite. Ik heb van alles gelezen en geprobeerd om weer mijn energie terug te krijgen. Allerlei psychologen, want ik nam aan dat ALLES geestelijk was, ook de moeheid en de ontregelde slaap.

Opplaats was ik het zo zat dat ik dacht: ok, als die moeheid toch maar in mijn denken leeft dan zal ik gewoon niet er naar luisteren. Ik ben dus weer gaan studeren. Dat leek goed te gaan en ik ik vond het wel weer tijd om op mezelf te gaan en we besloten te trouwen... Allemaal superleuke en toffe dingen... alleen ik zag al snel dat ik erg gebukt ging onder stress. Alleen ik zat er al in vast. Het huis was gekocht en moest verbouwd worden. Iedereen hadden we al over onze trouwplannen verteld. Ik had het al uitgesteld een half jaar.

Het huis was klaar, de trouwerij achter de rug, weer de studie oppikken, want die was een beetje eronder gaan lijden... en na een half jaar: tweede maal een crash. Huilbuien, paniekklachten, overspannen, maar nu sliep ik juist heel goed. Alleen als ik wakker werd, dacht ik: weer een dag, hoe kom ik erdoorheen? Weer een psycholoog, ademhalingsoefeningen, fysio... en nu voor het eerst in 10 jaar, kreeg ik depressieve gevoelens en PMS-klachten (dat was nieuw weer)... zo lang al strijden tegen die vermoeidheid en dan weer zon breakdown, pff, alsof ik niks heb geleerd bij al die psychologen. Je voelt je dan zo dom en je bent zo teleurgesteld, want ik dacht er nu gewoon eens uit te komen!! en de dokter wilde me weer een andere AD voorschrijven. "Hij is blijkbaar uitgewerkt." "Nou dokter, volgens mij heeft het nooit goed gewerkt, want ik ben al tien jaar moe. Ik heb gewoon erg veel gedaan en met mijn vermoeidheidsklachten was dat gewoon teveel. Zelfs voor een gezond mens is trouwen en op jezelf gaan en je huis verbouwen stressend.. Ik heb gewoon rust nodig." Gelukkig kon ik nu wel zo verstandig zijn om het niet te zoeken in pillen! De dokter had het zelfs over antiepileptica, want dat werkte ook goed tegen mijn klachten enzo... "die slik je zelf maar, hou mij er buiten."

Aay, het wordt een heel verhaal... maar ik denk ook dat steeds streng voor jezelf zijn, jezelf onder druk zetten en ontzettende prestatiedrang, perfectionisme, ambitieus, hoge latten, verwachtingen scheppen, heel erg met anderen vergelijken, goedkeuring van je omgeving willen, acceptatie zoeken... en daar gewoon mee in de knoei komen. Daarbij altijd slecht gegeten en beweging ondermaat...

Afgelopen jaar stuitte ik op Wilsons boek en een wereld ging voor me open. Dit ging over mij! Ook het geestelijke aspect erin vond ik zo mooi! De vele invalshoeken van stress. En verrassend was dat een luchtweginfectie zeer zwaar is voor de bijnieren! Mijn omgeving hamerde erop dat ik goed moest eten. Ik snoepte veel te veel en at gewoon niet goed. Ik ben dat maar gaan doen volgens Wilsons boek en vond het eerst onzin. Ik was al tien jaar blij dat ik niet meer streng dieette en gewoon lekker at wat ik lekker vond. Ik was blij dat ik genezen was van mijn eetstoornis en wilde nooit meer iets met eten te doen hebben. Ik heb daar bewust mijn ogen voor gesloten. Een wereld ging voor me open hoe belangrijk voeding was. Ik las boeken bij de bieb en ik schrok van de waarde van voeding in je lijf en je psyche.

In januari 2012 pakte ik dus ook mn voedingspatroon aan. Nu op alle fronten. Ademhaling, psyche, fysio voor ontspanning en wonder boven wonder werd ik rustiger. Geen angsten, geen gejaagdheid. Ik kon ontspannen. Ik sliep fantastisch. Ik deed weer meer. Ik was positief. heerlijk laconiek, had maling aan wat iemand anders dacht. Ik had nog altijd weinig energie, maar ik deed ook meer. Ik was verbluft van het resultaat. Een droom. Ik besloot om in de zomer 12,5 mg van de 75 mg AD te doen. Misschien had de dokter gelijk dat ze niet meer werkte of me tegenwerkte en dus wilde ik zien of het nog iets deed. Zou zonde zijn om mn lichaam voor niks te vervuilen...

Vier dagen knallende hoofdpijn, als een soort messteken. Maar daarna voelde ik me weer goed. Tot ik na een week een sombere dag kreeg: huilbuien en die kwamen steeds terug. Ik werd somberder en dat had ik al maanden niet meer. Ik wilde weer gaan slikken, mn antwoord had ik en toen overleed mn schoonpa. Dan leef je op adrenaline. Ik voelde meer somberheid, meer gejaagdheid, meer onrust, steeds maar ziek (hoofdpijn en overgeven)... Ik had echt een stap teruggedaan. Ik was met studie bezig en wilde niet bijslikken daarom, want dan kreeg ik weer bijwerkingen en hield het zo en ik dacht: ik leef nu al een paar maanden op een lager dosis, misschien gewoon doorzetten. Tot ik in december plots de meest heftige angstaanvallen ooit ervaarde. De eerste 3 dagen hield ik me heldhaftig en zocht afleiding, maar daarna hield ik het niet meer. 24/7 paniek. Wat deed die vriend van jou toen? Maar die had te snel afgebouwd. Ik kan mijn afbouw nou niet snel noemen. Al denk ik dat ik achteraf met 1 mg had moeten beginnen! Ja, ik ben maar weer gaan opbouwen. Laat ik eerst maar wat meer stabiliteit en rust inbouwen en conditie, want daar was ik nog niet mee begonnen... bewegen! Afbouwen kan dan nog wel, als ik in balans ben mentaal en fysiek. Nu ben ik echt nog steeds van de leg, zo goed als het dit jaar allemaal ging, zo slecht is het nu. Ik had niet gedacht dat een kwartje AD dat kon bewerkstelligen :((

Ik ga me inlezen in het wapf dieet en zien welke veranderingen ik kan maken en wat het doet. Thanks voor het meedenken.

@Gerard: dit jaar heb ik een complete cosmetica metaformose gedaan, ofwel heel veel chemische tubes en potjes vervangen en of weggedaan :) Bio-schoonmaakmiddelen. Weinig waspoeder. Ook mijn huis heeft een beurt gekregen... ventilatie, zuiverend planten, slaapkamercheck, ... ik ben dus alert op zware metalen... maar lastig om jezelf chemievrij te leven... alleen mn mobiele foon en mn wifi is al niet goed :( Maar goed, we kunnen niet onder alles uit in deze maatschappij... Vanochtend bij de mondhygieniste geweest en die zei: o je slikt een AD, nou dan heb je vaak een droge mond, nietwaar? Nou dan kun je spoelen met een fluoride-spoeling... Uhh, laat ik nou net mn tandpaste fluoridevrij hebben omdat ik dat niet wil... Ik hield me mond maar, want dat heeft toch geen zin. Ik kreeg een boekje mee en daarin stond: je tandpasta MOET in elk geval fluoride bevatten, want anders krijg je gaatjes... jajaja

o en ik denk dat een handje rauwe noten op een dag heel waardevol is... zo kunnen paranoten het seleniumtekort die veel mensen hebben opheffen...

@ Pike: witte rijst eet ik niet. Geraffineerde koolhydraat. En ik denk dat voor de een een ander patroon bv meer groente beter werkt dan voor de ander, zelfde verhaal met vlees. Ik vind vlees erg zwaar op de maag en zal dat niet opvoeren. Ik merkte wel dat ik veel heb aan bv biogarde... Ik probeer dus te eten wat me goed bevalt en wat me echt tegenstaat dan vraag ik af: misschien is dit ook niks voor mij... Ik heb in elk geval mn dierlijk vet wat opgevoerd :) Nu maar hopen dat het juist is, want WP is ook maar een mens met een theorie en geen enkele theorie is heiligmakend.

 
@Vivianne: dus als ik het goed begrijp is mijn B-complex supplement niet goed met 100 mg B1???

En ik eet nooit veel rijst. Altijd een stuk vlees of vis, beetje koolhydraat (aardappel, eiermie, rijst, pasta, quinoa) en groenten met kruiden... en natuurlijk vet :)) Dus dan is mn B1 misschien wel prima?

in sept. was mijn b6 te hoog, boven de referentiewaardes. b1 is niet gemeten.

Hmmm, moet ik nou wel of niet mn B-complex blijven slikken??? Lastig! ik ben het gaan slikken om Wilson supplemententoevoeging (zie hieronder) en deze komt aardig in de buurt van wat hij voorschreef...

Calcium (750 mg) niet in combi met magnesium, wel na 20.00 u innemen.

Magnesiumcitraat (400 mg,‘s avonds voor bedtijd innemen voor goede opname)

Sporenelementen (zink, mangaan, selenium, molybdeen, chroom, koper, jodium)

Vezels

Vitamine-B complex (B5 panthoteenzuur, 1500 mg per dag, B3 niacine, 25-50 mg per dag. B6 50 mg per dag)

Vitamine C (1:2 bioflavonoïden:ascorbinezuur, panthoteenzuur, magnesium, e.a. nutriënten - ongeveer 2-4 gram nodig, kan meer zijn, doe loading-test) belangrijkste van alle vitaminen en mineralen voor metabolisme van de bijnieren!

Vitamine E (800 IU gemixte tocoferolen met speciaal hoog gehalte beta-tocoferolen, essentieel voor bijnierherstel)

 
@ Louisa

B1 :

Het kan zijn dat je de slapeloosheid mede krijgt door een overschot aan vitamine B1 en dan is 100 mg inderdaad teveel.

Je kan 2 dingen doen : het supplement B1 laten vallen en volledig uit de voeding halen of bij twijfel het supplement aan B1 terugbrengen naar 50 mg per dag.

B-supplementering :

Om reden van koemelkallergie en geen verkrijgbaarheid van rauwe koemelk van grasgevoerde koeien in onze regio, neem ik B-complex in om geen tekorten op te bouwen.

Destijds ben ik gestart met B100 van KAL en kreeg ik gelijkaardige verschijnselen waarvan je melding maakt en heb ik deze om deze reden vervangen door B50.

Momenteel is B50 alleen nog verkrijgbaar als PABA van Solgar. B5 valt afzonderlijk in te nemen als pantotheenzuur B5 van Solgar. Uit alles wat je schrijft valt af te leiden dat je veel stress gehad hebt en dan is B5 echt nodig.

C valt ook in te nemen als acerolapoeder en met levertraan kan je ook heel wat menstruatiegebonden klachten compenseren. Sommige varianten levertraan vullen tekort aan vitamine E aan.

 
@Louisa,
Quote:
Ik ga me inlezen in het wapf dieet

Dit is geen dieet maar een aanpassing in je voedingspatroon.

Een dieet volg je een tijdje en je valt weer terug in oude gewoontes.

Maar eten volgens Weston Price is terug gaan naar voeding zoals het hoort te zijn.

En Weston Price is inderdaad 'ook maar een mens met een theorie' (jouw woorden) maar die theorie is wel steekhoudend.

Hij heeft oervolkeren onderzocht die belachelijk gezond waren, vriendelijk en die heel oud werden. En, heel belangrijk, Weston Price financierde zijn eigen onderzoeken, hij was dus totaal onafhankelijk.

Hij onderzocht volkeren over de hele aardkloot, in de tropen, op de noord/zuidpool maar ook in Zwitserland.

Wat ze met elkaar gemeen hadden qua voeding: vetoplosbare vitamines A, D, E en K.

Dit zit o.a. in (superfoods volgens WP): orgaanvlees, vis en rauwe melk. Mike voegt hier dan nog eieren aan toe.

Deze mensen konden geen ziektes en gebitsproblemen zoals al de mensen die overgegaan zijn op zetmeel/suiker/westerse voeding.

Paranoten zijn wel goed voor de selenium maar je moet ze weken, kiemen, fermenteren en verhitten. Anders krijg je fytinezuur binnen:
Quote:
Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren.



Op het forum eten we witte rijst om (juiste) koolhydraten binnen te krijgen, zuiver als brandstof. Volkoren rijst bevat een vliesje en daardoor nog fytinezuur. Bovendien schuurt het vliesje je darmwand wat problemen veroorzaakt.

Vlees ligt je zwaar op de maag, dan heb je te weinig maagzuur. Maagzuur zorgt voor vertering van eiwitten, die in het vlees zitten.

Doordat het vlees niet goed verteerd wordt komt het onverteerd in de darmen waar het gaat rotten met alle gevolgen van dien.

Dus ga je maagzuur versterken: Keltisch zeezout, water met citroensap of appelazijn drinken.

En lees dit: http://www.voedingisgezondheid.nl/maag_hoofd.html

En je kunt denken: wat niet goed valt eet ik gewoon niet meer maar dat is niet de bedoeling. Het is de bedoeling dat je je lichaam langzaam aan weer laat wennen aan goede voedingsstoffen zoals vlees en vis, dierlijke vetten.

Maar je moet het inderdaad zelf allemaal ondervinden. Maar we schrijven hier op dit forum geen onzin, geloof me maar.

Er zijn teveel mensen die al flink baat hebben bij het omgooien van hun voeding.

Lia

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.313
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan