Bijnieruitputting etc, hoe begin ik nu nog?

Dan

New member
Mijn probleem is nogal groot voor mijn gevoel. Ik heb zeer weinig energie en allerlei problemen die mijn herstel tegen werken.

Het grootste probleem is misschien wel dat ik financieel zeer beperkt ben.

Ik moet met heel weinig geld rondkomen (60 euro leefgeld per week door

schuldhulpverlening) en ik ben net weer aan het werk na een half jaar ww, maar dit hakt er vreselijk in.

Ik ben nog niet ver genoeg door het boek van Wilson heen om te zeker te kunnen zijn van wat juist is voor mij.

Daarnaast speelt dit gezondheidsprobleem al jaren en weet ik niet goed wat ik eraan moet doen.

Alle symptomen wijzen in de richting van bijnieruitputting maar daarnaast heb ik ook een candida infectie denk ik, en een sterk verzuurd lichaam.

Dit is gediagnosticeerd in januari van dit jaar door een ortho arts, maar deze heeft de bijnieruitputting niet vastgesteld.

Maar volgens mij is hij daar ook niet bekend mee.

Mijn vraag aan wie het weet en wil zeggen, hoe moet ik nu verder?

Ik ben vandaag ook nog eens verkouden geworden door een enorme regenbui afgelopen zaterdag, in combinatie met mijn klachten.

Mijn luchtwegen beginnen ook weer op te spelen. Veel geel/groen slijm vanuit mijn longen opgehoest. Bronchitis.

Ik heb dus weinig mogelijkheden en zoek daarin een weg. ik ben zeer serieus als ik zeg dat ik vandaag bijna letterlijk in elkaar zakte op mijn werk.

Omdat het niet een erkend probleem/syndroom is vind ik het heel moeilijk om hier over te praten met mijn collega's, vrienden en familie.

Ook als ik de ziektewet in wil gaan of als ik dit kenbaar wil maken aan het UWV, mocht ik mijn baan weer kwijt raken.

Het is vreselijk zwaar zonder directe hulp van familie of vrienden die mijn probleem blijkbaar onderschatten.

Het kost veel energie om door dit oerwoud van informatie te worstelen en resultaat te vinden voor mijn problemen.

Ik heb in mijn prive dus geen directe hulp met het uitzoeken wat de oplossing is en geld om naar weer een andere arts te gaan heb ik niet.

Ik heb namelijk een beperkt budget over dit jaar voor alt. zorg en ik heb ook nog een aantal kiezen op het programma staan die ook van dit budget afgaan. Dan zou ik een keus moeten maken, maar sommige kiezen zijn echt aan reparatie toe.

Daarom vraag ik jullie om hulp.

Dank jullie wel alvast voor alle inbreng!!

 
Misschien moet je denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Al lijkt dat op dit moment heel moeilijk.

Hoe eet je op dit moment?

Je kunt stapje voor stapje er aan werken.

Er zijn dingen die niet zo duur zijn in aanschaf.

Zoals keltisch zeezout waar je een sole van kan maken.

Quote:
Ik zei het al, de vele mineralen en spoorelementen in Keltisch zeezout kunnen als een mineraalcomplex gezien worden. Ook schreef ik hierboven dat we in vele opzichten een verdunde oceaan zijn. Vanuit dat oogpunt beschouwd is het dan ook zinvol om niet alleen je zout te eten maar het ook te drinken. Het is dan immers al vloeibaar en dus in een vorm die je bloed herkent, vooral als je beseft dat het enige verschil tussen de samenstelling van zoutmineralen in bloed en die in zeewater is dat bloed een ijzeren kern heeft en zeewater een natriumkern.

Hoe moet je dat dan doen? Heel simpel. Vul een glazen pot of fles met 1/3e Keltisch zeezout en 2/3e water, doe de deksel of dop erop en schud de inhoud flink. Je zult merken dat er onopgeloste zoutkorrels op de bodem blijven liggen, een teken dat het water niet meer zout kan opnemen en dus volledig verzadigd is. Logisch, want het water verzadigt namelijk bij een zoutgehalte van 26%, dus met 1/3e zout zit je daar ruim boven.

Deze geconcentreerde zoutwateroplossing wordt een ‘Sole’ genoemd en is 7 tot 8 keer zouter dan zeewater. Het is dan ook niet verstandig om de Sole rechtstreeks te drinken! In plaats daarvan los je één theelepel Sole op in een glas water. De grootte van het glas doet er niet zo veel toe, het gaat erom dat je die ene theelepel binnenkrijgt. In een normaal glas (225 cl.) kun je van gewoon kraanwater door toevoeging van een theelepel Sole het lekkerste bronwater creëren dat je ooit hebt geproefd! Je zult merken dat het water er zachtiger, bijna romiger van wordt.

Ik raad aan om ’s ochtends een glas met Sole te drinken na het wakker worden en ’s avonds voor het slapen gaan. Op deze manier voorzie je op eenvoudige en effectieve wijze je lichaam dagelijks van een complete dosis mineralen in de exacte verhouding, balans en samenstelling zoals alleen de zee deze kan bieden. De Sole kan zowel in de koelkast als daarbuiten op een koele en donkere plaats bewaard worden. Let er dat de Sole niet blootstelt aan zonlicht want dan krijg je groene algvorming, net als in de zee.


En ga eens op zoek naar een boerderij in de buurt waar je rauwe melk kan kopen. (misschien ook yoghurt en andere dingen).

Bij een goede slager kun je mergjes en knietjes kopen om bottenbouillon te maken. Dan haal je een hoeveelheid voor een hele grote pan en daar kun je de hele week van eten. Zorg ervoor dat de bouillon op het laagst mogelijk vlammetje staat. En laat eerst het vlees trekken in een pan water met eeen beetje appelazijn.

Deze bouillon kun je varieren door een uitje te bakken, knoflook erbij, een bepaalde groente erdoor te gooien (courgette, broccoli, zoete aardappel, venkel ) en te garneren met slagroom. Dat vult en kost niet veel.

 
Dan, jij zit inderdaad niet in de gemakkelijkste positie. Slechte gezondheid, weinig geld en weinig ondersteuning. Je moet het echt zelf doen.

Ik weet dat er een artikel is over weinig geld en wp eten.Dat zal vast iemand voor jou opzoeken en hiier plaatsen.

Ik zit te denken aan: rauwe melk halen bij een boer, erg gezond en veel goedkoper dan de melk in de winkel.

je kunt hiervan zelf de yoghurt maken, hiervoor heb je af en toe een fles volle bio yoghurt nodig, maar daar kun je daar weer volop yoghurt van maken.

WIj maken zelf zuurdesembrood, al eet ik dit zelf nauwelijks nog. Maar wel mijn man/zoon/dochter.

Dit kost ons rond de 1.50 euro per brood. En hiervan heb je echt veel minder nodig dan van normaal brood.

Bottenbouillon, botten zijn ongeveer het goedkoopste biologische vleesprodukt. Overleg met een biolslager en probeer hier aan te komen.

Keltisch zeezout is erg belangrijk, en niet extreem duur.Koop eerst 1 of 2 kilo.Kun je best een tijdje mee doen.

orgaanvlees, lever/nieren is ook niet het duurste vlees, wel erg belangrijk.

Vervang alle margarines/bakboter etc voor alleen nog roomboter. Veel lekkerder, en het verzadigd ook nog eens veel meer.

Drink vooral water(met sole), geen frisdranken/fruitsapjes ed, scheelt erg veel geld.

Eet regelmatig uien, niet duur, wel gezond en groene bladgroente. Als je met het seizoen mee eet, dan is dit ookte betalen.

Wat je neit meer nodig hebt, is chips/snoep/koekjes/pakjes/zakjes/et.Daar bespaar je dus op.

 
Ik herken het probleem uit mijn zeer directe omgeving en ik denk dat het belangrijk is te zeggen dat die €60,- leefgeld alles inhoudt wat je als dagelijkse kosten kan omschrijven. Voeding, kleding, openbaar vervoer, verjaardagskadootje voor je nichtje, etc etc. Wat er dan nog overblijft om te eten is meestal genoeg om bonusbrood en andere goedkope 'eetwaar' van te kopen.

Je kunt hier echter wel iets mee en los van het bijnieruitputtingsverhaal kun je in je voeding wel alvast wat noodzakelijke veranderingen aanbrengen. Het eerste wat je - redelijkerwijs - aan je voeding echt moet wijzigen is de inname van suikers/koolhydraten en vetten. Goedkope roomboter en supermarkt olijfolie ipv margarines en zonnebloemolie is dan echt een optie die je later weer kunt inruilen voor de bio-varianten. Probeer ipv brood meer eieren (met spek) te eten, kefir (kun je zelf maken), slagroom, gehaktballetjes, karbonaadjes ed. Er is goedkoop (bio)vlees genoeg. Ikelf zit soms ook erg krap en kan dan voor 40-45 euro in de week alles biologisch eten terwijl ik alles in de winkel moet kopen. Ik maak dan een grote pan bouillon en maak daar de meest uiteenlopende stoofpotten van met goedkoop biovlees (gehakt, worst, speklap, karbonade, kippenvleugels) en groente. Overdag eet ik dan veel eieren, kefir/yoghurt, slagroom, stukken worst ed. 't is ff passen en meten maar het kan!

De koffie mag je - omwille van o.a. je bijnieren - van ons ook alvast schrappen. Is een dure post, kun je 3 liter melk en een twee bekertjes slagroom voor kopen. 8)

Hilda

 
Hoi allemaal, dank voor de vele, snelle en fijne reacties.

Ik zal echter nog wat meer info geven omtrent mijn voedselgebruik en

mijn klachten waar ik mee loop/gelopen heb.

Allereerst ben ik vegetarisch en niet van plan weer vlees te gaan eten, dit om

verschillende redenen.

Daarnaast kan ik met de 60 euro per week redelijk uit de voeten met wat ik wil kopen aan voedsel. Ik koop bijna alles biologisch, en brood koop ik sowieso biologisch en dan zuurdesem en/of spelt brood. Het brood van de supermarkt vind ik niet lekker en geen voedingswaarde hebben.

Mijn grootste problemen zitten in het samenstellen ofwel verzinnen van maaltijden.

ik ben echt geen keukenprins. Dus als ik kook maak ik meestal aardappels, groente, gekookt meestal, en daar voeg ik diverse kruiden aan toe waarvan ik denk dat het wel samengaat qua smaak. Maar daar zit ik dus weleens naast. Daarbij doe ik dan meestal een vleesvervanger, niet dat ik het vlees zelf zo mis, maar meer om iets extra's erbij te hebben. Wat rijkere maaltijd. Bijvoorbeeld soep met iets is ook lekkerder dan zonder.

Veel groenten weet ik niet te bereiden, of ze zijn te duur (biologische, of teveel voor 1 persoon. (maar misschien afsnijden en invriezen bedenk ik nu?)

Kefir kocht ik weleens bij de natuurwinkel kant en klaar maar ook hiervoor geldt, duur...

Daarbij komt dat door mijn klachten ik veel voedsel niet meer kon verdragen.

Zuivel bijvoorbeeld, koffie, kaas, etc.

Ik eet dus heel beperkt eigenlijk. Omdat ik ook een candida infectie heb die nu onder controle lijkt te zijn (de moeheid is van 100% naar 30 a 40%) moest ik veel dingen laten. Suikerhoudende en gistproducten bijvoorbeeld.

Ik eet thuis niets meer hiervan. Alleen soms als ik weg ben bij winkels en ik iets wil eten waar ze natuurlijk geen producten hebben die volgens een candida dieet toegestaan zijn.

Maar het is volgens mij doordat ik geen zaken als vlees en kaas meer heb dat ik geld als het ware over heb om andere betere/gezondere dingen te kopen.

Af en toe krijg ik hulp van vrienden waardoor ik andere dingen kan kopen als supplementen, maar dit is pas sinds heel kort en het zal geen vaste basis zijn.

Ik las dat er ook een relatief goedkoop poeder is als amalaki wat een goede bron van vit C is. Heeft iemand een adres voor mij waar ze dit verkopen tegen een gunstige prijs?

 
Onder heb ik een stuk tekst geplakt waarin ik mijn klachten genoteerd heb die ik aan een orthomoleculair arts waar ik geweest ben

begin dit jaar, stuurde.

Deze arts constateerde hetgeen ik weer daaronder geplaatst heb.

Daarnaast heeft de arts ook verteld dat ik waarschijnlijk een Leaky Gut heb, vandaar de L-Glutamine.

De laatste tijd voel ik me echt beroerder worden en ik weet niet meer hoe het zelf op te moeten lossen.

Mijn vraag aan u is dan, wat is een manier om deze problemen op te lossen op een zo voordelig mogelijke manier,

bijvoorbeeld gewoon via de voeding alleen? Of kruiden, juist bepaalde voeding weglaten (ivm tolerantie?)

Dit vraag ik ook in verband met mijn zeer beperkte budget doordat ik rond moet komen van 60 euro per week.

Het budget voor de zorg is ook niet toereikend genoeg voor een heel jaar voor uitgebreide behandelingen, dus wordt het moeilijk.

Klachten

Vermoeden van Candida Albicans infectie door diverse klachten, misschien in combinatie met

vervuilde lever die daardoor slecht functioneert. De klachten zijn breed; drukkend gevoel in

hoofd na eten van zuivel/koffie, 2 x per nacht plassen, koude tenen en vingers die na een tijdje

helemaal wit en gevoelloos worden, slechte smaak en reukvermogen, verstopte neus, loopneus

bij temperatuur schommelingen, pijn voorhoofd bij kou, taaie slijm uit keel, gevoel dat er taaie

slum in neus zit. Stekend gevoel in zij, zwaar naar beneden drukkende pijn,/gevoel ter hoogte

van borstbeen. Pijn op de zelfde hoogte aan de rugzijde, nagelgroei nu zeer traag, nagelgroei

tenen abnormaal, ontstoken tandvlees, sterk ruikende urine, abnormaal ruikende ontlasting,

Verdoofd gevoel in rechter bovenbeen net boven de knie (soms brandend gevoel), slechte

adem. onverzadigd gevoel na eten, slappe spieren (weinig kracht om iets te verzetten), soms

buikpijn/kramp. soms moeilijkere stoelgang, winderigheid. opboeren, vlekken in ogen die

bewegen (vlekken lijken op een soort slierten net als op een microscoop plaatje), duizelig bij

opstaan vanuit hurkpositie, oren slaan weleens dicht, jeuk in oren en neus, soms niezen,

schrapen van keel,plas moeilijk ophouden. snel branderige en vermoeide ogen, regelmatig

honger, soms vast slapen en andere keren erg moeilijk slaap te vatten

Dan nog; angstig (soms vrij hevig). nerveus {zelfs voor zeer normale en eenvoudige dingen als

iets vragen aan een winkelier) stress (door diverse oorzaken), fobie als achtervolgen of in de

gaten gehouden worden, vergeetachtig, slecht concentreren. allerlei dingen door elkaar do€n in

plaats van eerst iets afmaken, soms snel geïrriteerd. bezorgd over van alles

Vaak erg moe, energie is erg snel op, niet meer gemotiveerd zijn om taken te vervullen op

gebied van huishoud en zakelijk gebied, maar ook klusjes in huis (lusteloos)

Constatering orthomoleculair arts;

3. Bodyscan (Electro Interstitial Scan / E.I.S.) resultaten:

- fors verstoord zuur base evenwicht (metabole acidose / verzuring), pH = 7,19

- sterk verhoogde oxidatieve stress (op celniveau)

- fors verhoogd vochtpercentage intracelulair & verlaagd vochtpercentage extracellulair

- mineralen balans verstoord, o.a. verhoogd calcium

- hormonen balans verstoord: o.a. verlaagd cortisol

- stresssymptomen: verlaagde neurotransmitters (w.o. serotonine), verhoogde parasympaticus,

verminderde frontaalkwab werking (cognitieve functies), verhoogde amandelkern werking (emotioneel /

limbisch systeem)

- verstoord immuunsysteem: aanwijzingen voor voedsel allergieën / voedsel intoleranties

- spijsvertering verstoord: verschijnselen wijzend op darm dysbiose / malabsorptie

- nek & rugsymptomen

4. Diagnose:

- chronische vermoeidheidsklachten

- candida syndroom

- darm malabsorptie

- verstoord zuur base evenwicht

- verhoogde oxidatieve stress

Orthomoleculaire supplementen (www.heelhoeve.nl):

- Nutrimonium Natuur (Metagenics) 1 dd 2 maatschepjes gedurende 3 maanden

- Candi Clear (Now Foods) 2 dd 1 caps, gedurende 2 maanden

- Zuur Base Balans (Biodream) 2 dd 2 tabletten gedurende 3 maanden

- Geronorm (AOV N133) 1 dd 1 caps gedurende 3 maanden

of als alternatief voor Nutrimonium Natuur; L-Glutamine van Now Foods 2 dd 1 caps, plus 4x6 Acidophilus van Now, 1 dd 1 caps.

ook het middel van Metagenics, de Nutrimonium Natuur is iets wat wel goedkoop is ten opzichte van andere merken,

maar het bevat E951, Acesulfaam K. Om hier nou mijn gezondheid mee te herstellen lijkt me niet oké, vandaar het alternatief, maar dan missen

er weer heel veel andere zaken als vitamines etc.

Sommige klachten zijn op dit moment anders zoals de angst. Dit is een stuk minder. wel is er nu iets nieuws, ik heb naast de dode vingers nu ook jeukende rode, licht

opgezwollen plekken op de vingers van mijn hand.

Daarnaast is het misschien verstandig te vertellen dat ik tot 2 maal toe begonnen ben aan een gal- en lever reiniging via de methode van

andreas moritz, maar deze cyclus nooit voltooid heb, omdat ik ook de appelsap niet verdraag (suikers)

 
Oh wat ik nog wil zeggen is dat ik best ver door kan gaan in wat goed is en wat niet.

Als er een middel/supllement is waar een stof inzit die niet pluis is dan wil ik hem al niet meer.

Naar mijn idee is het een onjuiste insteek om gezondheidsproblemen op te lossen met middelen die gifstoffen bevatten of non-natuurlijk of genetisch mee gerommeld is.

dank jullie wel allemaal...! dat wilde ik nog even kwijt.

 
@corneliahz koffie is ook iets wat ik niet thuis meer heb, maar nu nog zelden drink.

deze week 1 kopje op bij de V&D. Hier daar heb je het hoe verslavend die middelen kunne zijn. Ik heb er soms best trek in moet ik eerlijk bekennen, en vandaar dat ik het kopje nam bij V&D, ze hebben natuurlijk ook gewoon water.

@Remco, dank je wel voor de link, ik sla hem meteen op in mijn fav.

btw; heeft er iemand ervaring met Schussler-zouten? Ik heb nu een potje omdat ik via iemand die het gebruikt hoorde dat ze er baat bij heeft. Het kan ook relatief goedkoop zijn, 10 euro voor 400 tabletjes. Afhankelijk voor hetgeen je het wil gebruiken in combinatie met de dosering.

 
Beste Dan,

Welkom op het forum. Zelf ben ik ook relatief nieuw hier maar wanneer je jezelf goed gaat verdiepen in het werk van weston a price zul je zien dat vegetarisch leven roofbouw is op je lichaam. Dit zul je ook lezen in diverse paleo boeken waarin helder uitgelegd staat waarom dierlijk vlees en vet zo belangrijk voor ons is.

Wellicht zal Mike je het nog uitleggen maar wij zijn simpelweg niet gemaakt om vegetarisch te leven. Dus ga dat eerst veranderen en begin er de bouillon die hier beschreven staat.

Ik laat de rest van de uitleg aan anderen over maar vergeet niet dat je op een forum zit die vernoemd is naar Weston a price en dus adviezen krijgt vanuit die visie.

 
Beste Micave, ik weet totaal niet wat Weston a price is. Anders had ik me er

ook niet ingeschreven.

Over de reden voor wel of niet vlees eten kan ik kort zijn, ik heb daar zelf andere

meningen over en daarom eet ik geen vlees.

Anderzijds ken ik genoeg andere mensen die geen bijnieruitputting of andere problemen hebben en toch vegetarier zijn.Mijn problemen lopen overigens van ver voor mijn vegetarisme.

Maar goed daar ben ik niet hier voor om over dit te discussieren.

Toch bedankt voor de inbreng

 
Quote:
Wellicht zal Mike je het nog uitleggen maar wij zijn simpelweg niet gemaakt om vegetarisch te leven.


Ik heb dat al eerder uitgebreid uitgelegd, en wel hier:

https://www.fatsforum.nl/topic/plantaardige-en-vlezige-praatjes

Quote:
Beste Micave, ik weet totaal niet wat Weston a price is. Anders had ik me er

ook niet ingeschreven.


Lees hier meer over Weston Price:

https://www.fatsforum.nl/topic/waarom-een-boek-uit-1939-allesbehalve-achterhaald-is

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop

Quote:
Over de reden voor wel of niet vlees eten kan ik kort zijn, ik heb daar zelf andere

meningen over en daarom eet ik geen vlees.

Anderzijds ken ik genoeg andere mensen die geen bijnieruitputting of andere problemen hebben en toch vegetarier zijn.Mijn problemen lopen overigens van ver voor mijn vegetarisme.

Maar goed daar ben ik niet hier voor om over dit te discussieren.


En of je probleem te maken heeft met je vegetarisme! Als je daarvoor al bijnierproblemen had, heb je deze zeker niet beter gemaakt door je voedselkeuzes, zoals ook blijkt uit de waslijst van klachten, die verraden dat je hormoon- en bloedsuikerspiegel en je spijsverterings- en zenuwstelsel volledig uit balans zijn. De consumptie van gluten, zetmeel en sojaproducten helpen al helemaal niet. Lees dit maar eens:

https://www.fatsforum.nl/topic/de-bron-van-alle-kwaad-suiker-zetmeel-en-koolhydraten

Als je niet bereid bent hier drastische veranderingen in aan te brengen, dan kunnen we je hier helaas niet helpen.

Mike

 
Mike heeft wel gelijk dat er drastisch wat veranderen moet maar je moet rustig aan beginnen met iets te doen aan je gezondheid, ik denk inderdaad ook dat je bijnieren uitgeput zijn, het roer om zou natuurlijk het beste zijn maar is voor veel mensen makkelijker gezegd dan gedaan helaas met oude verkeerde gewoontes en zoveel slecht aanbod qua voeding in de supermarkt.

Ik heb het idee dat je schildklier behoorlijk ontregeld is doordat je bijnieren uitgeput zijn als ik je klachten zo lees.

Je mist gewoon enorm veel belangrijke vitamine en mineralen doordat je heel veel verkeerde dingen eet, neem daarbij je stress en dus uitgeputte bijnieren en het zal almaar slechter gaan tot dat je een burn out krijgt, Lichamelijk wel te verstaan maar daardoor ook geestelijk, het zit tussen je oren zeggen ze dan.

Je maagzuurkwaliteit zal al een stuk minder zijn door de stress dus je uitgeputte bijnieren en het mineralen/vitaminen gebrek.

Je kan naar een goed natuurgeneeskundige arts gaan en je bijvoorbeeld via bioresonantie laten meten op je bijnieren, schildklier en maagzuuraanmaak als begin en daarna stappen gaan nemen om beter te worden.

Een meting is wel belangrijk zodat je zeker weet dat wat je doet goed is voor joo persoonlijke sitatie

Als je bijvoorbeeld te weinig maagzuur aan maakt zal je daar eerst de voeding en juiste vitamines en mineralen voor moeten innemen.

Vervolgens zal je opname van de mineralen en vitamines verbeteren en kan je gaan werken aan je schildklier en je bijnieren en zal je darm ook beter gaan funtioneren.

Alle supplementen die je nu neemt kunnen tegen werken of niet goed gebruikt worden door je lichaam waarschijnlijk.

Ga dus naar een arts met verstand van zaken, dat kost je een x 80 euro als je niet verzekerd bent, anders de helft maar dan kan je ergens mee starten.

Blijft een feit dat je voeding drastisch moet veranderen maar dan misschien in jou geval met kleine stapjes, een vegetarier kan moeilijk in ene zo maar vlees gaan eten, dat begrijp ik wel maar als vegetarier mis je nog al wat en komt er nog al wat slechts binnen wat je situatie alleen nog maar zal verslechteren.

Je kan hier en op het internet veel vinden over voeding en zo zelf een heel eind komen waarbij veel mensen , ook hier je vast wel kunnen sturen en helpen waaronder ik

 
@Dan,

Ik ber ervan overtuigd dat je hier aan het goede adres zit voor je problemen. Ik vraag me echter wel af hoe je hier terecht gekomen bent wanneer je een antipathie hebt tegen het eten van vlees. Ik neem aan dat je niet zomaar je hulpvraag overal op het internet gaat zetten in de hoop dat mensen je helpen? Ik mag hopen dat je wel onderzoek hebt gedaan naar de mensen met wie je in contact gaat? in dit geval het Weston Price forum.

Je pijn, onzekerheid en dergelijke kan ik allemaal voelen omdat ik weet hoe het is om met beperkingen te moeten leven. Ook het onbegrip van familie en vrienden begrijp ik. Waarschijnlijk kun je van buiten de klachten niet zien en daarom zal het nog moeilijker zijn voor anderen om het te begrijpen. Je schuldsanering en andere problemen zullen er waarschijnlijk ook nog voor zorgen dat mensen je minder serieus nemen helaas.

Maar geloof me, wat voor reden je ook hebt om geen vlees te eten het klopt niet! Ga je ajb verdiepen in deze materie en vergeet de zogenaamde superfoods van David Wolfe of wie dan ook. De voedingswaarden vallen in het niet bij vlees en dan met namen orgaanvlees. Onlangs las ik nog een artikel waarbij de voedingswaarden van een lever vergeleken worden met de meest voedzame vergarische gerechten en ze konden niet eens een goede grafiek/staafdiagram bedenken om het verschil uit te beelden omdat anders de waarden niet meer te lezen waren.

Mensen zijn gemaakt om vlees te eten, kijk maar naar ons gebit. Ook begrijp ik niet waarom we dat niet zouden willen. Leeuwen hebben grote klauwen, kracht en grote tanden gekregen om te jagen en eten daarom vlees. Wij hebben vertand gekregen om op een efficiënte manier te kunnen jagen en fokken dus daar is niks mis mee.

Waar ik wel een hekel aan heb, en wat ook niet gezond voor ons is, is de bio industrie van vetmesten van vlees. Dat vlees dat gevoerd is door krachtvoer een granen is helaas slecht voor ons.

Ik ben heel benieuwd wat je zogenaamde reden is voor dit alles maar verdiep je ajb in de keerzijde van vegetarisch. Wij hier willen je graag helpen maar dat kan alleen wanneer je zelf bereid bent om je te verdiepen en te laten onderwijzen op vlakken die nu nog ver van je af staan.

Succes met je zoektocht en ik weet zeker dat het je een keer gaat lukken, als het niet nu is is het later. Maar er is een reden dat je hier bent want toeval bestaat, bijna, niet. Of je onderbewuste stuurde je hier naar toe of wat anders.

 
Micave,

Ik denk dat Dan hier terecht is gekomen door te zoeken op 'bijnieruitputting'. Ik geef je groot gelijk m.b.t. de voedingswaarde van vlees tegenover planten. Niet voor niets grazen planteneters 24 uur per dag en eten ze kilo's planten, zo weinig voedingswaarde heeft plantaardige voeding. Hier een artikel over aminozuren en eiwitten in dierlijke voeding tegenover plantaardige voeding, dat overduidelijk aantoont dat dierlijke voeding vele malen voedzamer is:

http://www.westonaprice.org/vegetarianism-and-plant-foods/protein-building-blocks-of-the-body

Wat deze planteneters vervolgens voor ons doen is deze plantenstoffen concentreren tot een zeer voedzaam product. Om die reden kunnen we af met 3 maaltijden per dag en als je kwalitatief heel erg voedzame dierlijke producten eet zelfs met 2 of zelfs 1 maaltijd per dag.

We zijn nu eenmaal geen grazers, maar jagers, het is niet anders. Je kunt je evolutionaire achtergrond ontkennen, maar bedenk dat je de hersencapaciteit die een keus voor vegetarisme mogelijk maakt te danken hebt aan je vleesetende voorouders. Het is dankzij hun hoge consumptie van dierlijke vetten en eiwitten dat we de hersencapaciteit ontwikkeld hebben die het mogelijk maakt dat je over dergelijke zaken kunt nadenken.

Mike

 
Dann,wat jammer dat je wel pricipieel vegetarier bent, of met wat voor reden dan ook, en hier niet over wilt praten. Of ben je bang voor tegenargumenten?

Wij hebben allemaal het nodige los moeten laten hoor, gewoontes/principes etc.Ook mike is 19 jaar vegetarier geweest,hij kan er zeker over meepraten.

Ik ben erg benieuwd naar je redenen.

 
Geen idee of Dan nog meeleest, maar ik wil toch nog iets zeggen. Blijft een moeilijk iets de communicatie tussen vegetariërs en niet/ex-vegetariers. Aan beide kanten kunnen de overtuigingen en bijbehorende betogen heel krachtig zijn. Ik ben zelf van mijn 11de tot 29ste vegetariër geweest en nu sinds ruim 1 jaar eet ik weer vlees.

In mijn vriendengroep en familie zijn er een aantal vegetariërs. In gesprekken met hen ben ik voorzichtig, want het is duidelijk een gevoelig onderwerp. Wat ik tegenwoordig duidelijk zeg is: doe je eigen onderzoek en bekijk de 2 kanten van het verhaal. In Nederland is de vegetarische lobby groot, dus als je niet zoekt, zal je niet snel de negatieve gevolgen van vegetarisme tegenkomen. Ik zelf heb veel gehad aan het werk van de ex-veganist/vegetariër Lierre Keith: the vegetarian myth.

Ook vertel ik mijn ervaringen m.b.t. mijn gezondheid. Na 18 jaar vegetarisme heb ik zoveel gezondheidsklachten gekregen die mijn leven beheersten. Mijn gezondheid is het afgelopen jaar oa. door de dierlijke producten met sprongen voorruit gegaan. Ik merk zelfs verbeteringen van zaken waarvan ik niet dacht dat ze met vegetarisme te maken hadden. Bijvoorbeeld dat ik weer kleur op mijn wangen heb en voor het eerst van mijn leven regelmatig en 1 keer per maand ongesteld word. Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk hoe goed mijn lichaam reageert op deze voeding.

Als je geen bewerkte voeding meer wilt eten (1 jaar geleden vanwege candida), blijven er weinig vegetarische producten over. Kijk maar eens op de ingrediënten lijsten van bijvoorbeeld de vleesvervangers. Dit inzicht dat al mijn vegetarische producten of zwaar bewerkt waren of koolhydraten waren, heeft me het internet opgestuurd op zoek naar wat voedende onbewerkte voeding is. (Koolhydraten en bewerkte voedingsproducten zijn bevorderlijk voor candida groei.)

Ik heb vervolgens redelijk snel en makkelijk mijn vegetarisme losgelaten. Achteraf gezien had ik veel eerder goed onderzoek moeten doen naar mijn voedingskeuze. Ik onderschatte de impact van voeding op mijn gezondheid totaal. Maar goed, op deze manier heb ik ook veel geleerd.

 
Hallo allemaal, inderdaad heb ik gegoogled op bijnieruitputting en kwam dit forum tegen in de resultaten. Inderdaad heb ik mij in het forum niet verdiept wat de achterliggende

motor daarvan is.

Anderzijds door mijn worsteling met problemen als te weinig energie, slechte concentratie door mijn klachten in combinatie met het leven wat ik nu leidt qua drukte aan taken moet ik keuzes maken in waar ik mijn schaarse tijd in stop. En dus ga ik niet eerst alles lezen

op ieder forum omdat ik daar niet verder mee kom, het werkt verwarrend en het uiteindelijk dan verspilde energie is. Als ik genoeg geld had zou ik naar een goede arts kunnen gaan, maar dat is nou juist het grootste obstakel. Zo ook mijn redenen geven waarom ik vegetarier ben. Het enige resultaat wat daaruit voort komt is dat we elkaars redeneringen tegenover elkaar zetten om vervolgens bij je eigen standpunt te blijven.

Zoals ik al zei voor ik vegetarier was had ik precies dezelfde problemen.

Ik heb ze al jaren. In 2002 was het ook al zo erg als het nu is en toen at ik wel gewoon vlees, iedere dag. en geen kiloknallers maar kwaliteitsvlees van een gerenommeerde slager. Uiteindelijk moet ik vanwege de moeilijkheid toch uitleg gaan geven en inderdaad zit ik niet op tegenargumenten te wachten omdat ik niet al mijn energie daar in wil steken. Dan wordt het een wel niet verhaal.

Maar misschien zit ik dan idd op het verkeerde forum, mijn excuses, maar veel dank voor de hulp!! :)

 
NB met eerst lezen op ieder forum bedoel ik niet de drijfveren van het forum maar de zelfstudie voor je eigen gezondheid. Het betreft vaak antwoorden bijvoorbeeld over middelen die of te duur zijn voor mij, of goedkoop te bestellen in het buitenland met creditcard, welke ik ook niet kan aanschaffen. Daarnaast werkt bepaalde info verwarrend door de tegenstrijdigheid en daar wil ik me liever niet in mengen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.803
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan