Bijnieruitputting etc, hoe begin ik nu nog?

Dan,

Je bent van harte welkom op dit forum en niemand wil je er hier vanaf schoppen, hoor. Jij legt geen verband tussen bijnieruitputting en vegetarisme, omdat je ook voordat je vegetarier werd dergelijke klachten had. Dit wijst voor mij alleen maar op een lange geschiedenis van bijnieruitputting, die misschien wel teruggaat naar de geboorte of zelfs voor de geboorte, in de baarmoeder. Erfelijk doorgegeven dus. Ik ken je geschiedenis niet, misschien spelen er ook wel onverwerkte emotionele trauma's.

Hoe dan ook is vegetarisme allesbehalve bevorderlijk voor het oplossen van je klachten. Ik ken echt hordes vegetariers die problemen hebben met candida. Niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat een vegetarisch eetpatroon per definitie een op koolhydraten gebaseerd voedingspatroon is dat relatief arm is aan vetten en eiwitten. Louise schrijft dat ze 18 jaar vegetarier is geweest, ik ben dat 19 jaar geweest. Zij ervaart al na 1 jaar eten volgens de WP-principes dat haar lichaam 'thuiskomt'. Ikzelf kan melden dat ik na bijna 3 jaar zo te eten meer gezondheidsvoordeel heb bereikt (ook ik had als vegetarier een candida- en bijnierprobleem) dan al die 19 jaar vegetarisme bij elkaar!

Ik vind het een zwaktebod als je je niet wil verdiepen in kennis die je verder kan helpen, omdat dit 'verwarrend' is. Als je niet de noodzakelijke veranderingen wil aanbrengen, dan kunnen we je, zoals eerder gezegd, niet helpen. En jij jezelf al helemaal niet. Kennis is macht!

Mike

 
Dan, welke argumenten men ook aanhaalt om wel of niet vegetarisch of veganistisch te leven haalt het niet bij wat belangrijk is voor je gezondheid.

Idealistische doelen nastreven is heel nobel en een groot goed waar heel veel mensen eigenlijk niet snel bij stil staan.

Maar aan dit alles heb je niet veel als je er aan onder gaat.

Op het grote vlak, waar de belangen spelen, heel ver van je bed en zeker buiten je cirkels van invloed, valt het niet op of JIJ wel of geen vlees eet. Je eerste cirkel van invloed, dat ben jezelf en dat moet eerst goed functioneren voor je je zorgen gaat maken om hoe de wereld met dieren om gaat.

Mocht je geen vlees eten vanuit een religieuze overtuiging, dan is dat ook heel nobel en dat kan je heel veel leren over discipline. Maar ik sta zelf (christen) altijd stil bij wat Jezus zei: "De sabbat is er voor de mens, de mens is er niet voor de sabbat." Dat wil zo goed als zeggen, dat je best religieuze beperkingen mag hebben, maar die zijn er voor jou niet tegen jou. Zodra een overtuiging tegen de kern van je bestaan indruist, dan moet je je ernstig afvragen wat de zin van die beperking is.

Ik schrijf dit, omdat veel mensen vegetarisch of veganistisch zijn uit idealistische visies. Maar of het zelfondermijnend vermogen van zo'n levenstijl antwoord is op de vraag of het bijdraagt aan een betere wereld?

 
Niet willen veranderen, niet kunnen veranderen, ook al hoor je beide kanten.Betekend naar mijn idee dat je niet!! luisterd naar argumenten. (je hoort ze alleen aan met je hart gesloten)Omdat je nu eenmaal een standpunt hebt ingenomen en het veiliger voelt hierbij te blijven.

Stel je eens voor dat je tegenargumenten serieus zou nemen en je terug zou gaan naar het eten van,ditmaal, grasgevoerd biologisch vlees.

Voor je gevoel val je dan van je geloof en heb je wat uit te leggen.

Ik denk juist dat het je zal verrijken.

Vraag je af waarom je op dit forum bent beland, is dit toeval? Of ben je hier beland zodat je echt iets kunt gaan doe aan je gezondheid, zodat je kunt gaan leren.

 
Ik val liever tijdelijk van mijn geloof, om er van te leren, dan stug te blijven en met oogkleppen op in mijn ellende te blijven.

Ik probeer alles uit wat maar, in mijn ogen, de moeite waard is om te onderzoeken, te ervaren en over te leren. Ik heb namelijk zoveel vragen en hunker naar antwoorden. Ik heb de wijsheid niet in pacht en hou graag mijn oren en ogen open voor mensen die iets zinnigs te zeggen hebben. Al is dat in strijd met mijn eigen standpunt, de ander kan toch ergens iets belangrijks naar boven halen. Hoe vaak ik niet 180 graden geflipt ben van mening....

 
Dan , als je beter wil worden richt je dan eerst eens op het belangrijkste , los van de vraag of je nu wel of niet vlees wilt blijven eten.

Dat is eigenlijk in jou situatie even van ondergeschikt belang ook al zijn eiwitten heel belangrijk en dan met name dierlijke.

Je kan in ieder geval ook zonder dierlijke eiwitten flink progressie boeken in je gezondheid,

Laat allereerst de soja producten staan, wat veel zit in vegetarische producten.

Soja geeft ellende zeker met bijnieruitputting.

Verminder je zoutinname, vaak krijg je door alle kant en klaar prodcuten veel te veel slecht zout binnen, Zout is wel essentieel maar je schildklier kan van teveel behoorlijk ontregeld raken mede door de bijkomende bijnieruitputting

Neem je wel ei?

Ei zou dus een vervanger voor vlees kunnen zijn evenals de hierboven genoemde rauwe melk

Ze bevatten beide Jodium dus dan is het echt belangrijk om je zout te minderen in andere producten, Anders krijg je teveel van het goede in deze situatie,

Neem een B supplement van goede kwaliteit, bijvoorbeeld , stress B complex of de veel goedkopere biergisttabletten en een B12 supplement met foliumzuur

Zo zou ik beginnen en dan maar eens kijken of je je beter gaat voelen

Het is echt niet duur om op deze manier te starten.

Sterker nog , het is goedkoper want vleesvervangers zijn vele malen duurder dan rauwe melk (50 cent per ltr) en ei .

Biergistabletten kosten per 600 stuks maar 5 euro

Alleen de B12 met foliumzuur is wat duurder maar kan je net dat kleine beetje helpen in het begin en B12 zit niet in het biergist

In rauwe melk zitten overigens alle vitaminen en mineralen die je kan gebruiken en de juiste vetten, een soort supplement dus en zeer goedkoop

Als het beter gaat kan je verder gaan bouwen aan je gezondheid.

Dan is het ook makkelijker omdat je merkt dat je verbetert

 
Ik ben het niet eens met; verminder je zoutinname.

Wel: gebruik het juiste zout, nl: keltisch zeezout(mineraalrijk)

 
Klopt Dirtsa, zeker met bijnieruitputting is keltisch zeezout erg belangrijk.

Ik heb het in mijn eerdere stukje niet geschreven, maar bijnieruitputting is mijn hardnekkigste gezondheidsprobleem. Door deze levensstijl heb ik een grote vooruitgang gezien m.b.t. de bijnieruitputting. Ik blijf er nog steeds aan werken en weet zeker dat ik eruit ga komen.

Wat heel goed werkt om foliumzuur en B12 binnen te krijgen is het dagelijks drinken van water- of melkkefir. Kefir is bovendien super om candida mee te bestrijden. Google kefir maar eens.... Mij kan je 's nachts wakker maker voor melkkefir, heerlijk!

 
Ik weet dat zout extreem belangrijk is voor de bijnieren, echter als je schildklier ontregelt is kan je heel makkelijk teveel zout binnen krijgen wat vaak verijkt is met extra jodium vooral in brood en kant en klaar producten van vegetariers.

Je hebt gelijk dat als je alleen maar dan ook alleen keltisch zeezout gebruikt je niet hoeft te minderen.

Teveel zout met jodium met weinig maagzuur en een ontregelde schildklier kan behoorlijk klachten geven qua schildklier.

Als je je houd aan alle voedingsrichtlijnen voor uitgeputte bijnieren is het geen probleem inderdaad maar dat doet Dan niet, vandaar de waarschuwing voor teveel zout/jodium

Ik spreek helaas uit ervaring en weet dat die balans lastig is als je nog niet zoveel van juiste voeding voor de bijnieren weet.

 
Bedenk dat als je schildklierproblemen hebt je bijnieren al automatisch op hun gat liggen. De 'hormonale hierarchie' is als volgt: leptine-insuline-bijnieren-schildklier-geslachtshormonen.

Mike

 
klopt mike dat schreef ik in mn 1e verhaal ook, je schildklier is ontregelt door de bijnieren

 
Leptine is het hormoon dat door onze vetcellen wordt aangemaakt. Zo belangrijk is vet dus dat er een speciaal signaleringshormoon voor bestaat dat door alle vetcellen kan worden afgegeven! Ons lichaam hoort te draaien op vet, want wij zijn aerobe, hoger ontwikkelde vetverbranders, niet anaerobe, primitieve suikervergisters. Leptine geeft aan of er voldoende vet in het systeem aanwezig is. Hoe lager je leptinegehalte, hoe meer vet er in het systeem aanwezig is.

Dit betekent dat de meesten van ons helaas te hoge leptinewaarden hebben, omdat we door stress en/of door koolhydraatrijke vulling (niet voeding) meer suikers dan vet in ons bloed hebben. Leptine geeft dan een signaal af aan de alvleesklier om insuline te produceren. Het lichaam schakelt over van een natuurlijke vetverbranding naar onnatuurlijke suikervergisting, omdat het van cruciaal belang is dat de glucosespiegel in het bloed niet te hoog wordt. De functie van insuline is dan op zeer drastische wijze overtollige bloedsuiker uit het bloed te halen door deze in de cellen te duwen, waar de suikers worden omgezet naar de werkelijke brandstof van het lichaam, nl. vetten.

Hierdoor kan de bloedsuikerspiegel weer te snel dalen, wat eveneens ongewenst is. Dit veroorzaakt een stressreactie in het lichaam, waarbij de bijnieren hun taak op zich nemen om de bloedsuikerspiegel weer te verhogen door de lever aan te sporen om glycogeen af te geven, die onmiddellijk glucose wordt in het bloed. Tevens zul je een onbedwingbare trek krijgen in koolhydraten, waarmee je ook vrijwel onmiddellijk de glucosespiegel doet stijgen. Hierdoor creeer je voortdurend schommelingen tussen een te hoge bloedsuikerspiegel (hyperglykemie) en een te lage (hypoglykemie), waarbij er een schadelijke en op termijn zelfs gevaarlijke dans ontstaat tussen de bijnieren en de alvleesklier. Deze bloedsuikerschommelingen worden samengevat onder de term dysglykemie (verstoorde bloedsuikerspiegel).

Als de bijnieren overactief worden (en dat worden ze op deze manier) zullen ze grote hoeveelheden ontstekingswerende cortisol afgeven (bedenk dat leptine, dat door een te hoge koolhydraatinname wordt verhoogd, een zgn. cytokine is, oftewel een ontstekingsvormende stof). Grote hoeveelheden cortisol onderdrukken weer de schildklierwerking, waardoor deze trager gaat functioneren. Samen met de bijnieren regelt de schildklier o.a. de hartslag en de bloeddruk. Zowel de hartslag als de bloeddruk zullen omhoog gaan bij een onderactieve schildklier. De schildklier kan ook overactief worden ter compensatie van uitgeputte (en nu dus onderactieve) bijnieren. De schildklier kan zelfs aangevallen worden door ontstekingsprocessen ('autoimmuun'), evenals andere organen. Koolhydraten veroorzaken en verergeren deze situatie, maar ook bewerkte, plantaardige olien/vetten. Het lichaam wil deze wegbranden d.m.v. zuurstof (oxidatie). De vrije radicalen die hiervoor worden gecreeerd branden alles op hun pad weg en dat kan ook ten koste gaan van gezonde cellen, weefsels en organen. Kortom, er is paniek in het lichaam!

Je kunt je voorstellen dat een lichaam dat dagelijks een dergelijke, constante strijd moet leveren voor zijn voortbestaan wel iets anders te doen heeft dan zich voort te planten en deze ellende door te geven aan de volgende generatie. Vandaar dat de natuur de wijsheid heeft om de geslachtshormonen te onderdrukken in een dergelijke situatie. Desondanks worden er toch nog kinderen geboren uit dergelijke ouders, ongelooflijk maar waar. Deze kinderen hebben dan al vanaf de eerste levensdag een achterstand qua hormoon- en bloedsuikerspiegel. Deze kinderen zijn wij, de naoorlogse generaties. Niet voor niets worden we alsmaar onvruchtbaarder! Ik waarschuw hier voortdurend voor, maar de algemene houding lijkt te zijn dat ik een paniekzaaier ben en dat het 'allemaal wel meevalt'. Niet dus, het valt wel maar niet mee!

Ik hoop dat dit een aardig overzicht geeft van wat je je lichaam aandoet op basis van het 'gezonde', westerse koolhydraatrijke en vetarme voedingspatroon, boordevol transvetten en andere moleculaire misbaksels.

Mike

 
Thanks Mike,

heb het gelezen. Dus op de lange termijn worden vrouwen onvruchtbaar en mannen impotent? Wanneer je alleen dat verteld krijg je in ieder geval de aandacht.

Oplossing voor impotentie is altijd een succes voor aandacht.

 
Ik krijg toch wel aandacht, hoor, vanwege mijn controversiele uitspraken en 'stelligheid'. Wat dacht je van dit recente inzicht:

Tegenwoordig zien we steeds meer kinderen die uit zichzelf een aversie vertonen tegen vlees en kiezen voor vegetarisme. In spirituele kringen wordt dit toegejuicht als zijnde een teken van 'spirituele evolutie', waarbij we weg aan het gaan zijn van 'barbaarse' voedingswijzes waarvoor we een leven moeten nemen.

O ja? Leeft een plant niet dan, voordat jij hem 'slacht' met een mes? En zoals een bevriende kok mij laatst nog zei: je bent een hele flinke jongen als je je uitsluitend voedt met iets wat niet eens kan wegrennen!

Maar goed, dat even terzijde. Gezien het feit dat er alsmaar meer kinderen met een erfelijke belasting worden geboren, nl. zwakke bijnieren, zullen er ook alsmaar meer kinderen komen die te weinig maagzuur hebben. In een staat van stress zal het lichaam nl. zo weinig mogelijk energie willen verspillen aan voedselvertering, het meest energierovende lichamelijke proces van allemaal. Gevolg: er ontstaat een neiging om toch vooral heel erg licht (lees: plantaardig) te eten. En laten nu net dierlijke vetten en eiwitten bijzonder zwaar (lees: voedzaam) zijn.

Zo wordt de neiging naar vet- en eiwitarm, plantaardig voedsel dus geen teken van 'spirituele kracht', maar eerder een teken van hormonale zwakte. Het is dus een ziektesymptoom, ontstaan en in stand gehouden door voedingstekorten!

Mike

 
Kinderen mogen nog niet zelf kiezen wat mij betreft. Wanneer je kinderen de vrije keuze geeft eten ze alleen chips, koekjes en pannenkoeken. Ik kan het weten want ik had veel vrijheid als kind omdat mijn ouders veel aan het werk waren in de zaak en ik slim genoeg was om altijd geld te regelen om te kopen wat een kind lekker vindt.

 
Hoi Dan.

Als ik het goed lees heb je precies hetzelfde als mij. Bijnieruitputting en candida.

Ik ben nu drie maanden bezig en erg opgeknapt. En ik zit ook op een budget van ongeveer 60 euro per week voor alles.

Om van de bijnieruitputting af te komen heb ik bepaalde stoffen nodig,maar de candida heeft je darm beschadigt waardoor je ze nauwelijks opneemt. Bespaar je honderde euro's aan voedingssupplementen door eerst je darm op orde te krijgen. Hiervoor gebruik ik het specifieke koolhydraten dieet. http://www.scdiet.nl/

Simpelweg gezegt: geen granen,aardappels,peulvruchten en geen suikers. Hierdoor wordt de candida vermindert. Let wel op de die off symptomen. Je wordt een week extra ziek van de afstervende candida. Daarna zou je gecombineerd met het dieet colloidaal zilver kunnen proberen, maar daar ben ik nog mee aan het ekperimenteren. http://candida-forum.orthomoleculai...c.php?t=11623&highlight=colloidaal+zilver

Geitenmelk ipv koeienmelk helpt ook. Waarschijnlijk heb je leaky gut door de candida en dus voedelallergieen. Maar met dit dieet heb je de meest waarschijnlijke al wel te pakken.

Zuur bloed kun je testen met ph strips die je via internet kan kopen. www.youtube.com/watch?v=BIS8xBBmU1E

Je kan je zuurgraad verhogen en je magnesium tekort verhelpen met magnesiumpillen of met magnesiumchloride vlokken.

http://www.ozmagmineral.com/index.php?cPath=1&osCsid=a96babf6eef416d5fe4246ae3c579fcf

Ik ben al 4,5 jaar ziek. Toen ik er na 2 jaar achter kwam dat ik een magnesiumtekort had was ik in weken van de meeste krampen en hartklachten af. Toen wist ik nog niet dat de candida me bleef verzuren en ik bleef wel moe.

Ik verwacht in januari weer goed genoeg te zijn om op zoek te gaan naar een baan. Ik hoop dat ik je hiermee op weg heb geholpen en als je nog meer informatie kan gebruiken laat het me weten.

Groetjes Linda

 
Zie hier kritiek op dit dieet die ik enkele jaren geleden leverde in een email naar Ron Fonteine, die Ron vervolgens heeft geplaatst op zijn scd-pagina. SCD vormt de basis van GAPS, een flinke stap vooruit, maar nog altijd uitgaande van 'angst voor besstjes'. je moet niet anti-candida denken maar de omgeving veranderen waarin de candida floreert, dus: pro-gezondheid.

Als men successen boekt met dergelijke protocollen heeft dit meer te maken met wat men weglaat (suiker/zetmeel/koolhydraten en bewerkte olien/vetten) dan met iets anders. Er is m.i. geen enkele reden om polysacchariden en disacchariden te mijden omdat deze de 'verkeerde beestjes' zouden voeden. Bovendien loop je zo een serieus risico op consumptie van te weinig koolhydraten, wat je bijnieruitputting alleen maar verergert. Er zijn hier al genoeg voorbeelden van mensen die die verkeerde afslag hebben genomen.

Verzuring heeft werkelijk niets te maken met inname van basische of verzurende voeding, het heeft alles te maken met inname van onnatuurlijke vulling (geen voeding). Het wordt veroorzaakt door anaerobe processen (melkzuurfermentatie) a.g.v. te weinig maagzuur en een geschiedenis van koolhydratenconsumptie, waardoor je een suikervergister bent geworden. De verzuring wordt veroorzaakt door melkzuur en, als je kanker hebt, koolzuur in de cellen.

Aan de basis van scd en GAPS liggen dus verouderde theorieen, die te weinig zijn gebaseerd op epigenetica (omgevingsleer i.p.v. genenleer).

Mike

 
Quote:
Leptine is het hormoon dat door onze vetcellen wordt aangemaakt. Zo belangrijk is vet dus dat er een speciaal signaleringshormoon voor bestaat dat door alle vetcellen kan worden afgegeven! Ons lichaam hoort te draaien op vet, want wij zijn aerobe, hoger ontwikkelde vetverbranders, niet anaerobe, primitieve suikervergisters. Leptine geeft aan of er voldoende vet in het systeem aanwezig is. Hoe lager je leptinegehalte, hoe meer vet er in het systeem aanwezig is.


Dit begrijp ik niet helemaal. Leptine wordt door onze vetcellen aangemaakt. Dan zou ik verwachten dat hoe meer vet je hebt, des te meer leptine er wordt aangemaakt. Je laatste zin zegt het evenwel precies andersom...

Hoe weet je trouwens wanneer je in de vetverbranding zit?

 
Nou heb ik me niet geheel verdiept in de werking van leptine, maar wat ik wel weet is dat hormoonspiegels mede gereguleerd worden door negatieve terugkoppeling. Bij de aanwezigheid van vet gebeurd dit dus en wordt er minder leptine aangemaakt. Waarschijnlijk is een lage leptine waarde dus 'gezond'.

En dat blijkt wel uit het volgende stukje wat Mike onder het door jouw geciteerde gedeelte schreef:
Quote:
Dit betekent dat de meesten van ons helaas te hoge leptinewaarden hebben, omdat we door stress en/of door koolhydraatrijke vulling (niet voeding) meer suikers dan vet in ons bloed hebben. Leptine geeft dan een signaal af aan de alvleesklier om insuline te produceren. Het lichaam schakelt over van een natuurlijke vetverbranding naar onnatuurlijke suikervergisting, omdat het van cruciaal belang is dat de glucosespiegel in het bloed niet te hoog wordt. De functie van insuline is dan op zeer drastische wijze overtollige bloedsuiker uit het bloed te halen door deze in de cellen te duwen, waar de suikers worden omgezet naar de werkelijke brandstof van het lichaam, nl. vetten.


 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.076
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan