(Beginnende) Alzheimer

Colloquial

Well-known member
Hoi Beste Forumleden,

Ik ben na mijn voorstel topic helaas langer afwezig geweest dankzij omstandigheden.

Deze topic gaat over mijn vader. Hij heeft symptomen van Alzheimer. zijn lichamelijk onderzoek en bloedwaardes zijn gecheckt en deze vindt de huisarts in orde.

De neuroloog vindt dat zijn MRI scan afwijkingen laat zien. Hier is de radioloog het echter niet mee eens. Eind december volgt een PET scan.

Hij heeft zijn hele leven hard gewerkt en is pas 61.

In zijn familie komen autisme en hart en vaatziekten veel voor naast schizofrenie/overspannenheid. Dus misschien is hier een genetisch verband.

Zijn dieet:

Hij heeft heel zijn leven geleefd op brood supermarkt zuivel en margarine verder ongeveer de schijf van vijf.

Hiernaast snoepte hij vrij weinig al at hij wel elke dag peperkoek en vla.

Ook heeft hij een groot deel van zijn leven gerookt en is er nu mee gestopt.

In zijn mond heeft hij heel veel amalgaam vullingen.

De laatste jaren is mijn moeder steeds meer biologisch gaan koken met ook steeds meer verzadigd vet (boter en de laatste tijd kokosolie)

Ik wil hem nu graag een transitie laten maken naar het Weston Price dieet. Zodat hij dus langzaamaan meer vetten en mineralen binnenkrijgt uit onder andere: vette vis, lever, hart, hersenen en meer eieren.

Hier was hij tot voor kort nog tegen uit koppigheid, maar nu beseft hij zelf ook wel dat er adequaat gereageerd moet worden.

Het zou fijn zijn als zijn koolhydraatconsumptie drastisch verkleind kan worden. Alleen vinden we het moeilijk wat voor een soort ontbijt en middageten en avondeten we moeten berijden. Omdat we natuurlijk niet telkens hetzelfde kunnen voorschotelen.

Ook zou ik hem graag laten ontgiften van aluminium, fluoride en kwik. En ook van de gifstoffen uit de sigaretten. Ik vroeg mij af hoe dit het beste gedaan kan worden.

We hebben zijn tandpasta trouwens al vervangen door eentje zonder fluoride.

De amalgaamvullingen moeten er ook uit en vervangen worden, alleen ben ik bang dat er dan ineens veel kwikbelasting optreed. Hier zou ik graag wat tips bij hebben.

Verder heb ik nog gelezen over de voordelen van een ketogeendieet op de aandoening omdat de ketonen een betere voedingsbron voor de hersencellen zijn. Ik ben alleen bang dat dit tot gewichtsverlies zal leiden, want hij is al best dun.

Ik zou graag wat adviezen krijgen hoe we de dementie zoveel mogelijk kunnen vertragen en waar we mee kunnen beginnen, gezien het feit dat hij al verzwakt is. En welke supplementen eventueel handig zijn om te kopen.


 
Ik zou het volgende willen adviseren: 5 eetlepels biologische extra vergine kokosolie (ik beveel de Holy Oly aan van Sundancer, zie banner bovenaan dit forum), evt. afgewisseld met rode palmolie, per dag (koud of warm, dat maakt niet uit) i.c.m. vele liters Kangen-water per dag.

De MCT's in tropische olien als kokosolie en rode palmolie zijn sowieso een uitstekende bron van ketonen, onafhankelijk van de rest van de voeding, maar je zult begrijpen dat een consumptie van maximaal 100 gram kh per dag nog effectiever uit zal pakken. Intermittent fasting is ook een effectieve manier om ketonen aan te maken zonder dat je jezelf een Spartaans ketogeen dieet aan hoeft te meten.

De reden waarom ik Kangen-water aanbeveel is omdat dit water er om bekend staat dat het uiterst ontgiftend werkt op celniveau en daarmee dus effectief en pijnloos zware metalen afvoert. Mocht je interesse hebben in een apparaat, mail me dan op mikedonkers10(at)gmail(punt)com.

Mike
 
Voor wat betreft de koolhydraten wel de goeie koolhydraten zoals boekweit, gierst, witte basmati rijst etc. Als brood alternatief kun je aan zuurdesem brood denken. En bottenbouillons kunnen ook zeker van toegevoegde waarde zijn.
Slikt hij ook medicatie voor deze aandoening? Andere medicatie wellicht?
 
Hoi Mike en Vincent, bedank voor jullie reacties.



5 eetlepels biologische extra vergine kokosolie

Wij hebben al goede koudgeperste kokosolie waar we de laatste tijd mee zijn gaan koken. (Voorheen altijd roomboter) Ik wil dit graag rauw suplementeren en gelijkelijk opbouwen om zijn vertering niet te belasten. Ik vroeg me af met welke hoeveelheid ik starten.


een consumptie van maximaal 100 gram kh

Dit advies ga ik ook meteen opvolgen. Ik heb alleen nog wat goede recepten nodig voor ontbijten zodat deze verandering zo soepel mogelijk verloopt.


Intermittent fasting is ook een effectieve manier om ketonen aan te maken

Wat zou de beste strategie zijn hiermee te beginnen zonder grote bloedsuikerspiegel veranderingen te veroorzaken, want hier heeft hij voorheen ook vaak last van gehad.



Als brood alternatief kun je aan zuurdesem brood denken. En bottenbouillons kunnen ook zeker van toegevoegde waarde zijn.

We eten sowieso al basmatirijst omdat we hier hebben gelezen dat het beter is als bruine. Ik vroeg mij af of het verstandig is om brood en zuivel tijdelijk uit zijn dieet te elimineren ivm irritaties, en daarna de juiste varianten weer invoegen. Medicijnen slikt hij niet omdat de tweede scan zijn diagnose oficieel moet bevestigen.



vele liters Kangen-water per dag.

Wij hebben interesse in dit water, we zijn laatst ook bij jouw lezing geweest. Graag wil ik de goedkoopste manier om hier aan te komen weten, gezien onze nieuwe financiële situatie.
 
Wij hebben interesse in dit water, we zijn laatst ook bij jouw lezing geweest. Graag wil ik de goedkoopste manier om hier aan te komen weten, gezien onze nieuwe financiële situatie.

Mail mij even voor de mogelijkheden.

Mike
 
De amalgaam verwijderen bij een biologische tandarts die een cofferdam gebruikt en test hoeveel vullingen er per keer uit kunnen.

Neemt hij verder ook geen enkele medicijnen? Wat zijn de symptomen? Heeft hij verder nog klachten?
 
Wij hebben al goede koudgeperste kokosolie waar we de laatste tijd mee zijn gaan koken. (Voorheen altijd roomboter) Ik wil dit graag rauw suplementeren en gelijkelijk opbouwen om zijn vertering niet te belasten. Ik vroeg me af met welke hoeveelheid ik starten.

Meteen starten met de therapeutische hoeveelheid van 5 EETlepels per dag. Je hebt weinig tijd te verliezen, dus hoe eerder hoe beter.



Dit advies ga ik ook meteen opvolgen. Ik heb alleen nog wat goede recepten nodig voor ontbijten zodat deze verandering zo soepel mogelijk verloopt.

Er zijn 2 hele goede kookboeken te koop, Gezond Oud Worden van Hanneke Braakhuis en Geef Je Ogen De Kost van Karin Hogenboom en Tanja Stevens. Het eerste boek is uitsluitend via email te bestellen: hannekeb(at)home(punt)nl. Het tweede boek kun je hier bestellen.



Wat zou de beste strategie zijn hiermee te beginnen zonder grote bloedsuikerspiegel veranderingen te veroorzaken, want hier heeft hij voorheen ook vaak last van gehad.

Als hij in staat is zijn eetpatroon te wijzigen richting Atkins-stijl (vetten en eiwitten als basis, laag in kh), dan zal dit automatisch gaan. Zijn hongergevoel zal afnemen omdat het voedsel beter en langduriger verzadigt. Je kunt proberen het ontbijt telkens met een uurtje of een half uurtje langer uit te stellen om het lichaam als het ware te 'trainen'. Boterthee en zelfs 'bulletproof' koffie kunnen dan een hulpmiddel zijn om het hongergevoel te overwinnen.



Ik vroeg mij af of het verstandig is om brood en zuivel tijdelijk uit zijn dieet te elimineren ivm irritaties, en daarna de juiste varianten weer invoegen.

Zo drastisch hoeft in principe helemaal niet. Volmelkse zuivel (biologische Griekse yoghurt en volle kwark kun je tegenwoordig al bij de AH kopen) werkt sterk verzadigend en is uiterst voedzaam. Denk ook aan Duits of Fries roggebrood, eveneens zeer verzadigend en voedzaam en bovendien nog laag in kh en gluten ook. Er is m.i. niets lekkerder dan dit roggebrood met een dikke laag roomboter en kaas, yummie!

Mike
 
Er zijn verschillende studies die aantonen dat het innemen van de vetoplosbare vorm van vitamine B1 in hogere doses ( 600 mg) genaamd Benfotiamine hele goede resultaten boeken bij mensen met alzheimers.
Omdat het een vetoplosbare vitamine is ,is het effect en de opname door de cellen vrij snel.

Hier volgt een link:

https://www.lifeextension.com/Magazine/2018/4/Benfotiamine-Improves-Cognition-in-Alzheimers-Patients/Page-01

En:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02292238

mvg Rebeca

 
Bedankt allemaal voor de informatie.


Volmelkse zuivel (biologische Griekse yoghurt en volle kwark

Hij eet al geruime tijd biologische gefermenteerde vertrijke zuivelproducten. Ook af en toe Campina Yoghurt, maar daar stopt hij dan gewoon mee.

Er is m.i. niets lekkerder dan dit roggebrood met een dikke laag roomboter en kaas, yummie!

Hij eet ook al heel zijn leven kaas op supermarkt brood alleen tot voor kort was dit nog niet altijd biologisch. Vanaf volgende week is er dan nog alleen roggebrood in huis.

Neemt hij verder ook geen enkele medicijnen? Wat zijn de symptomen? Heeft hij verder nog klachten?

Hij heeft nog geen medicijnen omdat de tweede scan het nog moet bevestigen. Hij slikt verder ook nergens anders medicijnen voor. We merken dat het korte termijn geheugen slecht is, en hij beweegt ook traag en onzeker. Verder is hij ook niet helder.

vitamine B1 in hogere doses ( 600 mg) genaamd Benfotiamine

Twee vragen: Waar koopt u die altijd Rebeca? Denk je dat het extra goed is om deze gelijktijdig met de kokosolie te geven. Gezien het vetoplosbaar is?

Tot slot wil ik graag weten wat ik met fruit aanmoet,omdat dit vooral suiker en vezels zijn. Zou het verstandig zijn om hem alleen af en toe nog wat besjes te laten eten, en niet meer dagelijks appels en bananen?
 
En nog even een toevoeging:
Ik zou ook graag de gezondheid van zijn darmen optimaal krijgen en zorgen dat hij een beetje aankomt, want hij is vrij mager.

Iemand tips?
 
Tot slot wil ik graag weten wat ik met fruit aanmoet,omdat dit vooral suiker en vezels zijn. Zou het verstandig zijn om hem alleen af en toe nog wat besjes te laten eten, en niet meer dagelijks appels en bananen?

Direct mee stoppen! Zoals je zelf al schrijft, het is allemaal suiker. Weston Price schreef al lang geleden dat de voedingswaarde van fruit te verwaarlozen is en dat alleen gekookt fruit in grotere concentraties nog iets voor je doet. Beter gewoon weglaten. Bedenk dat je met een hoge fruitconsumptie ook veel pesticides binnen krijgt (ook biologisch!) en dat is schadelijk voor het brein want pesticiden zijn verdund zenuwgas en tasten dus het neurologische systeem aan.

Ik zou ook graag de gezondheid van zijn darmen optimaal krijgen

Opnieuw verwijs ik naar Kangen-water. Kijk eens wat Kangen-water i.c.m. gefermenteerde voeding voor elkaar weet te krijgen:`

 
Ik vraag mezelf af of jodium nog van toegevoegde waarde kan zijn? Samen met levertraan? Of gaat de ontgifting dan te hard?
 
Benfotiamine kan je krijgen via ergomax.nl en de bodyenfitshop.nl , maar die hebben ze momenteel niet
op voorraad. Die zijn van doctor's best, maar als je het op google zoekt zijn er vast meerdere plaatsen
die het verkopen ( vaak in lagere dosering). vetoplosbare vitaminen kun je beter samen innemen , kokosolie is altijd goed om gelijktijdig te nemen ja. succes.

mvg Rebeca
 
Welk roggebrood is aan te raden? Er zijn nogal wat verschillende broden.

Ik ga natuurlijk kijken bij de natuurwinkel, maar mijn vader zal kijken bij de AH of Jumbo. Heeft iemand ook daar een goede aanrader?

Dorothé
 
De eerstvolgende keer dat ik daar ben zal ik voor je kijken. Jij kunt bij de Edeka in Duitsland ondertussen biologisch roggebrood en speltbrood (Dinkel) halen.

Mike
 
Hoi Mike,

Dank je.

Ik weet dit van de Edeka, maar nu kom ik niet wekelijks in Duitsland.

Ik ben dus de weekeinden bij mijn vader en hij probeert voor mij te kopen wat ik wil hebben en kookt zo veel mogelijk biologisch. Hij koopt meestal bij de Jumbo omdat dat het dichtste bij het dorp ligt waar hij woont. Ik kan niet gaan vragen om steeds naar Maastricht te gaan inkopen. Ik kan het wel zelf kopen, en dan meenemen naar hem. Ik ga eens kijken bij de natuurwinkel.

Dorothé
 
Bij EkoPlaza hebben ze Fries roggebrood van Bolhuis:

https://www.ekoplaza.nl/producten/product/fries-roggebrood

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan