babyvoeding

Als het aan de houding ligt qua voeden kun je het beste de 'biological nurturing' houding proberen. Dan moet ie van onderen aanhappen en dan moet hij zijn mondje wel ver open doen.

Overigens is het niet vreemd om er last van te hebben. Je tepels moeten er ook even aan wennen. De tip van lanoline van Tanja is een hele goede! (Ook handig om in huis te hebben als hij ooit luieruitslag heeft...hoewel dat wel mee zal vallen als zijn moeder WAPF eet)

 
Bij tepelkloven helpt kwark ook goed. Mijn moeder heeft er veel baad bij gehad toen ze mij net had. De buurvrouw was er toen zij net voor het eerst een baby had ook heel erg blij mee.
 
Bedankt allemaal voor de felicitaties!

Mijn vrouw doet nu een variant op de rugby houding: zittend naast haar met het gezicht naar de borst toe. Dit ontziet de ontstane kloof en de baby kan makkelijker happen.

Lanoline is 1 ding, maar wat bij mijn vrouw super werkt i.p.v. bepanthen is: Nipple Butter van Earth Mama, Angel Baby.

Het idee van lanoline vond mijn vrouw niet echt aanspreken, maar met dit kadootje is ze erg blij!
 
Even een update:

Onze zoon is nu 68 centimeter, ruim 8 kilo en ontwikkeld zich buitengewoon goed. Voor 4,5 maand is hij dus aan de grote en zware kant. Ook zijn hoofd omvang is boven het gemiddelde.

Maar verder een hele tevreden baby en daardoor ook twee tevreden ouders. Er komt nog steeds niets anders naar binnen dan borstvoeding, dus dat gaat echt voorspoedig.

Verder gebruiken wij ook wasbare luiers, wat ook zo goed als prettig wordt ervaren.
 
Wat leuk om te lezen dat de kleine het zo goed doet en de bv lekker gaat. Geniet er maar van!
 
dus aan de grote en zware kant

Dat is gespiegeld aan de gemiddelde baby. Laat je niet gek maken door het ondervoedingsburo!
Fijn dat het zo goed gaat!
 
Hoeveel bijvoeden bij 6 maanden?

Zoontje drinkt nog steeds elke 2 uur, dag en nacht.
Krijgt sinds hij 4 maanden is, levertraan en eigeel.
Hij krijgt nu ook een thee lepel avocado per dag

Banaan heeft hij ook al een paar keer gehad, maar dan zat zijn pamper enorm vol met poep en hele kleine sliertjes bruin vd banaan.

Gister gaf ik hem een stuk banaan in zn hand om te kijken wat hij er mee deed, in 1 knijp purree gemaakt vd banaan, haha!

Ik heb geen idee hoeveel ik hem kan geven.
Eigeel met levertraan krijgt hij na zijn voeding.
Hij heeft interesse in voeding en doet zijn mondje open en als ik iets eet of zelfs drink.
 
Hallo Devotion,

In het begin is het echt heel weinig, voorlopig blijft bv de basis, dus proeven is een mooi begin. Probeer niet te vergelijken met of te luisteren naar niet wapfers, ieder kind is anders. Beter kleine beetjes hoogwaardige voeding, dan happen olvarit. Een klein stukje lever, een sipje bouillon, likje roomboter. Je kunt hem zelf dingen proberen te laten pakken en in zijn mondje te krijgen, het is echt een leerproces voor een baby wat maanden kan duren, Rome is niet gebouwd in een dag :)
Veel plezier met het bekijken en meebeleven van dit proces en probeer steeds te onthouden dat zolang hij bv krijgt de basis optimaal is en alle bijvoeding mooi meegenomen.
 
Mijn kinderen gingen pas met tien maanden tot een jaar wat substantieels eten. Verwar interesse voor eten niet met honger, idd wat boter of bouillon laten proeven, soms is een lepel om op te kwijlen alles wat ze nodig hebben ?
 
Kwam net een receptje tegen voor voedende pap voor de baby:


Breakfast Porridge For Baby :: Free From Grain, Nut, & Legume
Author: Renee - www.raisinggenerationnourished.com

This breakfast porridge for baby is a great nutrient dense start to baby's day right around 7-10 months when baby has been already introduced to each of these ingredients individually first, and can continue to be a breakfast staple well after the age of 1!
Ingredients

3-4 TB cooked butternut or acorn squash or sweet potato
1 soft pastured egg YOLK (yolk only)
2 tsp butter, coconut oil, or coconut butter (I usually alternate all 3 to get their palates used to all the flavors)
1 TB whole yogurt or kefir (Raw milk works too, or a quality coconut milk if you want, and add a trustworthy probiotic for some culture benefit to the gut. )
2 tsp cold soluble grassfed gelatin
Pinch of sea salt

Instructions

Mix together and serve. You can serve it warm or cold – I tried getting my babies to get used to it either way. If you decide to warm it up do NOT use a microwave or you will destroy all the nutrients. I usually warmed stovetop, or used a small container in my bottle warmer! Double or triple batch up and freeze in ice cube trays for convenience.

 
Mike, jij hebt geen baby ervaring denk ik :)

Enkel gepureerde lever gaat hem niet worden, en dan gaat het niet om de smaak, die kennen ze nog niet als vies, maar meer om structuur.

Je kunt het prima mengen met creme fraîche / ghee / boter.
Ook iets van gekookte pompoen er door maak het smeuïg zodat een baby het kan wegslikken, tandjes zijn er vaak nog niet.

Een leuk informatief overzicht vind je hier:
http://foodforkidshealth.com/healthy-infant-feeding-chart/

Ons 2e WAPF kindje is al net zo gretig met eten als de 1e, prachtig om te zien. 1e wat ze bij ons kregen was altijd yoghurt, vinden ze heerlijk, daarna gelijk creme fraîche. Al wel snel met iets van koolhydraten, pompoen i.c.m. bouillon/vet/vlees/lever. 'Fout' die we bij eerste gemaakt hebben is te weinig koolhydraten, dat is cker ook niet goed!
 
Mike, jij hebt geen baby ervaring denk ik



Dat niet, maar ik heb een Japanse vrouw die ik les gaf wel eens gevraagd hoe ze dat daar doen. Zij had het over gepureerde lever als eerste vaste babyhapje. Het kan dus wel!

Mike
 
Uit Eet vet, word slank van Barry Groves:



“Vroegtijdige suppletie van vitamines wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op astma bij zwarte kinderen en op voedselallergieën bij kinderen die uitsluitend flesvoeding kregen.”
Hier zie je de reden waarom baby’s en jonge kinderen echt voedsel moeten krijgen, met alle benodigde voedingsstoffen, zodat er geen noodzaak is voor suppletie.
Daarom moet er gepureerd vlees, orgaanvlees (lever en niertjes zijn goede bronnen van ijzer en van vitamine C), eieren en vis, fruit en groenten worden geïntroduceerd, omdat deze voedingsmiddelen niet alleen een keur aan smaken bieden, maar ook een volledig spectrum aan vitamines en mineralen.

Mike


 
Thanks all! hoevaak p/w een stukje lever? (0,5 tl)
Die pap zal ik onthouden voor later!
Het is wel lastig om te bepalen hoeveel koolhydraten ik zal moeten geven, nu en later.
 
Fout’ die we bij eerste gemaakt hebben is te weinig koolhydraten

Waaraaan hebben jullie dat gemerkt Gerrit?
 
http://foodforkidshealth.com/healthy-infant-feeding-chart/

Ik zie voor 8-10 maanden bladgroenten staan.
Dacht dat ik op de Amerikaanse WAPF site gelezen heb, dat bladgroenten irriterend zijn voor de spijsvertering, en dus na 12 mnd pas te geven.

Mango, meloen, papaya etc kan rauw gegeten worden, kan ik dit beter mixen met wat yolle yoghurt?

Ik voel me ondanks dit schema toch best onzeker over welke/hoeveel voeding die ik mijn zoontje kan geven..
Ook wil ik niet dezelfde fout maken als Gerrit, wat de hoeveelheid koolhydraten betreft, want ik zie mijzelf er best voor aan dat ik mijn zoontje (6,5 mnd) alleen maar vet te eten geef.

Voor het Dag Menu meteen voor een paar dagen bereiden/koken?

Een brokje Lever kan elke dag??
 
1680776002283.png
Nog niet zo lang geleden was dit heel normaal. Als een vrouw geen borstvoeding kon geven of stierf tijdens de bevalling, werd een geitenverpleegster ingezet om een uitgehongerd kind alsnog te voeden. Raar? Op geitenmelk kan vrijwel elk zoogdier gevoed worden. Wat raar is, is poederzakjes vol met soya, emulgatoren en stabilisatoren die we onze kinderen geven.

Het aller beste alternatief na moedermelk is rauwe geitenmelk. Poedertjes zijn niet gezond voor baby’s.

Wat vinden jullie van deze super zeldzame foto van het landelijke leven in 1927?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.205
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan