Atlas correctie

Mike,

Dank voor deze reactie, die had ik even nodig :)

Ik hoop idd dat ik de eetstoornis voorgoed achter me kan laten, al weet ik dat het ergens ook wel altijd een deeltje van me zal blijven. Hiermee bedoel ik dat ik heel bewust met voeding bezig zal blijven en me er ook niet toe zal zetten om ongezonde dingen te eten, ook al weet ik dat dat soms best eens zou mogen.

Lichamelijk ben ik er nog lang niet, wat heeft mijn lichaam een enorme klap gehad met het uithongeren en uitputten en zal deze wel helemaal herstellen?... de toekomst zal dit uitwijzen.

Het positieve aan dit pad is het contact met jou, de vele mails met goede tips en oppeppende woorden, ook die van Gerrit. Ik heb ontzettend veel geleerd en heb soms nog het idee dat ik maar heel weinig weet!

Ik blijf hier lekker op het forum, dat doet me goed en hoop binnenkort weer eens een reisje naar Soest te kunnen maken ;) want zou toch wel erg graag weer eens 'echt' willen bijkletsen ;)

Liefs ikke

 
Klinkt allemaal goed Ikke. Leuk om te lezen!

Ben erg benieuwd. Ik zal zeker een update geven.

 
Ikke, klinkt zeker heel erg goed. En reken maar in jaren hoor, dat herstel. tenminste, daar ga ik ook van uit.

En dat het herstel langzaam gaat is ook niet zo erg, vind je wel? Als er maar herstel is. Soms heb je het zelf niet eens meteen in de gaten, zo voorzichtig is het herstel maar ineens realiseer je je dat een bepaalde klacht weg is. Of ervaar jij dit anders?

 
Bij mij gaat het ook nog steeds beter! Twee weken geleden heb ik mijn autostoel en spiegels helemaal anders gezet omdat mijn houding weer verbeterd was. Ik kan veel en veel beter met een rechte rug zitten. Mijn lichamelijke en geestelijke houding zijn beide verbeterd, al denkt ik dat de voedingsadviezen van deze site ook geholpen hebben.

Ikke, leuk om te lezen dat het je zo goed doet!

Erik

 
Erik,

Goed te horen ook! Hoe lang is de correctie voor jou nu geleden?

Hoop dat het steeds nog een beetje beter gaat.. Heb nu weer veel last van mijn nekpartij, maar weet ook dat dit een deel stress is. De hele week al flink aan de yoga, dat voelt lekker!

 
Mike:
Quote:
De reden waarom inheemse vrouwen pijnloos baarden heeft niets te maken met de atlas, maar met het feit dat ze brede heupen hadden.


Brede heupen is toch niet de enigste vereiste om pijnloos te baren. Er zijn nog vele andere factoren die hierbij meetellen: zoals angst bijvoorbeeld. In ziekenhuizen moeten vrouwen ook de meest onnatuurlijke houding aannemen om te bevallen, nl. plat op de rug met de benen in de lucht, zo moet de baby tegen de zwaartekracht in naar boven worden geperst, veelal op commando van de gynaecoloog wat compleet belachelijk is. Stel je voor dat je voelt dat je naar 'de grote wc' moet en iedereen denkt dat je daardoor in levensgevaar bent en je daarom naar het ziekenhuis wordt gevoerd om je vervolgens van je kleren te strippen, naakt en wijdbeens op een onderzoekstafel wordt gelegd met je knieën of voeten in beugels vastgegespt(wat een verkrachtingshouding zeg!) en dan je poep moet ophouden wanneer de dokter je het beveelt, om dan op commando te moeten persen wanneer je niet persé aandrang voelt. Je zou voor minder geobstipeerd raken! Het is toch te belachelijk voor woorden dat een buitenstaander zo'n natuurlijk proces gaat dirigeren omdat hij denkt je lichaam beter te kennen (de gynaecologie is trouwens uitgevonden door mannen die überhaupt niet kunnen baren, dus wat weten zij daar nou van?). De baarmoeder werkt ook als een sluitspier. Hoe kun je nu je sluitspier ontspannen als je daar zo kwetsbaar ligt met vingers en toestellen van vreemden in je meest private sexorgaan?

Bijgevolg is de lithotomy positie die in ziekenhuizen wordt aangenomen tijdens de bevalling, puur voor het gemak van de dokter zodat hij een beter zicht heeft op alles en nog meer ingrepen kan doen, wat niet of amper nodig zou zijn indien de vrouw haar eigen instincten zou volgen. Een verticale houding tijdens de bevalling zorgt er ook voor dat de bekkenopening veel wijder (tot 30%) kan in vergelijking met een liggende houding op de rug. Deze houding geeft ook minder kans op rugpijn en perinale inscheuringen.

En er zijn tegenwoordig ook vrouwen die niet persé een WP dieet volgen en toch pijnloos en natuurlijk bevallen en zelfs een orgasme ervaren. Testimonials kun je hier lezen, een site van Laura Shanley die de waarheid verkondigt over bevallen, dat het een sexueel en natuurlijk proces is die inherent veilig en pijnloos is.

Nuwilikvet:
Quote:
Ook bij natuurvolken valt het mij op dat er "scheve" mensen zijn al is dat wel beduidend minder in aantal en is het minder uit balans.


Hoe kun jij dat zo weten dat er ook scheve mensen bij natuurvolkeren zijn? Ik weet niet of er nog natuurvolken zijn die 100% natuurlijk leven trouwens..

Ik kan niet geloven dat de natuur ervoor zou zorgen dat de meeste mensen nu eenmaal een scheve atlas hebben, dat moet toch wel zijn omdat ze iets onnatuurlijks doen volgens mij. Kan wel goed te maken hebben met de manier waarop vrouwen tegenwoordig bevallen, zo heel onnatuurlijk. Ook in derde wereldlanden doen ze het veelal in een ziekenhuis op de rug met veel onnodige miserie.

 
Lekkerromig,

Wat betreft die onnatuurlijke positie voor het baren van een kind geef ik je helemaal gelijk! Het woord 'baren' betekent 'golven' (denk aan: varen over de baren, over de golven). Net als eb en vloed in de zee trekt de baarmoeder zich eerst samen om vervolgens los te laten, een soort katapultwerking.

Als je een steen in een katapult zo ver mogelijk naar achteren trekt en vervolgens loslaat schiet deze moeiteloos vele malen verder. Het is ook veel makkelijker om krachtig in te ademen dan uit te ademen. De longen zuigen zich ook vol en laten dan de luchtinhoud simpelweg los. Het hart doet precies hetzelfde met het bloed en kan daarom geen pomp zijn. Alleen mannen kunnen op een dergelijke theorie komen.

Kortom, de naar binnen trekkende, vrouwelijke energie is vele malen krachtiger en efficienter dan de naar buiten duwende, mannelijke energie. Deze laatste levert frictie op, wat zich vertaalt in warmte (vandaar dat je adem koud is bij het inademen en warm bij het uitademen). En wat vertellen wij barende moeders? Persen, duwen! De frictie die dit oplevert vertaalt zich in pijn. Alweer een voorbeeld van hoe we de principes van de natuur niet doorgronden en er tegenin gaan, met alle gevolgen vandien.

Mike

 
@ Mike,

ja, Laura Shanley zegt ook dat persen eigenlijk niet nodig is, "don't push the river, it flows by itself"

Dokters (mannen vooral) zien de bevalling ook als een soort gevecht tussen moeder en kind, waarvan de één het leven in gevaar brengt van de ander, terwijl ze eigenlijk één geheel vormen. Ik vermoed dat de term 'arbeid' of 'labor' in het Engels ook door mannelijke dokters is uitgevonden dat refereert naar het harde werk (het persen) dat ze vrouwen zelf hebben opgedrongen. De 'verloskamer' past ook in het mannelijk denkbeeld die de bevalling ziet als een soort oorlog tussen moeder en kind, waar de moeder eindelijk 'verlost' wordt van het 'gevaarte' die in haar zat.

""The birth process need not be a pushing affair. It can be a gentle unfolding in harmony with the natural rhythms of life." (Mothering, #57)

"


"Giving birth is a creative act, and like all creative acts it cannot be forced to conform to society's unnatural time constraints. The insistence on pushing in labor is simply a reflection of our cultural attitude that force and haste are superior to trust and patience.

"

 
Mike,

Quote:
Als je een steen in een katapult zo ver mogelijk naar achteren trekt en vervolgens loslaat schiet deze moeiteloos vele malen verder. Het is ook veel makkelijker om krachtig in te ademen dan uit te ademen. De longen zuigen zich ook vol en laten dan de luchtinhoud simpelweg los. Het hart doet precies hetzelfde met het bloed en kan daarom geen pomp zijn.


Je hebt ooit eens een ongeloofelijk mooi stuk geschreven hierover. "Het hart is geen pomp" heette het. Het was toen de bedoeling dat het in je boek zou komen wat je toen van plan was om te schrijven. Ik weet niet of dat nog steeds in de planning zit, maar anders zou ik het hier graag willen posten (of jij zelf natuurlijk). Ik weet zeker dat iedereen op dit forum het ook een geweldig stuk vindt!

Evan

 
Ik heb mijn vriendin mogen begeleiden tijdens de bevalling van haar zoontje, in het ziekenhuis. Om het uur kwamen ze bloedruk opmeten, weeenapparaat aanleggen, hartslag controleren, en iedere keer zakten dan de weeen weer helemaal weg. Waren wij net zover dat ze een beetje opgang kwamen, en regelmatiger werden...kwamen ze er weer aan. Na de zoveelste keer ben ik gaan mopperen. De verpleegster was het eigenlijk helemaal met mij eens, maar dit was nu het protocol om claims achteraf te voorkomen.

Hierdoor, en daar ben ik van overtuigd, heeft de bevalling bijna 24 uur geduurd en werd het uiteindelijk een vacuumverlossing, ze had gewoon geen kracht meer om nog enigzins mee te persen. En er werd totaal niets uitgelegd of een andere houding geprobeerd.

Ik heb haar wel gezegd, dat ik zeker weet dat als zij thuis had mogen bevallen dat dit niet gebeurd was en de bevalling sneller en gemakkelijker zou zijn verlopen.

De gyneacologen die ik ken vind ik bijna allemaal ongelooflijk arrogant en vooral niet luisterend naar de moeder.

Tijdens de bevalling van de jongste heb ik zeer regelmatig aangegeven: het gaat niet goed, ik voel dat er iets niet goed zit. Tijdens de weeen kreeg ik iedere keer een beklemmend/angstig gevoel in mijn buik. Volgens mij ging het niet goed met de kleine, maar volgens de gyneacoloog gaf het apparaat aan dat het wel goed ging....het apparaat!!! Dit is dus belangrijker dan de moedergevoelens.

Achteraf bleek dat ik helemaal gelijk had, de navelstreng was uitgezakt, dus tijdens de weeen kreeg onze jongste geen zuurstof en was dus benauwd. Hij heeft dit ternauwernood overleefd.

 
@Dirtsa,

ben ik ook mee eens dat als je vriendin gewoon thuis was gebleven en deed wat ze wilde, het veel sneller zou zijn gebeurd. In feite is het bewijs er al wanneer je aangeeft dat haar weeën telkens wegzakten wanneer er tussenkomst was van buitenaf. Dit heb ik wel vaker gelezen dat wanneer er gemeten wordt hoeveel opening een vrouw heeft, de opening bij de volgende meting terug kleiner is door al dat invasief gevinger. Een paard bijvoorbeeld die aan het bevallen is, kan de boel zeker wel 24 uur ophouden als ze nog maar voelt dat er iemand op staat te kijken. Het is dus niet de bedoeling dat anderen zich daar mee gaan moeien, het is een private aangelegenheid dat dezelfde mate van respect voor iemand's privacy verdient zoals bij sex en toiletbehoefte.

Inderdaad, respect voor vrouwen hebben gynaecologen niet, anders zouden ze dit beroep niet uitoefenen. De moeder wordt hier als het minst belangrijk geacht in heel het proces. Gelukkig heeft je jongste het nog overleefd en waren er hopelijk geen verdere complicaties..

 
Mijn vriendin mocht niet huis bevallen, omdat de eerste met keizersnee is gehaald (brazilie) en ernstig meervoudig gehandicapt was.

Maar dat wil niet zeggen dat ziekenhuis heel ver van de natuur af moeten gaan staan.

 
Zoals beloofd nog even een update. Ik heb de behandeling nu ongeveer een maand geleden gedaan. De ingreep zelf was niet vervelend. Ik vond het zelfs wel een prettig gevoel :)

De eerste week had ik het gevoel dat het allemaal wel beter ging, lichtere schouders en meer beweging in mijn nek en minder hoofdpijn. Kan mijn nek nu nog steeds wel beter bewegen, maar voel verder nog niet heel veel verbetering. Volgende week de vervolgafspraak dus ik ben benieuwd.

Overigens was deze man (Philip Vente) ook elektro acupuncturist en heeft hij met behulp van een apparaatje mijn energiebanen etc gemeten. Daar kwamen een hoop herkenbare dingen uit, waaronder een verzwakt immuunsysteem en problemen met de lever. Hier gaan we volgende keer denk ik ook op door. Interessant dus!!

 
mijn nichtje is thuis bevallen van haar 5100 gram! wegende zoontje,

op de baarkruk,ze is niet ingescheurd niets!ging heel vlot

ik wilde het met mijn jongste ook(baarkruk)maar mij verloskundige wilde dat niet omdat ze er dan niet goed bij kon.. :roll:

wist ik veel,ik ging dus maar weer op bed liggen net als bij mn andere 3 kindjes,mijn nichtje is na mij bevallen,anders had ik het ook gewoon gedaan en niet naar de verloskundige geluisterd

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.324
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan