Alcoholvrij bier

autumn

New member
Ik was gisteren op een regulier verjaardagsfeest. Wat ik drink is vrij van suiker, cafeïne of alcohol. Meestal drink ik dan water, kruidenthee indien aanwezig of eventueel een puur-sapje tussendoor, al dan niet aangelengd met water. Ik ontdekte toevallig alcoholvrij bier en was vergeten dat dit ook nog bestaat.

Ingrediënten: natuurlijk mineraalwater, gerstemout, maltose, hop, aroma.

Gerstemout is ontkiemde gerst die nadien gedroogd (geroosterd?) wordt. Maltose wordt volgens mij toegevoegd om de gisting op gang te brengen of te versnellen. Vermoedelijk wordt deze suiker verteerd. Hop is voor de smaak, maar naar mijn weten niet ongezond. En aroma... tja, dat is een twijfelachtig ingrediënt. Het blijft verder een koolzuurhoudende drank en dat lijkt me ook niet zo geweldig.

Al bij al lijkt het me geen gezonde drank, maar wel vrij onschuldig bij sporadisch gebruik. Wat denk jullie ervan?

 
@Dennis,

Met of zonder alcohol, volgens mij ben je er vloeibare suikers mee aan het drinken, ook al zit er geen geraffineerde suiker, of maltose in. Er is volgens mij ook wel alcoholvrij bier zonder maltose verkrijgbaar.

Verder, je noemt het zelf al: koolzuur...

Gezond zal het niet zijn. Maar extreem fanatiek overdrijven met gezonde voeding lijkt me ook niet gezond.

Er bestaat overigens ook rode wijn zonder alcohol...

Lijkt mij minder ongezond dan alcoholvrij bier.

Wat is trouwens een regulier verjaardagsfeest?

 
ik weet dat onze moderator een liefhebber van

bier is. ik bewonder onze moderator, maar hierin ga ik niet met hem mee!

ik denk koolzuur is niet zo'n probleem, echter alcohol zou ik ver weg van blijven.

dat heeft niks te maken met een goede gezondheid en goede voeding! wie een goede gezondheid wilt, en beweerd rechtgeleid te zijn, drinkt geen alcohol. alleen al uit principe drink ik dit niet; ik heb hier teveel narigheid van gezien! alcohol-vrij bier

af en toe kan geen kwaad denk ik, maar met mate!

 
Ik dronk eerst nog wel eens heel soms kleine hoeveelheden alcohol op een feestje, maar ik ervaar dat het alleen nog maar afbreuk doet aan mijn bewustzijn, mijn vitaliteit, mijn stabiliteit, mijn levensvreugde... alcohol is passé. Ik ben blij dat ik het nergens meer voor nodig heb.

Quote:
Maar extreem fanatiek overdrijven met gezonde voeding lijkt me ook niet gezond.


Ik ben het wel met Ufo eens op dit gebied. Als je geniet van een biertje op z'n tijd en er op geen enkele innerlijke laag mee in conflict komt met jezelf (!!), ga jezelf dan niet uit gezondheidsprincipes forceren door jezelf alcohol te ontzeggen. Maar... kom je wel in conflict met jezelf, onderzoek dan eerlijk dit conflict alvorens jezelf alcohol te ontzeggen.

Quote:
Wat is trouwens een regulier verjaardagsfeest?


Met een regulier feest bedoel ik een middag of avond met koffie/thee en gebak, bier/wijn en gangbare hapjes, bekende populaire muziek en geen alternatieve dresscodes, een eindtijd voor laat ik zeggen 3.00 uur 's nachts. Zoiets ongeveer.

Maar wat is er eigenlijk precies ook al weer mis met koolzuur?

 
Koolzuur is een afvalrproduct van ademhaling. Wij mensen hebben als complex organisme een stofwisseling op basis van zuurstof. Wij ademen zuurstof in en koolzuur uit. Primitieve organismes als bijvoorbeeld algen, bomen en planten doen het tegenovergestelde en ademen koolzuur in en zuurstof uit.

Mike

 
de slogan: geniet maar drink met mate, gaat helaas bij de meeste

niet op! taferelen als: korsakov, comazuipen, levercirrose, heb

ik veel om mij heen gezien. noem mij maar een gifstof waarvan je

zon geweldige kater en narigheid van krijgt als alcohol. kijk iedereen mag zelf weten

wat hij doet, maar we praten hier over wat is gezonde voeding. alcohol

hoort hierin niet thuis, dit is mijn persoonlijke mening!

 
In mijn tekst Voortplanting en degeneratie schrijf ik:

Quote:
Ik ben zeker niet tegen genieten van het leven, maar ik vind zo'n kortstondig chemisch-opgewekt moment van gemak of genot een armzalige tegemoetkoming voor de schade en ravage die het in je lichaam aanricht, op korte termijn dan wel de lange termijn. Als je eerlijk bent en onbevooroordeeld voelt, dan kan je weinig anders dan beamen wat ik schrijf. Denk maar eens aan hoe je je voelt (lichaam, energie en stemming) nadat de dosis van je geliefde genotmiddel is uitgewerkt. De pijn aan je organen, de vermoeidheid, de neerslachtigheid... het zijn regelrechte vergiftingsverschijnselen. Als een boterham je dit gevoel zou geven, zou je nooit meer iets bij de bakker kopen waar je dit brood gehaald had. Een restaurant die eten zou verkopen met dit effect zou aangeklaagd worden. Maar toch zijn we naar genotmiddelen toe een heel stuk minder kritisch in ons oordeel. En dit is ook eenvoudig te verklaren....


Ik wijs alcohol op zich wel af, maar vraag me wel af of zo af en toe een enkel drankje drinken zo slecht is. Ik bedoel geen sterke drank, zoete likeurtjes of goedkope troep, maar een hoogwaardig kwalitatief drankje. Ik geloof dat er wel medicinale alcoholische dranken bestaan. Ik heb me er alleen nooit zo in verdiept.

 
wat je zegt ben ik mee eens dennis. alcohol kan werken als een bloedverdunner, maar desalniettemin, zijn de nadelen die er aan verbonden zijn groter, dan de voordelen.

ik ben zelf jaren licht verslaafd geweest aan een middel genaamd khat/qat. dat is een plantje wat ze in oost-afrika veel eten. in het begin dacht ik dat het mij alleen maar voordelen bracht, maar ik vergat hierbij welke nadelen er aan verbonden waren. en dat was: niet kunnen slapen, maag en darmproblemen, onverschilligheid, en totale uitputting van het lichaam. als je onder constante bedwelming staat, heb je geen oog meer voor de nadelen. maar het middel had ook vele voordelen voor mij: geen spierpijn; super creatief; euforisch gevoel, en onderdrukking van negatieve gevoelens die ik had meegemaakt! maar de dag erna, was het op de blaren zitten. mensen die labiel in het leven staan, en veel problemen hebben, blijven dit soort genotsmiddelen aantrekken. laats was er ook een topic over de illusie des levens. als iets een illusie is, dan zijn het wel genotsmiddelen. als op dit forum regelmatig verkondigd wordt dat het vijf voor twaalf is, zo niet 12 uur, omdat wel met z'n allen zo gigantisch aan het degenereren zijn, dan zal ik als eerste de genotsmiddelen eruit gooien!

nu gebruik ik geen enkel genotsmiddel meer, behalve af en toe koffie! en ik moet zeggen, dat ik me daar het beste bij voel.

 
Quote:
als op dit forum regelmatig verkondigd wordt dat het vijf voor twaalf is, zo niet 12 uur, omdat wel met z'n allen zo gigantisch aan het degenereren zijn, dan zal ik als eerste de genotsmiddelen eruit gooien!


Ik denk dat we erg op één lijn zitten zizou789. Genotmiddelen zijn een grote illusie! Apart dat je bekend bent met khat/qat. Dat hoor je niet vaak. Ik heb er via Somalische mensen ook wel eens kennis mee gemaakt, maar vond het maar niks.

Jouw beschrijving is zeer representatief voor alle legale of illegale drugs. Het getuigt van inzicht in verslavingsprocessen. Ik heb er zo her en der wel meer over geschreven hier op het forum. Voor als je het interessant vindt:

Zie in de tekst De suikerverslaving onder het kopje: 'Levenskwaliteit' en 'Een beter leven'.

Verder:

Verslaving en zelfzucht

Behoeften bevredigen 1

Behoeften bevredigen 2

Quote:
nu gebruik ik geen enkel genotsmiddel meer, behalve af en toe koffie! en ik moet zeggen, dat ik me daar het beste bij voel.


Ik denk dat je je zelfs nog beter zou voelen als je ook koffie laat varen...

 
@dennis:

ik woon in de schilderwijk dennis, vandaar mijn aanraking met khat. maar dat is binnenkort voorbij. tweede kamer heeft besloten, op het verbod. in de wetgeving stond al: het plantje is toegestaan, maar de werkzame stof niet?! begrijp jij het?! met andere woorden: je mag het in de vensterbank zetten, maar je mag er niet op kauwen?! waarschijnlijk is het in januarie exit met de khat, die geimporteerd moet worden

vanuit kenia! er wordt weer behoorlijk met twee maten gemeten in de politiek! bijna alles mag hier in nederland, maar een onschuldig plantje (t.o.v andere genotsmiddelen) is niet toegestaan. comazuipen; publieke prostitutie; coffeeshops; pedofiele partij martijn; woeker leningen met vette rentes, etc, het maakt allemaal niks uit. daarom dit verbod riekt naar een verkapt rascisme! desalniettemin, raad ik geen enkel genotsmiddel aan, ook kofie niet, mike. maar kofie is in dat opzicht nog de minste erge van alles!

 
ik merk als je genotsmiddelen laat staan, dat je veel positiever in het leven staat, en

tevens mijn gezicht een veel betere uitstraling heeft dan in mijn: ''lowlife yo life'' fase! genotsmiddelen, sucks! :)

 
Ik merk ook dat mijn stemming en emoties stabieler blijven, dat ik stressbestendiger ben, een helderder bewustzijn, meer contact met mijn lichaam en mijn gevoel, meer contact met mijn medemens, meer aandacht vrij voor het 'echt leven' en daar van kunnen genieten.

 
Een moderne mythe is het idee dat rode wijn met mate gezond zou zijn voor bloedvaten. Zoiets valt regelmatig te lezen op de populaire nieuwssites. Laatst werd de suggestie uitgebreid met een bericht dat bier niet slechter zou zijn dan wijn. Niet slechter, wat bedoelen ze? De argeloze lezer denkt al gauw dat de vermeende gezondheidseffecten van wijn evengoed gelden voor bier. En dan aan het einde van zo'n stukje komt het advies 'bier met mate': voor mannen twee glazen op een dag!

U raadt het al: hier zit de alcohollobby achter. De rijkste vrouw in Nederland die géén uitkering krijgt heeft haar hele vermogen te danken aan alcohol-imperialisme. We zijn er in Nederland kennelijk vrij goed in om de wereld aan de drank te helpen. Maarliefst twee stichtingen (Stichting Alcohol Research (SAR) en Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (Stiva) ) die ordinair verwarring zaaien. Leden van de branchevereniging in het bestuur, het TNO dat het geloofwaardig moet maken, want het is nogal wat wat men beweert: hart- en vaatziektes, spierziektes, obesitas - het TNO zegt dat we alcohol moeten drinken.

Het is een gevalletje leugens en statistieken: er zijn geen legendarische gezondheidseffecten van bier of wijn. Vergelijkend onderzoek tussen matige drinkers en geheelonthouders is niet eerlijk opgezet, zie ook dit artikel.

Een groot deel van de groep niet-drinkers drinkt niet, juist omdát ze gezondheidsklachten hebben gekregen na geregeld drinken, na langdurig veel drinken, of omdat ze een lichaam hebben dat sowieso geen druppel aan kan. Dit zijn de niet-drinkers waar het 'alcohol-met-mate-onderzoek' het van moet hebben als ze de populaire volksmythe willen onderbouwen.

Een eerlijk onderzoek kijkt naar de groep die er gewoon voor kiest om niet te drinken. Dan blijkt: geheelonthouders leven langer en gezonder, simpelweg omdat alcohol ongezond is.

 
De waarheid ligt in het midden. Traditioneel worden alcoholische dranken door natuurvolkeren op bepaalde momenten genuttigd, om twee reden:

- Om de overgang van de seizoenen te vieren. Denk aan het bokbier, waarmee gevierd wordt dat de oogst (harvest = herfst) wederom is gelukt.

- Voor medicinale redenen. Denk aan kruidenbitters.

Traditioneel zijn alcoholische dranken altijd 'uppers' geweest en medicinaal. Je werd er dus blij en beter van, maar natuurlijk niet door dagelijks gebruik, dit deed men sporadisch. De kruiden die men selecteerde voor alcoholische dranken moesten je niet slaperig maken, maar juist zeer actief, en ze moesten helend zijn.

Toen de kerk het zgn. 'Reinheitsgebot' wilde introduceren, waarbij het slaapverwekkende hopkruid (verwant aan hennep) verplicht moest worden toegevoegd aan bier als bittermaker en conserveermiddel, was er maar liefst een hele eeuw verzet tegen dit gebod. De aanhouder wint echter en nu beschouwen we het Reinheitsgebot als een indicator van zeer zuiver bier op basis van slechts 3 ingredienten: zuiver water, een graan en hop. Het moet gezegd worden, het is bijzonder knap hoe Duitse brouwers het voor elkaar krijgen om op basis van uitsluitend deze 3 ingredienten totaal verschillende kwaliteitsbieren te produceren, maar sindsdien moet menige kastelein bij sluitingstijd slapende bierdrinkers met hun hoofd van de bar verwijderen! Voor de kerk kwam dit goed uit, want bier werd hierdoor geen 'upper' maar een 'downer', die energie rooft i.p.v. geeft.

Waarom alcohol? Omdat alcohol de werking van de ingredienten versterkt. Rode wijn, mits met mate genuttigd, is wel degelijk goed voor hart en bloedvaten. Nu weten we dat het o.a. de stof resveratrol is in de schil van blauwe druiven die deze beschermende werking verleent. Waarom dan niet gewoon druivensap drinken? Omdat het niet half zo effectief is als rode wijn! Het is de bloedvaatverwijdende en bloedverdunnende werking van alcohol die het transportsysteem vormt voor de gezonde stoffen in rode wijn.

Om diezelfde reden zijn kruidenbitters ook altijd helend geweest. Denk ook aan Pleegzuster Bloedwijn. Mede (honingwijn) is misschien wel de oudste alcoholische drank ter wereld. Deze komt in alle culturen voor en is bijzonder helend, helender dan honing zelf, opnieuw vanwege de alcohol. En kruidentincturen worden doorgaans ook op basis van alcohol gemaakt, natuurlijk omdat alcohol een conserverende werking heeft, maar ook omdat alcohol van oudsher een zeer effectief transportsysteem vormt voor helende kruiden. Helaas is het ook een transportsysteem voor schadelijke stoffen, het is dus maar net waar je de alcohol mee combineert, zoals de kerk destijds al doorhad, getuige de aan de bevolking opgelegde hopwetten.

Bier kan dus wel degelijk (met mate) ook zeer gezond zijn, vooral donkere bieren, zoals een dubbele Trappist. Deze zijn rijk aan mineralen. Het allergezondst zijn wild gefermenteerde bieren op basis van wilde gisting door melkzuurbacterien, zoals de Belgische lambic-bieren (Oude Geuze, Oude Kriek) of Vlaamse Bruinen (Rodenbach Grand Cru). Opnieuw zien we dat deze oude fermentatietechniek een eeuwenlange traditie vertegenwoordigt, die nagenoeg is uitgestorven, omdat de meeste brouwers nu met een monocultuur werken (biergist).

Het verhaal is dus allemaal niet zo zwart-wit. Misschien ook de moeite waard om te vermelden dat bier extreem aardend is. Voor wie te veel in zijn/haar hoofd zit kan bier (met mate) je vrijwel meteen met beide benen weer stevig op de grond zetten.

Mike

 
Bedankt voor de toevoeging Mike.

Ik geloofde het mediaverhaal over bier niet en bleef maar aan de rode wijn de 'beste' keuze voor mij.

Maar een donker biertje gaat er voor de verandering af en toe wel in.

Die zijn overwegend toch wel zwaarder qua alcohol%?

En als ik in het café om een wild gefermenteerd biertje vraag, gaan ze me vast glazig aankijken of niet? :)

 
Quote:
En als ik in het café om een wild gefermenteerd biertje vraag, gaan ze me vast glazig aankijken of niet?


Ik denk dat je dan in plaats van een biertje, een uitsmijter krijgt... :mrgreen:

 
Ze zullen doorgaans niet weten waar je het over hebt. Je kunt vragen om een lambic of een Vlaamse bruine, maar helaas zijn er vandaag de dag veel commerciele 'lambics' die gezoet zijn met suiker en/of zoetstof (Bellevue, St Louis, Lindemans, Timmermans, Mort Subite, Liefmans). Vraag om een Oude Geuze of een Oude Kriek, bij voorkeur van het merk Boon of Girardin. Een goede Vlaamse bruine is Rodenbach. De commerciele variant van Rodenbach is een mengsel van oude Rodenbach met jonge Rodenbach, waardoor deze minder zuur is. Nog steeds een prima biertje en goed voor je darmflora!

Mike

 
Je zult wel naar een cafe moeten waar ze hun bieren kennen en een veel ruimer assortiment hebben, anders heb je geen schijn van kans. Zelf in huis halen bij een slijterij kan ook, maar ook deze moet een zeer ruim assrtiment en kennis van zaken hebben. Wat betreft een dubbele trappist, beveel ik van harte Westmalle of La Trappe aan. Ook is een pint Guinness niet te versmaden! Deze laatste heeft een laag alcoholpercentage van 4,3%.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.684
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan