afvallen

bij Dr. Mercola heb ik ook al een aantal keer gelezen over vasten gedurende een gedeelte van de dag, bv. in de avond om 18.00 uur voor de laatste keer eten en dan pas weer tegen de middag, 11.00 of zo.

Dat is makkelijk te doen, ik doe bijna niet anders. Als ik opsta heb ik nooit honger, dus stel het meestal uit.

Ik merk echter geen verschil met mijn gewicht.

Bij Fast-5 is 5 uur eten, 19 uur vasten.

In principe wil ik dit weleens 2 weken proberen, bv om 13.00 uut eerste maaltijd en tot 18.00 de laatste maaltijd. Volgens mij moet dat niet moeilijk zijn.

Kijken of die reset dan mogelijk is.

Uiteraard met WAPF voeding en geen junk.

 
Dan doe ik ook zeer regelmatig aan intermittent fasting! Ik ben een groot fan van ochtendvasten en voel me er goed bij. Ik doe het echter omdat ik simpelweg na het wakker worden geen honger heb en niet aan eten moet denken (stabiele bloedsuikerspeigel). Soms krijg ik om 10 uur honger, soms om half 11, soms om 11 uur, maar even zoveel keren pas na 12 uur.

Vandaag nog schreef ik in de topic over natriumbicarbonaat rond half 12 dat ik een glas water met bica opdronk. Een half uur later (iets na 12 u) dronk ik een halve liter kefir. Dat was mijn ontbijt! En dat is ook iets wat ik doe: ik drink mijn ontbijt doorgaans. Rond 15 u of 16 u krijg ik inderdaad opnieuw honger, maar zelden eet ik vast voedsel, meestal opnieuw kefir of rauwe melk. 's Avonds rond 18 u of 19 u eet ik dan een 'vaste' maaltijd, meestal een soep of een stoofpot.

Ik zit dus in een soort van permanente semi-vasten. Normaal eet ik dan niets meer (want compleet verzadigd) en de volgende ochtend begint het weer opnieuw met een laat (vloeibaar) ontbijt, slechts zelden eet ik nog iets zwaars als eieren met spek. Maar als het moet kan ik wel degelijk zowel vroeg als zwaar ontbijten. Ook kan ik elk moment van de dag veel of weinig eten, als het zo uitkomt. Ik kan dus probleemloos zowel overeten als ondereten, als de maaltijd (vloeibaar of niet) maar dierlijke vetten en eiwitten bevat. Op koolhydraten zou ik dit nooit kunnen doen en dit is dan ook totaal tegenovergesteld aan hoe ik vroeger ' functioneerde', toen ik van de ene 'sugar rush' naar de andere ging!

Ik heb nog nooit nagedacht over intermittent fasting en nu blijk ik het van nature te doen!

Mike

 
Mike,

Het schijnt inderdaad in de fitness en krachtsport steeds populairder te worden. Ben benieuwd, ga hier eens wat meer over lezen.

Amancay,

Goed voor je hormoonstelsel, spijsvertering en ontgiften klinkt goed, maar het allerlaatste wat ik wil is buikvet kwijtraken/afvallen!

Ik heb nu een mooi gewicht, maar eigenlijk zouden er nog wel een paar kilotjes bij mogen.

 
Ik heb er al tijden tegen aangehikt om het eens te gaan proberen maar zag er erg tegenop om mijn ontbijt over te slaan. Tussen de middag at ik eigenlijk al niet meer, alleen een bekertje melk.

In het begin ben ik op WAPF zo'n 7 kilo kwijtgeraakt maar de laatste 2 jaar zat ik op een plateau en begon zelfs weer aan te komen.

Ben nu 2 weken geleden begonnen met fast-5 en moet zeggen dat het me so far heel goed bevalt. Honger is niet echt een issue (ik eet al jaren heel low carb, dus dat maakt het vast wat gemakkelijker) ben al 2 a 3 kilo kwijt en ook mijn vetpercentage is een paar procent gezakt. Het is voorlopig een experiment maar naar aanleiding van het boek van Bert Herring geloof ik inderdaad dat het in feite heel gezond is om zo te leven. Bijkomend gemak: ik ben nu 's ochtends heel snel klaar om naar mn werk te gaan!

 
Vasten is best een goede tip, maar als vrouw -voor de overgang- moet je wel goed op jezelf letten. Het lichaam van mannen en vrouwen reageert anders op een langere periode vasten.

zie hier in het Engels

Als ik voor mijzelf mag spreken, dan is 12-14 uur vasten per dag inclusief slaap een fijn ritme enkele malen per week. Ik heb dan het idee dat ik mijn spijsvertering de rust geef die het nodig heeft maar dat ik het geen stress aanjaag. Wellicht dat jouw lichaam wel prima reageert op 16 uur per dag vasten, of een dag per week.

 
Evan, dat buikvet raak je alleen kwijt als je bij intermittent fasting je normale calorie inname terug brengt naar twee derde. En drink veel rauwe melk heb je zo een paar kilootjes

erbij.

Mike je instinct werkt goed zeg.

Bastiaan eet jij dan maar een keer in je eet periode?

 
Quote:
Mike je instinct werkt goed zeg.


En ik ben helemaal geen sportjongen, dat is het mooiste! Ik heb ooit eens gelezen dat een doorsnee jager-verzamelaar 's ochtends gaat jagen, dus met een beetje geluk eet hij pas 's middags en is hij een echte ochtendvaster. Noem mij maar een moderne jager-verzamelaar!

Mike

 
Klopt inderdaad dat Herring het vooral beschrijft vanuit het kader gewicht verliezen.

Wat voor mij de doorslag gaf om het dan maar eens te proberen is wat ik ooit al gelezen had over "natural hygiene" (INHS), een beweging die al zo rond 1830 is ontstaan. Die waren aanvankelijk erg gericht op vegetarisme maar hebben veel van hun inzichten moeten bijstellen o.a. omdat ze inzagen dat het werk van Weston Price gewoon niet te negeren was. Het idee is dat je grootste energievreter de spijsvertering is en dat je je immuunsysteem het beste kunt versterken door je spijsvertering rust te geven. Alle beschikbare energie kan dan naar je herstelsystemen. Ook onderzoeken mbt tot langer leven komen steevast uit op het concept van minder eten. Ik vind het ook logisch klinken vanuit de jager-verzamelaars gedachte. Als het gezond is, geldt dat natuurlijk voor iedereen, hoe dat dan uitpakt wanneer je geen gewicht wilt verliezen, durf ik niet te zeggen maar naar mijn idee streeft je lijf toch naar homeostase, en zul je misschien helemaal niet extra afvallen.

Ik eet nu inderdaad maar 1x in de eetperiode, wat er op neer komt dat ik zo'n 20-22 uur per dag vast.

 
Ik ben wat info hierover aan het lezen en gesteld wordt dat je dus niets eet. Betekend dat ook geen melk? En vrouwen dienen blijkbaar in een dagelijks patroon minder te vasten ivm de hormoonhuishouding.

 
Ik vraag me ook af of je met deze methode in staat bent om je tekorten aan te vullen, dus of het een manier is die je gelijk kan doen als je overstapt op wapf.

 
Quote:
Betekend dat ook geen melk?


In mijn optiek is vloeibare voeding een perfecte manier van 'vasten', omdat er niet of nauwelijks spijsvertering aan te pas komt en dit dus ook weinig tot geen energie kost, terwijl je er wel energie van krijgt. Ik heb hier laatst een artikel over geschreven, dat volgens mij wel past in de gedachte van intermittent fasting:

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

Waarmee ook je volgende vraag is beantwoord:

Quote:
Ik vraag me ook af of je met deze methode in staat bent om je tekorten aan te vullen, dus of het een manier is die je gelijk kan doen als je overstapt op wapf.


Vloeibare WAPF-voeding dus. Lees het artikel maar!

Mike

 
Niets betekent niets (behalve vocht). Tekorten vul je gewoon aan tijdens je eetperiode. Volgens de INHS is vasten juist DE methode voor je lichaam om te ontgiften en te herstellen. Vloeibare voeding in je eetperiode lijkt mij inderdaad een minimale beasting voor je vertering, daar kan ik het wel mee eens zijn.

 
Aangezien de meesten van ons een belabberde spijsvertering hebben, is inname niet noodzakelijk ook opname. Om versneld te kunnen helen en ontgiften is om die reden geconcentreerde vloeibare voeding ook wenselijk. Dit is de hoofdgedachte achter GAPS en daar kan ik me zeer zeker in vinden.

Mike

 
Bastiaan, kan je tijdens de vastenperiode wel thee drinken, want van water wordt je een beetje flauw als dat enige keus zou zijn.

 
Jazeker, je kunt volop drinken, als er maar geen calorieen in zitten.

 
even een andere vraag;

hebben jullie dan nooit 'zin' in eten, al heb je geen honger dat je dan toch even wil genieten ergens van. Ik kan mij bijvoorbeeld heel erg verheugen op m'n ontbijt: slagroom.

maar ook als ik soms vol zit dan neem ik er toch nog maar wat bij omdat ik daar dan zin in heb. Ik zou het denk ik ook een soort van jammer vinden als ik maar één keer per dag zou kunnen eten.

Maar goed, misschien vervangt eten wel iets wat ik mis?

 
Eli, je hoeft niet een keer per dag te eten, je kunt ook drie keer eten in je eet periode.

Als je zin hebt om te eten kun je daar in plaats van een glas water met sole pakken, vult ook. En ik zet de zin in eten weg voor het besef dat even niet eten in de niet eet periode alleen maar gunstig is voor mijn lichaam wat betreft de spijsvertering: "Het idee is dat je grootste energievreter de spijsvertering is en dat je je immuunsysteem het beste kunt versterken door je spijsvertering rust te geven. Alle beschikbare energie kan dan naar je herstelsystemen".

 
@eli: dat heb ik ook! Ik kijk altijd echt uit naar de volgende maaltijd en heb best vaak gewoon zin om te eten, ook al heb ik net een heel ontbijt op. Ik geef er vaak wel gewoon aan toe, want ik heb nog genoeg tekorten aan te vullen denk ik zo.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
498.153
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan