Advies gevraagd voor uitslag bij orthomoleculair arts

autumn

New member
Ik ben pas bij een orthomoleculair arts geweest voor mijn huiduitslag. Hij heeft me energetisch doorgemeten met een apparaat. Mijn darmen reageren heel sterk op suiker, aangezien die schimmels voeden die toxische stoffen maken en neerslaan op mijn huid. Dat klopt want ik weet dat mijn huid meestal direct reageert op suiker. Zou het voor mij geen idee zijn om eens met de zapper te gaan werken om schimmels in mijn darmen of op mijn huid weg te krijgen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Suiker was een bekend verhaal. Maar volgens hem heb ik ook een genetische aanleg voor allergieën en reageer ik gevoelig op koe-eiwit. Als baby heb ik kunstvoeding gehad die op koemelk is gebaseerd en dat heeft die gevoeligheid misschien of waarschijnlijk ontwikkeld. Volgens hem is er wat dat eiwit betreft geen verschil tussen biologisch of niet-biologisch geteeld. Bij de mesoloog kwam zuivel en dan met name rauwe melk ook al niet zo goed uit de bus. Maar nou vraag ik me af. Als je rauwe melk gebruikt, dan zitten daar toch de enzymen in voor de vertering van de melkeiwitten. Hoe kan het dan toch nog een probleem zijn? Of is dat nou juist de allergie? Ik zou niet weten wat ik nou kan doen om melkproducten toch goed te kunnen leren verdragen. Is het een kwestie van geduld hebben of een kwestie van accepteren dat het echt genetisch bepaald is?

En verder bleek ik vrij gevoelig op varkensvlees te reageren. Hij vertelde dat varkensvlees het meest vervuilde vlees was en dit heeft te maken het feit dat het vlees veel vet bevat en dat de afvalstoffen in het vet opgeslagen worden. Ik zei dat ik enkel biologisch vlees eet en dat het dan misschien we mee zal vallen. Toen begon hij over vetzuren en dat ik beter vette vis kon eten. Ik zei "Hoezo, bedoel je dan verzadigde vetzuren?" Toen liet hij me een wat technisch schema zien van hoe bepaalde vetzuren worden omgezet in je lichaam. Hierin wordt arachidonzuur (omega-6) als boosdoener bestempeld. Het zou kunnen leiden tot diverse klachten zoals huidziektes, ademhalingsziektes, koorts, oedemen en nog wat ingewikkelde benamingen. Ik werd erg skeptisch, want arachidonzuur is vooral in vlees. Is dit weer zo'n voorbeeld van een slechte spijsvertering en een vetarm dieet als norm stellen en dan concluderen dat dit verzuur schadelijk is?

Ook vertelde hij dat dierlijke vetten een te hoog triglycerideniveau in het bloed veroorzaken. Ik zei dat dit toch vooral door suikers komt?! Hij zei dat het inderdaad vooral door suikers komt, maar dat vetten er ook aan bijdragen. Ik heb me nog even niks wijs laten maken, maar ben wel een beetje in verwarring gebracht.

Tenslotte kwam het welbekende advies om veel water te drinken, minstens 1,5 liter. Hier hebben we het op het forum al over gehad. Met vet en H2O2 zouden we onze cellen veel beter van waterstof kunnen voorzien, maar hoe zit het dan met de nieren spoelen? Is er toch niet een ruime hoeveelheid water nodig om de afvalstoffen af te kunnen voeren?

 
Dit gaat mij enigzins boven de pet, wat je met betrekking tot de melkprodukten zou kunnen doen is om van de rauwe melk kefir en yoghurt te maken, ik ben benieuwd als je dit langere tijd gaat proberen hoe dan je lichaam reageerd. Ik las laatst over kefir dat bij langdurige problemen je zowel 's smorgens, 's middags als 's avonds 2 liter kunt drinken. Ik zit nu op 1 liter per dag ongeveer, dus ik moet nog even.

En van roomboter maak je dan de ghee dus.

 
Dennis,

Je bent blootgesteld aan alternatief dogmatisme. Deze man zit hopeloos vast in de foutieve en simplistische zuur-basetheorie. Er is in de alternatieve wereld veel weerstand tegen (rauwmelkse) zuivel en vlees. Arachidonzuur wordt vrijwel altijd als boosdoener bestempeld, ondanks het feit dat onze hersenen voor 60% uit vet hoort te bestaan, waarvan 50% verzadigd vet en 10% arachidonzuur. Arachidonzuur is niets meer dan een dierlijke omzetting van het essentiele omega-6 vetzuur linolzuur. Linolzuur is een plantaardig vetzuur en heeft een korte keten, arachidonzuur is de omzetting hiervan door dieren naar een lange keten die voor onze hersenen direct bruikbaar is. Om dezelfde reden zijn EPA en DHA dierlijke omzettingen naar een lange keten van het essentiele omega-3 vetzuur alfalinoleenzuur (ALA). Ook deze lange ketens zijn direct bruikbaar voor de hersenen. Don't believe the hype!

Mike

 
Nog een voorbeeldje van dogmatisch denken uit alternatieve hoek:

Ik kreeg recentelijk een email waarin een verband werd gesuggereerd tussen de ziekte van Lyme en de consumptie van rauwe melk. Ik heb hierop het volgende geantwoord:

Quote:
Dat is eenzelfde mythe als tbc of lysteria in rauwe melk. Rauwe melk werd al door Hippocrates voorgeschreven en is al duizenden jaren bewezen effectief tegen talloze ziektes en kwalen. Ik ken iemand die zichzelf heeft genezen van kanker met rauwe melk. Het lijkt erop dat borella de 'bacterium du jour' is. Elk decennium kent wel een horror-verhaal waarbij een of ander micro-organisme wordt aangewezen als boosdoener (angst) en die vervolgens gebruikt wordt om rauwe melk in een kwaad daglicht te zetten. Het wordt tijd dat we de bacterietheorie van Pasteur aan de kant zetten en beseffen dat micro-organismes een reactie zijn op een vervuilde omgeving. Rauwe melk kan bijdragen aan het opschonen van deze omgeving. Dit heet epigenetica, oftewel de genen zijn niet leidend maar volgend.


Mike

 
Quote:
Dat is eenzelfde mythe als tbc of lysteria in rauwe melk. Rauwe melk werd al door Hippocrates voorgeschreven en is al duizenden jaren bewezen effectief tegen talloze ziektes en kwalen. Ik ken iemand die zichzelf heeft genezen van kanker met rauwe melk. Het lijkt erop dat borella de 'bacterium du jour' is. Elk decennium kent wel een horror-verhaal waarbij een of ander micro-organisme wordt aangewezen als boosdoener (angst) en die vervolgens gebruikt wordt om rauwe melk in een kwaad daglicht te zetten. Het wordt tijd dat we de bacterietheorie van Pasteur aan de kant zetten en beseffen dat micro-organismes een reactie zijn op een vervuilde omgeving. Rauwe melk kan bijdragen aan het opschonen van deze omgeving. Dit heet epigenetica, oftewel de genen zijn niet leidend maar volgend


Dat rauwe melk steeds in het verdomhoekje zit, begrijp ik best. Zelfs als slechts maar een klein gedeelte van de beweerde gezondheidseffecten van het consumeren van rauwe melk waar is, betekent dat dat onze zuivelindustrie in feite overbodig is. En dan kom je aan de macht van het geld, werkgelegenheid, etc. Dezelfde structuren die je ook terug vindt bij de macht van de farmaceutische industrie, onze verslaving aan olie, noem maar op. Of zie ik het te simpel?

 
De overige vragen:

-Kan ik een zapper inzetten om schimmels in mijn darmen en op mijn huid te 'bestrijden'?

(dat bestrijden is dan ook weer een oorlogszuchtige aanpak, niet?)

-Is er een link tussen triglyceriden en vetten?

(zo ja welke vetten wel en welke niet?)

-Als je vet eet en H2O2 inneemt, maar weinig drinkt. Kunnen je nieren dan hun zuiverende werk naar behoren doen?

 
Quote:
-Kan ik een zapper inzetten om schimmels in mijn darmen en op mijn huid te 'bestrijden'?

(dat bestrijden is dan ook weer een oorlogszuchtige aanpak, niet?)


De gedachtengang is inderdaad oorlogsdenken, maar de zapper werkt anders. Deze bestrijdt geen parasieten, maar voegt simpelweg een levenskrachtige, opbouwende frequentie toe waardoor de micro-organismes (die afbrekers/opruimers zijn) daar uiteindelijk niets meer te zoeken hebben. Zappen kan dus zeer zeker de moeite waard zijn.

Quote:
-Is er een link tussen triglyceriden en vetten?

(zo ja welke vetten wel en welke niet?)


Als er veel triglyceriden worden gemeten is er ook sprake van een hoge bloedsuiker- en insulinespiegel. De oorzaak is koolhydraten en niet vetten. Vetten die wel een toename van triglyceriden veroorzaken zijn bewerkte, plantaardige vetten.

Quote:
-Als je vet eet en H2O2 inneemt, maar weinig drinkt. Kunnen je nieren dan hun zuiverende werk naar behoren doen?


Te weinig drinken is niet alleen slecht voor je nieren, maar ook voor je darmen en daarmee je spijsvertering. Bedenk dat spijsvertering niets meer is dan het VLOEIBAAR maken van vast voedsel. Ik los dit op door het drinken van... rauwe melk.

Mike

 
Ik merk zelf dat voor mij zonder 1,5 liter water drinken ik er niet kom.

Ook niet met andere dingen erbij drinken.

Mijn hoofdpijn wordt erger als ik niet genoeg water drink op een dag.

Verder: over de ziekte van lyme DOOR rauwe melk:

hier een getuigenis van iemand die juist door rauwe melk te drinken als kuur van de lyme afkwam:

http://www.naturalnews.com/035155_Lyme_disease_raw_milk_fasting.html#ixzz1oQFEsHvr

Over de melkallergie van jou Dennis: ik denk dat voedselallergieen duren zolang als iemand een lekke darm heeft nog al heeft jouw arts daar kennelijk niets over gezegd.

Ik heb veel allergieen gehad die ik nu niet meer heb en die niet meer uit de testen komen.

Ik zie niet in waarom dat jou ook niet zou kunnen lukken.

Ik denk persoonlijk dat een tijdje iets niet gebruiken wat je allergie opwekt ook verzacht als je ondertussen ook je darmen oppimpt.

Wat precies in de melk je allergie opwekt is ook belangrijk te weten.

Bijv. is het het eiwit, de caseine, is het de lactose of allebei?

Misschien bij jou wel alleen de lactose omdat je niet goed tegen suiker kan?

In dat geval heeft Dirtsa een punt dat bij jou misschien de 24 uur gefermenteerde melkproducten misschien goed voor je zijn omdat de lactose er helemaal uitgefermenteerd is dan?

Varkensvlees: wat ik heb begrepen is dat chinezen ook veel varkensvlees eten maar dat die het varkensvlees voor het te eten altijd eerst een half uur in de azijn met zout leggen.

 
misschien kun je ontgiften met MSM poeder en vit. C. en een pro-biotica.

Dit protocol is door Ron Velthuis aan m'n nicht gegeven..die ook altijd vol

uitslag zat.

Zag haar 1e paasdag...en ze had een prachtig gaaf vel.

Dia.

 
Allergieën hebben toch alles met de bijnieren te maken, toch niet met de lekke darm? Ik denk dat Dennis met zijn bijnieren aan de gang moet!

 
Ik vroeg ook waar ik dan mild-allergisch op reageer, caseïne of lactose. Het apparaat wees caseïne aan en de arts zei ook dat lactose andere problemen geeft zoals een opgezette buik, winderigheid enzo.

Ik heb pas een probioticakuur gedaan en de laatste tijd is mijn huiduitslag wel een heel stuk minder. Wat ik nu heb meegekregen is ook om de darmflora te versterken, maar dan geen probiotica. Eén potje is een vloeibaar supplement dat stofwisselingsproducten bevat van behulpzame bacterie-culturen en het andere is een potje met Redleaf Horopito Extract in capsules.

Huiduitslag heeft vooral met de darmen te maken. Misschien dat de bijnieren er ook mee te maken hebben, maar in ieder geval de darmen. Vitamine C gebruik ik dagelijks in de vorm van acerolakerspoeder. Ik gebruik 1 gr per dag.

 
Alles hangt met alles samen. Je kunt een bepaalde klacht niet 100% toewijzen aan 1 orgaan of klier. De spijsvertering, de stofwisseling, de hormoonhuishouding, het is allemaal 1 groot orkest, waarbij 1 'valsspeler' een complete symfonie kan ontregelen. Een mogelijk scenario voor de problematiek van Dennis:

Jarenlange overmatige koolhydraatconsumptie leidt tot een opgefokte alvleesklier en opgefokte bijnieren, die wanhopig proberen de bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Door overactieve bijnieren vertraagt de schildklier. Teveel vrije glucose en insuline in de bloedsuikerspiegel leidt tot ontstekingsreacties, omdat het lichaam d.m.v. witte bloedlichaampjes het bloed vrij wilen houden van overmatige glucose en insuline. Witte bloedlichaampjes bedienen zich voor dit doel van H2O2, dat brandt zonder vuur. Hierdoor raakt weefsel aangetast, waardoor er littenweefsel ontstaat. Dit kan gebeurd zijn bij de darmen, de lever, de nieren, enz. De darmen kunnen poreus geraakt zijn (lekke darm). Door stress veroorzaakt door overmatige koolhydraatconsumptie kan er sprake zijn van te weinig aanmaak van maagzuur, waardoor eiwitten niet goed genoeg verteerd worden. Dit veroorzaakt anaerobe melkzuurfermtatieprocessen (darmdysbiose, de darmflora bestaat uit meer anaerobe dan aerobe organismes) en de onverteerde eiwitten komen via de poreuze gaatjes in de darm. Ook deze worden door witte bloedlichaampjes aangevallen, omdat ze beschouwd worden als lichaamsvreemd. De schildklier springt vervolgens bij om e.e.a. via de huid te lozen.

Als je dit scenario leest, mag jij zeggen waar het precies aan ligt: bijnieren, schildklier, darmen? Wie het weet mag het zeggen.

Mike

 
@ Milkenhunnie

Quote:
Dezelfde structuren die je ook terug vindt bij de macht van de farmaceutische industrie, onze verslaving aan olie, noem maar op. Of zie ik het te simpel?


Simpel of niet, ik zie het ook precies zo. In mijn teksten haal ik dit aspect graag ook even aan.

@ Mike

Mooi en helder beschreven. Het lijkt wel of ik een verandering opmerk in je schrijfstijl, een positieve!

Ik heb me toen ik bij de mesoloog was uitdrukkelijk ook laten testen op de alvleesklier en de bijnieren. Volgens het apparaat was daar niks mee aan de hand, ondanks dat ik jarenlang echt flink gesnoept heb. Maar ik weet ook niet of de uitslag van zo'n apparaat 100% waterdicht en dekkend is.

Stel dat ik gaatjes in mijn darmen heb, herstelt dit nog wel?

 
Dennis,

Wat er veranderd is bij mij is dat ik een forum heb gecreeerd dat nu uit zichzelf loopt. Ik hoef niet meer de boel aan te zwengelen door hier en daar een steen in de vijver te gooien. Daarom reageer ik minder vaak en korter, meer to the point. Kennelijk ervaar je dit als positief.

Mike

 
Wat ik als positief ervaar is dat ik lijk op te merken dat er een scherp randje afgesleten is, waardoor de geforceerde stelligheid die ik ervaarde, plaats maakt voor een genuanceerdere uitdrukking.

Maar dat het forum nu deels zelfredzaam functioneert is zeker ook een noemenswaardig winst!

 
Ik ben nog altijd even scherp hoor, maak je daarover geen illusies! Het heeft echt te maken met wat je met een mooi woord de zelfredzaamheid van het forum noemt. Ik hoef minder te prikkelen hier en daar en kan me beperken tot kortere reacties.

Quote:
Stel dat ik gaatjes in mijn darmen heb, herstelt dit nog wel?


Het leven kent een ongelooflijke veerkracht. Het menselijk lichaam kent een ongelooflijke capaciteit tot regeneratie. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet zou kunnen helen.

Mike

 
Quote:
Ik ben nog altijd even scherp hoor, maak je daarover geen illusies!


Toen ik gisteren mijn post schreef, verwachtte ik al deze reactie van jou. Dat zal ik iets concreter zijn. Ik maakte het onder andere op uit het feit dat je de breatharians en de sungazers niet gelijk te grond in boorde of onmogelijk verklaarde, maar dat je schrijft dat je je bedenkingen hebt omdat er veel gesjoemeld wordt met onderzoeken en de manier waarop mensen zich presenteren. En je scherpte kun je inderdaad maar beter houden, want dit is tevens je kracht en je kwaliteit.

Quote:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dit niet zou kunnen helen.


Jij hebt toch ook wel eens wat geschreven over 'ormus'? Een vriend van mij is ormus aan het onderzoeken en wil het zelf gaan maken/winnen. Hij had op internet gelezen dat er merkwaardige genezingen mee bewerkstelligd zijn. Een iemand had een tand of zijn tanden weer aan laten groeien mbv ormus. Ormus kan schijnbaar ook gemakkelijk gewonnen worden uit Keltisch zeezout!

 
Dennis, over herstel van lekkende darm is al behoorlijk veel geschreven, oa bepaalde voedingsmiddelen vermijden, herstel met oa l-glutamine en pro-biotica, of kefir en eigengemaakte yoghurt.

Ook bij gapsdieet staat er veel over geschreven met de nodige tips.

 
Bedankt voor je tips Dirtsa, maar eerst dien ik te weten óf ik wel een lekkende darm heb. Hoe kom ik daar achter?

 
ik heb een Igg test gehad, en had intolerantie voor verschillende voedingsmiddelen. Ik denk dat dat een criterium is.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.672
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan