Ademhaling

G

Guest

Guest
Gisteren kwam ik iets tegen over de Buteyko-ademhalingsmethode. Volgens Buteyko zitten veel mensen constant te hyperventileren. Door minder diep adem te halen zou het lichaam juist beter van zuurstof worden voorzien. Het zou helpen tegen heel veel kwalen (o.a. astma, maar dat niet alleen) en de stofwisseling verbeteren. Helpt ook tegen koude handen en voeten :D

Heeft één van jullie ervaring met deze methode?

 
Ik heb het boekje maar nooit echt toegepast. Wel idee om het boek weer uit de kast te pakken en kijken hoe ze vind dat we moeten ademhalen. Het was geen buikademhaling vziw.

 
Herhaaldelijk word ik op deze methode gewezen. Een vraag blijft onbeantwoord voor mij:

Als mensen constant zitten te hyperventileren, dan zitten ze te hoog met hun adem. Oftewel: ze hebben een oppervlakkige stressademhaling. Is dan niet de remedie het tegenovergestelde, nl. een diepe buikademhaling? Hoe kan het lichaam nu meer zuurstof krijgen als je deze niet diep inademt? Het niet diep genoeg inademen is nu juist de oorzaak van het probleem!

Mike

 
Nou...ik ben na mijn infarct nog 2 x met spoed in het ziekenhuis beland....

en ik had..hyperventilatie :oops:

Ze prikken dan bloed uit een slagader in je pols..om het zuurstofgehalte en CO2

in je bloed te bepalen..

En volgens hun had ik teveel zuurstof in m'n bloed...

En vraag me niet hoe ik geademd heb....voor mijn gevoel gewoon..

Dia.

 
Interessant wat je hier vertelt Dia! Ik heb altijd gedacht dat de Buteyko methode ook bij 'ons' hoort. Waarom? Omdat het ook precies het tegenovergestelde predikt van wat regulier over die ademhaling zegt. Dat alleen moet al genoeg zeggen! :D

Ik heb er hier ook een Ankertje van liggen.

 
Ik ben nog steeds niet overtuigd. Yoga is vele duizenden jaren ouder en gaat uit van een diepe, ontspannen ademhaling. Daar hecht ik meer waarde aan dan een of andere Rus die hyperventilatie tegen gaat met een soort van gematigde hyperventilatie.

Mike

 
Vroeger heb ik jarenlang op yoga gezeten...om te LEREN met m'n buik te ademen...

Omdat een "bolle" buik niet als mooi word gezien...houden de meeste mensen de

buik onbewust in en hebben een flank-ademhaling.

Ik heb geen idee hoe "gematigde" hyperventilatie voelt...maar een echte aanval

voelt dus echt afschuwelijk.

Dia.

 
Ik weet er alles van hoor! Ik kreeg die aanvallen meestal midden in de nacht, werd er wakker van. Ons eiken bed stond te schudden op zijn poten van mijn bibberen. Echt waar! Maar ik kon die angst weglezen met een leuk boek.

 
Ik adem mijn hele leven al niet goed, ik dacht wel de buikademhaling te doen, was ook goed waar te nemen. Maar ik had altijd het idee wel in de buik te komen maar vervolgens niet in mijn longen. Dit begint zich langzamerhand te verbeteren. En dit voelt zoveel beter!

Dus voor mij voelt een hoge ademhaling, soort van hyperventileren, echt niet goed. Pas als ik diep kan doorademen en deze lucht ook in de longen krijg dan voel ik mij goed, rustiger, ontdspannen en val ik veel gemakkelijker in slaap.

 
@ Rapunzel...

Jij kreeg dus hyperventilatie in je slaap???

Dan zou alles het toch optimaal moeten doen...omdat je dan super-ontspannen bent???

Dat weglezen ken ik wel...als je je helemaal kunt verliezen in een boek..ben je ook

niet meer met jezelf bezig..

Dia.

 
Ik denk dat ik dan droomde op dat moment. Maar als dat een paar keer achter elkaar gebeurt, dan ontwikkel je een naar-bed-gaan fobie. Het was een hele moeilijke tijd. Mijn man was overspannen, schoonvader had een hartaanval gekregen op de camping met alle problemen die daaraan vast zaten, later kreeg hij tijdens de omleidingen operatie een beroerte, mijn man raakte depressief en daarna ging mijn zus nog scheiden. Toen was ik op...

 
Oh ja. Wat dat betreft wel. De hyperventilatie heb ik achter me kunnen laten en al die familie problemen zijn ook opgelost. Nu nog werken aan mijn haarziekte, lekke darm, lever- en galstenen, bijnier-toestanden..... :lol:

 
oooh, dat alleen nog maar :D

Wij hebben allemaal een samenraapsel van symptomen, 1 voor 1 komen we er wel van af hoor.

 
Iedereen heeft de neiging te vergeten welke symptomen we hadden en dus al kwijt zijn. de nadruk ligt altijd op waar we last van hebben, en soms is dit levensgroot aanwezig.

 
Ik heb een paar dagen/nachten geëxperimenteerd met de Buteyko methode. Het lijkt een positief effect te hebben. Ik heb het boekje aangeschaft, waar vrij duidelijk in staat wat je moet doen. Heel kort door de bocht: middenrif ontspannen en zo min mogelijk ademhalen. Dus niet "hoog" ademhalen, wel een soort buikademhaling, maar heel subtiel (zoals bv een slapende poes).

Een paar interessante beweringen in het boek "Leef gezond, adem rustig":

[...] door te weinig CO2 in het bloed krijg je verstoringen van de stofwisseling en daardoor veranderen de reacties van het immuunsysteem. [...] Kooldioxide speelt een hoofdrol bij de verdeling van natrium en calcium binnen en buiten onze cellen, de productie van hormonen en hun fysiologische activiteit, en de processen van binding van calcium en ijzer door proteïnen. Als het kooldioxidegehalte daalt, wordt de minerale, elektrolytische samenstelling van het bloed veranderd om het verstoorde zuur-base evenwicht in het bloed te compenseren. Er bestaat ook een rechtevenredige afhankelijkheid tussen de concentratie van kooldioxide in het bloed en de intensiteit van de werking van de spijsverteringsklieren, alvleesklier, lever, enzovoort.

Verder kwam ik nog ergens tegen dat een laag CO2-gehalte in het bloed zou leiden tot verkramping van o.a. de galwegen.

Geen idee of het allemaal waar is, maar het klinkt mooi...

-

 
Er staat een doehetzelfcursus op internet: Buteyko-ademhalingsmethode DHZ

Op de site staat heel veel informatie (wel allemaal Engels). Het Buteyko-verhaal sluit prachtig aan bij het gedachtengoed van Weston Price (B heeft het alleen niet zo op bouillon, haha).

Het zou me niets verbazen als er onder de lezers van dit forum heel veel mensen zijn die over-ademhalen - volgens Buteyko gold dat voor alle chronisch zieken!

Je kunt een simpel testje doen: ga rechtop op een stoel zitten, adem rustig in en uit. Stop met ademhalen en adem pas weer in als je niet langer kunt wachten. Let op, je moet niet zo lang wachten tot je heel diep gaat ademhalen na de pauze, maar net zo lang tot je weer gewoon rustig verder kunt ademhalen.

Super-gezonde mensen kunnen dit een minuut volhouden, aardig gezonde mensen 40 seconden. Ik kwam niet verder dan 10 seconden, en na een paar dagen oefenen zit ik al boven de 20. Op naar de (minstens) 40! Daarboven zouden alle ontstekingsprocessen stoppen, zie

Chronische ziekten

Dat wil ik natuurlijk uitproberen!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.682
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan