acne en hormoonbalans

G

Guest

Guest
Hallo,

Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag over de juiste voeding bij acne.

Drie jaar geleden ben ik gestopt met de diane pil. Na het stoppen kreeg ik acne. Vanalles geprobeerd en nu is de acne voor 85% verminderd. Dit heb ik bereikt door geen granen meer te eten, geen suikers meer, veel noten, geen nachtschades en geen zuivel. Alleen nu wordt ik niet meer regelmatig ongesteld en toch blijf ik een beetje last houden van mijn acne.

Ik lees hier al dat noten zo eten niet goed is en dat heb ik veel gedaan. Ik heb de nadruk misschien te veel gelegd op plantaardig en minder op dierlijke vetten. Ik at dus veel noten, veel met amandelmeel en 1 keer in de twee weken vlees, maar wel wat vaker eieren, geen melk en yogurt vanwege de hormonen en de lactose. Ik kom nu op een punt dat er toch iets niet goed is. Dat dacht ik eerst wel want mijn acne verbeterde aanzienlijk, maar nu krijg ik een nieuw probleem: ik word niet regelmatig ongesteld en blijf toch nog een beetje last van acne houden. Ik dacht dat ik het allemaal wel wist met mijn dieet zonder suiker, zuivel, minder vlees, en veel noten, maar nu ik dit allemaal lees weet ik niet meer wat goed voor me is. Ik geloof dat er toch wel een goede oplossing is, maar ik weet niet zo goed meer hoe ik het aan moet pakken. Ben eerst maar gestopt met de hoge inname van noten en als ik ze neem dan week ik ze eerst en moet je ze daarna nog roosteren in de oven? Wie kan me helpen om een juist levenswijze samen te stellen of een andere tip. Ook probeer ik eens speltkiembrood, kijken hoe ik daarop reageer. Ik nam veel noten omdat granen kwam te vervallen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes Petra

 
Hier de bijsluiter van de Dianepil:

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h11903.pdf

Onder de bijwerkingen zien we:

Quote:
HUID- EN ONDERHUID

Huiduitslag

Huiduitslag met hevige jeuk en vorming van bultjes

Vorm van huiduitslag met pijnlijke blauwrode knobbels

Vorm van huiduitslag waarbij er ook sprake kan zijn van knobbeltjes, blaasjes of vochtophoping


Je huidklachten zijn dus direct gerelateerd aan de pil allereerst. Daarnaast kan een hoge inname van fytinezuur (uit noten) ook hebben bijdragen aan je huidklachten.

Mike

 
Hoi Petra,

Welkom hier! Ik zou me inderdaad meer richten op de dierlijke producten en vetten. Een deel van wat jij schrijft, had ik zelf kunnen schrijven. Heb bv lang de diane pil geslikt, erge acne gehad, etc. Kijk vooral naar dit topic over acne/puisjes.

Wat ik zelf heb gemerkt is dat acne een probleem is dat ook te maken heeft met de spijsvertering, lever, darmflora, etc.

Hoe onregelmatig is je menstruatie? Ben hierover een boek aan het lezen waarin oa. staat dat een bepaalde mate van onregelmatigheid geen probleem is. Maar als je geen/weinig dierlijke vetten eet, kan dat een hele negatieve uitwerking hebben op de menstruatie. Nog iets, het eten van kefir helpt voor mij erg voor mijn huid.

Groetjes,

Louise

 
Ik moet ook gelijk denken aan Lierre Keith, die schreef dat ze binnen een half jaar ofzo (?) nadat ze vegetarisch ging eten, al stopte met menstrueren.

 
Wanneer ik vroeger niet de pil slikte, werd ik niet ongesteld. Ik heb een aantal keren een pil-pauze genomen en vervolgens menstrueerde ik niet totdat ik de pil weer slikte. Toen nooit gedacht dat het aan mijn vegetarische voeding lag. Wat ben ik blij dat ik nu beter weet...

 
Ik heb denk ik 4 a 5 jaar de pil geslikt.

Ik word wel ongesteld hoor, maar niet regelmatig. Ik denk dat het voor mij erg te maken heeft met te weinig dierlijk vet en te veel in de plantaardige hoek: veel noten (zonder te weken)

Ik eet geen granen en ook geen zuivel dus vandaar de vele noten. Veel met amandelmeel enzo. De acne werd veel beter, maar nu minder ongesteld en toch zo nu en dan een beetje acne. Dus er is iets wat ik niet goed doe. Ik zit er sterk aan te denken om noten sowiezo te verminderen en dan als ik ze eet te weken en te roosteren? moet dat dan ook? en zo nu en dan speltkiembrood en meer vlees van goede kwaliteit, maar hebben jullie ook tips voor een goed te volgen dieet ofzo, want ik had nu wel veel oplossingen met amandelmeel en noten tussendoor, maar ja nu vervalt dat en weet ik niet meer zo goed wat wel goed voor me is en wat ik wel in relatie tot acne en hormonen kan nemen.

Trouwens bedankt voor de snelle reacties, leuk!!

 
Hoi Petrah, welkom hier.

Over acne en puistjes lees je meer op mijn website.

Daar staan veel teksten vanaf het forum hier, overzichtelijk bij elkaar.

Ook vind je hier veel over juiste voeding, wat kun je wel eten en wat beter niet.

Hier zie je wat wij eten, misschien heb je er iets aan.

Verder is het alleen lezen forum wel heel informatief. helemaal onderaan zie je richtlijnen voor goede voeding door Weston Price himself.

Lia

 
maar hoe denk jullie over de relatie zuivel en acne? Als ik het goed begrijp is rauwe melk wel goed, maar als ik dat niet kan krijgen dan is het denk ik beter om niet te nemen of wel?

en wat is kefir? hoe maak ik dat?

en moet ik de noten eerst weken en dan roosteren?

Ik denk dat ik zo nu en dan best wel speltkiembrood eten of niet?

Ik dacht dat ik het allemaal al wist met mijn plantaardige voedsel, maar ik moet weer opnieuw dingen leren en ontdekken. Sta ik wel voor open en ik weet ook zeker dat ik mn weg er weer in zal vinden...

 
Petrah,

Wij hebben ook een half jaar op rawfood geleefd. Het bracht ons op dat moment veel goeds maar op een gegeven moment verdween onze energie en werden we erg mager. De wereld (lees familie) viel over ons heen.

Volgens mij is rauwe melk juist wel goed voor je huid. Maar het is maar hoe goed kun je het verteren.

Als je geen rauwe melk kunt krijgen zou ik wel wegblijven van de gepasteuriseerde melk. Die doet meer slecht dan goed.

Je kunt dan nog beter er kefir en yoghurt van maken.

Een kefirplantje kun je hier kopen (verzenden of zelf halen)

 
Mike,

Wat jij schrijft over de bijwerkingen van de Diane, zal ongetwijfeld kloppen, maar is waarschijnlijk niet de acne (zoals Petrah beschrijft).

Als je Diane voorgeschreven krijgt tegen acne, is dat meestal omdat je testosteron te hoog is. Dat zorgt voor allerlei klachten, onder andere PCOS (onvruchtbaarheid en niet ongesteld worden a.g.v. cystes op de eierstokken).

Een hoog testosteron bij vrouwen gaat veelal samen met:

- leverproblemen

- insulineresistentie

Petrah,

Los van de vraag of testosteron hier direct bij betrokken is, is acne wel vaak een symptoom van een verstoorde hormoonbalans (het kan ook een symptoom zijn van verstoorde andere organen, maar dan is de vraag hoe de pil geholpen heeft). Bij een verstoorde hormoonbalans moet je direct denken aan (een verstopte) lever (en soms bijnieren).

De meeste vrouwen halen in ieder geval verbazingwekkende resultaten bij acne met een koolhydraatarmdieet. Nu is dat niet direct wat ik zou aanraden (bij een verstopte lever/hoog testosteron, aangezien de bijnieren hier ook bij betrokken zijn.

Weinig suikers (en in ieder geval de juiste koolhydraten) kan nooit kwaad, evenals meer gezonde vetten (als je die kunt verteren i.v.m. mogelijke leverproblemen). Lukt dat laatste niet, dan zijn leverreinigingen geen slecht idee.

Eventuele links tussen zuivel en acne... Op zulk soort vragen kan ik je niet direct antwoord geven. Mike zegt wel eens: "Je voeding is zo goed voor je als je het kunt verteren". Als je wilt weten of jouw zuivel bijdraagt aan je acne, zou je een klein experimentje kunnen uitvoeren.

Als je zo veel mogelijk constant houdt qua voeding, stress, etc. en dan een paar weken wel en een paar weken geen zuivel gebruikt, kun je in die tijd een dagboekje bijhouden en zo aan het eind wel iets concluderen.

 
Pinklady,

Petra kreeg acne NADAT ze gestopt was met die pil. Ze slikte de pil niet om acne tegen te gaan. Waarom zou je trouwens een hormoonpil slikken om acne tegen te gaan als de bijwerkingen o.a. huidklachten vermelden? Je ziet zo vaak dat de 'medicatie' voor een bepaalde kwaal precies de symptomen van de oorspronkelijke kwaal als bijwerking hebben! Ik heb op dit forum nu al regelmatig de bijsluiters vermeld van de rotzooi die sommigen hier slikken. Met een druk op de knop kan ik deze vinden via Google. Ik ga dan meteen naar de bijwerkingen. Waarom lezen zo weinig mensen toch deze bijsluiters?! Weet wat je slikt!

Overigens wijt ik de problematiek van Petra niet alleen aan die pil. Ik denk dat ze hormonaal al uit balans was voordat ze eraan begon. Maar de pil heeft zeker niet geholpen! Het uitblijven van de menstruatie kan zeer zeker het gevolg zijn van het jarenlange gebruik van de pil. Daarnaast helpt de overwegend plantaardige voeding ook niet, dat is een onvruchtbaarheidsdieet bij uitstek!

Mike

 
HELLUP nu weet ik niet zo goed meer wat ik moet doen. 1 ding is zeker meer dierlijke vetten. De groente meer gaan roerbakken zodat ik ze goed kan verteren.

Goede dingen voor de darmen nemen... tips?

Zuivel ga ik uitproberen en ik houd inderdaad al een dagboekje bij.

Noten eerst niet meer en als ik ze neem weken en roosteren? moet dat roosteren ook of is weken genoeg.

Ik wil alles wel proberen want ontvruchtbaar worden wil ik niet. Ik word wel ongesteld hoor maar onregelmatig.

Ik weet nu niet zo goed meer waar ik moet beginnen.

Ik werk in een biologische winkel en zag vanmorgen dat wij milder bio kefir yoghurt hebben. Dat is iets duits.

er staat op: gefermenteerde gedeeltelijk afgeroomde melk 1,5 % vet (kefir dus)

ook wil ik zo nu en dan speltkiembrood proberen want ik at helemaal geen granen meer vandaar de vele noten.

Waar moet ik beginnen om het allemaal weer een beetje recht te trekken. Wel zeg ik erbij dat mijn acne voor 85% wel opgelost is, maar nu word ik onregelmatig ongesteld dus een nieuw probleem.

Bedankt voor jullie hulp! Doet me goed!!

 
stap voor stap petrah, en zeker niet in paniek raken. Voeding moet een feestje zijn.

Ik ben begonnen met sole van keltisch zeezout. Kijk bij handige adressen onder alleen lezen forum.

En de H202 foodgrate.

Daarna: zonnebl olie/margarine de deur uit en vervangen door: olijfolie/kokosolie(aman prana),roomboter(gras). Hiervan kun je zeer gemakkelijk zelf ghee maken, dan ben je de melkeiwitten kwijt en kun je dit beter verhitten, reuzel

Vlees: van grasgevoerde beesten/biologisch. Maaak lekker stoofvlees, bouillons van botten(mergpijpjes en schenkel en knietjes of kipkarkassen, vraag erna bij je biol slager)

yoghurt kun je zelf maken, door de langere fermentatie is deze voor de meesten veel beter de verteren, net als eigengemaakte kefir.

Waterkefir, ben ik net mee begonnen, erg lekker, pro biotisch en erg leuk om te maken.

Google maar eens op waterkefir.

Brood: kun je vervangen door boekweitvlokken in de yoghurt, of zelf zuurdesembrood te maken(bijv van speltmeel) of kiembrood te kopen bij natuurwinkel. Is een klein broodje, maar zit enorm.

Veel eieren eten, eventueel alleen de dooier, gebakken lekker op kiembrood bijv.

 
Ik heb 6 jaar de Diane pil geslikt. Van mijn 16e tot 22e.

Toen wist ik al wat dingen over gezondheid en had gelezen dat de pil heel ongezond was.

Ik stopte dus en werd vervolgens ruim 1.5 jaar!!! niet ongesteld. Ook na een paar maanden kreeg ik een heel onregelmatige huid met veel vuil terwijl ik van mezelf een prachtige huid heb op mij gezicht.

Anyways na 8 maanden werd ik onderzocht in het ziekenhuis en bleek PCOS te hebben (cyctes in je baarmoeder). Ze adviseerden de Diane pil maar zat inmiddels op academie van natuurgeneeskunde en had daar een docent fytotherapeut. In mijn constitutie bleek aanleg voor zwakte in hormonen. Hij zei dat hij er wel wat mee kon. Na 8 maanden had hij mijn cyclus weer op de rit. Mijn huid was na een jaar ook weer de oude maar ik denk dat het vooral ontgifting van de pil was of iets dergelijks.

Maar goed de meeste stoppen als ze een kind willen dan lukt het niet omdat hun hele eigen hormoonhuishouding naar de filestijnen is. Dan gaan ze allerlei kuren in het ziekenhuis doen en IVF enzo. lijkt me nou niet dat je daar erg gezonde kinderen van krijgt omdat het van nature niet is verbeterd.

 
oke ik wil stap voor stap overgaan op jullie adviezen.

Ik ben al begonnen om meer eieren en biologisch vlees te eten.

Ik heb een adresje gevonden waar ik rauwe melk en kaas kan kopen. Is rauwe kaas ook goed? en kan ik de rauwe melk zo drinken of moet ik er eerst nog wat mee doen. En hoe maak ik er yoghurt van of zou ik dat ook bij de boer kunnen kopen.

Wat is jullie advies qua brood: ik ben van plan om speltkiembrood te nemen en misschien later speltzuurdesem, maar ik denk dat het niet goed is om het elke dag te nemen.

En wat voor tussendoortjes nemen jullie. bijvoorbeeld eens een lekkere koek ofzo zelfgemaakt uiteraard.

Ik ga volgende week beginnen met bouillon te trekken van een mergpijpje.

Sorry dat ik zoveel vraag maar ik moet weer andere dingen ontdekken omdat ik dacht dat zuivel en granen de oorzaak waren van mijn huidproblemen en dacht het opgelost te hebben met veel noten en geen tot weinig dierlijke producten maar ja nu heb ik een ander probleem: onregelmatig ongesteld en toch nog wel wat last van puistjes.

Ik kijk weer uit naar jullie tips! Alvast bedankt!!

 
Ik heb nooit meer tussendoortjes nodig, dus ik hoop dat dit voor jou ook gaat gelden, dan hoef je je daar niet meer druk over te maken.

Maar je kunt denken aan een glas waterkefir, of melkkefir of de appelsmoothie of de yoghurtsmoothie.

Of gewoon in alle rust een glas water drinken met sole erin.

Vaak denk je dat je honger hebt, maar het kan ook dorst zijn.

Yoghurt: je hebt een starter nodig, fles biologische yoghurt.

Neem een glazen pot/weckfles(1.5 liter), dan heb je lekker veel. Verwarm rauwe melk tot max 40 graden, doe kleine 2 cm yoghurt onder in de pot, giet de melk erop en roer even door, met houten of plastic lepel.

Zet de pot 24 uur weg in koelbox met deken erom heen. Eventueel nog kruikje erbij.

Belangrijk is om schoon te werken, spoel de pot schoon met kokend water, geen afwasmiddel.

Niet tussendoor kijken. Na 24 uur de yoghurt nog 8 uur in de koelkast zetten.

Als de yoghurt wat aan de dunne kant is, kun je deze drinken of uit laten lekken(zeef met dunne theedoek of kaasdoek).

Ik heb het scd kookboek, kun je downloaden, daar staan erg lekkere recpten die kh arm zijn. Ook van cake(met amandelmeel) of kokosbroodjes. Ik maak hier wel eens wat uit voor de jongste. Hij vind de appelcake heerlijk. Zo kan hij af en toe ook wat lekkers mee eten als we naar verjaardag gaan. Misschien is dit ook wat voor jou?

 
Ik heb heel veel met noten meel gedaan en dat is nu juist het probleem: te veel fytinezuur en teveel plantaardig...daardoor nu onregelmatig ongesteld.

Ik werk in een biologische winkel dus dat is erg handig. Ik vond er vannochtend dit: milder bio kefir van heirler dat is gefermenteerde gedeeltelijk ageroomde melk 1,5%.

wat vinden jullie daarvan?

 
Ik ken die kefir en heb het zelf ook vaak gedronken voordat ik zelf kefir maakte. Zelf gemaakte kefir is beter want er zitten meer bacteriën in. Een voorbeeld, probeer zelfgemaakte kefir maar in en flesje mee te nemen, wanneer je het opent, explodeert het. Dit gebeurt minder met winkel kefir, omdat het minder 'leeft' van de goede bacteriën. Maar bij de goede bio merken winkel kefir, zit er wel nog wat leven in, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Lidl kefir in Duitsland.

Een negatief punt voor deze winkel kefir is dat het maar 1,5% vet bevat, dit is veeeeel te weinig. Wanneer je zelf kefir maakt, moet je voor volle melk gaan. Dat is rauwe melk altijd.

Al met al, vind ik die bio winkel kefir wel oké als je nog geen zelfgemaakte kefir hebt. Maar zelfgemaakte is veel beter.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.803
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan