Abortus, ja of nee ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AP
  • Startdatum Startdatum
In 2020 plaatste ze een bericht op Instagram waarin ze haar middelvinger opstak uit protest tegen de beslissingen van de Poolse regering, zoals gemeld door Vanity Fair Italia.
Oproep: Ze verklaarde dat de rechten waarvoor haar ouders hadden gestreden, waren “geschonden en met voeten getreden”.
Bredere positie: In 2022 nam ze het recht op abortus in Polen op in de lijst van gevaren die de grondrechten bedreigen,

Kasia Smutniak: «Ook het recht op abortus staat op het spel. En het is niet langer mogelijk om geen standpunt in te nemen.»

De afgelopen jaren, maanden en dagen heb ik met eigen ogen gezien hoe gemakkelijk het is om rechten te verliezen die ik tot voor kort als vanzelfsprekend beschouwde. Dit schreef Kasia Smutniak, 43 jaar, actrice van beroep, maar altijd bereid om op te komen voor zaken die zij belangrijk vindt, op Instagram. Dat deed ze ook bij ons, in 2021, toen ze op de cover van Vanity Fair Italia herhaalde: “Niemand raakt vrouwen aan”, waarmee ze het recht op abortus verdedigde, dat helaas vaak wordt ontzegd in Italië (ongeveer 70 procent van de gynaecologen is gewetensbezwaarde).

En nu, enkele dagen voor de verkiezingen, laat Kasia opnieuw van zich horen: "De vrijheid om te kiezen wie ik ben, hoe ik wil zijn, wat ik met mijn lichaam doe, de mogelijkheid om te dromen van een betere toekomst voor mijn kinderen... alles lijkt in gevaar. Kijk maar naar de feiten: het verlies van het recht op abortus vorig jaar in mijn land, Polen,

Als ik een euro had voor alle vrouwen die het recht hun ongeboren kinderen te vermoorden verdedigen was ik nu miljardair. Er bestaan geen conservatieve vrouwen, zij die beweren dat wel te zijn spelen toneel.

Mike

Niet dat vrouwen veel in de weg gelegd wordt momenteel: is er een demo tegen abortus: staat de tegendemonstratie al weer klaar

https://archive.is/Myf2m

Livia (10) snapt niet waarom vrouwen abortussen ondergaan. © Serge Ligtenberg
Mandy Meijer

Livia (10) loopt samen met haar moeder Janice het Malieveld op. Ondanks de kou, heeft ze haar handjes stevig om de stok geslagen van het bord dat ze omhoog tilt. Daarop staat: ’Dankjewel papa’. „Ik snap niet waarom mensen kiezen voor abortus”, zegt Livia. „Want je bent zelf toch ook geboren en blij dat je ouders niet voor abortus hebben gekozen.”

„De vaders zijn toch degenen die er vaak voor zorgen dat de moeder ervoor kiest om het kindje uit te dragen”, zegt een vrijwilliger van Schreeuw om Leven, die de borden uitdeelt. Maar ze hebben ook andere leuzen: ’for an abortion free society’ en ’mensenrechten beginnen in de baarmoeder’.

Verkiezingsuitslag​

Op de druilerige zaterdagochtend verzamelden zich zo’n 11.000 mensen op het Malieveld. Door de zee van zwarte paraplu’s springt een grote feloranje plu eruit. Hieronder schuilt de SGP-voorman Chris Stoffer. „Het is een hele belangrijke week waarin we opkomen voor veertigduizend leventjes die ieder jaar worden weggehaald uit de moederschoot”, zegt hij.
SGP-voorman Chris Stoffer op de Mars voor het Leven.

SGP-voorman Chris Stoffer op de Mars voor het Leven. © Serge Ligtenberg

De recente verkiezingsuitslag valt Stoffer zwaar. „De winst die D66 gehaald heeft, is geen stem voor het leven”, zegt hij. Toch houdt hij hoop omdat sommige conservatieve partijen ook groter zijn geworden. „Er zijn dingen in Nederland veranderd waarvan we dachten dat dat nooit zou gebeuren. Dus daardoor houd ik hoop.”

Praat mee: Mag de SGP meedoen aan de verkiezingen als ze vrouwen uitsluiten?

Partijleider Chris Stoffer van de SGP.

Terwijl er op het malieveld gezamenlijk wordt gebeden, verzamelt zich een eindje verderop een heel andere groep. Gekleed in groene poncho’s en gewapend met kartonnen borden, scanderen een paar honderd man ’My body, my choice’ en ’Baas in Eigen buik’. De Dolle Mina’s hebben dezelfde teksten ook op hun buik geschreven, zoals ze deden in de jaren 70.

Dolle Mina’s​

Lideweij Baart (19) is sinds dit jaar Dolle Mina en organiseerde het tegenprotest tegen de Mars voor het leven. „De pro-life bemoeit zich met ons leven en ons lichaam”, zegt ze. „Dus daar verzetten we ons tegen. Maar we staan hier ook vooral voor een vrije, toegankelijke, veilige abortuszorg waar geen taboe of stigma meer op zit.”
Dolle Mina’s Lideweij Baart en Laura Iqbal.

Dolle Mina’s Lideweij Baart en Laura Iqbal. © Serge Ligtenberg

Laura Iqbal (34) knikt instemmend. Ze is werkzaam bij Stichting AVA, die zich inzet voor betere reproductieve zorg in Nederland. „Ik snap het pro-life argument niet, want we hebben het over iets wat nog niet levensvatbaar is”, zegt zij. „Ze zeggen ervoor te staan dat we vrouwen beter opvangen in de maatschappij, maar tegelijkertijd gaan ze volledig voorbij aan de wensen van diezelfde vrouwen.”

Wanneer de tocht begint, verspreiden de pro-choice activisten zich over de oever van het kanaal. Het water zorgt ervoor dat de twee groepen demonstranten niet bij elkaar in de buurt kunnen komen. De politie ziet erop toe dat de stille tocht rustig kan verplaatsen.

Democratie​

Josje Boeven is een deelnemer van de niet-zo-stille-tocht. Ze vindt het niet erg dat de Dolle Mina’s er zijn. „We leven gelukkig in een vrij land. Dus net zo goed als wij hier mogen lopen, mogen zij daar staan. Dat hoort bij een goede democratie.”
Op de Mars voor het Leven kwamen zowel pro-life als Dolle Mina’s af.

Op de Mars voor het Leven kwamen zowel pro-life als Dolle Mina’s af. © Serge Ligtenberg
Wanneer ze de pro-choice demonstranten wat meer nadert, zegt ze: „Het is wel wat intimiderend, dat moet ik eerlijk zeggen.” Het is volgens haar een veel grotere groep tegendemonstranten dan vergeleken met andere jaren. „En ik snap ze wel, want ik ben ook baas over mijn eigen buik. Maar we moeten ook dealen met kinderen die geen stem hebben en die we niet het leven moeten ontnemen.” Al geeft ze daarna zelf een disclaimer: „Al heb ik makkelijk praten, omdat ik zelf niet in die situatie zit.”

Laatst bewerkt:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.638
Leden
8.693
Nieuwste lid
chiaseeds
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan