Abortus, ja of nee ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AP
  • Startdatum Startdatum
In 2020 plaatste ze een bericht op Instagram waarin ze haar middelvinger opstak uit protest tegen de beslissingen van de Poolse regering, zoals gemeld door Vanity Fair Italia.
Oproep: Ze verklaarde dat de rechten waarvoor haar ouders hadden gestreden, waren “geschonden en met voeten getreden”.
Bredere positie: In 2022 nam ze het recht op abortus in Polen op in de lijst van gevaren die de grondrechten bedreigen,

Kasia Smutniak: «Ook het recht op abortus staat op het spel. En het is niet langer mogelijk om geen standpunt in te nemen.»

De afgelopen jaren, maanden en dagen heb ik met eigen ogen gezien hoe gemakkelijk het is om rechten te verliezen die ik tot voor kort als vanzelfsprekend beschouwde. Dit schreef Kasia Smutniak, 43 jaar, actrice van beroep, maar altijd bereid om op te komen voor zaken die zij belangrijk vindt, op Instagram. Dat deed ze ook bij ons, in 2021, toen ze op de cover van Vanity Fair Italia herhaalde: “Niemand raakt vrouwen aan”, waarmee ze het recht op abortus verdedigde, dat helaas vaak wordt ontzegd in Italië (ongeveer 70 procent van de gynaecologen is gewetensbezwaarde).

En nu, enkele dagen voor de verkiezingen, laat Kasia opnieuw van zich horen: "De vrijheid om te kiezen wie ik ben, hoe ik wil zijn, wat ik met mijn lichaam doe, de mogelijkheid om te dromen van een betere toekomst voor mijn kinderen... alles lijkt in gevaar. Kijk maar naar de feiten: het verlies van het recht op abortus vorig jaar in mijn land, Polen,

Als ik een euro had voor alle vrouwen die het recht hun ongeboren kinderen te vermoorden verdedigen was ik nu miljardair. Er bestaan geen conservatieve vrouwen, zij die beweren dat wel te zijn spelen toneel.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.620
Leden
8.691
Nieuwste lid
steltenpool
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan