10x zoveel vitamine A,D, E en K

De biologische slager bij ons in de buurt geeft aan dat er geen toevoegingen in de leverworst gaan.

Vorige week gaf het mevrouw die ons hielp aan dat ze minder zout gaan gebruiken in de producten.

Ga ze meer eens een mail sturen over het keltische zeezout, hoeven ze niet zo zeer te verminderen maar het goede juist toevoegen.

 
De bio-slager in Eindhoven gebruikt naar eigen zeggen wel natriumnitriet, maar in een veel lagere dosis. In zijn ogen is het noodzakelijk om natriumnitriet bij vleeswaren te gebruiken omdat ze anders zo snel bederven dat het voor hem niet interessant meer is om deze producten te verkopen. Ik heb nog gevraagd: bedoel je echt bederven of bedoel je alleen verkleuren. 'Echt bederven' zei hij. Toch hebben ze in biowinkel zoals ik hierboven beschreef leverworst waar volgens het etiket geen natriumnitriet in zit.

 
Goeie post Amancay!

Lever moet je toch eerst 2 weken invriezen voordat je hem rauw kan eten?

 
Quote:
Lever moet je toch eerst 2 weken invriezen voordat je hem rauw kan eten?


Ik vraag me af hoe nauw je dit dient te nemen. Om het zekere voor het onzekere te nemen dien je het 2 weken in te vriezen om de parasieten te doden. Maar als je biologisch vlees of wilde vis wel meteen vers rauw eet wanneer je je gezond voelt, zou het dan echt kwaad kunnen? Natuurlijk wel goed kauwen en niet met drinken wegspoelen, zodat je maagzuur zijn werk goed kan doen. Ik wil in de toekomst echt gewoon vers rauw vlees kunnen eten, ook kippenvlees. En wat is het risico dan als een parasiet je te grazen neemt...? :)

 
@Boschje

Ik heb gister voor de 2de keer kalfslever gegeten.... deze hebben we bij de slager gehaald en daar was het al ingevroren, alleen weten we niet hoelang. Nu had ik gister ongeveer 150 gram lever in stukjes gesneden en in een grote zelfgemaakte maaltijdsalade vermengd. Ik had hem kort gebakken waardoor de binnenkant als ik het in me mond deed als een soort gelei door me tanden ging.... vreemd gevoel en niet eens super veel smaak eraan. Trouwens samen gebakken met spek. Verder zat er nog rauwe geitenkaas en gekookte eieren in de salade, voor de vetten ;)

Ik denk dat ik nu minimaal 1x in de week lever ga eten... verder eten we thuis ook minimaal een 1 grote leverworst weg en plakjes dunne lever voor op speltbrood. En verder 2x per dag levertraan+boterolie capsules. Ik hoop dat ik op deze manier genoeg lever naar binnen krijg :)

 
Hoeveel capsules neem je caveman? Ik begrijp dat je er behoorlijk veel nodig hebt om aan 1 theelepel levertraan te komen.

 
Ik neem 2 van die capsules en ja ik had al gelezen dat ik er wel 10 van zou moeten slikken maar dat gaat me echt veel te ver! :) Ik probeer aan te vullen door echt lever te gaan eten. Het kan nooit perfect... maar ik ben op de goede weg ;-) Misschien in de toekomst toch maar een keer vloeibare proberen.

 
Half februari heb ik kleingesneden stukjes kippenlever ingevroren. In een plastic zakje. Vandaag dacht ik er pas aan om het eruit te halen. Het was één klont geworden dus te groot om op te eten (volgende keer ook ijsblokjes) vandaar dat ik het een beetje heb laten ontdooien in de koelkast. Ik heb net 2 stukjes op maar het was al ietsje te ver ontdooid. Het smaakte.... naar lever. Eigenlijk viel het wel mee, het was meer het idee en de textuur! :)

 
@Rapunzel

ik heb precies hetzelfde... de textuur in je mond en het idee ja. Ik denk dat als ik dit standaard elke week minstens 1 keer gebakken eet ik het uiteindelijk wel lekker ga vinden... hoewel ik de smaak niet echt smerig vind. Ik eet ook gewoon gesneden lever op speltbrood en dat vind ik heerlijk, net als leverworst ;-)

 
@ caveman, als je rauwe kalfs-, kip-, of lamslever met bijv kefir, citroensap, kaneel, vanille, kokosolie, in een smoothie vermaalt, proef je nauwelijks tot geen lever smaak. Ook de textuur is dan niet meer aan de orde, omdat je een glad papje hebt.

 
@Bosche

Bedankt, ik maak bijna elke dag nog smoothies dus ik zal het een keer proberen. In dit geval gaat er al citroen, kaneel, rauwe melk en avocado in. Maar ook cayennepeper en curcuma. Ik zal de kalfslever is ontdooien binnenkort en het erin doen. Ik ga zo maar even nog een speltbrood vol met rauwe boter en dikke plakken lever weg peuzelen ;)

 
@DenniS

Quote:
Er zijn bij ons in de biowinkel hebben ze ook leverworst zonder natriumnitriet in lage brede glazen potjes met een groen etiket. Het is van een Duitse fabrikant Ökoland.


Over welke biowinkel heb je het? EkoPlaza? Dan ga ik die ook eens kopen.

 
Quote:
@ caveman, als je rauwe kalfs-, kip-, of lamslever met bijv kefir, citroensap, kaneel, vanille, kokosolie, in een smoothie vermaalt, proef je nauwelijks tot geen lever smaak. Ook de textuur is dan niet meer aan de orde, omdat je een glad papje hebt.


Ben ik nou de enige die zich afvraagt of zoiets als hierboven de manier is waarop de natuur het bedoeld heeft? Volgens mij zouden mensen instinctief moeten weten wat ze wel en niet moeten eten om gezond te blijven en niet zelf bedenken hoe ze dingen dan wel gaan lusten. Dat denken is voor andere dingen. Elke willekeurige persoon zou op basis van zijn primitieve functies (en daar hoort denken niet bij!) moeten kunnen overleven. Smaak en reuk zijn er bovendien ook niet voor niets.

Je kunt stellen dat smaak en reuk enigszins beïnvloed zijn door de hedendaagse smaakversterkers, maar dan nog. Als je zo veel moeite moet doen om (rauwe) lever eetbaar te maken, is (rauwe) lever dan wel bedoeld om te eten? Elke diersoort zonder hogere cognitieve functies zou het laten staan als hij er zo van gruwelde (met dank aan het instinct!) en wij denken dat wij het wel moeten eten? Hier klopt voor mij echt iets niet.

 
Quote:
Over welke biowinkel heb je het? EkoPlaza? Dan ga ik die ook eens kopen.


Ja bij Ekoplaza sowieso. In Eindhoven liggen ze bij de bouillonblokjes en visblikjes in het schap.

 
Pinklady:

Dat heb ik me dus ook al vaak afgevraagd: als je er zo van gruwelt moet je het dan wel eten en is het dan wel goed voor je?

Ik heb er trouwens geen probleem mee om rauwe lever in kleine stukjes te eten, maar die cod-liver-oil went echt niet!

Ook walg ik van appelazijn, dus neem ik maar citroensap.

 
@Pinklady

ik heb precies hetzelfde.... maar kennelijk is onze gedachte dat iets niet 'lekker ruikt' niet meteen zo dat de voeding 'ongezond' is. Dat is hetzelfde met bepaalde traditionele gerechten... zoals gefermenteerde vis zoals ze dat in Alaska eten of iets dergelijks. Sommige mensen vinden dit heerlijk maar de meeste enorm smerig... maar het is wel super gezond. Zelfs zo 'gezond' dat de gemiddelde westerse persoon er direct ziek van wordt... ;-)

Ik vind vis al niet te eten, is het dan 'ongezond' voor mij? Misschien is het ook wel het idee in mijn hoofd dat ik het niet lekker vind... vroeger lustte ik namelijk wel vis! Sommige kunnen helemaal geen enkel stukje lever in hun mond stoppen voordat ze overgeven. Perceptie van de hersenen denk ik....

Ik heb net 3x 240ml levertraan+boterolie bestelt... kijken hoe dit in mijn smoothie gaat smaken v/d week.

 
Precies. Als ik van jongs af aan was grootgebracht met orgaanvlees zou het op mij overkomen als de grootst mogelijke delicatesse. Ik ben echt niet kinderachtig qua smaakbeleving en ga in dat opzicht verder dan menigeen, maar orgaanvlees krijg ik niet weg. Het is niet anders. Mijn alternatief is rauwe melk, vis en vet spiervlees. Met levertraan heb ik totaal geen moeite.

Mike

 
Mike,

heb je wel al eens schelvislever geprobeerd? Dat is echt lekker en smaakt geheel anders dan levers van andere dieren die ik al heb gegeten.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.778
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan