10x zoveel vitamine A,D, E en K

Quote:
Ben ik nou de enige die zich afvraagt of zoiets als hierboven de manier is waarop de natuur het bedoeld heeft?



Ik vind rauwe lever verwerkt in de smoothie heel smakelijk. Waarom zou ik het zo eten, als ik het lekker kan maken door er wat (producten uit de natuur) aan toe te voegen. Als je lever bakt (en ook ander vlees) maak je het toch ook smakelijk met kruiden etc. Een stuk vlees of vis braden zonder peper, zout en / of andere kruiden is ook niet veel aan.

En trouwens.. het voelt tot nu toe erg goed. Na mijn lever ochtend smoothie kan ik me heerlijk krachtig voelen. Een gevoel dat ik haast was vergeten.

 
Boschje,

Het gaat mij erom dat mensen (misschien jij niet direct) veel moeite doen om de smaak van lever te maskeren om het toch weg te krijgen. Dat maakt dan dat ik me afvraag of dat nou is zoals de bedoeling zou zijn. Dat stuk vlees of vis zonder kruiden kan dan minder smakelijk zijn (hoewel ik het zelf prima vind... peper en zout), het maakt het als het goed is niet zodanig weerzinwekkend dat er allerlei smoothietrucs ingezet moeten worden om het toch weg te krijgen...

Het maakt mij verder niet uit, ieder zijn ding. Ikzelf heb alleen wel de opvatting dat ik niet tegen heug en meug dingen naar binnen ga werken die ik ronduit smerig vind. Voor mij dus geen levertraan, geen lever en zo nog wat dingen. Nogmaals, mijn smaak en reuk zijn er niet voor niets.

 
Ik eet ook geen dingen die ik niet lust, aangezien ik genieten van mijn eten belangrijk vind. Soms is het even wennen aan een andere smaak, voordat ik iets kan gaan waarderen.

Kokosolie vind ik bijvoorbeeld erg lekker, maar niet om zo een brok te eten. Dat maakt me absoluut aan het kokhalzen. Zo ook met roomboter, ghee, palmolie en met rauwe lever. (Overigens eet ik alleen lams, kip en kalfslever. De smaak van runderlever vind ik persoonlijk echt niet lekker en dat eet ik niet, óók niet in een smoothie)

Verder ben ik het met caveman eens, dat het idee om zoiets als rauwe lever, of ander orgaanvlees te eten, vaak al tegenstaat. Dat maakt het dan al wat lastiger om het lekker te vinden. En rauw vind ik de textuur inderdaad niet fijn om te eten. Door het fijn te malen in een zelfgemaakte smoothie met wat andere ingrediënten, maakt dat het een heel smakelijk papje wordt. Wat voor jou een smoothie truc is, zie ik liever als een stukje creativiteit op dit gebied.

En of de natuur het op deze manier bedoeld heeft weet ik niet. Zolang iets met respect en dankbaarheid voor de natuur bereid en geconsumeerd wordt, is het voor mij persoonlijk goed.

 
Okee, ik heb de levertraan+boterolie binnen gekregen maar dan in Gel vorm en gelijk maar in mijn smoothie gedaan.... maar jesus wat een intense smaak en geur zeg pfff. Zelfs de geur en smaak komt nog omhoog na dat ik me smoothie op heb. Ondanks het feit dat ik er een halve citroen in doe met kaneel, cayennepeper en curcuma. Ik had 1.5 lepel in een 1,5 liter smoothie gedaan. Ik drink de helft en mijn ouders de andere helft met z'n 2e. Iemand nog een goede tip wat de geur/smaak extra maskeert? Ik moet nu wel komende tijd gaan nemen want we hebben er 3 gekocht :)

 
heb je het al eens geprobeerd zo, op een lepeltje? eventueel met een lepeltje honing. Ik heb ook de gel en neem deze inmiddels in zonder andere produkten, het glibbert zo naar binnen en ik heb na die tijd ook geen nasmaak.

Dan kun je de smoothie gewoon lekker maken, zonder bijsmaak,

 
@Dirtsa

ik ga morgen iets proberen, eerst wat kokosvet in je mond en dan goed laten smelten en dan zonder water doorslikken om vervolgens een theelepel levertraan naar binnen te werken. Ik ga kijken of het werkt en anders wordt het gewoon de neus dicht en doorslikken. Ik moet wel bekennen dat ik dit makkelijker kan hebben dan een echte vis smaak, daarvan moet ik kokhalzen.

 
Wij doen een de levertraan op een lepeltje, glas smoothie binnen handbereik.

Levertraan naar binnen en direct een of twee slokken smoothie er achter aan.

Is prima te doen zo.

 
@Poekie

dat zal ik morgen ochtend proberen :) verslag komt morgen ;)

 
Quote:
Iemand nog een goede tip wat de geur/smaak extra maskeert?


Ooit gedacht aan levertraan injecteren met een wasknijper op je neus? :mrgreen:

 
Mensen, doe toch allemaal niet zo moeilijk. Afgelopen zondag heb ik in Noord-Holland (dankzij Poekie) nog gedemonstreerd hoe makkelijk je de smaak van levertraan kunt verhullen in een smoothie. Ik heb hier een aantal variaties op hetzelfde thema geplaatst.

Mike

 
@Mike

Die levertraan vind ik echt niet te maskeren, dus ik geef het op. Ik heb gewoon volle theelepel kokosvet in me mond en daarna een theelepel levertraan en daarna wegspoelen met smoothie. Valt me ook op dat de levertraan smaak/geur nog wel even blijft hangen maar niet echt in me mond ofzo. Kreeg ook een brandend gevoel in mijn maag een half uur lang ongeveer. Het wordt maar gewoon accepteren en proberen er aan te wennen. Morgen wat kaneel op de levertraan strooien, misschien dat dit extra helpt.

 
kun je ook teveel aan vitamine a hebben? wat zegt dat............

 
Gewoon niet ademen door je neus en doorslikken, ik spoel het weg mat mijn appelazijn watertje, is ook sterk van smaak dus maskeert de levertraan smaak wel en ik blijf even door mijn mond ademen.

 
Vandaag heb ik 250 gram kippenlever en 100 gram lamslever gegeten.

Volgens de tabellen is dat bij elkaar 55 milligram (55.000 microgram) Vitamine A.

Het Voedingscentrum:

Quote:
Voor volwassenen ligt de bovengrens op maximaal 3000 microgram vitamine A per dag.

Een teveel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken. De verschijnselen zijn hoofdpijn, misselijkheid, duizeligheid, vermoeidheid en afwijkingen aan ogen, huid en skelet. Er zijn ook aanwijzingen dat meer dan 1500 microgram vitamine A per dag het risico op heupfracturen bij volwassenen verhoogt, maar dit wordt nog verder onderzocht. Het gaat om vitamine A uit dierlijke producten en niet om provitamine A uit groente en fruit.


Nou, dan zal ik wel kotsmisselijk worden en enorme hoofdpijn krijgen.

 
Wat een geluk dat ik lever juist heel erg lekker vind. Ook met levertraan slik ik makkelijk. Het zou inderdaad goed kunnen komen door de gewoontes doe je van vroeger mee hebt gekregen, zoals Mike al schreef. Mijn moeder maakte vaak kippen levertjes klaar en we vonden dat allemaal heerlijk.

In mijn omgeving gruwelen mensen er ook wel eens van dat ik rauwe eieren eet. Laatst logeerde mijn vader bij ons en die zag mij 's morgens mijn melk drinken met twee rauwe eitjes er door. Hij vond het grappig dat ik dat nog steeds doe. Mijn moeder gaf ons vroeger namelijk ook altijd al rauwe eieren.

 
Ik kwam gisteren met toeval op een site die het over het 'rookpunt' had van vet en oliën, en een tabel had.

Die site kan ik nu niet vinden..
Maa wel Wikipedia:

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rookpunt

Maar daar zie ik dat roomboter een lager rookpunt heeft dan sommige plantaardige oliën!

En bij kokosolie (vet) zie je een groot verschil tussen ongeraffineerd 177 celsius, en geraffineerde 232 celsius! Veel hoger maar wij staan ongeraffineerde voor vanzelf..

Wat ook opvalt is het verschil tussen roomboter en ghee, 177c voor roomboter, en 252c voor ghee, ook een groot verschil terwijl de vetten hetzelfde zijn..

Olijfolie heeft ook erg grote verschillen..
160-207 graden.
En zonnebloemolie 107-232 graden!

Komt dit door het hydrogeneren? Dat de oliën eigenlijk al verbrand en bewerkt zijn en dan een hoger rook(brand)punt lijken te hebben?

Wat me óók erg opviel na het zoeken erna nu vanochtend is dat er veel sites en blogs over praten.. Maar de meesten schrijven hele andere waardes dan de ander, over hetzelfde product., en de verschillen zijn niet klein!

Dit laat de betrouwbaarheid van het internet (misschien voornamelijk de particulier geschreven blogs enzo) maar weer goed zien.. Ver te zoeken!

Ik ben ook benieuwd wat het rookpunt van Ossenwit is, ik vond op één site dat dit 250 graden zou zijn.. nu hopen dat dat klopt want dat is mooi hoog :)
Maar van reuzel is het wel veel lager volgens wiki, 182c
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.780
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan