10x zoveel vitamine A,D, E en K

Een van de belangrijkste dingen van het onderzoek van Price is dat die natuurvolkeren die volmaakt gezond waren meer dan 10x zoveel vet oplosbare vitamines binnen kregen.

Nu vraag ik me af: Zouden wij nu aan deze hoeveelheden komen?

Ik denk het eigenlijk niet. Volgens mij schrijft Price ergens dat de melk die deze natuurvolkeren dronken vele malen meer vitamines bevat, doordat de koeien van snelgroeiend gras aten. En daar komen wij dan aan met onze biologische melk van Holstein koeien. Reken maar dat hier veel en veel minder vitamientjes in zitten. Ik eet me gek aan de roomboter van Proef nu!, want deze schijnt van Jersey koeien te komen. Maar als ik de kleur van deze roomboter bijvoorbeeld vergelijk met de roomboter van Remeker (toen ze die nog verkochten :( ) of met de ghee van Remeker, dan zie ik toch echt wel een MEGA verschil. Ik denk dus niet dat de roomboter uit de natuurwinkel ook maar een klein beetje in de buurt komt van de roomboter die die natuurvolkeren aten.

Verder eet ik nog best veel spiervlees, omdat ik orgaanvlees gewoon echt nog steeds niet weg krijg. Ook hier verschillen veel van ons dus nog met die natuurvolkeren.

Dan hebben we nog vis. Dit eet ik niet heel erg vaak, maar meestal eet ik dan wilde zalm. En pas voor het eerst sardientjes gegeten van de AH na een tip op dit forum. De natuurvolkeren aten waarschijnlijk de vis met kop en al op (?), dus ook weer een boel vitamines en mineralen die wij niet binnnenkrijgen.

Dan de groentes. Ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat de biologische groentes die wij kopen bij lange na niet van dezelfde kwaliteit zijn als waar WP het over had. Zelfs als we zelf verbouwen op zeemineralen weet ik niet of het dan wel goed genoeg is.

oke, dan hebben we de levertraan en boterolie nog, maar dat is ook niet iets wat voor iedereen altijd te betalen is. En komt zo'n theelepeltje boterolie in de buurt van de hoeveelheden die Price zag bij de volkeren die hij besturdeerde?

Dus, komen we niet nog steeds heel veel voedingsstoffen tekort?

 
Het zal wel dat er minder vitamines en mineralen in ons voedsel (ook de biologische) zit in vergelijking met vroeger, mede door de vervuiling, verkeerde voeding van dieren en dan nog eens de pasteurisatie. Daarbovenop wordt ons lichaam ook meer belast met toxines, maar het lichaam is ook tot veel in staat om zichzelf te genezen en als je je best doet om zoveel mogelijk WP te volgen, dan denk ik dat je toch al een heel stuk gezonder kunt worden dan je hiervoor was of de meeste andere mensen.

Stress is ook een grote boosdoener, ik denk dat de natuurvolkeren veel minder stress kenden, dat is zeker iets dat niet te onderschatten is.

Als je geen orgaanvlees lust (vind ik eigenlijk ook niet zo lekker), kun je die bv in een smoothie blenden, zodat je de smaak niet meer proeft of schelvislever eten, dat is erg lekker en ook een orgaan.

De vissenkop (met alle ingewanden intact) hoef je niet op te eten, maar kun je in een pot water leggen en vissenbouillon van maken om de mineralen er uit te trekken.

Indien je een tuin hebt, zou je zelf een moestuintje kunnen aanleggen, maar zoveel groenten (tenzij je veganist bent) :wink: hebben we eigenlijk niet nodig.

Ik denk dat voeding van de beste kwaliteit in de toekomst wel gemakkelijker te verkrijgen zal zijn, van zodra er meer mensen genezen van een WP 'dieet' te volgen en de awareness over echte gezonde voeding helpen verspreiden. Ik fantaseer alvast van supermarkten en restaurants die helemaal WP geïnspireerd zijn met de goedkeuring van WAPF. :mrgreen:

 
Janse, volgens mij moet je ervan overtuigd zijn dat je heel erg goed bezig bent, anders krijg je stress van het gevoel nog steeds tekort te schieten. Je weet al zoveel meer over voeding en je lichaam dan de gemiddelde nederlander, geniet van waar je mee bezig bent en probeer er achter te komen wat nog aandacht behoeft.

Of dat nu de leverreinigingen zijn of ozongenerator, of iets minder granen of juist wat meer granen/zuurdesembrood of eigengemaakte yoghurt, of wat dan ook.

 
Evan,

Ik wil je even herinneren aan deze woorden van Weston Price:

Quote:
Het maakt niet uit wat de bron van mineralen en vitamines is, zolang de hoeveelheid maar voldoende is.


Vandaar dat Price schijnbaar tegenovergestelde voedingspatronen zag die toch met elkaar gemeen hadden dat men voldoende vetten en mineralen consumeerde. De natuur levert ons meerdere wegen naar Rome. We hoeven dus niet per se zo te eten zoals jij beschrijft, het gaat erom dat we ruim voldoende voedingsstoffen binnen krijgen.

Dat kan wel degelijk in deze moderne wereld. Net als jij eet ik spiervlees en geen orgaanvlees (ook ik krijg het niet weg), maar ik bak het in ruimschoots vet en zoek nooit magere stukken vlees uit, maar 'gemarmerd' of 'dooraderd' vlees. Het is waar dat we vandaag de dag therapeutische hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen tot ons moeten nemen uit een volwaardig supplement, zoals Sole op basis van Keltisch zeezout, gefermenteerde levertraan, vitaminerijke boterolie en H2O2.

Daarnaast onderschrijf ik de woorden van Dirtsa. Het draait om geduld, geloof en vertrouwen. Er klinkt pessimisme uit jouw woorden, alsof het nooit meer echt goed kan komen. Wat je gelooft, wordt waar. Ik denk dat jij de ware kracht van het leven onderschat, omdat je er zelf nog onvoldoende mee verbonden bent.

Mike

 
Wij hoeven er gelukkig wel veel minder moeite voor doen :wink:

We hoeven onze eigen koeien niet te melken en onze levertraan niet te fermenteren. We kopen onze yoghurt kant en klaar en het vlees wordt voor ons geslacht.

 
Dierlijk vet en cholesterol zijn niet de oorzaak van hartaandoeningen. De ware verantwoordelijken zijn een aantal factoren die onafscheidelijk verbonden zijn met de moderne voeding.

Overvloedige consumptie van plantaardige oliën en gehydrogeniseerde vetten,

Overvloedige consumptie van geraffineerde koolhydraten zoals suiker en meel,

Mineralentekorten, vooral van het beschermende magnesium en jodium,

Vitaminetekorten, vooral vitamine C dat nodig is voor de stevige vaatwanden,

Te weinig antioxidanten, selenium en vitamine E, onze bescherming tegen vrije radicalen,

Het verdwijnen van de antibacteriële vetten uit ons eten: dierlijk vet en tropische olie.

Ik bedoel alleen maar dat je je ook druk kunt maken over hartaandoeningen, terwijl je in deze tijd je je er ook voor kunt wapenen, en voorkomen door op de juiste manier voor wat voor jou geschikt is te eten. Neem daarbij Sole, Levertraan en Boterolie, en H202, en voor het orgaanvlees kun je desicated liver nemen, bijvoorbeeld liver power zonder toevoegingen van Now etc.

Verder wees ben en doe, en kijk niet teveel om. maar leer van het verleden.

In deze moderne tijd kun je zelf nu veel uitzoeken en toepassen.

 
Quote:
Er klinkt pessimisme uit jouw woorden, alsof het nooit meer echt goed kan komen.


O, maar zo bedoelde ik het niet hoor. Price zegt dat het niet uit maakt van welke bron je je voedingsstoffen neemt, zolang de HOEVEELDHEID maar voldoende is. Ik vroeg me dus gewoon af of wij ook daadwerkelijk aan deze hoeveelheden komen.

Dus geen pessimisme, gewoon een vraagje :wink: . Mocht ik namelijk op deze manier nog niet aan die 10x komen dan ga ik nog harder op zoek naar een manier om lever binnen te krijgen :D

@ Amancay,

Volgens mij zit je in het verkeerde topic :wink:

 
Quote:
Als je geen orgaanvlees lust (vind ik eigenlijk ook niet zo lekker), kun je die bv in een smoothie blenden, zodat je de smaak niet meer proeft of schelvislever eten, dat is erg lekker en ook een orgaan.


Leversmoothies? Kun je een voorbeeldje geven van hoe jij ze maakt?

En schelvislever? Waar koop je dat?

 
@Janse,

Ik weet niet of je leverworst bijvoorbeeld wel lekker vindt?

Kun je misschien zelf maken.

Dat is toch wel een andere smaakbeleving dan gebakken lever.

Ik heb ca. 25 jaar geleden voor het eerst lever gegeten tijdens een etentje bij een collega en vond het zo smerig.

Nu eten wij het 2x per week en ik vindt het prima te eten.

Wij halen leverworst bij een biologische slager en eten elke dag een dikke plak.

 
Je kunt ook desicated liver nemen met die roomboter van proef nu.

Is ook een manier om dan toch orgaanvlees binnen te krijgen.

 
Janse. Ik bedoel alleen maar dat je je ook druk kunt maken over hartaandoeningen, terwijl je in deze tijd je je er ook voor kunt wapenen, en voorkomen door op de juiste manier voor wat voor jou geschikt is te eten. Neem daarbij Sole, Levertraan en Boterolie, en H202, en voor het orgaanvlees kun je desicated liver nemen, bijvoorbeeld liver power zonder toevoegingen van Now etc.

Verder wees ben en doe, en kijk niet teveel om. maar leer van het verleden.

In deze moderne tijd kun je zelf nu veel uitzoeken en toepassen.

 
Ik weet niet hoe jullie hier op dit forum eten, maar als je een stuk roomboter in je mond neemt en erop gaat kauwen zodat het ook gemengt wordt met speeksel en je daarbij oftewel sole mee neemt en kauwt of een rauw eigeeltje of eender wat voor voedsel of poeder, je nadat alles sap gelijk geworden is en dan langzaam doorslikt, dan neem je veel beter alle voedinsstoffen op. Als ik bijvoorbeeld rauwe melk drink eet ik eerst een groot stuk roomboter die ik in mijn mond laat en drink dan slokjes rauwe melk die ik dan in mijn mond vermeng met die roomboter daarna slik ik die rauwe melk in terwijl er dan nog steeds roomboter in mijn mond achterblijft voor de volgende slok melk die ik dan weer vermeng etc. Op deze manier eten heb ik gemerkt dat A) ik veel meer energie heb B) Wordt gespierder zonder wat ook te doen C) De huid wordt zacht en glanzend D) Ervaar kalme rust E) Slaap als een roos F) Ontlasting wordt beter

 
Janse er is een manier om aan die 10x te komen. Namelijk desicated liver (en als je wilt klein beetje sole en levertraan en boterolie erbij) vermengen in je mond met roomboter tot alles vloeibaar is dan langzaam doorslikken, maar je moet wel tegen de smaak kunnen. Ik zelf kijk meer naar de voordelen dan de smaak in het begin, nu kan ik alles makkelijk proeven en geen weerzin, no pain no gain, dus je moet ook je speekselklieren trainen. Alleen bij echte slechte dingen weet je instinctief na zo te eten wat slecht of goed is. En neem desicated liver niet met melk om zeker van te zijn dat het ijzer niet in de weg van het calcium zit en andersom ook niet. Groeten Amancay.

 
Ik maak een rauwe lever smoothie met kefir, citroen, kokosolie, kokosvezels, kaneel, vanille en beetje billingtonsuiker. Ik drink dit iedere ochtend met smaak op.

 
Quote:
Leversmoothies? Kun je een voorbeeldje geven van hoe jij ze maakt?

En schelvislever? Waar koop je dat?


Ja hoor, net zoals Boschje heb ik vanmorgen een rauwe leversmoothie gemaakt. De basis-ingrediënten:

rauwe gefermenteerde kefirmelk, 1 halve rauwe rundslever (ik denk wel dat kalfslever beter is), 1 rauw ei, 2 el kokosnootvet, een stukje gember, 1 citroen.

Dan doe ik er meestal ook nog bij: 2 schepjes spirulina, speculooskruiden, cayenne, kurkuma, koriander, een beetje MSM, keltisch zeezout, magnesium chloride, ..

Als alles gemixt is, snijd ik nog een appel (ik doe het klokhuis ook in de blender) in stukjes, om het op te eten met de smoothie: zo vergeet je je smoothie niet te 'kauwen' en proef je voornamelijk de appel.

Nog een tip: doe de zest (schil van de citroen) of een deel ervan ook in de blender, want dit heeft een sterke smaak en je wilt iets dat de smaak van de lever overheerst want die heeft op zich al een doordringende smaak.

Schelvislever kun je in de meeste supermarkten kopen in blik, staat meestal bij de tonijn. Het smaakt lekker romig, niet te vergelijken met landdier-levers.

@ Amancay,

bedankt voor de roomboter tip! Zal ik ook eens proberen..

 
Janse gaat weer aan de smoothies binnenkort! :mrgreen:

Bedankt, lekkerromig en boschje!

Jij ook bedankt voor de tips, Amancay!

 
Boschje en Lekkerromig, het is slim om rauwe lever te nemen met kefir. Past beter bij elkaar dan lever en gewone melk. Maar het belangrijkste is ook om het lichaam voedsel te laten halen uit zo simpel mogelijke dingen. Bij ernstige zieken etc. kun je en moet je van alles in je smoothie stoppen. Maar als je gezond bent kun je soms de smoothie simpel houden met niet teveel erin. Een gezond lichaam is slimmer dan de meesten weten. Laat het lichaam zo ook werken, laat het soms iets te doen hebben met weinig.

Als je lichaam verzadigd is aan goede stoffen in een gezond lichaam merk je van zelf dat

bijvoorbeeld een glas melk met twee rauwe eigelen al voldoende is voor een aansterkende smoothie. Het goed doordrongen lichaam is zelf een alchimist. Je moet het lichaam vaak ook simpel voeding aanbieden zodat het daar ook mee omweg kan. Ik wissel vaak af tussen smoothies boordevol stuf en smoothies met maar twee of drie onderdelen. En soms leef ik een hele week op alleen maar roomboter met eieren en rauwe melk, daarna krijg ik zin in vlees en daar luister ik ook naar, dus ga ik vlees eten die ik kook in roomboter met water (sausje dus met alleen zout erbij) en pak daarbij groenten, voel ik me soms zwakker nou dan pak ik er gewoon een zoete aardappel erbij. En het belangrijkste is toch warm het op in de mond vermeng het met je speeksel en roomboter of ander vet. Zelf bittere dingen vindt ik zo niet meer zo bitter.

 
@ Poekie,

Ja leverworst vind ik dan wel weer heerlijk. Ik koop nog regelmatig een stukje leverworst in de natuurwinkel. Nadeel hieraan is wel dat er natrium-nitriet in zit.

Zelf maken is zeker wel een goed idee. Heb het ooit al eens geprobeerd, maar kreeg het toen niet zo lekker als de leverworst uit de winkel. Misschien nog maar eens een paar keer oefenen om het lekker te krijgen.

 
Ik neem nooit runderlever want dat lust ik echt niet, veel te sterk van smaak. Ik neem biologische kalfs-, lams- en kippenlever.

Dit vries ik in ijsklontbakjes in. Als ik de lever bevroren koop, laat ik deze een beetje ontdooien, zodat ik het kan snijden.

Iedere ochtend 2 of 3 ijslkontjes rauwe lever in mijn rauwe melk kefir ( ik maak de kefir met rauwe melk en een flinke scheut slagroom)

Ik vind het echt heel smakelijk, de manier waarop ik het maak. Ik ga het nu ook met rauwe niertjes en zwezerik proberen.

 
Er zijn bij ons in de biowinkel hebben ze ook leverworst zonder natriumnitriet in lage brede glazen potjes met een groen etiket. Het is van een Duitse fabrikant Ökoland. Zie

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.749
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan