1 jaar GAPS

Rapunzel

New member
Ik had het niet in de gaten maar gisteren was ik precies 1 jaar GAPS. Hoera! Nog minimaal 2 jaar te gaan! En de resultaten die ik tot nu toe heb ervaren zijn:

- ik kan iets beter naar de wc

- ik heb die enge kloppingen die ik van binnen had bij het naar de wc gaan niet meer

- ik krijg geen pijn meer vanbinnen als ik Betaïne slik

- ik heb meestal geen brainfog meer

Nou..... dat was het denk ik. Verder zijn met een beetje geluk mijn gisten en schimmels nog steeds weg (maar dat lag misschien aan de Mycopryl 680).

En mijn haren zijn erger dan ooit. Nog één keer wassen en ik moet misschien wel aan een pruik. (Bij het haren wassen vallen altijd de meeste haren uit). Misschien is het wel logisch? Je zit in een ontgiftingsfase dus je haar valt er van uit/de auto-immuunziekte tiert welig?

Toen ik voor de allereerste keer naar de natuurarts ging had ik een klachtenlijstje meegenomen. Ik heb er laatst nog eens naar gekeken. Ik heb alles nog op de brainfog na!

- haaruitval (ook met stukjes huid eraan vast)

- constipatie

- slecht geheugen

- traag metabolisme

- traag in handelen en denken

- snel moe

- hijgen als ik de trap op loop

- nooit koorts

- nooit ziek

- doofheid

- nachtblindheid

- natte neus

- hooikoorts in het berken seizoen

- gestreepte, snel brekende nagels (ze breken ook vertikaal)

- depressiviteit

- gewrichtsklachten

Nog even over die nagels. Ik moet gewoon ELKE dag aan het vlees, dan gaat het goed! Ik kan het me niet veroorloven om 4 dagen achtereen vis te eten. En die Depyrrol doet volgens mij helemaal niets, wordt gewoon niet opgenomen.

Dus de resultaten vallen al met al misschien een beetje tegen. Aan de andere kant: ik ben 53 dus heb veel schade en met een darmslijmvlies van 15% van het minimum gaat de genezing vooral erg TRAAG. Stel dat mijn darmslijmvlies op dit moment 40% van het minimum is (nog niet veel) dan zit je gewoon nog steeds met een groot opname probleem. Daarom ben ik nu aan de 3 mg LDN per dag in de hoop e.e.a. te bespoedigen. Oh... en ik ga gewoon stug door met GAPS want de aanhouder die wint!

 
Gefeliciteerd met het 1 jaar volhouden! Dat is wel een applausje waard! Ik wens je heel veel succes en een geweldige gezondheid toe. Nu duimen dat je zo snel mogelijk alle klachten op je lijstje kan afstrepen. Je hebt gelijk, de aanhouder wint!

Louise

 
Hi Rapunzel

hardstikke goed..gewoon lekker volhouden..je bent nu wel gewend denk ik aan deze manier van eten/leven

 
Ja inderdaad. Ik ben er wel aan gewend. Ik zit net aan de soep! :)

Ik dacht vanmorgen nog toen ik door de kou naar de biomarkt fietste wat een zegen het is dat ik geen rawfood meer hoef te eten in de winter! Want dat vond ik altijd ellendig (en toch deed ik het).

Aan de andere kant: in sociale situaties doe ik nog steeds niet mee. Afgelopen woensdag gingen we met zijn 3en naar de opera, mijn man, schoonmoeder en ik. Man en schoonmoeder zijn vantevoren samen uit eten gegaan en ik zat alleen thuis met mijn witlof en draadjesvlees.

 
Goedzo Rapunzel! Het lijkt misschien traag maar je gooit al het goeds eerst in het gat voordat het dicht is! Niks aan te doen, de aan(deel)houder wint, ik deel met je mee! ;)

Dat laatste vind ik wel een beetje sneu, witlof met draadjesvlees terwijl de anderen..

 
Rapunzel, hou de moed erin:) Nooit koorts hoeft niet perse een goed teken te zijn trouwens. Sinds ik ziek ben heb ik nooit koorts meer gehad. Zit jij aan de h2o2 eigenlijk?

 
@Rapunzel geweldig dat je het zo goed heb volgehouden! En ik wens je ook een fantastische gezondheid toe!! Maar dat haarverlies kan ik me voorstellen is erg vervelend. Het komt me ook bekend voor van verhalen dat ik op diverse blogs heb gelezen bijv. Chris Kessner:

Quote:
... when I have these folks increase their carbohydrate intake (with starch like tubers and white rice, and fruit) to closer to 150g a day, they almost always feel better. Their hair loss stops, their body temperature increases and their mood and energy improves.


Het is maar een idee, maar misschien heb je juist meer KHs nodig? Anderzijds ik vind de regel van # jaren ziek zijn = # maanden herstel nodig... In ieder geval het allerbeste!!

 
Claireelis,

Ik ben heel blij met jouw post! Ik probeer er bij Rapunzel inderdaad al een jaar lang in te hameren dat ze haar koolhydraatinname moet verhogen om meer rendement uit het GAPS-protocol te halen. Bravo! Nu maar hopen dat deze info doordringt tot Rapunzel!

Mike

 
Kan me aansluiten bij de anderen! Vind het zo goed van je, dat je dit al een jaar volhoudt! Het heeft jaren nodig gehad om ziek te worden... Maar zoals jij bezig bent, daar kunnen we allemaal een voorbeeld aan nemen! Kop op!

 
Dank jullie allemaal voor jullie steun en tips!

@Lievergezond, ik bedoel ook dat nooit koorts, nooit ziek een slecht teken is! Mijn lichaam is gewoon te zwak om ziekte op te wekken. Ik zit niet meer aan de H2O2. Ooit ben ik tot 11 druppels van 3% opgeklommen maar dat verstopt iemand met een lekke darm zo. Mijn arts zag me ook liever maar één druppel nemen. Nu neem ik die af en toe als ik eraan denk.

@Claireelis, bedankt voor dat Chris Kessner verhaal! Er zou best iets in kunnen zitten want ik ben toch behoorlijk low-carb omdat ik geen fruit eet. Maar mijn haaruitval is geen gewone haaruitval. Het is echt een of andere reactie waardoor ik korsten of zoiets op mijn hoofdhuid krijg. En als die korsten loslaten nemen ze hele bosjes haar mee. Dus of het dan iets met kh te maken heeft? Is het niet dat auto-immune? Het is waar wat Mike zegt, hij probeert me allemaal aan de glutenvrije granen te krijgen maar ik heb het daar moeilijk mee i.v.m. het GAPS protocol. En momenteel ben ik weer met de bioresonantie bezig ( :oops: tja Evan, het kwam weer op mijn pad). Het nieuwe Asyra apparaat heeft gemeten dat ik niet tegen graan kan! Dat moet na 2 flesjes met homeopathische frequenties over zijn. Dit gaat alles bij elkaar 2 maanden duren want het gaat druppelsgewijs. Maar daarna wil ik toch de quinoa weer eens gaan proberen!

 
Ziek worden is positief?....dus ik moet nu eigenlijk blij zijn met mn loopneus,keel als schuurpapier,koud overdag en oververhit 's nachts in bed?:s

Rapunzel deze man heeft een hele blog over haaruitval en bevordering van haargroei,of hoe hij het noemt "how to grow hair like a fox".

http://www.dannyroddy.com/

 
Dankjewel voor de tip! Hij is Paleo zie ik in de gauwigheid. Ja ziek zijn is positief! Ik zal juichen als ik een keer verkouden ben!

 
Nou,ik ruil wel met je hoor;) Voel me echt lamlendig door,ik denk,fikse kou. Vannacht ook niet fatsoenlijk geslapen,omdat ik de hele nacht zo'n koortsig gevoel had dat pas afnam tussen 6&7u,toen kon ik pas enigszins fatsoenlijk gaan slapen.

Als ziek zijn positief is,hoe zit dat dan met mensen die niet/nauwelijks ziek worden? Dacht altijd dat die een krachtig immuunsysteem hebben dat alles al in de kiem smoort:s

 
Ik ben in m'n jeugd veel ziek geweest (astmatische bronchitis) maar sindsdien, afgezien van één keer per jaar eens flink verkouden, nooit meer (ik ben nu 47). En ik ben daar echt erg blij mee hoor, ik laat me niet aanpraten dat dat slecht is :lol:

 
Mijn man en ik zijn ook, bijna, nooit ziek geweest.

Zelf heb ik in mijn vroegste jeugd angina gehad, mijn amandelen zijn gelukkig behouden.

Vroeg in de twintig kreeg ik de rode hond maar ben daar niet ziek van geweest, alleen uitslag.

Moest verplicht een week thuis blijven van mijn werk. Ik dacht zelf, als de uitslag er is is de besmettingsperiode voorbij, toch.

We pikten wel altijd een verkoudheid mee maar de laatste 2 jaar dat ook niet meer.

Ik zie ziek zijn als het oppikken van een bacterie, virus of ziektekiem, terwijl je eigen weerstand niet goed is.

Dan ben je vatbaar. Dus als je goede volwaardige voeding tot je neemt en positief in het leven staat verhoog je je weerstand.

Dan hebben virussen en bacteriën geen bodem om zich te voeden.

En als die bodem er wel is dan valt er iets op te ruimen.

Je hoort ook heel vaak mensen die zeggen dat je van op de tocht staan verkouden kunt worden.

Maar verkouden wordt je niet van wat frisse wind je krijgt hoogstens een stijve nek.

Maar ja, men kan de mensen heel wat wijs maken, helaas.

 
@Rapunzel het is moelijk om te zeggen of jou sort haaruitval overeenkomt met dat wat vaker low carb paleo personen voorkomt, maar er zijn voldoende KHs die met GAPS mogen - zorgen dat je 100-150g KHs. Je zou daarmee kunnen spelen en kijken of je je sterker/beter voelt en of het na 2 weken helpt met je haar en hoofdhuid? Goede GAPS KHs zijn bijv pompoen, wortels, bananen of andere fruit. Een andere mogelijkheid is om iets van het protocol af te gaan en (zoete) aardappel toe te voegen. Ik kan ook niet tegen granen, maar zoete of gewone aardappels gaan bij mij goed.

 
Al van kinds af aan,was ik vrijwel nooit ziek,moest me al heel ellendig voelen wilde ik ziek thuisblijven. En dan was t meestal een kwestie van een paar dagen op de bank liggen en vrijwel alleen maar slapen en dan was t zo weer weg.

Ik sliep me altijd overal doorheen.

De laatste paar weken had ik ook geen ononderbroken slaap,omdat ik altijd wel wakker werd om naar wc te gaan. Gekke is nu,dat ik niet wakker word om naar wc te gaan en ook s ochtends niet hoef te rennen naar de wc omdat ik t niet kan ophouden.

Ook heb ik in t laatste afgelopen jaar nog nooit zoveel zichtbare tekorten gehad als in de jaren ervoor.

Geeft me toch te denken of dit alles niet gewoon too much is en daarvoor toch redelijk gezond was....

 
@joey jammer dat je je down voelt erover. vergeet niet dat je sowieso minder energiek en fit voelt als je ouder wordt als je niet helemaal puur/gezond heb geleefd. zou je je niet veel beter voelen door minder te focussen op dieet - maar gewoon een plan kiezen dat voor jou haalbaar is? bijvoorbeeld GAPS of paleo met voldoende KHs? Alle onderzoek wijst uit dat dit je hier je gezondheid niet beschadigd en dat het hoogstwaarschijnlijk zowel fysiek als psychisch tot goede resultaten leidt. dan jezelf vertellen dat je max 1 uur per dag op de forums en blogs kijkt en verder focust op the rest of life, the universe & everything ;) veel sterkte!

 
Quote:
Je hoort ook heel vaak mensen die zeggen dat je van op de tocht staan verkouden kunt worden.

Maar verkouden wordt je niet van wat frisse wind je krijgt hoogstens een stijve nek.


Ik krijg ook geen stijve nek.

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.812
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan