1 jaar GAPS

@Claireelis Dat is t 'm juist,ik ben dikwijls 'uitgegeten' op GAPS/Paleo etc.(Als ik wel eens van die all-you-can-eat buffetten zie,dan wil ik gewoon daarnaartoe en 'pig out on all the foods!" De laatste tijd overweeg ik steeds meer om mezelf tot t eind vh jaar te geven en weer terug te gaan naar mn 'oude (sport)patronen' en zie vanuit daar dan wel wat ik wil eten. Want ik heb gewoon totaal geen honger/trek meer in iets. (Voorheen gaf mn lichaam,dmv mental images,nog aan waar het behoefte aan had en voelde me daar goed bij maar dat is allemaal verdwenen....

Op t moment heb ik helemaal nergens zin in,omdat met deze kou ook nog eens niks smaak heeft.

 
Quote:
Ook heb ik in t laatste afgelopen jaar nog nooit zoveel zichtbare tekorten gehad als in de jaren ervoor.


Zonder het te weten zeg je iets wat zeer relevant is. Naarmate je lichaam zuiverder wordt gaat het steeds beter met een grote vinger letterlijk naar de zere plek(ken) wijzen. Je beschrijft bijv. ook dat je het 's nachts warm hebt. Dat is een nachtelijk ontgiftingsproces op basis van warmte en warmte en dat is zuurstof. Positief dus! Het probleem is dat we in deze samenleving nooit geleerd hebben om eens echt goed ziek te zijn en het liefst alles willen onderdrukken. Dit komt ook omdat we geen contact hebben met ons lichaam, onze vrouwelijke energie (yin), onze bodem, onze aarde, onze moeder.

Je woordkeuze voor 'zichtbare tekorten' is veelzeggend, want de tekorten waren voorheen verborgen maar wel degelijk aanwezig, nu worden ze zichtbaar. Er worden door zuiverdere voeding dus dingen blootgelegd. Voorheen was het lichaam daartoe niet in staat, o.a. door een gebrek aan de juiste lichaamstemperatuur, waardoor het in de koude, naar binnen trekkende kracht gaat zitten, terwijl het juist de bedoeling is dat deze processen niet de duistere diepte in gaan, maar aan het oppervlak komen en zichtbaar worden. Weliswaar ongemakkelijk voor jou op dit moment allemaal, maar wel noodzakelijk!

Mike

 
Nou,het willen onderdrukken daar ben ik nooit van geweest! Wilde als kind al geen sinaspril/paracetamol drinken/slikken.

 
@joey ik kan me voorstellen dat je met gaps/paleo het (effe) gehad heb. en ik vind het heel naar voor je dat je je zo down voelt! er klopt in ieder geval iets niet want anders zou je je niet aanhoudend zo voelen. ik weet niet wat te zeggen, maar het belangrijkste lijkt me is om alle stressoren uit je leven te halen - of door veranderen van de externe situatie of door veranderen van hoe je over deze dingen denkt.

Je had het over weer sporten. Welke sport deed je? Yoga/tai chi, meditatie of een andere gedisciplineerde sport zou daarbij kunnen helpen. misschien dat je nu sowieso alvast weer kan gaan sporten en over de voeding zoals je zei tot het einde van het jaar wachten om een beslissing te maken.

 
Claire, zoete aardappels en fruit zijn in mijn geval niet zo handig vanwege mijn (mogelijk) vervette lever i.v.m. de fructose. Maar voor de zekerheid neem ik nu toch maar 1/2 appel per dag. Daarnaast heb ik wortel- en bietensap, pompoen en doperwt. En gekookte wortel natuurlijk. Het kan ook nog zijn dat die haaruitval veroorzaakt wordt door een vitamine B gebrek. Ik las gisteren op een site dat Bifido- en E. coli bacteriën in de darm vitamine B aanmaken. B vitamines zijn goed voor huid, haar en nagels. En laat ik daar nou net een tekort aan hebben! De oplossing lijkt dan om B-vitamines te gaan slikken maar die worden waarschijnlijk niet/slecht opgenomen. Toevallig had ik bij iherb B-50 van Now gekocht. Ik ben er vandaag aan begonnen. Eens zien of het wat uit haalt! Die 'korstplekken'op mijn hoofd vind ik eigenlijk zo vreemd. Ik weet niet eens of dat wel bij de pseudopelade van Brocq hoort! Toen ik 40 was en de ziekte pas was begonnen had ik dat in elk geval niet. Het is echt iets van het laatste jaar.

 
Hoi Rapunzel, biergisttabletten: niet duur, kom je ook een heel eind mee. Die mag je heel wat per dag gebruiken. Alleen b12 zit daar niet in.

 
@Rapunzel goed idee die B-50 pillen. Die wil ik ook uitproberen! Hou me op de hoogte wat het voor je doet!

 
Rapunzel, biergist en nutritional yeast (of jouw edelgist) is dezelfde gistsoort. Sommige biergist wordt geïsoleerd gekweekt en dan heb je NY. De ene fabrikant noemt het biergist (Solgar), andere noemen het NY (NOW, KAL). Alledrie zijn ze evengoed/hetzelfde. Waarvoor je zou moeten uitkijken is origineel biergist: dat is een vaak nog levend restproduct van bierbrouwerijen waarin ook nog andere (levende) gistsoorten (candida!) kunnen zitten. Meestal wordt dit vermeld op het etiket.

Waar je ook nog op kunt letten is of de gist verrijkt is met extra vit. B. Bij Solgar bijv. niet en de andere twee wel.

Ik denk dus dat GAPSers moeten uitkijken met origineel biergist.

Hilda

 
De enige biergistsoort die ik bij EkoPlaza kan krijgen is volgens mij Pax biergist. Komt die door de keuring?

 
De nieuwe Wise Traditions, het blad van de Weston A. Price Foundation is binnen. En wat lees ik bij de brieven van lezers? (Deze is speciaal voor de o zo koppige Rapunzel)

I did the GAPS diet (very high fat, protein, lots of veggies and no rice, potatoes or grains of any kind) for six months last year and felt horrible for the first week. Then I had good energy and felt well for three or four months. But after that initial improvement, I started to get more tired, with lower energy and generally slid backwards.

I went off the diet and added back some healthy carbs like sprouted millet, quinoa, corn, brown rice, potatoes and yams. I notice that if my meal contains one of those along with my fat and protein, I don't crave anything sweet. But if I eat a meal that has none of those good carbohydrates, I will be starving soon after the meal and will be having cravings for sugar and other sweet stuff.


Het zoveelste voorbeeld van iemand met zwakke bijnieren die onvoldoende gedijt op GAPS door uitsluiting van vaste koolhydraten. De aardappelen zijn trouwens niet gezond, want het zijn nachtschades. Yam kun je vervangen door zoete aardappelen (dit is geen aardappel, maar een wortel). 'Millet' betekent gierst.

Nogmaals, ik keer me niet tegen GAPS, ik vind alleen dat je naar je lichaam moet luisteren en als dit schreeuwt om koolhydraten je hier aan toe moet geven. En, koppige Rapunzel, hiermee wordt bedoeld VASTE koolhydraten, dus niet de carbs in je soep, maar ERNAAST.

Het probleem met jou, Rapunzel, is dat je te weinig in contact staat met je lichaam en dus niet of nauwelijks signalen krijgt. Die cravings naar zoetigheid die deze persoon beschrijft ervaar jij bijv. niet. Wat je wel ervaart is dat een HALVE appel al bijzonder vullend is voor jou. Dit vertelt mij dat je ondervoed bent, hoe voedzaam GAPS ook mag zijn. Je sluit nl. teveel een complete voedselgroep uit, vandaar dat je na een jaar er niet beter op bent geworden, maar slechter.

Waarom je ijzerenheinig door blijft gaan op dezelfde weg is mij een compleet raadsel. Straks heb je geen haar meer op je hoofd! Hoor je niet welk protocol dan ook te beoordelen op zijn RESULTATEN? Hilda, ik heb je hulp nodig, want mijn woorden naar Rapunzel lijken wel tegen dovemansoren gericht!

Mike

 
Het gekke is dat ik helemaal niet snak naar koolhydraten. Zie het topic over guilty pleasures. Ook heb ik geen snelle bloedsuikerspiegeldaling na het eten van die halve appel, zonder kokosolie. Ik krijg er geen honger/hypoglykemie verschijnselen van, echt niet en ik krijg er ook geen cravings naar méér door. Ik krijg inderdaad nauwelijks signalen, dat is ook steeds mijn noodkreet geweest. Als ik kijk naar Ikke en mezelf dan zijn wij nogal 'streng' voor onszelf (herken ik in mijn moeder) en daar heel standvastig in. Dat op zich is al een teken natuurlijk want wie zondigt er nou eigenlijk niet een paar keer per jaar? Bedankt voor dit bericht Mike! De linzen staan in elk geval al klaar! De quinoa zal nog even moeten wachten tot ik de bioresonantie flesjes op heb (?).

 
Ah, the voice of reason! Kijk naar Gerrit, onze GAPS-man bij uitstek. Die eet ook linzen en zorgt ook op andere manieren dat-ie aan voldoende vaste carbs komt. Je bent inderdaad nogal streng in de leer en zo flexibel als een mammoettanker! Zelf zou ik niet wachten op het effect van die flesjes maar meteen aan de quinoa gaan. Wist je dat dit een superfood is? Dit is wat Weston Price erover schreef:

De zogende moeders in diverse Afrikaanse stammen nuttigden ook een graan dat zij linga-linga noemden. Dit bleek hetzelfde graan te zijn dat de Peruaanse Indianen quinoa noemen en veelvuldig consumeren, vooral zogende moeders. Dit graan is niet alleen rijk aan mineralen, maar stimuleert ook op krachtige wijze de productie van moedermelk.

Als dit zaadje het leven zo ondersteunt, dan kan er niets mee mis zijn!

Mike

 
Ik herken hier wel erg veel in, ook in de vasthoudendheid van rapunzel. Ik heb zelf het eliminatie-dieet gedaan, en had een boekje op zak met wat ik nog wel kon eten, wat absoluut niet mocht en wat 1 keer in de 5 dagen mocht.

Ik maakte iedere dag een lijstje met wat ik gegeten had, om maar niet de fout in te gaan. de eerste weken warten ongelooflijk: mijn chronische bijholte ontsteking verdween, mijn handen voelden niet meer droog(geen winterhanden meer), mijn haar voelde zeer veel beter( dit was dof/kleurloos/gebroken) en toen voller/kleur veel mooier/glans.

Darmklachten verdwenen, meer energie.

Dus dat was niet niks. Echter toen terugval, weer opkrabbelen en dit bleef maar doorgaan.

Volgens mijn behandelaarster kreeg ik nog steeds verkeerd voedsel binnen, dus nog beter uitkijken, nog meer weglatren, water filteren etcv. En vooral schuldig voelen wat ik nog verkeerd deed.

Daarna de twijfels, is dit wel zo goed? maar ook: in het begin ging het zo goed, dat wil ik weer terug.

Dat is dus niet gelukt, ik heb mij van dit dieet losgeworsteld, kwam bij orthomeluculair therapeut, en daarna op internet bij Mike en zijn visie.

En deze visie geeft zoveel rust in mijn lijf, het klonk logisch, ik heb van alles over westonprice gelezen.

En ik leer luisteren naar mijn lichm.

Ik zag goede dingen in gaps, maar alles in mij verzette zich tegen het volledige gapsprotocol. Maar westonprice met elementen van gaps voelt erg goed.

Het is echter vooral een heel proces waar ik door moest.

(overigens heb ik nog steeds geen bijholte ontstekingen meer, mijn haar is nog steeds veel mooier en gezonder dan jaren terug, mijn vel is niet meer droog, nagels zijn veel sterker en glanzend, dus ik heb totaal geen spijt dat ik dit dieet heb gevolgd, wel is het jammer dat ik dit bijna 2 jaar heb gevolgd, maar ws was het nodig om inzicht te krijgen in mijzelf en weer meer te kunnen leren).

 
Bedankt voor dit verhaal Dirtsa! Ik zal eens goed gaan nadenken.... oeps..... voelen wat ik nu moet doen! Ik houd ook elke dag een hele lijst bij van alles wat ik in mijn mond heb gestopt. :D

Pfffffff..... Ik kom net terug van een linzen strooptocht bij de EkoPlaza, ZONDER linzen! Ik was zo slim om even op de zakken te kijken en wat stond daar? Bevat tarwe, gluten. Het stond op de zak met rode linzen, groene linzen, berg linzen. Op de zak met Dupuis linzen stond kan sporen van tarwe en gluten bevatten.

Ik was verbijsterd en boos. Al het personeel erbij geroepen en die waren uitermate verbaasd. Maar wat moet je dan doen?? Ik heb ze maar niet gekocht! Eerst maar eens informeren wat dit nou weer is!

 
Ik ging zover dat ik regelmatig mailtjes stuurde, over dit soort problemen en waarom nog steeds niet alles vermeld wordt wat in een artikel zit.

Ik heb echter via de ortho mijn darmen hersteld, eerst reinigingskuur, daarna glutamine en pro symbioflor en nog wat.( geen idee meer wat dat was). Daarna weer langzamerhand alles gaan eten, en nu eet ik gewoon linze of wat dan ook) of er nu wel of niet sporen van tarwe in kunnen zitten.

ik heb het los kunnen laten en geniet vooral van het goede van de linzen.

Ik hoop dat het jou ook lukt om zover te komen, het maakt het leven een stuk gemakkelijker en vooral veel leuker.

 
Ik snap het. Ik ben al een jaar aan de L-Glutamine en ook aan de Probiotica, dus wat dat betreft.... Het eten van gluten gaat me toch echt te ver. Ik heb ook gehoord dat de schildklier wel een half jaar/jaar last kan hebben van een aanval van gluten. Laat me dan eerst maar eens glutenvrij graan gaan eten.

 
Rapunzel

ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Bij navraag bleek dat dit een vermelding is omdat op het veld waar de linzen werden verbouwd een voorgaande oogst bestond uit andere (gluten) granen. Kennelijk zijn ze het dan verplicht. Ik gebruik het nu gewoon

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.677
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan