1 jaar GAPS

Rapunzel, nog ik zeg nog ff hier dat je ook van je drekbuik afbent in het jaar.

Maar waarom ik je nu hier schrijf: op youtube staan filmpjes

bijv deze http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=4zYZjX7ESdY met manieren van bloeddoorstroming naar je schedel halen.

Deze is met castorolie, maar ik weet niet wat voor olie het is.

Maar je kan het ook vervangen door rozemarijnolie (de etherische) in olie opgelost (etherische olie lost op in olie) en dan in water bijv (dan bijt het niet zo op je huid).

De verhouding etherische olie / olijfolie is dan ongeveer 1 staat op 6.

Rozemarijnolie trekt het bloed naar zich toe.

Mogelijk heb je zoiets allang geprobeerd (dit recept is oa ook met spaanse pepers: ook bloedaantrekkend), mogelijk nog niet.

In elk geval is knoflook ook zoiets dat bloed aantrekt (maar ik denk voor in je haar beter niet:)).

Ik begin steeds meer te wennen aan de knoflookcitroenkuur van Tine van der Maas (Basic Wellness Program): nu begin ik het drinken van het mengsel meer te associeren met het fijne aanvoelende resultaat van na het drinken ervan.

Maar dit gevoel heb ik pas nu na 2 weken.

Erna voel ik mijn lichaam opwarmen.

Heb jij dat ook?

 
Heel aardig van je Lievergezond, die haargroei bevorderings tips! Maar..... mijn haar heeft een ander probleem! Het is niet zozeer het groeien want dat doet het vreemd genoeg wel. Het zijn die rare korsten die op mijn hoofdhuid verschijnen. Het lijkt wel alsof er een kauwgom-achtig (plakkerig) stofje uit mijn schedel komt. Dat vormt zich dan tot bruine korsten en als die loslaten komt er haar mee omdat dat eraan vastgeplakt zit. Héél vreemd. Volgens mij hoort dit verschijnsel niet eens bij de pseudopelade van Brocq! Het is dat auto-immune (misschien). Ik weet het ook niet. Jij bent nogal een goede googelaar dus als je daar soms nog iets over vindt, dan houd ik mezelf aanbevolen!

Ik ben nu weer even overgestapt naar het andere citroen mengsel, met het eigeel. Dat gevoel van opwarmen heb ik niet gehad. Niet dat ik weet.

 
Hoi Rapunzel: wel echt een raar verschijnsel wat je beschrijft, en ook iets dat je echt liever niet wilt als mens/vrouw.

Als ik iets vind laat ik het zeker aan je weten.

Balen dat je niet opwarmt met de knoflook.

Probeer de koffieklysma.

Als je het daar niet warm van krijgt dan weet ik het niet meer:)

Het is een high onderlijfgevoel.

 
Ja raar is het inderdaad. Mike heeft me nog eens geadviseerd om H2O2 op mijn hoofdhuid te doen of Tea Tree olie maar het helpt niet. Het komt natuurlijk van binnen uit. Geen idee of knoflook mij opwarmt hoor! Want die enorme hoeveelheid knoflook heb ik nog niet genuttigd. Af en toe 1 teentje in de soep als ik er aan denk, verder ben ik nog niet gekomen. Ik ben sinds vandaag ook aan de Chanca Piedra thee gegaan trouwens! Had er nog nooit van gehoord.... Lang leve het forum!

 
Ik heb hem bij Vitavie besteld!!! Ik zag ineens dat ze em daar hebben! Hij smaakt prima. Is geen vieze, sterke thee met een smaak om van te kotsen of zo. Hij smaakt eerder nergens naar. Of misschien heb ik te weinig gebruikt. Ik heb ongeveer 1/2 eetlepel op 1 liter water gedaan. Ga maar gauw kopen!

 
@lievergezond,

Kun je eens het recept beschrijven wat je maakt met die knoflook? en ben je niet bang dat je omgeving daar veel plezier van heeft??

Ik heb ook een haar probleem, nadat het gruwlijk is uitgevallen begint het nu wel te groeien, maar heb ontzettend droog kroezig haar.. Ik heb al regelmatig wat gebprobeerd met kokosolie, maar hiervan knapt het niet op! Het zijn voornamelijk de punten, zit nu weer met een maskertje in mijn haar.. nachtje laten inwerken om morgenvroeg weer uit te spoelen.

Hoevaak gaan jullie naar de kapper? en laten jullie het weleens kleuren?

 
Ik ging in het verleden nooit naar de kapper. Vandaar dat Rapunzel lange haar tot op mijn knieën. Kleuren deed ik met bruine henna. Een heel gedoe. Vooral bij die lengte! Maar mijn haar glansde altijd als een spiegel.

 
Ik ga 1x in de 6 a 7 weken naar de kapper.

Heb ooit in een ver verleden een keer een kleurspoeling in mijn haar gehad.

Dacht toen al, geen verfrommel erin.

Het is wel grappig, ik zing bij een koor. En na het eerste concert zei mijn moeder; jij bent de enige die grijs is.

Dat noemde ik op in het koor. Toen zei iemand, nee, jij bent de enige bij wie je dat ziet. :)

Wat is het toch dat vrouwen niet zichzelf durven te zijn, met hun eigen haarkleur, ook al is die grijs.

Want grijs heeft ook zijn charmes.

Afgelopen vrijdagavond op de kennisavond was er een mevrouw die aangaf dat zij MSM poeder gebruikt en dat haar grijze haren donker gaan kleuren. Met andere woorden, haar grijze haar gaat terug naar de oerkleur.

Dus ik heb nu MSM poeder besteld bij de natuurwinkel en ga het proberen.

Heb het trouwens vorig jaar ook een tijdje gebruikt, n.a.v. een smoothie recept van Mike (zijn eerste gepubliceerde smoothie) en toen gaf ik al aan dat ik dacht dat mijn haar donkerder werd.

De MSM poeder was op en we gingen over op andere voeding/andere smoothie dus toen ben ik ermee gestopt.

Nu begrijp ik de invloed van het MSM poeder en ga het weer toepassen.

Ik hou jullie op de hoogte maar het kan dus een tijdje duren he, voordat ik me daarover weer meld.

Wat lang heeft geduurd om zo te worden, duurt ook weer lang om te veranderen.

En ik ben ervan overtuigd dat alleen MSM poeder niet de remedie is maar wel in combinatie met goede voeding.

Het was weer een zeer interessante, informatieve avond.

Mike was weer goed op dreef en ik moet zeggen, Mike, je ziet er erg goed uit.

Dat bordeaux stond je ook heel goed. :?

Wat ik ook zo goed vind is je interactie met je toehoorders. Iedereen mag zijn/haar mening geven en vragen stellen.

En toch kom je altijd weer terug op wat je aan ons kwijt wilt, chapeau. En alles uit het blote 'bolletje'.

We waren laatst op een lezing en daar was dus totaal geen interactie mogelijk met de lezinggeefster.

Ze reageerde gewoon geïrriteerd als er een vraag kwam uit de zaal. Ze was ook chaotisch in haar presentatie.

Het geheel gaf een onaangenaam gevoel. Een soort one-woman-show waar je je niet mee moest bemoeien.

 
De avonden doen mij denken aan hoe het bij ons thuis toe ging, gewoon maar roepen wat er in je opkomt en de anderen vinden dat gewoon normaal...en Mike heeft de gave altijd respectvol en overal antwoord op te kunnen geven.

Gaaf.

Ik vind de avonden naast informatief gewoon erg gezellig, de sfeer is goed. Je hebt het idee dat jezelf net zo belangrijk bent dan iedereen die daar zit.

Het is niet: jij luistert en ik preek de waarheid, maar inderdaad de interaktie maakt de avonden zo waardevol.

 
In dit artikel staat de brief geciteerd die ik hierboven ook aanhaal, die in het kwartaalblad van de WAPF, Wise Traditions, is geplaatst over de negatieve gevolgen die gepaard kunnen gaan met GAPS. Ik vind het een zeer verhelderend artikel, moet ik zeggen.

Mike

 
Het artikel is verhelderend maar van waar ik zit blijft het nog steeds een puzzel. Witte rijst vond ik niet zo'n succes. Quinoa en linzen gaan vermoedelijk wel. Omdat ze lager in polysaccharides zijn? Ik ga maar eens wat andere 'verboden vruchten' uitproberen. Maar dan theelepelsgewijs en 1 ding per week. Lukt het niet dan kan ik ook nog altijd MEER quinoa nemen.

 
Rapunzel,

In ieder geval goed dat je je aan de 'verboden vruchten' waagt! Angst weerhield je tot nu toe van dergelijke experimenten, maar het heeft je niet veel goeds gebracht. Tijd om speelser met voeding om te leren gaan, of het nu GAPS, WAPF of wat dan ook is.

Mike

 
Ik denk maar zo: omdat mijn eiwitvertering zo slecht is (kan niet eens tegen een gebakken ei) moeten mijn bijnieren onder de maat zijn. En dat bijnieren koolhydraten nodig hebben, daar ben ik van overtuigd!

Vorige week heb ik trouwens een keer een klein bekertje schapenyoghurt uit de winkel uitgeprobeerd. Daar merk ik dan niets negatiefs van. Alleen begon ik de avond na die bewuste dag ineens wat stinkende winden te laten. Toeval? Ik ga het nog eens uitproberen en als ik dan weer hetzelfde resultaat boek, dan is de schapenyoghurt nog niet voor mij!

De smaak viel me trouwens bar tegen....Oh ja, ik ben nu anderhalf jaar GAPS.

 
Hey Rapunzel, ik dacht ik reageer in je eigen thread.

Je vroeg of ik ideeën voor je heb. Het enige wat ik je op dit moment kan aanraden is het boek van Nora te lezen. Ze heeft ook een hoofdstuk over de bijnieren.

Ik ben benieuwd naar je gedachten van het boek als je ervoor kiest het te lezen.

 
Oh Chiko... ik weet echt niet of ik dat boek aan ga schaffen! Ik kom hier al om in de voedselboeken en Nora's manier van eten lijkt sprekend op GAPS of het is een combinatie van Paleo met GAPS. Ik geef dat geld denk ik liever uit aan een pot kokosolie.

 
Heb je het over Nora Gedgaudas? Dat boek, Primal Body Primal Mind is een absolute aanrader! Ik heb het gekregen van Bastiaan en dit is het boek dat ik had kunnen schrijven, er staat letterlijk geen woord in waar ik niet achter kan staan!

Mike

 
Rapunzel, Nora's manier van eten is niet hetzelfde als GAPS. Bij haar dieet gaat het er om dat iemand door middel van veranderingen in het dieet vetten als brandstof gaat gebruiken. Bij GAPS gaat het vooral om de type koolhydraten die men dan niet moet innemen. Men blijft dan nog koolhydraten als brandstof gebruiken. De reden waarom mensen op GAPS op lange termijn of zelfs korte termijn moe beginnen te voelen is omdat ze koolhydraten nodig hebben voor energie.

Maar als je je lichaam zo omzet om vetten als energiebron te gebruiken (en dit vergt kennis om te weten hoe het te doen) ipv koolhydraten, dan heb je uiteindelijk niet hetzelfde effect dat GAPS heeft op mensen. Je kan namelijk koolhydraten langzamerhand steeds meer verminderen, en je toch energiek voelen, want je energie haal je uit je vetten. Daarom is het heel belangrijk dat er veel vetten ingenomen worden bij Nora's dieet. De lowcarb/highfat diet is dus zeker niet hetzelfde als GAPS. Je hebt wel gelijk, er is zoveel informatie en dan denk je wel eens of het wel waard is om een boek te kopen. Ikzelf raad het in ieder geval aan, ik volg het dieet al een jaar, en ik zie steeds meer verbeteringen.

Ja dat boek Mike, volg je dan ook een low-carb + high-fat dieet?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.539
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan