Zweeds kruidenbitter

Hé Louise,

je hoeft niet per se een alcoholhoudend zweeds bittertje te drinken om de positieve effecten van bittere kruiden te krijgen. Bittere kruiden stimuleren o.a. de galaanmaak omdat ze de nervus vagus, de tiende hersenzenuw stimuleren. Ik realiseer me nu dat ik heel erg als kruidenvrouwtje Klazien ut Zalk zal klinken :lol: maar als ik last heb van een beetje een opgeblazen gevoel (wat ik bijna nooit meer heb sinds ik gv eet), dan pak ik een stukje paardenbloemblad en leg dat achter op mijn tong en kauw erop. De bitterreceptoren achter op de tong registreren de bitterstoffen, dit stimuleert de nervus vagus waardoor de galaanmaak wordt gestimuleerd. Het is een natuurlijke Rennie zonder de nare bijwerkingen. Bitters zijn niet alleen heel erg goed voor het stimuleren van gal-, maagzuur- en enzymenaanmaak maar het helpt ook je hormonen te balanceren omdat het de lever reinigt.

Overigens, de persoon die het meest van bitters weet is Hveragerthi van Curezone.

curezone. com/ vlaflipladida forums/fm.asp?i=1471203#i

en hier nog wat meer info:

evenstaronline. com/ vlaflipladida articles/bitters.html

 
Hoi allemaal,

Ben een tijdje niet geweest op het forum, want ik was op vakantie naar Duitsland. Heb volop Duits traditioneel eten gegeten, zoals bratwurst, zuurkool, etc. Heel lekker! Ook melkkefir gevonden in de supermarken, alleen de kwaliteit viel tegen. Wanneer ik het zelf maak is het duidelijk beter. Veel nieuwe informatie op het forum sinds ik weg ben geweest!

Maar goed, ik heb een topic aangemaakt over Zweeds kruidenbitter. Ik merk namelijk dat ik vet nog niet goed verteer en het nemen van Zweeds Kruidenbitter zou helpen om meer gal aan te maken om het vet te verteren. De laatste keer bij de electro-accupunctuur was een van de dingen die nog niet goed functioneerde mijn galblaas.

Wie van jullie heeft ervaring met Zweeds kruidenbitter? Op de website van Green Pastures wordt gezegd dat sommige mensen de kruidenbitters gebruiken bij het moeilijk verteren van vet. Ook de Healthy Home Economist had er laatst een verhaal over. In Nederland verkoopt Jacob Hooy naar recept van Maria Treben het bitter. Ben benieuwd wat jullie ervan denken!

Fijne avond,

Louise

 
Ik heb het hier staan.

Iemand zei me dat ik het zou kunnen gebruiken tegen de oorpijn.

Hielp wel trouwens, maar bij mij helpt h2o2 in mijn oren ook.

Die persoon zei me ook dat ze zo haar lymeklachten zo een tijdje koest heeft weten te houden met de zweedse kruidenbitter, trouwens toen ze nog niet wist dat ze lyme had,

uiteraard krijg je met zweedse kruidenbitter de lyme niet weg, maar het werkt wel een beetje als je immuunsysteem.

 
Ik heb het hier ook staan dat elixer van Maria von Treben. Ik heb het een hele poos geleden gebruikt en ben het sindsdien weer vergeten. Het moet inderdaad erg goed zijn maar een ervaringsverhaal heb ik niet.

 
Ik heb iberogast een tijdje gebruiken (een duitse merk van kruidenbitter). ik vond het goed helpen met de vertering - stimuleert de doorstroom - dus ook goed tegen trage maaglediging en obstipatie.

 
Super bedankt voor al jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ben erg laat met het antwoorden, omdat ik een beetje studie-stress had. Sorry voor het late antwoord. Ik ben afgelopen week begonnen met gefermenteerde levertraan en boterolie, dus ik ga nu eerst afwachten hoe dat bevalt. Ik heb het idee dat de haaruitval aan het afnemen is.... Ik wacht dus even met de kruidenbitter testen.

 
Hoi Rapunzel, die heftige haaruitval begon een paar maanden voordat ik begon met met dit dieet en deze nieuwe levensstijl. Misschien kwam het door het stoppen met de pil. Ik hechte er eerst niet veel belang aan en dacht dat het vanzelf wel zou overgaan. Had het niet eens in mijn rijtje met klachten gezet, al had ik nog nooit zo'n erge haaruitval gehad. Maar toen alle andere klachten afnamen, of voorbij gingen door deze levensstijl, werd de haaruitval niet minder. Onder de douche kwamen er bijvoorbeeld grote plukken haar mee, zelfs met de meest natuurlijke shampoos. Ik heb sterk het idee dat het minder is geworden de laatste weken. Nog even afwachten of het doorzet.

 
Het is te hopen voor je. Hele plukken tegelijkertijd verliezen is heftig. Denk je dat er ook een link is met een vitamine B gebrek? Eet je tegenwoordig nog glutenvrije granen?

 
Jij weet er natuurlijk alles van Rapunzel! Tot nu toe heeft niets geholpen om de haaruitval tegen te gaan behalve de gefermenteerde levertraan, denk ik. Ik kan allerlei oorzaken bedenken, zoals inderdaad vitamine B gebrek, of vitamine D gebrek, hormonen, etc. Maar ik slik al maanden vitamine B tabletten, dus of dat nou echt de oorzaak is? Ja, nog steeds glutenvrije granen voor mij. Het bevalt me goed, dus ik ga ermee door. Ik zie dat er nog steeds gedebatteerd wordt op het forum over wel of geen glutenvrije granen. Het blijft een moeilijk onderwerp.

De afgelopen week verschillende mensen gezien die ik een aantal maanden geleden voor het laatst had gezien. Onafhankelijk van elkaar zeiden ze dat ik er beter uitzie, meer kleur op mijn wangen. Ik denk dat alle goede vetten hiervoor zorgen na een half leven van vegetarisme.

 
Vorige week een weekendje in Ameland geweest. Hier heb ik voor het eerst eens een amelands kruidenbittertje gedronken. Ik vond kruidenbitters altijd al zo lekker ruiken, maar had het nog nooit geproeft. Ik vond het wel ontzettend lekker.

Net even gegoogled en toen kwam ik bij deze uit: http://www.lekkersuithongarije.nl/p..._id=280&osCsid=m1uk79hjja65rrcv5uuhrqote0

Het Zweedse kruidenbitter staat al bekend om zijn gezonde werking, maar in deze Hongaarse zitten meer dan 40 verschillende medicinale kruiden. Die zou ik best eens willen proeven :D

 
Louise, zoals wel vaker zie ik ineens jouw post die ik indertijd gemist heb. Je zegt dat je al maanden B vitamines slikt dus dat het daar niet aan kan liggen. Maar worden die B vitamines wel opgenomen? Dat is iets waar ik namelijk ook tegenaan loop. Je kunt van alles slikken maar het wordt gewoon niet opgenomen.

 
@ Rapunzel, ik heb het ook vaak, dat ik een post mist. Er wordt zoveel gezegd op dit forum, het is veel om bij te houden! :)

De haaruitval is totaal verdwenen, ik ben zelfs weer naar de kapper gegaan. Het is sinds ik ben begonnen met de levertraan verdwenen, wonder boven wonder. Echt een opluchting! Ik ben gestopt met de vitamine B-complex pillen aangezien de laatste 2 keer via elektro-accupunctuur bleek dat ik voldoende vitamine B opneem. Via de melk kefir krijg ik op natuurlijke manier genoeg vitamine B binnen. Stukje voor stukje vooruitgang. :) Hoe gaat het met jou Rapunzel?

@ Phoenix, nou je klinkt inderdaad als het kruidenvrouwtje! We hebben er te weinig van in Nederland, dus we kunnen heel goed een ander (modern) kruidenvrouwtje gebruiken! Thanks voor de linkjes! Ik heb toevallig eergisteren weer gedroogde paardebloem (bladeren) gekocht. Ik maak hier elke dag thee van. Zou ik deze gedroogde kruiden ook kunnen kauwen, zodat de galaanmaak wordt gestimuleerd? Is doorslikken van deze gedroogde paardebloem ook geen probleem?

 
Bitter werkt ook goed tegen ontstekingen. De Chinezen zien ontsteking als overmatig yang (te veel hitte). Bitter is yin en werkt verkoelend. In zijn algemeenheid verwijs ik naar het aloude spreekwoord: bitter in de mond maakt het hart gezond.

Mike

 
@ Louise

Thnx voor je complimentje :wink: .

Ik heb even voor je gezocht maar ik kon er niet zoveel over vinden.

Volgens deze comment

curezone. com/forums/am.asp?i=1545112

maakt het drogen van paardenbloem de actieve bitterstoffen nog intenser. Er staat alleen niks over de houdbaarheid.

De geneeskrachtige werking van kruiden wordt wel sterk bepaald door hoe ze behandeld worden na de oogst. Ze moeten snel gedroogd worden en dan opgeslagen worden in een luchtdichte verpakking op een donkere plaats. Ik weet niet uit eigen ervaring hoe lang de bitterstoffen in gedroogd paardenbloemblad nog actief blijven aangezien ik altijd verse pak. Maar omdat het zo'n relatief zachte winter is kun je nu nog steeds paardenbloemblad vinden. Je kunt paardenbloemblad gewoon doorslikken. Vergeet niet als je het gebruikt dezelfde dag iets meer water te drinken om het lichaam sneller te ontgiften.

@ Fatsnotbad/Mike

Grappig dat je dat zegt omdat het me, ondanks dat ik me niet zoveel bezig hou met de Chinese geneeskunde, zelf al was opgevallen dat ik me soms voel aangetrokken tot yin-voedsel: ik hou van koude gerechten en ik heb de laatste tijd steeds meer zin in bittere dingen. :wink:

 
@ Phoenix, bedankt voor de hulp! Volgens die comment kan ik een bitter maken van de gedroogde paardebloem, maar ik ga jouw eerdere tip proberen: kauwen op de bladeren. Verder smaakt de thee goed, dus ik blijf daar door mee gaan. Had een tijd geleden gelezen dat de paardebloem goed anti-candida is, dus sindsdien er thee van gedronken. De candida is (bijna) weg, maar ik blijf nog lekker doorgaan op deze toer. Ik kwam trouwens net nog op deze site waar de voordelen van paardebloem staan opgenoemd. Het is een wonderbaarlijk kruid! O.a. heel reinigend!

 
Graag gedaan :wink: .

Leuke link die je gaf. Ja paardenbloem en ook brandnetel zijn buitengewoon geneeskrachtige planten! Het is eigenlijk wel frappant dat de meeste soorten onkruid ongelooflijk geneeskrachtig zijn, soms nog geneeskrachtiger dan de "normale" kruiden en dat de meeste mensen daar straal aan voorbij lopen of hun hondjes tegen aan laten piesen. :wink:

 
Hahaha, ja die kruiden zijn goed voor de honden om tegenaan te piesen. Nou, ik weet het nu wel. Als ik later een tuin heb, volop brandnetels en paardebloemen erin! :D

 
Het laatste comment op dit onderwerp is 2 jaar geleden geplaatst.

Gisteren kwam ik in de kelder 2 weckflessen met doe het zelf Zweeds kruidenbitter tegen die daar al sinds mei 2012 stonden te trekken.

Heeft iemand misschien inmiddels meer ervaring met dit bitter?

2 weken trekken volgens recept of zo'n 2 1/2 jaar scheelt nogal wat.

De reuk is goed maar zou het teveel van goede kunnen zijn?

Destijds ben ik ermee gestopt omdat het niet lekker op de maag viel maar inmiddels ben ik 2 1/2 jaar verder en is het nu mogelijk geen probleem.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.849
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan