Zweeds kruidenbitter

Ik vraag me af: we zijn te yin... (ik zeker, met m'n cystes, gezwellen etc.) maar ik heb regelmatig ontstekingen (ogen): yang... is dat dan wel wijs om met yin (zoals kruidenbitter) te bestrijden?

Of wakker je zo yang (je innerlijke vuurtje) aan?

 
Hoi Muis,

Zweeds kruiden bitter bevat bittere kruiden die de lever helpen waardoor je meer gal gaat uitstoten en je zou makkelijker kan ontgiften via de lever. Die meer uitstaat van gal lijkt mij yang omdat het iets is wat er uitgaat en naar buiten word geduwd. Ontstekingen zijn ook afvalstoffen die het lichaam niet op een andere manier kwijt kan.

Ik kan dat het voor jouw dus wel handig kan zijn, zeker als je zelf al weet dat je te weinig gal produceert (je bent er al wel naar aan het kijken).

https://www.fatsforum.nl/topic/trage-galstroom

 
Klopt, ik verdiep me er al een tijdje in. Ik ga het nemen en hoop dat het de galstroom ondersteund. Bedankt! :)

 
De gal moet er trouwens wel uit kunnen. Als je nog veel stenen heb kan je wel kruidenbitter nemen en de doorstroom verhogen, maar kan het ophopen omdat er nog stenen in de weg zitten. Je kan misschien ook zo wat stenen eruit duwen, maar het kan ook niet echt effectief zijn en eventueel nadelig kunnen uitwerken. Bedenk ik me net.

 
Ja... maar de grote zuivering is echt te heftig voor me gevoelsmatig..

 
Als je voor je gevoel te veel yin/afkoelende kruiden gebruikt kun je er ook verwarmende kruiden bij/naast nemen, gember, komijn, kruidnagel, laurier bijvoorbeeld zijn weer yang. Als je dus je kruidenbitter drinkt voordat je een kruidige curry eet ben je weer helemaal in balans :)

 
Mijn ervaring met het Zweeds kruidenbitter:
Sinds ik WAPF eet heb ik gele stoelgang. (Sinds een jaar)
Ik vermoedde dat mijn galstroom niet optimaal is omdat ik last heb van obstipatie.
Ik heb hiervoor al tweemaal een gal- en leverreiniging gedaan met succes.
Maar de obstipatie blijft aanwezig.
Om die reden heb ik twee weken geleden het kruidenbitter gebruikt. (Gedurende een week)
Die week had ik echt groene stoelgang en meerdere malen per dag. Voelde me er goed bij!
De week nadien wat geminderd met het bitter met gevolg terug gele en moeilijkere ontlasting.
Als ik nu bitter inneem, heb ik geen groen kleurtje meer...
Is mijn gal leeg? Galstroom nog niet op orde? Galstenen die de stroom verhinderen?
Hoe kan ik de galstroom nog stimuleren?
 
dag ukje.

drink je genoeg water?
gezuiverd puur water (bijvoorbeeld osmotisch) met voldoende (Keltisch) zeezout?
dat was bij mij de missing link.

dacht ik steeds dat het vocht in kefir, thee, koffie, groenten wel genoeg zou zijn om in mijn dagelijkse waterbehoefte te voorzien, nu drink ik daarnaast per dag minstens 2,5 liter gezuiverd water met wat Keltisch zeezout.

dr. Batmanghelidj legt het allemaal uit in zijn boek:
"Water - het goedkoopste medicijn. Je bent niet ziek, je hebt dorst!"

http://www.succesboeken.nl/?ISBN=9789079872053
 
Ik denk dat ik voldoende drink. Zowel de bottenbouillons, melkkefir, kombucha en water met keltisch zeezout passeren hier dagelijks de revue. Toch bedankt voor de reminder.

Ik vermoed dat als ik mijn gal wakker krijg, mijn obstipatieproblemen verdwijnen.
Maar de kracht van het kruidenbitter lijkt uitgewerkt. Weet nu niet meer hoe ik mijn gal kan laten 'stromen'.

Is het de enige juiste conclusie die ik maak dat als je al zo lang gele ontlasting hebt, je gal te weinig sappen vrijgeeft? Of kan mijn lever zo lang ontgiften en komt de galblaas later aan de beurt? :)
 
Je lever omzeilt je galblaas. Een doorbraak zou groene ontlasting zijn. Ik raad je lever- en galzuiveringen aan.

Mike
 
Mike, je bevestigt mijn vermoeden van een niet goed werkende galblaas. Bedankt.
Een gal- en leverreiniging is denk ik niet aan te raden als je zwanger bent, toch?
Ik wacht even mijn menstruatie af. Als deze volgende week doorbreekt, plan ik nog een reiniging.
Nu eigenlijk dus maar hopen dat ik niet zwanger ben? Want met een slecht werkende galblaas is dat ook niet ideaal...

Stimuleer ik best de galblaas nog met kruidenbitter?
Op naar die groene ontlasting!
 
Als je zwanger bent inderdaad niet doen. Dit is zeker geen conditie om zwanger in te zijn!

Mike
 
Ok dat is duidelijk. Dank u.
Volgende week weten we meer.
Ik zal dan terug een voorsteltopic aanmaken.
Mijn vorige is verloren gegaan.

Vreemd, nu hopen om niet zwanger te zijn! :-(
 
Dit schreef ik laatst:

De WAPF is geen voorstander van veelvuldige consumptie van water. Het verdunt je maagzuur en je verliest er kostbare mineralen en enzymen door. In plaats daarvan kun je beter rauwe melk en/of beestenbottenbouillons consumeren en ervoor zorgen dat je voedsel niet te droog is (denk aan stoofschotels en soepen).

https://www.fatsforum.nl/topic/voorstellen-insulineresistentie-schildklier/page/6/#post-134967

Mike
dr. Batmanghelidj is ook geen voorstander van veelvuldige consumptie van water bij een maaltijd.
daarom geeft hij aan licht met Keltisch zeezout gezout water te drinken 2,5 uur na een maaltijd, een half tot een heel uur voor een maaltijd, voor het slapen gaan en bij het opstaan. de fysiologische effecten van meer water drinken staan uitgebreid beschreven in zijn boek.

een week nadat ik meer water was gaan drinken normaliseerde mijn ontlasting eindelijk. dat was mij helaas nog niet gelukt met een half jaar elke ochtend met Keltisch zeezout zilt gemaakt water te drinken.

wat ik ook fijn vind is dat na een week van meer water drinken mijn tandsteen volledig verdwenen is.
dat had ik nog niet eerder meegemaakt.

mijn lichaam is fitter, mijn hoofd voelt helderder, ik slaap beter en mijn voeding verteerd beter.
en dat al na pas een paar weken meer water drinken.

ik ben echt benieuwd naar het effect van meer water drinken op langere termijn.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.777
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan