zure voedingmiddelen en het gebit

Ik kan me herinneren ooit eens ergens gelezen te hebben dat het een fabel is dat je glazuur aangetast wordt door zuren die je drinkt. Er schijnt getest te zijn met dode tanden en bij levende tanden is dit effect er niet.

Ik drink 's avonds altijd water met een klein beetje biologische diksap en soms wat vitamine C poeder erbij. Alleen water vindt ik niet lekker en groene thee drink ik overdag al.

 
Quote:
In een ander topic las ik dat je zei dat WP linzen de koning van de bonen noemt?


Klopt. Price gaat onvoldoende in op het verhaal van weken-kiemen-fermenteren-koken. Waarschijnlijk omdat dit in zijn tijd normaal was. Daarnaast was fytinezuur in zijn tijd nog niet ontdekt als antinutrient.

Mike

 
@ Mack

Quote:
Alleen water vindt ik niet lekker en groene thee drink ik overdag al.


Ook jou raad ik aan om water te vitaliseren zoals ik uitleg in deze topic. Ik heb van gewoon water na 1 glas per dag ook al gauw genoeg, maar gevitaliseerd water kan ik de hele dag door drinken.

Ik heb ook gemerkt dat ik water goed genoeg vind sinds ik zo goed als geen suiker meer binnen krijg. Als ik dan bij uitzondering wel eens een paar keer achter elkaar iets met suiker heb gehad, dan wil ik ook geen blanco water meer drinken.

 
@DenniS

Ik zal je topic zo lezen. Warm en heet water drinken vind ik wel lekker trouwens. En in de zomer is kouder water ook prima te doen.

 
Ik vraag me dan ook af...

Vit C en magnesium citraat zijn ook zuur, kun je dan beter de ontzuurde vit C nemen? (magnesium ascorbate)?

Ik merk trouwns dat ik erg veel moeite heb om vit C en magn citraat op te drinken.. het is echt zuur zeg! Dan lukt het me nog beter om mag. sulfaat in te nemen en laten we zeggen..dat is ook geen pretje!

Het calcium fosfor verhaal vind ik interressant.. Wat ik uit je verhaal haal Mike is

- dat vit a en d erg belangrijk zijn voor de opname van deze mineralen

- dat de balans tussen deze twee mineralen heel precies komt

- dat vooral dierijke voeding veel fosfor (opneembaar) bevat

Oke..

Maar hoe weet ik nu of ik de juiste balans heb in mijn lichaam?

 
Heel simpel. Hoe staat het met je botten, je gebit, je haren en je nagels? Als dat allemaal stevig, sterk en robuust is, heb je een goede opname van calcium en fosfor en daarmee ook voldoende vit. A en D.

Mike

 
Okay, duidelijk. Dus de bekende witte vlekjes op je nagels zijn geen calcium tekort, maar een vitamine D tekort?

Wat betreft m'n haar, prima staat, ook na bevalling (veel vrouwen hebben in de kraamtijd hele bossen op hun kussen liggen). Maar dat is toch ook toe te schrijven aan vitamine B (neem elke dag Nutrition Yeast)?

 
De witte vlekjes worden veroorzaakt door een gebrek aan zink. Alles heeft met alles te maken. Een tekort aan vetoplosbare activators (zoals Price ze noemde) levert ook een te geringe mineraalopname op. Daarom noemde Price vit. A, D, E en K activators, het zijn sleutels in het contactslot van mineraalopname. Zonder vetoplosbare vitamines geen mineraalopname. Zonder mineralen geen vitamine-opname. Een gebrekkige mineraalopname (o.a. te zien aan witte vlekjes, strepen/groeven op de nagels en nagels die snel breken of inscheuren) heeft dus te maken met tekorten aan vit. A, D, E en K, of een combinatie daarvan.

Mike

 
Ik heb nu voor mezelf rond dat ik geen vitamine a, geen vitamine d-gebreken heb (dit zeg ik irt de tanderosie bij mij), maar een vitamine k2-gebrek nog steeds en volgens mij daardoor ook een kalkgebrek.

Dus meer gefermenteerde boterolie-inname.

http://www.thc-nieuws.nl/2012/02/de...f9947-RSS_EMAIL_CAMPAIGN&utm_medium=email

Quote:
Vitamine D3 en K2 stimuleren de activiteit van het osteoblastisch eiwit osteocalcine. Osteocalcine absorbeert calcium, onttrekt het uit de bloedstroom en transporteert het naar de botten. Het werkt als een soort vacuüm waarbij overtollige calciumstenen uit het bloed worden getrokken.

Osteocalcine wordt enkel actief wanneer het vitamine K2-gehalte in het lichaam op peil is. Vitamine K2 en D3 verwijderen tevens osteoclasten die bot afbreken. De meeste mensen hebben een tekort aan vitamine D3 en K2. Dit leidt tot zwakke botten en de afzetting van calcium in zacht weefsel.


 
http://blogs.mercola.com/sites/vita...in-your-arteries-and-stays-in-your-bones.aspx

Quote:
How to Make Sure Calcium Does Not Deposit in Your Arteries and Stays in Your Bones

Posted By Dr. Mercola | March 06 2012


In the video linked below (which can only be viewed with Internet Explorer), Dr. Bruce Ames, Emeritus Professor of Biochemistry and Molecular Biology, explains his development of an inexpensive intervention could delay the degenerative diseases accompanying aging -- including cancer, cardiovascular disease, cognitive decline, and immune dysfunction. According to Ames, most of the world’s population has inadequate intake of one or more of the micronutrients that a balanced diet should provide.

His “triage theory” posits that humans have developed a metabolic rebalancing response to micronutrient shortage that favors short-term survival while damaging long-term health. One example of this is when calcium is released from your bones into your bloodstream as a short-term survival response to reduce overacidity; the long-term consequence of this can be osteoporosis.

According to Ames, as reported by Rejuvenation Science:

"Triage theory predicts that the consequence of moderate shortages of even a single micronutrient ... will result in insidious damage (e.g.: increased DNA damage) that, over time, leads to the acceleration of age-associated diseases (e.g.: increased cancer). As people with modest deficiencies have no overt clinical symptoms, there has been little incentive to correct these deficiencies”.

Dr. Ames’ theory on nutrient triage is likely also true for excess intake of nutrients like sugar. If you eat too much sugar, your body will raise insulin levels, which prevents you from dying from high blood sugar but will kill you slowly from insulin resistance.


http://www.rejuvenation-science.com/BruceAmesAtA4M.html

 
iemand die dit in begrijpelijk Nederlands kan uitleggen? Het lukt mij niet dit te snappen.

 
De vertaling (in enigszins gebrekkig Nederlands, maar oké):

Hoe jezelf ervan te verzekeren dat calcium zich niet afzet in je aderen, maar in je botten blijft

In de video waarnaar hieronder gelinkt wordt (welke alleen in Internet Explorer bekeken kan worden) legt Dr. Bruce Ames, Emeritus Professor of Biochemistry and Molecular Biology, uit hoe zijn ontwikkeling van een goedkope interventie de degeneratieve ziektes, welke het ouder worden vergezellen, - waaronder kanker, cardiovasculaire ziektes, cognitieve achteruitgang en immuundisfunctie - kan vertragen. Volgens Ames heeft het grootste gedeelte van de wereldbevolking een inadequate inname van één of meer van de micronutriënten die een gebalanceerd voedingspatroon zou moeten bevatten.

Zijn "triagetheorie" stelt dat mensen een metabolische herbalancering hebben ontwikkeld in respons op een tekort aan micronutriënten, dat overleven op de kortetermijn de voorkeur geeft, terwijl het de gezondheid op te lange termijn schade toebrengt. Een voorbeeld hiervan is wanneer calcium vrijkomt uit de botten in het bloed als een kortetermijnoverlevingsrespons om te veel verzuring te voorkomen: het gevolg op de lange termijn is kan osteoporose zijn.

Volgens Ames, zoals gerapporteerd door Rejuvenation Science:

"De Triagetheorie voorspelt dat het gevolg van matige tekorten van slechts één micronutriënt ... zal resulteren in een verraderlijke schade (bijvoorbeeld: toegenomen DNA-schade) die op termijn leidt tot versnelling van leeftijdsgerelateerde ziektes (bijvoorbeeld toegenomen kanker). Aangezien mensen met bescheiden tekorten geen zichtbare ziektesymptomen hebben, zijn er weinig prikkels om deze tekorten te corrigeren”.

Dr. Ames’ theorie over voedingsstoffen triage(?) geldt waarschijnlijk ook voor overmatige inname van voedingsstoffen zoals suiker. Als je te veel suiker eet, zal je lichaam insulinespiegels doen stijgen, wat voorkomt dat je doodgaat door een te hoge bloedsuikerspiegel, maar wat je langzaam laat sterven door insulineresistentie.

In normaal Nederlands (hoewel niet heel veel normaler dan in de vertaalde tekst):

Beperkte tekorten van slechts één voedingsstof (zoals een mineraal) kunnen het ontstaan van leeftijdsgerelateerde ziektes (kanker, osteoporose, etc.) doen versnellen. Stofwisseling wordt namelijk zodanig veranderd dat het lichaam op korte termijn kan overleven, maar op lange termijn schade ondervindt en leeftijdsgerelateerde ziektes gaat ontwikkelen.

Dit geldt zowel voor tekorten, maar ook voor overschotten (suiker!).

 
@ Dirtsa: Dr. Bruce Ames zegt volgens mij dat bij verzuring het lichaam kalk uit de botten haalt om het voor andere dingen te gebruiken die op een zeker moment meer prioriteit hebben. Echter: als het een structureler tekort betreft leidt dit tot osteoperose en aderverkalking. Op dit soort manieren leiden nutriententekorten tot structurele problemen in het lichaam. Het lichaam zoekt een manier op met de tekorten om te gaan maar dat werkt ook maar voor bepaalde tijd en dat wordt het lichaam uiteindelijk ook noodlottig. Het kan niet oneindig blijven teren op overlevingsmechanismen bij blijvende tekorten.

 
In het geval van een te zure omgeving onttrekt het lichaam calcium aan de botten, maar wat vaak niet vermeld wordt is dat in het geval van een te alkalische omgeving er fosfor aan de botten wordt onttrokken. Te alkalisch zijn is net zo ziekmakend als te verzuurd zijn. Dankzij de foutieve zuur-base-theorie is er een eenzijdige focus op alleen verzuring als oorzaak van onbalans.

Mike

 
Bedankt allemaal voor de vertaling en de uitleg. Ik begrijp nu in ieder geval ongeveer wat hij bedoelt.

 


Citroen cheleert calcium uit je speeksel, zegt deze arts vlak na 2 minuten in het filmpje.

Ik heb het meegemaakt dat citroen in korte tijd mijn kiezen hielp eroderen.

 
mijn huistandarts zei als je zure dingen had je een half uur moest wachten met poetsen, dit omdat je glazuur wat zachter is dan en je het makkelijk kan beschadigen.

Ik vertelde tegen tandarts Neelissen dat ik vit c en appelazijn en h202 door een rietje nam. Hij vond dit goed idee, Hij zei dat hij zelf ook wat glazuur had beschadigd voor vit c te gebruiken zonder rietje.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.739
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan