zure voedingmiddelen en het gebit

Hoe zit het met zure voedingsmiddelen/dranken en het gla-zuur van je tanden?

Ik eet en drink namelijk erg veel zure dingen en heb eigenlijk geen zin in (nog meer) problemen met mijn gebit. Heb altijd veel gaatjes en andere elende met mijn gebit gehad. De laatste tijd gaat het behoorlijk goed gelukkig. Ik heb ongeveer een half jaar geleden besloten om niet meer naar mijn tandarts te gaan. Al dat geboor en gehak in je gebit, fluor, foto's, vullingen enz kan ik helemaal niks mee. Ik heb ook nog geen andere goede biologische tandarts gevonden (en eigenlijk ook niet naar gezocht).

Mocht ik echt problemen krijgen dan maak ik wel een ritje naar die ozontandarts. Maarrrr...Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen.

Ik drink erg veel zure water/melk kefir, kombucha, citroensap, appelazijn. Verder eet ik nog best wat zure yoghurt. vandaar mijn vraag: Weet iemand hoe het nou precies zit met zure voeding en het gebit?

Evan

 
Ik drink uit voorzorg de zure drankjes met een rietje, en poets nooit kort nadat ik citroen of zo heb gedronken.

 
Ik denk dat yoghurt zo zuur niet is en na een zure drank zou ik altijd je mond met water naspoelen. Ik heb ook erg gevoelige tanden (gekregen) en vermijd zuur fruit daarom. Je voelt het ook aan je tanden als je iets gegeten hebt wat echt zuur is. Ze worden dan stroef. Heb je dat met yoghurt en kefir ook?

 
Ten tijde van mijn eetstoornis heb ik geleerd om mijn mond met zout (dat is tegenwoordig dus keltisch zeezout) te spoelen als ik gebraakt had. Het zacht geworden glazuur zou daardoor weer verharden. Of het geholpen heeft, weet ik niet: tot nu toe heb ik een stevig gebit op één kies na, terwijl ik HEEL erg veel heb overgegeven (en dus zuur langs mijn tanden gehad) in mijn leven.

 
Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Ik vraag me alleen nog af waarom iets met een zure smaak ons gebit sloopt. Kombucha, kefir en vele andere zure voedingsmiddelen worden al duizenden jaren gedronken of gegeten en staan bekend om hun HELENDE eigenschappen. Waarom SLOOPT het dan je gebit?

Als we na het drinken van zure dingen onze mond moeten spoelen met zout, dan klopt er toch iets niet? Ooit een eskimo of indiaan een rietje zien gebruiken? :wink:

 
Quote:
Je voelt het ook aan je tanden als je iets gegeten hebt wat echt zuur is. Ze worden dan stroef. Heb je dat met yoghurt en kefir ook?


Mijn tanden zijn wel vaker een beetje stroef. Nooit op gelet of dat dan door kefir of yoghurt komt. Poetsen met keltisch zeezout maakt ze vaak wel weer mooi glad. H2o2 werkt helemaal fantastisch.

 
Quote:
Als we na het drinken van zure dingen onze mond moeten spoelen met zout, dan klopt er toch iets niet?


Misschien is het ook wel de combinatie van degeneratie en zure voeding die maken dat onze tanden zwakker zijn. Ik heb gevoelige tanden overgehouden aan veel frisdrank en jus d'orange drinken, veel snoepen en andere ongezonde gewoontes. Inderdaad ook tandenpoetsen na zure dranken. Ik vermoed sterk dat natuurvolkeren al met een betere basis begonnen en vervolgens in hun leven niet zo veel ongezonde troep binnen kregen. Wat zure dranken of vruchten kunnen dan wellicht minder kwaad. Daarbij kan het ook nog eens zo zijn dat ze zich bewust waren van zuur dat aan je tanden vreet en dat ze ook hun mond spoelden na een zure consumptie.

 
Of misschien waren mensen zich er wel niet van bewust, maar dronken zij ooit wel standaard op basis van intuïtie een slok zeewater na het eten van iets zuurs. Dan heb je hetzelfde effect als wat Dennis beschrijft.

En waarom het verder je gebit zou slopen.... Ik heb geen idee. Ze zullen er vast een oplossing voor hebben gehad. Iemand wel eens gezien wat een dier doet na het drinken van iets zuurs?

Mensen hadden vroeger ook nog geen tandenborstels en toch geloven we nog steeds dat het de tandenborstel is die wonderen verricht als het gaat om het gebit.

 
Interessant dit want ik ben bijna 26 en heb nog geen enkel gaatje.... ik poets al mijn hele leven elektrisch en eigenlijk voornamelijk in mijn jeugd maar 1x per dag me tanden gepoetst. Ik heb altijd fluor moeten happen.... helaas :S en ook langer dan de gemiddelde persoon... mijn tandarts vond dat goed voor mij.... zucht. Maar ik poets nu sinds een jaar fluoride vrij en nu inmiddels ook 2x per dag maar die knarsende tanden is toch een teken dat je tanden 'schoon' zijn? Mijn tanden zijn juist witter geworden en een stuk schoner, gevoelsmatig... en mijn tandvlees is enorm verbeterd. Ik ben nu ook inmiddels al 3 jaar niet meer bij de tandarts geweest ofzo... Ik heb altijd knarsende tanden na het poetsen... juist een teken dat je tanden schoon zijn?!

Ook een goede tip voor gezonde tanden... eet na elke maaltijd wat kokosvet, laat het in je mond smelten en laat het lekker een tijd in je mond en langs al je tanden gaan. Het schijnt zo te zijn dat de antibacteriële werking van de kokosvet alle 'slechte' bacterieen in je mond dood... vooral tegen 'verzuring'

 
Quote:
Ook een goede tip voor gezonde tanden... eet na elke maaltijd wat kokosvet


Da's een goeie ja! Zo schijnt honing ook te werken. Hmm, misschien een chocola proberen te maken van kokosolie en honing... 'goed voor je tanden'. :mrgreen:

 
Poetsen met kokosvet, gaat ook erg goed. ik heb naast mijn tandenbortstel: bakje met kokosvet, bakje met keltisch zout/flesje H202.

 
Hallo mensen met (witte?) vullingen,

ik was net bij de tandarts.

zij constateerde bij mij nogal wat stukjes los bij vullingen die weer tot gaatjes zouden kunnen leiden.

ze vroeg me of ik veel zure vruchtendranken gebruik, hetgeen het geval is in mijn geval.

en daarnaast ook nog veel fermentatieproducten: ook zuur.

dus niet alleen het glazuur heeft te lijden onder zure producten maar ook de witte vullingen in elk geval.

echt balen vind ik het.

weer boren in mijn kiezen: ook voor vullingen vervangen.

ik heb gelijk twee cruciale vragen vooraf gesteld: of ze moet verdoven voor deze vervanging: want dan heb ik dus een speciaal soort verdoving nodig die het minst giftig is.

en of ze de cofferdam wil gebruiken (dat wil ze, maar volgens mij aan haar reactie te zien zou ze dat niet gedaan hebben als ik het niet gevraagd had) bij de vervanging van de vullingen omdat met name de hechtingsvloeistof van wat ik ervan begrepen heb uit synthetisch nanomateriaal bestaat dat je niet in je lijf wil hebben rondzwerven vanwege ontstekingsachtige reacties erop omdat het lijf er niet tegen bestand is.

lees hier wat meer nachtmerrieverhalen over onbeschermde witte vullingsbehandelingen zonder cofferdam: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=55#post-444

de tandarts zei me dat ik na zure producten gebruiken goed moet spoelen met water.

ik geef toe dat ik dit niet doe.

en ik geef wel toe dat ik veel zure producten eet om mijn maagzuur aan te vullen dus om de spijsvertering te ondersteunen daarmee, om mijn lever aan te zetten om te ontgiften en vanwege dat ik fermentatieproducten (zuurkool, kwark) eet dagelijks om mijn spijsvertering te helpen ivm darmflorabacterien.

maar ik drink ook drie keer per dag een citroensmoothie.

ik vraag me nu af of ik dit moet minderen (zuurinname) of dat naspoelen met water (en evt ook zout erin) ook echt volstaat om het proces van erosie van in dit geval ook witte vullingen tegen te gaan.

volgens de tandarts volstaat het.

ik heb een schrijven meegekregen van de tandarts over tanderosie overigens.

bij mij leek het te gaan over vullingenerosie.

of misschien heb ik het verkeerd begrepen dat bijv tandmateriaal losgelaten heeft waardoor vullingen niet meer goed aansloot/aansluit.

in elk geval staat het volgende geschreven in het foldertje van de tandarts:

-karnemelk en yoghurt hebben een hoog calcium- en fosfaatgehalte.

Hierdoor treedt nauwelijks tanderosie op.

-speeksel neutraliseert zuren uit voeding en beschermt het gebit tegen tanderosie

sommige ziekten/medicijnen kunnen deze gezonde eigenschappen van het speeksel remmen.

 
Als je glazuur door zuren wordt aangetast dan moet je goed beseffen dat het glazuur al aangetast was voordat je die zure voedingsmiddelen tot je nam. Dit duidt op een overdaad aan vrije fosfor in het bloed. Dit is fosfor die onvoldoende wordt opgenomen. Zoals je wellicht weet is er voor fosforopname plenty vitamine A nodig. Je hebt dus een verstoorde balans tussen vit. A en vit. D en daarmee automatisch een verstoorde calcium-fosfor-balans. Ik zal het uit proberen te leggen:

Calcium en fosfor zijn de twee dominante mineralen die verantwoordelijk zijn voor je algehele skeletstructuur. Fosfor is een bouwstof, calcium een afbraakstof. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is calcium geen bouwsteen voor botten en voor het gebit. Die bouwsteen is fosfor, calcium zorgt - in de juiste balans tot fosfor - voor celvernieuwing doordat cellen overgaan tot spontane zelfdood (apoptose) aan het eind van hun levenscyclus, om plaats te maken voor nieuwe cellen. Het fosfor maakt nieuwe cellen aan, het calcium breekt oude cellen af. Calcium is een base en fosfor is een zuur. Het zure fosfor vormt dus botten en het gebit en het basische calcium breekt dit af.

Vitamine A is verantwoordelijk voor de opname van fosfor. Zonder voldoende vitamine A ook onvoldoende opname van fosfor, waardoor deze vrij in het bloed terecht kan komen en botten en het gebit kunnen oplossen (tandbederf). Vitamine D zorgt voor opname van vitamine D. Indien er onvoldoende vitamine D in je systeem is kan er eveneens teveel vrije calcium in het bloed voorkomen. Deze zal worden afgezet op bijv. vaatwanden (aderverkalking), gewrichten (reuma), maar ook op botten en het gebit (tandsteen). Teveel calcium veroorzaakt ook tandvleesaandoeningen. Afhankelijk van het teveel of te weinig aan calcium of fosfor in het systeem zal het lichaam dan proberen te compenseren voor overschotten of tekorten aan calcium of fosfor door deze materialen te lenen uit zijn eigen skeletstructuur, maar ook uit andere harde, hoornachtige weefsels, dus uit de botten, het gebit, de nagels en de haren. Is er een teveel aan calcium in het bloed, dan leent het lichaam fosfor van zichzelf, is er teveel fosfor dan leent het lichaam calcium van zichzelf.

Jouw tandglazuur is aangetast door een teveel aan fosfor in het bloed, wat automatisch een tekort inhoudt aan vitamine A. Hierdoor is het milieu van jouw mond niet basisch, maar zuur, waardoor het glazuur (en als je niet uitkijkt de rest van je tandstructuur) oplost. Door nog meer zuren in de vorm van voeding over je gebit te laten gaan vererger je de klacht die je al had, nl. een te zuur mondmilieu. Je zou een simpele test kunnen doen door geelwortel te vermengen met je speeksel. Als de geelwortel rood kleurt is er sprake van verzuring in je mond. Je mondomgeving hoort basisch te zijn.

Je kunt het probleem oplossen door zure dranken met een rietje te drinken, zodat ze wel ten goede komen van je maagzuur. Daarnaast moet je snel je voorraad aan vitamine A gaan aanvullen. Drie keer per dag een theelepel gefermenteerde levertraan bij elke maaltijd is wat ik je wil aanraden. Daarnaast bevat met name orgaanvlees veel vitamine A, vooral lever.

Mike

 
Dank je wel Mike, aan jou heb ik wat.

De rietjes, ik heb ze hier staan, maar ik vond het nogal een gedoe.

Maar goed, ik wil geen erosie!

Orgaanvlees, ik ga het gewoon ook echt doen.

Geen pillen, gewoon de real stuff.

Nou ja niet gewoon, want ik vind het echt goor dat orgaanvlees.

Maar ik ga het proberen te eten.

De levertraan went ook.

Althans de inname van levertraan daar heb ik een manier op gevonden door het juist niet meer in smoothies te stoppen, anders lus ik de hele smoothie niet meer omdat het zo overheerst.

En kortgeleden was hier zo´n youtubefilmpje door iemand geplaatst over hoe iemand al jaren de levertraan inneemt zonder kotsneigingen eraan over te houden.

http://www.youtube.com/user/TheHealthyHomeEconom#p/u/0/kT3djKS7E9A

Mij helpt het echt!

Ik heb de geelworteltest gedaan: deze kleurt bij mij niet rood in speeksel en zoveel water drink ik verder ook niet (voor zover dat iets uitmaakt).

Maar als je zoveel citroendrank drinkt als ik dag in dag uit zonder rietje bovenop mijn vitamine a-tekort (dat ik denk ik zeker wel heb) dan wil het wel.

Tandsteen heb ik ook niet zo bovenmatig veel.

Wel goed dat je het schrijft.

Misschien moet ik het boek van Ramiel Nagel (tooth decay) ook maar eens aanschaffen.

Vitamine d is denk ik mijn probleem niet, A: heel goed mogelijk.

 
Een zeer goed verhaal Mike! Op zo'n uitleg zat ik nou echt te wachten.

Ik vraag me een paar dingen af. Vrije fosfor ontstaat doordat er te weinig vitamine A is om de fosfor op te nemen. Maar als de fosfor zich als vrije fosfor in het bloed bevind is die toch al opgenomen. Of bedoel je dat vitamine A de opgenomen fosfor neutraliseert (tot een zout synthetiseert?) en zo bruikbaar/toepasbaar maakt in het lichaam?

Klopt deze stelling: De juiste calcium/fosfor balans bewerkstellig je door deze in de juiste verhouding als voeding in te nemen en niet door de hoeveelheid vitamine A en D hiervoor aan te passen. Vitamine A en D dienen sowieso ruimschoots voldoende aanwezig te zijn.

In regel 3 van alinea 3 staat: Vitamine D zorgt voor opname van vitamine D. Bedoel je hier niet mee: Vitamine D zorgt voor opname van calcium? Zo maak ik het althans uit de tekst op.

 
Quote:
Ik vraag me een paar dingen af. Vrije fosfor ontstaat doordat er te weinig vitamine A is om de fosfor op te nemen. Maar als de fosfor zich als vrije fosfor in het bloed bevind is die toch al opgenomen. Of bedoel je dat vitamine A de opgenomen fosfor neutraliseert (tot een zout synthetiseert?) en zo bruikbaar/toepasbaar maakt in het lichaam?


Vrije fosfor (of calcium) betekent juist dat het niet wordt opgenomen en in het bloed blijft. Met opname wordt bedoeld dat het via het bloed de cellen bereikt. M.b.t. fosfor betekent dit dat vit. A zorgt voor opname van fosfor uit het bloed in de cellen. Er bestaat bijv. ook vrije glucose of insuline in het bloed, tekenen van (pre)diabetes.

Quote:
In regel 3 van alinea 3 staat: Vitamine D zorgt voor opname van vitamine D. Bedoel je hier niet mee: Vitamine D zorgt voor opname van calcium? Zo maak ik het althans uit de tekst op.


Ja, in de snelheid van het typen een fout gemaakt. Vit. D (calciferol) zorgt voor opname van calcium.

Mike

 
Wij eten veel linzen, die hebben een hoog fosforgehalte. Moet je daar dan extra vit A tegenover stellen , zodat je zeker weet dat alles opgenomen wordt? Of is de dagelijkse theelepel levertraan plus aantal keer lever per week voldoende?

 
A-ha, mijn definitie van opname is/was: het opnemen van voedingsstoffen uit de maag- of darminhoud. Interessant, het gaat dus niet alleen om de vertering van voedsel door middel van enzymen en de opname uit de verteringsorganen, maar ook om opname door de cellen uit het bloed! Daar zijn dus ook speciale stoffen voor nodig, in dit geval vitamine A en D. Daar was ik me nog niet zo sterk van bewust.

 
MammaW,

Linzen bevatten fytinezuur en fytinezuur bindt fosfor, waardoor deze bij consumptie niet opneembaar is. Daarom hebben vegetariers een chronisch tekort aan fosfor. Fosfor is het best opneembaar en in de grootste concentraties in dierlijke voedingsmiddelen. Linzen zouden moeten worden geweekt en als het even kan ook gekiemd en gefermenteerd om de fosfor vrij te maken.

Mike

 
We laten ze inderdaad een nacht weken. Na twee dagen zie je inderdaad de kiempjes ertussen zitten. In een ander topic las ik dat je zei dat WP linzen de koning van de bonen noemt?

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan